Omaishoidon tuen myöntämisperusteet ja hoitopalkkiot Helsingissä
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksesta poikkeavan liitteen 1 mukaiset omaishoidon tuen myöntämisperusteet 1.1.2018 lukien siten, että omaishoidon asiakkaan omaishoitajana 1.1.2018 olevalle omaishoitajalle myönnetään ohjeen mukainen hoitopalkkio sitä kuukautta seuraavan kalenterikuukauden alusta, jonka aikana omaishoitotilanne arvioidaan tai jonka aikana 31.12.2017 voimassa oleva päätös tarkistetaan uusien myöntämisperusteiden mukaiseksi.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti myös esittelijän ehdotuksesta poiketen, että omaishoidon tuen myöntämisperusteisiin, hoitoisuusryhmiin ja hoitopalkkioihin (liite 1) tehdään seuraavat muutokset:
- Alle 18-vuotiaiden ensimmäisen hoitoisuusryhmän perusteita muutetaan seuraavasti: kohta "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä ansiotyössä" korvataan lauseella "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi pääsääntöisesti käydä ansiotyössä kodin ulkopuolella."
- Liitteen 1 ensimmäinen lause muutetaan seuraavaan muotoon: ”Omaishoidon tuen myöntäminen perustuu kokonaistilanteen yksilölliseen arviointiin, jossa huomioidaan omaishoitajan antaman hoidon vaativuus ja sitovuus sekä valvonnan ja ohjauksen tarve.”
- Hoitopalkkioiden alennusperuste 1 poistetaan ja alennusperusteen 2 palkkion alennukseksi muutetaan 25 %.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen seuraavista jatkotoimenpiteistä:
- lautakunnalle valmistellaan päätettäväksi kotilomituksen kehittämisehdotukset niin, että se vastaa paremmin omaishoitajien tarpeisiin mm. lomituksen tuntimäärien osalta
- kaikille omaishoitajille toteutetaan asiakaskysely, jossa selvitetään omaishoitajien jaksamista, tuen tarpeita, muutoksen vaikutuksia tukeen ja tyytyväisyyttä palveluihin
- selvitetään mahdollisuutta hyödyntää henkilökohtaisen budjetin tyyppistä toimintamallia yhtenä omaishoidon palvelujen toteuttamisen muotona
- omaishoidon tuen tilannekatsaus tuodaan lautakunnalle tiedoksi syyskuun 2018 loppuun mennessä, jotta lautakunta voi seurata miten tuen muutokset vaikuttavat omaishoitajien määrään ja omaishoidon tuen käyttöön, sekä
- seurataan syyskuun 2018 loppuun mennessä sukupuolivaikutuksia tuottamalla tietoa muun muassa omaishoitajien sukupuolijakaumasta ja iästä.
Lisäksi lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen täydentää esittelijän perusteluja seuraavilla lisäyksillä:
- Kohdan "Omaishoidon tuki Helsingissä" toisen kappaleen loppuun lisätään seuraavat lauseet: "Helsinki pitää tärkeänä tukea omaishoitajien jaksamista omaishoitolain tavoitteiden mukaisesti. Vapaiden käyttöä suunnitellaan yhdessä hoitajan kanssa hoidon sitovuuden arvioinnin yhteydessä. Mahdollisia esteitä vapaiden käyttämiselle selvitetään ja vapaiden käyttöastetta pyritään korottamaan" sekä
- Kohdan "Uusien omaishoidon tuen myöntämisperusteiden valmistelu" neljänneksi viimeisen kappaleen jälkeen lisätään seuraava uusi kappale: "Lisäksi lautakunta kehottaa, että pisteytyslomakkeen käyttökelpoisuutta tarkastellaan ja pisteytysten sisällöt tarkistetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa. Keväällä 2018 arvioidaan pisteytyslomakkeen soveltuvuutta. Arvioinnin ja vertailun tukena käytetään nykyisten hoitoisuusluokkien määrittelyyn käytetyn uuden pisteytyslomakkeen rinnalla aiemmin käytössä ollutta 3.2.2014 päivättyä pisteytyslomaketta."
Käsittely
Vammaisten sosiaalityön päällikkö Jonna Weckström, palvelualueen johtaja Merja Etholén-Rönnberg, toiminnansuunnittelija Merja Jäntti ja toiminnansuunnittelija Maarit Varis olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisäksi lautakunta päättää muuttaa liitettä 1 (alle 18-vuotiaiden ensimmäinen hoitoisuusryhmä) seuraavasti: kohta "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä ansiotyössä" korvataan lauseella "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi pääsääntöisesti käydä ansiotyössä kodin ulkopuolella".
Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen
Vastaehdotus 2:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisäksi lautakunta kehottaa valmistelemaan lautakunnalle päätettäväksi kotilomituksen kehittämisehdotukset niin, että se vastaa paremmin omaishoitajien tarpeisiin mm. lomituksen tuntimäärien osalta.
Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 2 yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 3:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisäksi lautakunta päättää toteuttaa kaikille omaishoitajille asiakaskyselyn, jossa selvitetään omaishoitajien jaksamista, tuen tarpeita, muutoksen vaikutuksia tukeen ja tyytyväisyyttä palveluihin.
Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 3 yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 4:
Jäsen Daniel Sazonov: Lisäksi lautakunta edellyttää, että selvitetään mahdollisuutta hyödyntää henkilökohtaisen budjetin tyyppistä toimintamallia yhtenä omaishoidon palvelujen toteuttamisen muotona.
Kannattaja: Jäsen Maritta Hyvärinen
Vastaehdotus 5:
Jäsen Daniel Sazonov: Muutetaan liitteen 1 ensimmäinen lause muotoon: ”Omaishoidon tuen myöntäminen perustuu kokonaistilanteen yksilölliseen arviointiin, jossa huomioidaan omaishoitajan antaman hoidon vaativuus ja sitovuus sekä valvonnan ja ohjauksen tarve.”
Kannattaja: Jäsen Markus Kalliola
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 5 yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 6:
Jäsen Sandra Hagman: Esitän hoitopalkkioiden alentamisperusteiden kohtuullistamista. Aikaisemmassa pysyväisohjeessa hoitopalkkioita ei alennettu yhtä rankasti, kuin mitä nyt esitetään. Perheillä täytyy olla oikeus sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin ilman, että omaishoidon tukea kohtuuttomasti alennetaan. Ehdotan, että
-alennusperuste 1. poistetaan
-alennusperuste 2. palkkiota alennetaan 25% (esityksessä 50%).
Kannattaja: Jäsen Heidi Ahola
Vastaehdotus 7:
Jäsen Sandra Hagman: Poistetaan liitteen 1 ensimmäisen hoitoisuusryhmän hoidon sitovuutta määrittävästä listasta (sivulla 3) "ja
- hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä ansiotyössä"
sekä poistetaan myös toisen hoitoisuusryhmän hoidon sitovuutta määrittävästä listasta (sivulla 4) "Omaishoitaja voi käydä töissä, kun hoidettava on poissa kotoa (esim. koulussa tai päivähoidossa)."
Kannattaja: Jäsen Heidi Ahola
Vastaehdotus 8:
Jäsen Mari Rantanen: Lisätään päätökseen seuraava kohta: "Omaishoidon tuen tilannekatsaus tuodaan lautakunnalle tiedoksi syyskuun 2018 loppuun mennessä, jotta lautakunta voi seurata miten tuen muutokset vaikuttavat omaishoitajien määrään ja omaishoidon tuen käyttöön."
Kannattaja: Jäsen Karita Toijonen
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi vastaehdotuksen 8 yksimielisesti ilman äänestystä.
Vastaehdotus 9:
Jäsen Mari Rantanen: Lisätään päätökseen seuraava kohta: "Helsinki luopuu omaishoidon vapaapäivien omavastuuosuuden perimisestä sekä alentaa ympärivuorokautisen lyhytaikaishoidon maksua vastaamaan omaishoidon vapaavuorokauden maksua 11,50 euroa per vuorokausi."
Kannattaja: Jäsen Sandra Hagman
Vastaehdotus 10:
Jäsen Mari Rantanen: Poistetaan liitteen 1 sivulta 2 seuraava kohta: "Alle 18-vuotiaan omaishoidon tuen arvioinnin apuna käytetään ns. lasten ja nuorten hoitoisuuden arviointilomaketta yhdessä hoidon kokonaistilanteen arvioinnin kanssa. Hoidettavan hoitoisuutta arvioitaessa, hoidettavaa verrataan lapsen tai nuoren terveeseen ikätoveriin."
Alle 18-vuotiaan omaishoidon tuen arvioinnin apuna käytetään lisäksi rinnalla aiemmin käytössä ollutta 3.2.2014 päivättyä pisteytyslomaketta ja arvioidaan samalla miten uusi lomake mallintuu omaishoidon tuen käyttöön ja hoitoisuusluokituksiin. Mikäli uusi lomake aiheuttaa kohtuuttomia siirtymiä pois omaishoidon tuen piiristä tahi hoitoisuusluokkien vaihtumista, voidaan uutta lomaketta tarvittaessa muokata paremmin vastaamaan tarvetta.
Kannattaja: Jäsen Sandra Hagman
Vastaehdotus 11:
Jäsen Mari Rantanen: Poistetaan liitteen 1 sivulta 3 alle 18-vuotiaiden ensimmäistä hoitoisuusryhmää koskeva seuraava kohta:
- "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä ansiotyössä"
ja korvataan se seuraavalla virkkeellä:
- "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä pääsääntöisesti työssä, jos työssäkäyntiin tarvitaan erityisiä omaishoitoperheen ulkopuolisia lisähoitojärjestelyjä työssäkäynnin mahdollistamiseksi".
Vastaehdotus 11 raukesi kannattamattomana.
Vastaehdotus 12:
Jäsen Mari Rantanen: Poistetaan liitteen 1 sivulta 4 alle 18-vuotiaiden kolmatta hoitoisuusryhmää koskeva seuraava kohta: "TAI - Tähän hoitoisuusryhmään kuuluvat hoidettavat, jotka eivät pysty olemaan yksin. Lähes jatkuva perusteltu valvonnan tarve syntyy siksi, että hoidettava on esimerkiksi vaaraksi eri syistä itselleen tai muille. Esimerkkinä vakavasti itsetuhoiset psyykkisesti sairaat. Henkilökohtaisista toiminnoista hoidettavat selviytyvät usein (lähes) itsenäisesti."
Vastaehdotus 12 raukesi kannattamattomana.
Vastaehdotus 13:
Jäsen Mari Rantanen: Poistetaan liitteen 1 sivulta 5 yli 18-vuotiaiden ensimmäistä hoitoisuusryhmää koskevat seuraavat kohdat:
- "hoidettavan hoitotilanne edellyttää omaishoitajan ympärivuorokautista työpanosta, koska hoidettavan kunto on sellainen, ettei hän voi osallistua kodin ulkopuoliseen toimintaan ja
- hoidettava voi olla yksin korkeintaan lyhyen ajan (esim. lähikaupassa käynti), koska hoidettava tarvitsee perustellusta syystä jatkuvaa valvontaa, omaishoitajan varuillaan oloa.
Omaishoitaja ei voi käydä ansiotyössä" ja korvataan nämä kohdat seuraavalla virkkeellä:
"Mikäli hoidettavan kunto on sellainen, voi hän osallistua kodin ulkopuoliseen toimintaan hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä pääsääntöisesti työssä jos työssäkäyntiin tarvitaan erityisiä omaishoitoperheen ulkopuolisia lisähoitojärjestelyjä työssäkäynnin mahdollistamiseksi."
Vastaehdotus 13 raukesi kannattamattomana.
Vastaehdotus 14:
Jäsen Mari Rantanen: Poistetaan liitteen 1 sivulta 8 yli 18-vuotiaiden kolmatta hoitoisuusryhmää koskeva seuraava kohta: "TAI Tähän hoitoisuusryhmään kuuluvat hoidettavat, jotka eivät pysty olemaan ja asumaan yksin. Lähes jatkuva perusteltu valvonnan tarve syntyy siksi että hoidettava on esimerkiksi vaaraksi eri syistä itselleen tai muille. Esimerkkinä vakavasti itsetuhoiset psyykkisesti sairaat. Henkilökohtaisista toiminnoista hoidettavat selviytyvät usein (lähes) itsenäisesti".
Vastaehdotus 14 raukesi kannattamattomana.
Vastaehdotus 15:
Jäsen Heidi Ahola: Lisätään esittelijän perustelujen kohdan "Omaishoidon tuki Helsingissä" toisen kappaleen loppuun seuraavat lauseet: "Helsinki pitää tärkeänä tukea omaishoitajien jaksamista omaishoitolain tavoitteiden mukaisesti. Vapaiden käyttöä suunnitellaan yhdessä hoitajan kanssa hoidon sitovuuden arvioinnin yhteydessä. Mahdollisia esteitä vapaiden käyttämiselle selvitetään ja vapaiden käyttöastetta pyritään korottamaan."
Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen
Vastaehdotus 16:
Jäsen Heidi Ahola: Lisätään päätös-kohtaan seuraava lause: "Seurataan syyskuun 2018 loppuun mennessä sukupuolivaikutuksia tuottamalla tietoa muun muassa omaishoitajien sukupuolijakaumasta ja iästä."
Kannattaja: Jäsen Hannu Tuominen
Vastaehdotus 17:
Jäsen Heidi Ahola: 1) Poistetaan esittelijän perusteluista kohdan "Uusien omaishoidon tuen myöntämisperusteiden valmistelu" kolmanneksi viimeisestä kappaleesta seuraava lause: "Myöntämisperusteet mahdollistavat omaishoitajan työssäkäynnin hoitopalkkioltaan matalimmassa sekä keskimmäisessä hoitoisuusryhmässä."
2) Poistetaan tuen myöntämiskriteereistä (Liite 1) asumista ja työntekoa koskevat ehdot kaikista hoitoisuusluokista. Korvataan ne ensimmäisessä hoitoisuusluokassa seuraavilla lauseilla:
- "hoidon sitovuudelle on tyypillistä, että omaishoitajan on asuttava samassa taloudessa.
- hoidon sitovuudelle on tyypillistä, että omaishoitajan ei pääsääntöisesti ole mahdollista käydä ansiotyössä kodin ulkopuolella". Korvataan ne toisessa hoitoisuusluokassa seuraavilla lauseilla:
- "hoidon sitovuudelle on tyypillistä, että omaishoitajan on asuttava samassa taloudessa.
- hoidon sitovuudelle on tyypillistä, että omaishoitajan on mahdollista käydä ansiotyössä, kun hoidettava on poissa kotoa (esim. koulussa tai päivähoidossa)".
Perustelut:
Omaishoidon tuen tulee määräytyä ensisijaisesti hoidon sidonnaisuuden perusteella. Tulkitsemme työntekoa ja asumista koskevat rajoitukset ongelmallisiksi perustuslain toimeentulon hankkimista koskevan oikeuden näkökulmasta. Kriteeristössä omaishoitajan työtilannetta koskevia huomioita tulee pitää perheen yksilöllistä tilannetta kartoittavina, ei tuen ehtoina. Omaishoitajat pystyvät ratkaisemaan perheiden tilanteet parhaiten itse niin, että hoiva silti toteutuu sovitulla tavalla.
Vastaehdotus 17 raukesi kannattamattomana.
Vastaehdotus 18:
Jäsen Karita Toijonen: Lisätään esittelijän perusteluihin kohdan "Uusien omaishoidon tuen myöntämisperusteiden valmistelu" neljänneksi viimeisen kappaleen jälkeen seuraava uusi kappale: "Lisäksi lautakunta kehottaa, että pisteytyslomakkeen käyttökelpoisuutta tarkastellaan ja pisteytysten sisällöt tarkistetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa. Keväällä 2018 arvioidaan pisteytyslomakkeen soveltuvuutta. Arvioinnin ja vertailun tukena käytetään nykyisten hoitoisuusluokkien määrittelyyn käytetyn uuden pisteytyslomakkeen rinnalla aiemmin käytössä ollutta 3.2.2014 päivättyä pisteytyslomaketta."
Kannattaja: Jäsen Sandra Hagman
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Vastaehdotus 10 (jäsen Mari Rantanen): Poistetaan liitteen 1 sivulta 2 seuraava kohta: "Alle 18-vuotiaan omaishoidon tuen arvioinnin apuna käytetään ns. lasten ja nuorten hoitoisuuden arviointilomaketta yhdessä hoidon kokonaistilanteen arvioinnin kanssa. Hoidettavan hoitoisuutta arvioitaessa, hoidettavaa verrataan lapsen tai nuoren terveeseen ikätoveriin."
Alle 18-vuotiaan omaishoidon tuen arvioinnin apuna käytetään lisäksi rinnalla aiemmin käytössä ollutta 3.2.2014 päivättyä pisteytyslomaketta ja arvioidaan samalla miten uusi lomake mallintuu omaishoidon tuen käyttöön ja hoitoisuusluokituksiin. Mikäli uusi lomake aiheuttaa kohtuuttomia siirtymiä pois omaishoidon tuen piiristä tahi hoitoisuusluokkien vaihtumista, voidaan uutta lomaketta tarvittaessa muokata paremmin vastaamaan tarvetta.
EI-ehdotus: Vastaehdotus 18 (jäsen Karita Toijonen): Lisätään esittelijän perusteluihin kohdan "Uusien omaishoidon tuen myöntämisperusteiden valmistelu" neljänneksi viimeisen kappaleen jälkeen seuraava uusi kappale: "Lisäksi lautakunta kehottaa, että pisteytyslomakkeen käyttökelpoisuutta tarkastellaan ja pisteytysten sisällöt tarkistetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa. Keväällä 2018 arvioidaan pisteytyslomakkeen soveltuvuutta. Arvioinnin ja vertailun tukena käytetään nykyisten hoitoisuusluokkien määrittelyyn käytetyn uuden pisteytyslomakkeen rinnalla aiemmin käytössä ollutta 3.2.2014 päivättyä pisteytyslomaketta."
Jaa-äänet: 1
Mari Rantanen
Ei-äänet: 11
Heidi Ahola, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Maritta Hyvärinen, Markus Kalliola, Daniel Sazonov, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Karita Toijosen vastaehdotuksen äänin 11 - 1 (poissa 1).
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 18 (jäsen Karita Toijonen): Lisätään esittelijän perusteluihin kohdan "Uusien omaishoidon tuen myöntämisperusteiden valmistelu" neljänneksi viimeisen kappaleen jälkeen seuraava uusi kappale: "Lisäksi lautakunta kehottaa, että pisteytyslomakkeen käyttökelpoisuutta tarkastellaan ja pisteytysten sisällöt tarkistetaan yhteistyössä järjestöjen kanssa. Keväällä 2018 arvioidaan pisteytyslomakkeen soveltuvuutta. Arvioinnin ja vertailun tukena käytetään nykyisten hoitoisuusluokkien määrittelyyn käytetyn uuden pisteytyslomakkeen rinnalla aiemmin käytössä ollutta 3.2.2014 päivättyä pisteytyslomaketta."
Jaa-äänet: 1
Heidi Ahola
Ei-äänet: 11
Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Maritta Hyvärinen, Markus Kalliola, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Karita Toijosen vastaehdotuksen äänin 11 - 1 (poissa 1).
3 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 4 (jäsen Daniel Sazonov): Lisäksi lautakunta edellyttää, että selvitetään mahdollisuutta hyödyntää henkilökohtaisen budjetin tyyppistä toimintamallia yhtenä omaishoidon palvelujen toteuttamisen muotona.
Jaa-äänet: 6
Heidi Ahola, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure
Ei-äänet: 6
Leo Bergman, Maritta Hyvärinen, Markus Kalliola, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Daniel Sazonovin vastaehdotuksen äänin 6 - 6 (poissa 1). Puheenjohtajan ääni ratkaisi.
4 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 6 (jäsen Sandra Hagman): Esitän hoitopalkkioiden alentamisperusteiden kohtuullistamista. Aikaisemmassa pysyväisohjeessa hoitopalkkioita ei alennettu yhtä rankasti, kuin mitä nyt esitetään. Perheillä täytyy olla oikeus sosiaalihuoltolain mukaisiin palveluihin ilman, että omaishoidon tukea kohtuuttomasti alennetaan. Ehdotan, että
-alennusperuste 1. poistetaan
-alennusperuste 2. palkkiota alennetaan 25% (esityksessä 50%).
Jaa-äänet: 5
Leo Bergman, Maritta Hyvärinen, Markus Kalliola, Daniel Sazonov, Karita Toijonen
Ei-äänet: 7
Heidi Ahola, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Mari Rantanen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sandra Hagmanin vastaehdotuksen äänin 7 - 5 (poissa 1).
5 äänestys
JAA-ehdotus: Vastaehdotus 1 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa): Lisäksi lautakunta päättää muuttaa liitettä 1 (alle 18-vuotiaiden ensimmäinen hoitoisuusryhmä) seuraavasti: kohta "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä ansiotyössä" korvataan lauseella "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi pääsääntöisesti käydä ansiotyössä kodin ulkopuolella".
EI-ehdotus: Vastaehdotus 7 (jäsen Sandra Hagman): Poistetaan liitteen 1 ensimmäisen hoitoisuusryhmän hoidon sitovuutta määrittävästä listasta (sivulla 3) "ja
- hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä ansiotyössä"
sekä poistetaan myös toisen hoitoisuusryhmän hoidon sitovuutta määrittävästä listasta (sivulla 4) "Omaishoitaja voi käydä töissä, kun hoidettava on poissa kotoa (esim. koulussa tai päivähoidossa)."
Jaa-äänet: 9
Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Maritta Hyvärinen, Markus Kalliola, Daniel Sazonov, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 3
Heidi Ahola, Sandra Hagman, Mari Rantanen
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 9 - 3 (poissa 1).
6 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa): Lisäksi lautakunta päättää muuttaa liitettä 1 (alle 18-vuotiaiden ensimmäinen hoitoisuusryhmä) seuraavasti: kohta "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi käydä ansiotyössä" korvataan lauseella "hoidon sitovuuden vuoksi omaishoitaja ei voi pääsääntöisesti käydä ansiotyössä kodin ulkopuolella".
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 12
Heidi Ahola, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Maritta Hyvärinen, Markus Kalliola, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 12 - 0 (poissa 1).
7 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 9 (jäsen Mari Rantanen): Lisätään päätökseen seuraava kohta: "Helsinki luopuu omaishoidon vapaapäivien omavastuuosuuden perimisestä sekä alentaa ympärivuorokautisen lyhytaikaishoidon maksua vastaamaan omaishoidon vapaavuorokauden maksua 11,50 euroa per vuorokausi."
Jaa-äänet: 10
Heidi Ahola, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Maritta Hyvärinen, Markus Kalliola, Daniel Sazonov, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 2
Sandra Hagman, Mari Rantanen
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 2 (poissa 1).
8 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 15 (jäsen Heidi Ahola): Lisätään esittelijän perustelujen kohdan "Omaishoidon tuki Helsingissä" toisen kappaleen loppuun seuraavat lauseet: "Helsinki pitää tärkeänä tukea omaishoitajien jaksamista omaishoitolain tavoitteiden mukaisesti. Vapaiden käyttöä suunnitellaan yhdessä hoitajan kanssa hoidon sitovuuden arvioinnin yhteydessä. Mahdollisia esteitä vapaiden käyttämiselle selvitetään ja vapaiden käyttöastetta pyritään korottamaan."
Jaa-äänet: 1
Leo Bergman
Ei-äänet: 11
Heidi Ahola, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Maritta Hyvärinen, Markus Kalliola, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Heidi Aholan vastaehdotuksen äänin 11 - 1 (poissa 1).
9 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 16 (jäsen Heidi Ahola): Lisätään päätös-kohtaan seuraava lause: "Seurataan syyskuun 2018 loppuun mennessä sukupuolivaikutuksia tuottamalla tietoa muun muassa omaishoitajien sukupuolijakaumasta ja iästä."
Jaa-äänet: 1
Maritta Hyvärinen
Ei-äänet: 11
Heidi Ahola, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Markus Kalliola, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Tapio Bergholm
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Heidi Aholan vastaehdotuksen äänin 11 - 1 (poissa 1).
Hallintolain 51 §:n perusteella korjattu liitteissä 1 ja 2 omaishoidon tuen hoitoisuusryhmien hoitopalkkioiden määrät vastaamaan esitystekstin vastaavia määriä. /SK 20.11.2017
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä liitteen 1 mukaiset omaishoidon tuen myöntämisperusteet 1.1.2018 lukien siten, että omaishoidon asiakkaan omaishoitajana 1.1.2018 olevalle omaishoitajalle myönnetään ohjeen mukainen hoitopalkkio sitä kuukautta seuraavan kalenterikuukauden alusta, jonka aikana omaishoitotilanne arvioidaan tai jonka aikana 31.12.2017 voimassa oleva päätös tarkistetaan uusien myöntämisperusteiden mukaiseksi.
Vammaisten sosiaalityön päällikkö Jonna Weckström, palvelualueen johtaja Merja Etholén-Rönnberg, toiminnansuunnittelija Merja Jäntti ja toiminnansuunnittelija Maarit Varis ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Omaishoidon tuki
Omaishoidolla tarkoitetaan vanhuksen, vammaisen tai sairaan henkilön ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön avulla. Omaishoidon tuella tarkoitetaan kokonaisuutta, joka muodostuu hoidettavalle annettavista tarvittavista palveluista sekä omaishoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista (Laki omaishoidon tuesta 2005/397 2 §).
Hoitopalkkion taso määräytyy hoidon sitovuuden ja vaativuuden mukaan. Hoitopalkkio on lain mukaan vähintään 392 euroa kuukaudessa. Jos omaishoitaja on hoidollisesti raskaan siirtymävaiheen aikana lyhytaikaisesti estynyt tekemästä omaa tai toisen työtä, palkkio on lain mukaan vähintään 784,01 euroa kuukaudessa edellyttäen, että hoitajalla ei ole tältä ajalta vähäistä suurempia työtuloja, oikeutta sairausvakuutuslain mukaiseen erityishoitorahaan tai oikeutta vuorotteluvapaalain mukaiseen vuorottelukorvaukseen.
Omaishoidon tuesta tehdään omaishoitajan ja kunnan välinen sopimus, jonka liitteenä on yhteistyössä hoidettavan ja omaishoitajan kanssa tehty hoito- ja palvelusuunnitelma omaishoidon toteuttamisesta ja siihen liittyvistä palveluista.
Omaishoitajalla on oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta kalenterikuukautta kohti. Jos omaishoitaja on yhtäjaksoisesti tai vähäisin keskeytyksin sidottu hoitoon ympärivuorokautisesti tai jatkuvasti päivittäin, hänellä on oikeus pitää vapaata vähintään kolme vuorokautta kalenterikuukautta kohti.
Omaishoidon tuki Helsingissä
Helsinki tukee omaishoitoa monin eri tavoin. Omaishoidon tuen myöntäminen perustuu omaishoitoperheen kokonaistilanteen arviointiin, jossa huomioidaan omaishoitajan antaman hoidon kokonaismäärä, vaativuus ja sitovuus sekä hoidettavan valvonnan ja ohjauksen tarve. Kokonaistilanteen arvioinnissa arvioidaan omaishoitoperheen muiden palvelujen tarve.
Vaihtoehtoja vapaapäivien aikaisen hoidon järjestämiseksi on useita. Vapaa voidaan järjestää lyhytaikaishoitona kunnan tai palvelusetelituottajan yksikössä, sijaisomaishoitajan avulla, päivätoimintana, osavuorokautisena hoitona (päivä- tai yöhoitona) tai kotiin annettavana lomituksena palvelusetelillä. Aiemmin erityislapsenvahtitoimintana tunnettu palvelu on laajentunut koskemaan 0−64 -vuotiaita omaishoidettavia ja jatkuu nimellä tuntilomituksen korvaus, joka on yksi omaishoidon lomituksen vaihtoehto (2 x 6 h/kk tai 3 x 6 h/kk) ja jossa tunnit voi pilkkoa lyhempiin jaksoihinkin eikä omavastuuosuutta peritä. Myös muita uusia vaihtoehtoja vapaiden järjestämiseksi selvitetään.
Helsingissä on runsaasti muitakin omaishoitoa tukevia palveluja, kuten omaishoidon kotiavustajapalvelu, lyhytaikaishoito, päivätoiminta ja kotihoito. Omaishoidon toimintakeskukset tarjoavat palveluohjausta, vertaistukea, monipuolista ryhmätoimintaa asiakkaiden toiveiden mukaan sekä virkistystoimintaa, kuten retkiä, juhlia ja muita tapahtumia. Omaishoitajille on järjestetty valmennuskursseja jo useamman vuoden ajan omaishoidon toimintakeskuksissa. Helsingissä on käytössä myös omaishoitajien sähköinen hyvinvointi- ja terveystarkastus. Tukea ja palveluja järjestetään myös yhdessä järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa.
Omaishoidon tuen peittävyys on Helsingissä muita pääkaupunkiseudun kuntia korkeampi. Alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuen väestöosuus on Helsingissä 0,34 %, Espoossa 0,04 % ja Vantaalla 0,23 %. Yli 65-vuotiaiden omaishoidon tuen väestöosuus on Helsingissä 2,13 %, Espoossa 1,61 % ja Vantaalla 1,99 %.
Maakunta- ja sote -uudistus vaikuttavat sosiaali- ja terveyspalveluihin. Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan edustajat ovat mukana työryhmissä, joissa valmistellaan yhteisiä maakuntatasoisia omaishoidon tuen periaatteita hallituksen kärkihankkeen ”Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa” yhteydessä.
Vuoden 2016 aikana omaishoidon tuen asiakkaita oli 3958. Vuoden 2017 alusta elokuun loppuun mennessä asiakkaita oli 3654.
Omaishoidon tuen asiakasmäärä vuoden 2017 alusta elokuun loppuun:
Asiakkaat tammi-elokuu 2017 | Sosiaali- ja terveystoimiala (aik. sosiaali- ja terveysvirasto)yhteensä | Perhe- ja sosiaalipalvelut yhteensä | Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut yhteensä |
3654 | 1750 | 1915 | |
Vammaispalvelu | 1073 | 1073 | 0 |
Kehitysvamma-huolto | 671 | 671 | 0 |
Vanhuspalvelu | 1924 | 9 | 1915 |
Sotainvalidit | 9 | 2 | 7 |
Alle 7-vuotiaat | 203 | 159 | 0 |
7-15 -vuotiaat | 646 | 516 | 0 |
16-17 -vuotiaat | 90 | 66 | 0 |
18-64 -vuotiaat | 772 | 770 | 2 |
65-74 -vuotiaat | 511 | 39 | 481 |
75-84 -vuotiaat | 838 | 0 | 838 |
85-vuotiaat ja vanhemmat | 594 | 0 | 594 |
Yhteensä -rivin luvut ovat kokonaisluku asiakkaiden määristä nykyisellä sosiaali- ja terveystoimialalla sekä perhe- ja sosiaalipalvelut ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuuksittain. Palvelusektoreittain jaoteltuna luvut sisältävät henkilöt, joille on tehty myönteinen tai osittain myönteinen omaishoidon tukea koskeva päätös ja henkilöllä on ollut hoitopäiviä kyseisellä kaudella. Samalle henkilölle voidaan olla tehty useampi päätös saman kauden aikana. Tästä syystä palvelusektoreittain ilmoitetut luvut ja asiakkaiden kokonaismäärää koskevat luvut eivät ole verrannollisia.
Omaishoidon tuen asiakasmäärä hoitoisuusryhmittäin eri ikäluokissa elokuussa 2017:
Hoitoisuus-ryhmä 1 | Hoitoisuus-ryhmä 2 | Hoitoisuus-ryhmä 3 | Hoitoisuus-ryhmä 4 | Yhteensä | |
Alle 18 v. | 6 | 86 | 279 | 507 | 878 |
18-64 v. | 10 | 113 | 183 | 364 | 670 |
65 v. täyttäneet | 44 | 322 | 481 | 704 | 1551 |
Yhteensä | 60 | 521 | 943 | 1575 | 3099 |
Uusien omaishoidon tuen myöntämisperusteiden valmistelu
Omaishoidon tuen lainsäädäntö uudistui 1.7.2016. Kaikille sopimuksen tehneille omaishoitajille taataan kaksi tai kolme vapaapäivää kuukaudessa. Kaikkia sopimusomaishoitajia koskeva vapaapäiväoikeus on lainsäätäjältä selkeä viesti siitä, että omaishoidon tukea tulee erityisesti kohdentaa runsaammin tukea tarvitseville omaishoitoperheille. Omaishoidon tuki ei ole myöskään tarkoitettu ensisijaiseksi tai pääsääntöiseksi toimeentulon lähteeksi.
Lainsäädännön uudistumiseen liittyen omaishoidon myöntämisperusteita uudistettiin Helsingissä ensimmäisen kerran helmikuun 2017 alusta alkaen. Edellisen kerran niitä oli päivitetty vuonna 2014. Uudistuksen myötä Helsingissä siirryttiin lähemmäksi Espoon ja Vantaan mallia. Hoitoisuusryhmiä (maksuluokkia) oli 3 ja lapsille ja nuorille oli omat myöntämisperusteet, jotka erosivat 18 vuotta täyttäneiden myöntämisperusteista. Nämä peruslinjat on säilytetty nyt uudelleen valmistelluissa omaishoidon tuen myöntämisperusteissa.
Uudet omaishoidon myöntämisperusteet on valmisteltu kaupunginhallituksen 26.6.2017 § 721 uudelleen valmisteluun palauttaman palautusehdotuksen mukaisesti.
Järjestöjä kuultiin yhteistyökokouksessa 30.8.2017 ja järjestöillä oli mahdollisuus antaa lausuntonsa uudelleen valmistelluista myöntämisperusteista kahden viikon ajan 8.−22.9.2017. Lausuntopyyntö, annetut lausunnot sekä kooste lausunnoista on asiankäsittelyjärjestelmässä diaarinumerolla HEL 2017-009776. Koonti sähköisessä kyselynmuodossa annetuista lausunnoista on liitteenä 2. Lautakunnan jäsenille on toimitettu lausunnot kokonaisuudessaan. Lausunnon antoi yhteensä yksitoista järjestöä sekä vanhus- että vammaisneuvostot.
Järjestöjen omaishoidon tuen myöntämisperusteisiin liittyvä palaute myötäili uudelleen valmistelulle annettuja periaatteita. Järjestöt toivoivat omaishoidon tuen myöntämisperusteissa otettavan paremmin huomioon hoidettavan psyykkisen toimintakyvyn aiheuttamat valvonta- ja seurantatarpeet. Toivottiin, että alaikäinen oppivelvollinen hoidettava voisi olla poissa hoitajan hoidosta 8 tuntia päivässä, ilman että hoitopalkkio laskee. Lasten toimintakykyarvioinnin pistemääriä toivottiin tarkistettavan. Järjestöt toivoivat, että arviota omaishoitajan antaman avun tarpeesta ei koskaan tehtäisi pelkän diagnoosin perusteella, vaan aina hoidettavan hoidollisen vaativuuden perusteella. Myös omaishoidon tuen yhdistämistä työntekoon toivottiin helpotettavan.
Yhteistyötä järjestöjen kanssa omaishoidon tuen kehittämiseksi päätettiin jatkaa ja seuraava tapaaminen on keväällä 2018. Tähän työhön saatiin jatkokehiteltäviä ideoita yhteistyökokouksesta ja järjestöjen lausunnoista.
Uudelleen valmistelluissa omaishoidon tuen myöntämisperusteissa hoitopalkkiot on nostettu Espoon tasolle. Palvelujen käytöstä tehtävät hoitopalkkion pienennykset noudattavat myös Espoon mallia. Hoidettava voi olla poissa kotoa 8−9 tuntia, ilman että se vaikuttaa hoitopalkkion määrään. Arvioitaessa omaishoitajan antamaa hoitoa ja huolenpitoa, otetaan huomioon ohjaus ja valvonta sekä hoidon psyykkinen kuormittavuus. Myöntämisperusteet mahdollistavat omaishoitajan työssäkäynnin hoitopalkkioltaan matalimmassa sekä keskimmäisessä hoitoisuusryhmässä.
Lasten toimintakyvyn arvioinnin viitteellisiä pistemääriä on alennettu ja arviointilomaketta muutettu niin, että ohjaus ja valvonta otetaan näkyvämmin huomioon. Lomakkeeseen on lisätty avoimia kohtia, joissa perhe voi halutessaan tarkentaa hoidon ja huolenpidon määrää ja laatua. Arviointilomaketta arvioitaessa tulee huomioida, että se on suuntaa antava apuväline lapsen toimintakyvyn arvioinnissa. Se ei koskaan yksin määrittele lapsen/nuoren hoitoisuusryhmää. Arviointilomake on liitteenä kolme.
Omaishoidon tuen asiakkaille lähetetään asiakastiedote omaishoidon tuen myöntämisperusteiden muutoksesta heti kun myöntämisperusteet on hyväksytty. Omaishoitoperheet saavat uudet päätökset vuoden 2018 aikana. Uuteen päätökseen asti maksetaan voimassaolevan päätöksen mukaista hoitopalkkiota.
Kustannusarvio ja vaikutukset asiakasmääriin
Hoitoisuusryhmän mukainen hoitopalkkio kuukaudessa elokuussa 2017, hoitopalkkio ajalla 1.2.−25.6.2017 ja vuoden 2018 alusta alkavaksi esitetty hoitopalkkio:
Hoitopalkkio euroa /kk | 31.1.2017 saakka ja 26.6.2017 alkaen |
Hoitoisuusryhmä 1 | 1631,93 |
Hoitoisuusryhmä 2 | 819,22 |
Hoitoisuusryhmä 3 | 554,00 |
Hoitoisuusryhmä 4 | 392,02 |
Hoitopalkkio euroa /kk | 1.2.2017 alkaen ja 25.6.2017 saakka | 1.1.2018 alkaen |
Hoitoisuusryhmä 1 | 1500,00 | 1699,00 |
Hoitoisuusryhmä 2 | 750,00 | 784,00 |
Hoitoisuusryhmä 3 | 392,00 | 432,00 |
Omaishoidon tukemiseen on varattu vuonna 2017 noin 33 miljoonaa euroa, mikä on 8,5 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2016. Nyt esitetyt muutokset omaishoidon tuen myöntämisperusteisiin helpottavat omaishoidon tuen piiriin pääsyä. Muutokset lisäisivät omaishoidon palkkioihin kuuluvia kustannuksia nykyisillä asiakasmäärillä vuonna 2018 noin 500 000 euroa. Asiakasmäärän kasvun sekä siirtymisen ylempiin hoitopalkkioluokkiin, varsinkin alle 18-vuotiaiden ja 18-64 -vuotiaiden omaishoidon tuessa, arvioidaan aiheuttavan miljoonan euron kustannusnousun vuonna 2018. Vuonna 2018 omaishoidon tuen kustannusten arvioidaan edellä mainituista syistä nousevan yhteensä 1,5 miljoonaan euroa. Vuosien 2016−2018 aikana omaishoidon tuen kustannusten nousu olisi täten noin 10 miljoonaa euroa.
Omaishoitajan vapaapäiväoikeuden laajenemisen arvio vuodelle 2017 ei toteutune vielä täysimääräisenä, sillä kaikki omaishoitajat eivät ole käyttäneet kaikkia lain sallimia vapaapäiviään. Vuonna 2017 elokuun loppuun mennessä vapaapäiväoikeuttaan oli käyttänyt noin 39 % (1418/3654) omaishoitajista.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Omaishoitajat tekevät arvokasta työtä, ja omaishoito tarjoaa monelle vammaiselle, pitkäaikaissairaalle ja ikääntyneelle helsinkiläiselle mahdollisuuden asua kotona. Omaishoitoperheiden tarpeiden arviointiin perustuva, oikein kohdennettu omaishoidon tuki edistää omaishoidettavien ja omaishoitajien terveyttä ja hyvinvointia.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 24.10.2017 § 277
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Vammaisten sosiaalityön päällikkö Jonna Weckström, palvelualueen johtaja Merja Etholén-Rönnberg, sosiaali- ja lähityön aluepäällikkö Sirpa Järnström ja toiminnansuunnittelija Merja Jäntti olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan pyynnöstä.
Esittelijä
Lisätiedot
Jonna Weckström (alle 65-vuotiaat), vammaisten sosiaalityön päällikkö, puhelin: 310 89545
Merja Etholén-Rönnberg (yli 65-vuotiaat), palvelualueen johtaja, puhelin: 310 44450
Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.03.2017 § 89
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi saadun selvityksen.
Lisäksi lautakunta päätti esittelijän ehdotuksesta poiketen kehottaa virastoa tekemään riittävän määrän omaishoidon tuen palvelutarpeen kartoituksia käyttäen hyödyksi uudistettuja palvelutarpeen kriteerejä. Tällainen kartoitus tulee tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta lautakunta voi sen pohjalta arvioida, miten uudistetut kriteerit vaikuttaisivat etenkin alle 18-vuotiaiden omaishoitosopimusten ehtoihin ja omaishoidon tuen rahoitukseen ottaen huomioon myös yli 18-vuotiaat. Kartoitus tuodaan lautakuntaan, minkä pohjalta päätetään, miten omaishoidon sopimusten uudistamista jatketaan.
Samalla lautakunta kehotti, ettei virasto tekisi uusia päätöksiä nykyisille alle 18-vuotiaille asiakkaille, vaan odottaisi kunnes lautakunta on käsitellyt kartoituksen tulokset ja tehnyt johtopäätökset.
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Maija Anttila: "Lisäksi lautakunta päättää kehottaa virastoa tekemään riittävän määrän omaishoidon tuen palvelutarpeen kartoituksia käyttäen hyödyksi uudistettuja palvelutarpeen kriteerejä. Tällainen kartoitus tulee tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta lautakunta voi sen pohjalta arvioida, miten uudistetut kriteerit vaikuttaisivat etenkin alle 18-vuotiaiden omaishoitosopimusten ehtoihin ja omaishoidon tuen rahoitukseen ottaen huomioon myös yli 18-vuotiaat. Kartoitus tuodaan lautakuntaan, minkä pohjalta päätetään, miten omaishoidon sopimusten uudistamista jatketaan.
Samalla lautakunta kehottaa, ettei virasto tekisi uusia päätöksiä nykyisille alle 18-vuotiaille asiakkaille, vaan odottaisi kunnes lautakunta on käsitellyt kartoituksen tulokset ja tehnyt johtopäätökset."
Kannattaja: Jäsen Sami Heistaro
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Maija Anttilan vastaehdotuksen yksimielisesti ilman äänestystä.
Esittelijä
Lisätiedot
Juha Jolkkonen, va. virastopäällikkö, puhelin: 310 42215
Päätös tullut nähtäväksi 17.11.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jonna Weckström (alle 65-vuotiaat), vammaisten sosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 89545
Merja Etholén-Rönnberg (yli 65-vuotiaat), palvelualueen johtaja, puhelin: 09 310 44450