Hankintaoikaisuvaatimus (matkatoimistopalveluiden hankinta)
Hankintaoikaisuvaatimus (matkatoimistopalveluiden hankinta)
Päätös
Kaupunginhallitus päätti hylätä Hogg Robinson Nordic Oy:n matkatoimistopalveluhankinnan keskeyttämispäätökseen kohdistuvan hankintaoikaisuvaatimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustasäännökset
Hankintalain (1397/2016) 133 §:n mukaan asianosainen voi vaatia hankintaoikaisua hankintaa koskevasta päätöksestä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan kaupunginhallituksen, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee kaupunginhallitus.
Hankintaoikaisuvaatimus
Matkatoimistopalveluiden kilpailutuksessa tarjouksen antanut Hogg Robinson Nordic Oy (HRG) on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksen määräajassa.
HRG esittää, että sen tarjouksen hylkäämiselle ei ole perustetta. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän esityksen liitteenä. HRG on merkinnyt asiakirjan luottamukselliseksi, mutta asiakirjassa ei ole mitään julkisuuslain mukaan salaiseksi luokiteltavaa tietoa.
Hankintamenettely
Matkatoimistopalveluiden hankintamenettely päätettiin keskeyttää hankintaa tekemättä. Keskeyttämiseen päädyttiin, koska menettelyssä ei saatu yhtään hyväksyttävää tarjousta. Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää, jos siihen on todellinen ja perusteltu syy. Hankintajohtajan päätöksellä 26.1.2018 hankinta on keskeytetty todellisesta ja perustellusta syystä, sillä tarjoukset eivät vastanneet niitä vaatimuksia, jotka hankintayksikkö oli hankinnalle määritellyt.
Matkatoimistopalveluiden hankinnassa hankintayksikkö ei saanut yhtään tarjousta, joka olisi ehdoitta täyttänyt hankinnalle asetetut vaatimukset. Kolmesta tarjoajasta yksi ei täyttänyt soveltuvuusvaatimuksia (tarjoajan kelpoisuusehtoja), ja kaksi muuta tarjoajaa oli hinnoitellut tarjouksensa vastoin tarjouspyynnön ehtoja asettamalla palvelukuvauksessa kuvatuille eri palveluille ylimääräisiä maksuja.
Palvelukuvauksen sopimusseurantaa koskevassa luvussa on vaadittu, että palveluntuottaja toimittaa vuosittain tilaajalle päästöraportin, josta ilmenee kaupungin työntekijöiden lentomatkailusta syntyneet hiilidioksidipäästöt vuositasolla. Palvelukuvauksen tässä kohdassa ei ole erikseen todettu, että tämä tulisi tehdä ilman eri maksua, mutta jo palvelukuvauksen sanamuodon perusteella on selvää, että raportointia ei ole tarkoitettu minään erikseen hinnoiteltavana lisäpalveluna. Päästöraportoinnin on tarkoitettu sisältyvän palveluun osana sopimuksenaikaista palvelun kehittämistä. HRG on tarjouksessaan kuitenkin asettanut päästöraportoinnille erillisen lisämaksun. Tämän vuoksi päätöksen perusteluissa HRG:n tarjous on todettu tarjouspyynnön (palvelukuvauksen) ehtojen vastaiseksi.
On muistettava, että hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu päätökseen, jolla on keskeytetty hankintamenettely. Hankintalain perusteluiden mukaan keskeyttämisen todelliseksi ja perustelluksi syyksi voidaan lukea esimerkiksi tilanne, jossa menettelyn lopputuloksena on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous. Myös tarjouspyynnön tulkinnanvaraisuus on hankintalain perusteluiden mukaan hyväksyttävä syy hankinnan keskeyttämiseen. Oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen perustellusta syystä on ylipäätään suhtauduttu sallivasti.
Kuuleminen
Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta ei ole kuultu muita tarjoajia
kuulemisen ilmeisen tarpeettomuuden vuoksi.
Päätelmä
HRG:n esittämä hankintaoikaisuvaatimus on tutkittu huolellisesti hankinnat ja kilpailuttaminen -yksikössä. Hankintamenettelyssä ja päätöksenteossa on noudatettu lainsäädäntöä ja tarjouspyyntöasiakirjojen ehtoja. Esiin ei ole noussut mitään sellaista uutta tietoa, joka muuttaisi tätä käsitystä.
Koska esitetty hankintaoikaisuvaatimus ei anna aihetta muuttaa 26.1.2018 tehtyä hankintapäätöstä, se tulee näin ollen hylätä.
Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 26.01.2018 § 3
Päätös
Hankintajohtaja päätti keskeyttää matkatoimistopalveluiden hankinnan hankintaa tekemättä.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 5.12.2017 päivättyyn tarjouspyyntöön H125-17, Dnro HEL 2017-004242. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 5.12.2017 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 18.1.2018. Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta: SMT Oy, Hogg Robinson Nordic Oy, CWT Finland Oy
Tarjoajien soveltuvuutta arvioitaessa todettiin, että SMT Oy ei täytä tarjouspyynnön ESPD-lomakkeella asetettua vaatimusta ympäristöasioiden hallintajärjestelmästä ja tarjoaja tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia.
Tarjousten käsittelyvaiheessa kävi ilmi, että Hogg Robinson Nordic Oy:n ja CWT Finland Oy:n tarjoukset ovat tarjouspyynnön vastaisia hinnoittelun osalta.
Tarjouspyynnössä on edellytetty, että online-palvelun käyttäjä- ja tekninen tuki sisältyvät matkatoimistopalvelun tarjouspyynnössä määriteltyihin palvelumaksuihin. CWT Finland Oy on tarjouksessaan kuitenkin asettanut tarjouspyynnön vastaisesti erillisen palvelumaksun online-palvelun käyttöneuvonnalle.
Tarjouspyynnön liitteessä 1 Palvelukuvaus on todettu, että palveluntuottaja toimittaa tilaajalle vuosittain Tilaajan ympäristöraporttia varten päästöraportin, josta käy ilmi kaupungin työntekijöiden lentomatkailusta syntyneet CO2-päästöt vuositasolla. Hogg Robinson Nordic Oy on tarjouksessaan kuitenkin tarjouspyynnön vastaisesti asettanut erillisen palvelumaksun lentojen CO2-raportille.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takia Hogg Robinson Nordic Oy:n ja CWT Finland Oy:n tarjoukset tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisina.
Hankintamenettelyssä ei saatu yhtään hyväksyttävää tarjousta ja hankintamenettely joudutaan keskeyttämään hankintaa tekemättä.
Hankinnasta tullaan järjestämään uusi tarjouskilpailu.
Tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisun uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.
Keskushallinto Kaupunginkanslia Talous- ja suunnitteluosasto Hankinnat ja kilpailuttaminen Hankintajohtaja 25.10.2017 § 16
Lisätiedot
Noora Fils, hankintapäällikkö, puhelin: +358931031501
Päätös tullut nähtäväksi 27.03.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651