Mielenterveysasiakkaiden asumispalvelut
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä mielenterveysasiakkaiden asumispalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveysviraston tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen osastopäällikön
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Käsittely
Hankinta-asiantuntija Vilma Jussila oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinta-asiantuntija Vilma Jussila on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 30.8.2016 § 196 päättänyt viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että osastopäällikön osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelut -osaston osastopäällikön tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston mielenterveysasiakkaille järjestämiä asumispalveluja ovat jälleenvuokrausasuminen, tuettu asuminen, palveluasuminen, tehostettu palveluasuminen ja perhehoito.
Kaupungilla on omia tuetun asumisen paikkoja 144 ja tehostetun palveluasumisen paikkoja 16. Perhehoidossa on 32 asiakasta. Kaupungin tytäryhtiöllä Niemikotisäätiöllä on jälleenvuokrausasumista 1035 paikkaa, tuettua asumista 160 paikkaa ja tehostettua palveluasumista 39 paikkaa. Vuoden 2016 lopussa oli puitesopimusten ostopaikoissa 20 asukasta tuetussa asumisessa, 93 asukasta palveluasumisessa ja 340 asukasta tehostetussa palveluasumisessa. Yksittäisillä maksusitoumuksilla oli sijoitettuna 85 asiakasta.
Tavoitteena on, että asumispalvelut muodostavat toimivan palvelukokonaisuuden, missä asiakkaalla on mahdollisuus saada tarpeidensa mukaista palvelua. Kaikessa asumisessa toteutetaan kuntouttavaa työotetta ja tavoitteellisuutta niin, että asiakkaat voivat siirtyä itsenäisempään asumiseen. Palvelurakennetta kevennetään lisäämällä palveluasumisen ja tuetun asumisen paikkamäärää ja samalla vähennetään tehostettua palveluasumista.
Kaupunki ostaa kaavaillulla sopimuskaudella arviolta tuetussa asumisessa noin 20 paikkaa, palveluasumisessa noin 93 paikkaa ja tehostetussa palveluasumisessa noin 340 paikkaa.
Tarjouskilpailu
Mielenterveysasiakkaiden asumispalvelujen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu, jonka perusteella syntyy puitejärjestely. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Hankinnan kohteena on kolme (3) eritasoista palvelumuotoa:
1) Mielenterveysasiakkaiden tuettu asuminen
2) Mielenterveysasiakkaiden palveluasuminen
3) Mielenterveysasiakkaiden tehostettu palveluasuminen.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien
vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 3.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyössä hankintakeskuksen kanssa ja hankintakeskuksen lakimies on tarkastanut tarjouspyyntöasiakirjat.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperusteet
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan kohteissa halvin hinta. Tarjouspyynnössä ja palvelukuvauksessa asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset takaavan palvelun riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain, jokainen erikseen.
Tehtävä sopimus
Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2018. Lisäksi sosiaali- ja terveysvirasto varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveysvirasto ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Päätös tullut nähtäväksi 10.05.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 113, 114, 115, 116 (A), 117 (A), 118 (A), 119, 120, 121 (A), 123, 124, 125, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133 ja 134 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 116 (B), 117 (B), 118 (B), 121 (B) ja 122 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Raili Hulkkonen, arviointipäällikkö, puhelin: 09 310 43740
Vilma Jussila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43260