Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) ylimääräinen yhtymäkokous
Päätös
A
Konsernijaosto päätti kehottaa kaupungin yhtymäkokousedustajaa edustamaan Helsingin kaupunkia Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän ylimääräisessä yhtymäkokouksessa 30.6.2017 klo 10.00 HSY:ssä kokoushuoneessa 2, 5. krs.
Kokouskutsu, esityslista ja ääniluettelo ovat liitteinä 1 - 3.
B
Konsernijaosto päätti kehottaa kaupungin edustajaa hyväksymään mm. seuraavat hallituksen ja tarkastusvaliokunnan ehdotukset yhtymäkokoukselle:
1
Ehdotuksen uudeksi hallintosäännöksi.
2
Ehdotuksen konserniohjeeksi.
3
Ehdotuksen HSY:n johtajasopimukseksi.
4
HSY:n luottamushenkilöiden taloudellisia etuuksia koskevan ehdotuksen.
5
Ehdotuksen, joka koskee hallituksen asettamista toimikaudelle 2017 - 2021, niin, että Helsingin kaupungin edustajiksi hallitukseen tulee valita seuraavat henkilöt varsinaisiksi jäseniksi ja varajäseniksi:
1) puheenjohtajaksi ja jäseneksi Mia Nygård, varajäseneksi Joona Haavisto
2) jäseneksi Johanna Krabbe, varajäseneksi Samu Ihalainen
3) jäseneksi Matti Niiranen, varajäseneksi Emilia Knaapi
4) varapuheenjohtajaksi ja jäseneksi Atte Harjanne, varajäseneksi Aino Tuominen
5) jäseneksi Amanda Pasanen, varajäseneksi Jussi Airaksinen
6) jäseneksi Antti Vuorela, varajäseneksi Anna-Maria Kantola
7) jäseneksi Markku Saarikangas, Pia Kopra varajäseneksi.
6
Ehdotuksen, joka koskee tarkastuslautakunnan asettamista toimikaudelle 2017 - 2021, niin, että Helsingin kaupungin edustajiksi tulee valita seuraavat henkilöt varsinaisiksi jäseniksi ja varajäseniksi:
1) jäseneksi Juha Levo, varajäseneksi Iida Aarnio
2) varajäseneksi Heidi Assman
C
Konsernijaosto päätti oikeuttaa kaupungin edustajan harkintansa mukaan hyväksymään muiden jäsenkuntien yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi mahdollisesti esittämät asiat.
Käsittely
Konsernijaosto päätti yksimielisesti kehottaa yhtymäkokousedustajaa esittämään
- Jasmin Hamidin ehdotuksesta hallituksen varapuheenjohtajaksi ja jäseneksi Atte Harjannetta ja varajäseneksi Aino Tuomista, hallituksen jäseneksi Amanda Pasasta ja varajäseneksi Jussi Airaksista sekä tarkastuslautakunnan varajäseneksi Heidi Assmania
- Mika Raatikaisen ehdotuksesta hallituksen jäseneksi Markku Saarikangasta ja varajäseneksi Pia Kopraa
A
Konsernijaosto päättää kehottaa kaupungin yhtymäkokousedustajaa edustamaan Helsingin kaupunkia Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän ylimääräisessä yhtymäkokouksessa 30.6.2017 klo 10.00 HSY:ssä kokoushuoneessa 2, 5. krs.
Kokouskutsu, esityslista ja ääniluettelo ovat liitteinä 1 - 3.
B
Konsernijaosto päättää kehottaa kaupungin edustajaa hyväksymään mm. seuraavat hallituksen ja tarkastusvaliokunnan ehdotukset yhtymäkokoukselle:
1
Ehdotuksen uudeksi hallintosäännöksi.
2
Ehdotuksen konserniohjeeksi.
3
Ehdotuksen HSY:n johtajasopimukseksi.
4
HSY:n luottamushenkilöiden taloudellisia etuuksia koskevan ehdotuksen.
5
Ehdotuksen, joka koskee hallituksen asettamista toimikaudelle 2017 - 2021, niin, että Helsingin kaupungin edustajiksi hallitukseen tulee valita seuraavat henkilöt varsinaisiksi jäseniksi ja varajäseniksi:
1) puheenjohtajaksi ja jäseneksi Mia Nygård, varajäseneksi Joona Haavisto
2) jäseneksi Johanna Krabbe, varajäseneksi Samu Ihalainen
3) jäseneksi Matti Niiranen, varajäseneksi Emilia Knaapi
4)
5)
6)
7) jäseneksi Antti Vuorela, varajäseneksi Anna-Maria Kantola
6
Ehdotuksen, joka koskee tarkastuslautakunnan asettamista toimikaudelle 2017 - 2021, niin, että Helsingin kaupungin edustajiksi tulee valita seuraavat henkilöt varsinaisiksi jäseniksi ja varajäseniksi:
1) jäseneksi Juha Levo, varajäseneksi Iida Aarnio
C
Konsernijaosto päättää oikeuttaa kaupungin edustajan harkintansa mukaan hyväksymään muiden jäsenkuntien yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi mahdollisesti esittämät asiat.
Esityslista
HSY:n 30.6.2017 klo 10.00 HSY:n tiloissa pidettävässä ylimääräisessä yhtymäkokouksessa käsitellään mm. seuraavat asiat:
Uuden hallintosäännön hyväksyminen
Vuonna 2015 uudistetun kuntalain (410/2015) mukaan kunnassa ja kuntayhtymissä luovutaan erillisistä johto- ja hallintosäännöistä, jotka yhdistetään hallintosäännöksi. Laki aiheuttaa jonkin verran muutoksia kuntien ja kuntayhtymien hallinnon järjestämiseen ja päätöksentekomenettelyyn vuonna 2017 valittavien valtuustojen toimikauden alusta lukien. Lain säännös tulee voimaan 1.6.2017.
Uuden kuntalain johdosta HSY:llä on valmisteltu uutta hallintosääntöä. Nykyisessä johtosäännössä, hallintosäännössä ja taloussäännössä säädellyt asiat esitetään yhdistettäväksi yhdeksi hallintosääntö-nimiseen asiakirjaan. Hallintosääntöön tulee määräykset muun muassa hallinnon ja toiminnan järjestämisestä, päätöksentekomenettelystä, sopimushallinnasta, hallinnon ja talouden tarkastuksesta sekä sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta.
Kuntalain 121 §:n 2. mom. 6-kohdan mukaan tarkastuslautakunnan tehtävänä on valmistella [kunnan]hallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi. Tätä koskeva hallintosäännön luku 6 hyväksyttiin 6.4.2017 HSY:n tarkastuslautakunnan kokouksessa.
Hallintosäännön laatimisen pohjana on käytetty Suomen Kuntaliiton laatimaa mallisääntöä täsmentäen sitä HSY:n toimintaan liittyvin yksityiskohdin.
Valmistelun tavoitteena on lisäksi ollut päivittää toimivaltuuksia koskevia säännöksiä. Samalla on pyritty poistamaan sellaisia yksityiskohtaisia ja mahdollisesti päällekkäisiä ohjeita, joiden ei ole tarpeen olla hallintosäännössä. Näiden osalta hallituksella on mahdollisuus antaa tarvittaessa täydentäviä ohjeita tai säännöksiä.
HSY:ssä kunnanvaltuustolle kuuluvia tehtäviä hoitavat yhtymäkokous ja hallitus. Hallintosäännössä kuvataan hallituksen lisäksi yhtymäkokouksen toimintaan liittyvät periaatteet. Yhtymäkokouksen tehtävistä säädetään varsinaisesti perussopimuksessa.
Kuntayhtymässä on kuntien tapaan pakollisena toimielimenä tarkastuslautakunta. Lisäksi hallintosäännössä määritellään HSY:n konsernijohto (yhtymäkokous, hallitus, toimitusjohtaja, talousjohtaja), ja kuvataan HSY:n konsernijohdon tehtäviä ja toimivallan jakoa.
Kuntalain lisäksi myös muusta lainsäädännöstä tulee säännöksiä, joiden johdosta tietyt vastuut tai tehtävät kuuluvat kuntayhtymän toimielimelle. Tällaisten laista johtuvien vastuiden ja tehtävien määrittely on sisällytetty HSY:n hallintosäännön määräyksiin. Näitä tehtäviä voidaan delegoida hallintosäännössä viranhaltijoille sujuvan ja joustavan hallinnon järjestämiseksi. Tämä on huomioitu uudessa hallintosäännössä yleisellä toimivallan siirtämistä koskevalla säännöksellä.
HSY:n hallintosäännön vahvistaa perussopimuksen mukaan yhtymäkokous. Ehdotus hallintosäännöksi on liitteenä 4.
Konserniohjeen hyväksyminen
1.5.2015 voimaan astuneen uuden kuntalain 14 § 1 momentin 4-kohdan nojalla kunnan valtuusto päättää muun ohella omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta.
Konserniohje on omistajaohjauksen keskeinen väline. Kuntalain 47 §:n mukaan omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu. Kuntalain 48 § 1 momentin mukaan hallintosäännössä määrätään konsernijohdon tehtävistä ja toimivallan jaosta.
Konserniohjetta sovelletaan kunnan tytäryhteisöjen sekä soveltuvin osin osakkuusyhteisöjen omistajaohjaukseen. Kunnan tytäryhteisön hallituksen kokoonpanossa on otettava huomioon yhteisön toimialan edellyttämä riittävä talouden ja liiketoiminnan asiantuntemus.
HSY:ssä on valmisteltu konserniohjetta ensimmäisen kerran vuonna 2013. Esitys uudeksi konserniohjeeksi perustuu tuolloin valmisteltuun luonnokseen. Lisäksi valmistelussa on hyödynnetty kuntaliiton konserniohjeluonnosta sekä kuntaliiton suosituksia ”Kunnan toiminnan johtaminen ja hallinta sekä omistaja- ja konserniohjaus”. Lisäksi valmistelussa on hyödynnetty mahdollisia jäsenkuntien evästyksiä konserniohjeen laatimiseksi.
Konserniohje sisältää toimivallan ja toimintaperiaatteet, joilla johdetaan, ohjataan ja valvotaan yhtymäkonsernia yhtymäkokouksen asettamien tavoitteiden saavuttamiseksi. HSY:n hallitus ja kaikkien tytäryhtiöiden hallitukset sitoutuvat yhtymäkokouksen vahvistaman konserniohjeen määräyksiin.
Konserniohjaus kuntayhtymäkonsernissa on omistajaohjausta, jonka tehtävänä on huolehtia siitä, että kuntayhtymän tytäryhteisöjen toiminnassa otetaan huomioon yhtymäkonsernin kokonaisetu sekä kehittää kuntayhtymäkonsernia kokonaistaloudelliseksi, toiminnalliseksi ja hallittavaksi.
Kuntayhtymän omistajapoliittiset linjaukset määrittelevät, missä muodossa ja millä ehdoilla kuntayhtymä voi toteuttaa palvelutuotannon edellyttämän aineellisen tai aineettoman omaisuuden omistamisen ja hallinnan (oma organisaatio/konserniyhteisö/muu yhteistoiminta). Omistajapolitiikka määrittelee millaista omaisuutta kuntayhtymä hankkii ja omistaa, mikä yhteisöjen asema konsernissa on (strateginen / taloudellinen), missä tehtävissä ja hankkeissa kuntayhtymä on mukana ja milloin kuntayhtymä voi käyttää mahdollisuutta luopua omistuksestaan.
Omistajapolitiikka vastaa kysymykseen siitä, miten HSY omistajana vaikuttaa tytär- ja osakkuusyhteisöihinsä. Omistajapolitiikka on määritelty erillisessä ”HSY:n omistajapolitiikka – HSY-konsernin strateginen tarkastelu” – asiakirjassa, jonka yhtymäkokous on hyväksynyt 29.5.2015.
Hallitus päättää yhtymäkokouksen hyväksymän strategian mukaisesti HSY:n omistajapolitiikan toteuttamisesta. Hallituksen ja toimitusjohtajan tehtävänä on valvoa HSY:n strategian, omistajapolitiikan ja konserniohjeen noudattamista.
HSY:n konserniohjeen vahvistaa yhtymäkokous. Ehdotus konserniohjeeksi on liitteenä 5.
HSY:n johtajasopimus
Kuntalaki sisältää kunnille uuden, pakollisen velvoitteen laatia johtajasopimus. Kuntalain 42 §:n mukaan kunnan ja kunnanjohtajan on tehtävä johtajasopimus, jossa sovitaan kunnan johtamisen edellytyksistä. Lainkohtaa sovelletaan myös kuntayhtymään ja kuntayhtymän ylimpään viranhaltijaan.
Johtajasopimus selkeyttää työnjakoa hallituksen puheenjohtajan ja toimitusjohtajan välillä, samoin menettelytapoja, joilla toimitusjohtajan viran hoitamiseen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan.
Sopimus sisältää poliittisen ja ammatillisen johtamisen toimivaltaan, vastuunjakoon ja rooleihin liittyviä määräyksiä. Myös HSY:n uudessa hallintosäännössä esitetään määräyksiä hallituksen puheenjohtajan tehtävistä.
Johtajasopimus on osa toimitusjohtajan asemaan liittyvää sääntelyä ja osa hallituksen työnantajaroolia.
HSY:n johtajasopimusta laadittaessa on käytetty vertailukohteina HSL:n toimitusjohtajan, Helsingin kaupungin kansliapäällikön sekä Uudenmaan liiton maakuntajohtajan johtajasopimuksia. Lisäksi lähdeaineistona on käytetty kuntaliiton julkaisua ”Kuntajohtajan johtajasopimus – puitteet ja pelisäännöt johtamistyölle, Helsinki 2016”.
Koska johtajasopimus sisältää määräyksiä erokorvauksesta, se tulee kuntalain 42 §:n nojalla hyväksyä yhtymäkokouksessa. Johtajasopimus on liitteenä 6.
HSY:n luottamushenkilöiden taloudelliset etuudet
Kuntalain 82 §:n mukaan luottamushenkilölle maksetaan luottamustoimen hoitamiseen liittyvistä tehtävistä:
1
kokouspalkkiota;
2
korvausta ansionmenetyksestä ja kustannuksista, joita luottamustoimen vuoksi aiheutuu sijaisen palkkaamisesta, lastenhoidon järjestämisestä tai muusta vastaavasta syystä;
3
matkakustannusten korvausta ja päivärahaa.
Luottamushenkilölle voidaan myös maksaa palkkiota määräajalta sekä muita erillispalkkioita.
Kuntalain mukaan HSY:n luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteista ja niiden suuruudesta päättää yhtymäkokous. Määräykset taloudellisten etuuksien perusteista voidaan sisällyttää hallintosääntöön tai niistä voidaan päättää erillisellä yhtymäkokouksen päätöksellä ja samassa yhteydessä määritellä kokouspalkkioiden ja muiden etuuksien suuruus.
HSY:ssä on voimassa yhtymäkokouksen 22.3.2013 vahvistama palkkiosääntö, joka sisällöltään ei vastaa voimassa olevan kuntalain (410/2015) säännöksiä. Samalla, kun säännön määräykset korjataan muuttuneita lain säännöksiä vastaaviksi, on syytä tarkistaa palkkioiden määriä ansiotason kehitystä vastaavasti.
Liitteenä on esitys säännöksi HSY:n luottamushenkilöiden taloudellisten etujen perusteista ja niiden suuruudesta 1.7.2017 lukien. Sääntöä laadittaessa on otettu huomioon seuraavat periaatteet:
Palkkiotason määrittely on suoritettu yhteistyössä HSL:n kanssa. Puheenjohtajan vuosipalkkioon esitetään kuitenkin 25 %:n suuruista korotusta. Perusteluna tähän ovat hallituksen puheenjohtajan KuntaL:n 40 §:n mukaan lisääntyneet tehtävät (poliittisen yhteistyön johtaminen). Kokouspalkkion kuvausta hallituksen valmistelukokouksessa (ns. aamukoulu) esitetään täsmennettäväksi.
Siltä varalta, että HSY:ssä otettaisiin käyttöön uuden kuntalain mukaiset, etäyhteydellä toteutettavat kokousmenettelyt, esitetään myös näiden huomioon ottamista palkkioissa. Etäyhteydellä toteutettava sähköinen kokous (KuntaL 99 §) edellyttää aktiivista kokouksen johtamista ja osallistujien välistä vuorovaikutusta, joten normaali kokouspalkkiokäytäntö on perusteltu.
Sen sijaan osallistuminen sähköiseen päätöksentekomenettelyyn (KuntaL 100 §) ei edellytä varsinaisen kokouksen pitämistä ja koskee yleensä vain yksittäistä, useimmin todennäköisesti pöydälle jäänyttä asiaa, joten alennettu ja kaikille saman suuruinen palkkio on perusteltu.
Kokous- ja vuosipalkkioita koskevien muutosten lisäksi sääntöön esitetään tarkennuksia ansionmenetyksen korvausten ja eräiden muiden korvausten osalta sekä esitetään tekstitarkennuksia kustannusten korvaamista koskeviin sääntömääräyksiin. Tarkistusehdotukset perustuvat Kuntaliiton ohjeiden ohella pääosin Helsingin kaupungin uuteen hallintosääntöön ja luottamushenkilöiden taloudellisia etuja koskevaan kaupunginvaltuuston päätökseen.
HSY:n hallituksen kokouksiin osallistuville viran- ja toimenhaltijoille on maksettu kokouksesta, joka kestää vähintään puoli tuntia kello 18 jälkeen kokouspalkkio Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen II:14 §:n mukaisena kertapalkkiona. Palkkion suuruus on ollut 90,- euroa kokoukselta. Palkkio esitetään korotettavaksi 110,- euroon.
Voimassa oleva yhtymäkokouksen 22.3.2013 vahvistama palkkiosääntö on liitteenä 7 ja ehdotus uudeksi palkkiosäännöksi liitteenä 8. .
Hallituksen asettaminen toimikaudelle 2017 - 2021
HSY:n perussopimuksen 9 §:n mukaan HSY:llä on hallitus, joka kuntalain mukaan:
vastaa HSY:n hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä yhtymäkokouksen päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta;
valvoo HSY:n etua, edustaa kuntayhtymää ja käyttää sen puhevaltaa;
edustaa HSY:tä työnantajana ja vastaa kuntayhtymän henkilöstöpolitiikasta; vastaa toimintojen yhteensovittamisesta; ja
vastaa HSY-konsernin omistajaohjauksesta sekä huolehtii HSY:n kunnan sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnan järjestämisestä.
Hallituksessa on enintään 14 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Yhtymäkokous valitsee jäsenet ja varajäsenet, jotka edustavat jäsenkuntia virallisen asukasluvun suhteessa kuitenkin siten, että kuntaryhmää, jonka muodostavat muut jäsenkunnat kuin Helsinki, Espoo ja Vantaa, edustaa vähintään yksi varsinainen jäsen. Samaa kuntaa edustavilla jäsenillä ei kuitenkaan voi olla enempää kuin puolet äänivallasta (7 jäsentä) ja jokaista jäsenkuntaa tulee edustaa vähintään yksi jäsen tai varajäsen.
Hallitukseen esitetään valittavaksi nykyiseen tapaan 14 jäsentä. Perussopimuksen 9.2 §:n määräyksen mukainen laskelma kuntakohtaisesta paikkajaosta on liitteenä. Sen mukaan hallitukseen on valittava 7 Helsingin, 3 Espoon ja 3 Vantaan sekä 1 Kauniaisten kaupungin edustaja.
Hallituksen kokoonpanon tulee täyttää KuntaL 58 §:n 3. momentin säännös poliittisesta suhteellisuudesta. Säännöksen mukainen laskelma vuoden 2017 kunnallisvaaleissa valtuustopaikan saaneiden poliittisten ryhmien yhteenlaskettujen äänimäärien mukaisista vertausluvuista on liitteenä.
Sen mukaisesti hallitukseen tulee valita 5 Kokoomusta, 4 Vihreää liittoa, 2 SDP:tä, yksi Vasemmistoliittoa, yksi Perussuomalaisia ja yksi RKP:tä edustavaa jäsentä ja varajäsentä.
Hallituksen kokoonpanon on sekä jäsenten että varajäsenten osalta täytettävä Tasa-arvolain 4 a §:n 2 momentin säännös eli suhteen miehet/naiset tulee olla 6/8, 7/7 tai 8/6.
Hallitukseen valittavalla tulee olla KuntaL 71 §:n mukainen vaalikelpoisuus edustamansa kunnan luottamustoimeen. Hallitukseen ei voi valita HSY:n palveluksessa olevaa henkilöä, laissa tarkoitetun HSY -kuntayhtymään liikesuhteessa olevan yhteisön johtotehtävissä olevaa henkilöä eikä laissa tarkoitettua valtion virkamiestä.
Hallituksen jäseneksi ei voida myöskään valita henkilöä, joka on HSY:n toimitusjohtajaan tai toimialajohtajaan taikka muuhun johtavaan viranhaltijaan hallintolain 28 §:ssä tarkoitetussa suhteessa (lähisukulainen, eräät perheoikeudelliset tai niihin rinnastettavat suhteet sekä pysyvä palvelus- tai toimeksiantosuhde), koska suhde muodostaisi pysyvän esteellisyyden.
Hallituksen puheenjohtajaksi valitaan perussopimuksen 9 §:n mukaan jäsen, joka edustaa suurinta jäsenkuntaa.
Tarkastuslautakunnan asettaminen toimikaudelle 2017 - 2021
HSY:n perussopimuksen 20 §:n mukaan HSY:ssä on tarkastuslautakunta, jossa on enintään seitsemän jäsentä. Tarkastuslautakunnan asettamisesta ja jäsenten kelpoisuudesta sekä lautakunnan tehtävistä on soveltuvin osin voimassa, mitä Kuntalaissa on säädetty kunnan tarkastuslautakunnasta. Tarkastuslautakunta esitetään valittavaksi nykyiseen tapaan seitsenjäsenisenä.
Tarkastuslautakunnan kokoonpanon tulee täyttää KuntaL 58 §:n 3. momentin säännös poliittisesta suhteellisuudesta. Säännöksen mukainen laskelma vuoden 2017 kunnallisvaaleissa valtuustopaikan saaneiden poliittisten ryhmien yhteenlaskettujen äänimäärien mukaisista vertausluvuista on liitteenä. Sen mukaisesti tarkastuslautakuntaan tulee valita kolme Kokoomusta, kaksi Vihreää liittoa, yksi SDP:tä ja yksi Vasemmistoliittoa edustavaa jäsentä ja varajäsentä.
Tarkastuslautakunnan kokoonpanon on sekä jäsenten että varajäsenten osalta täytettävä Tasa-arvolain 4 §:n 2 momentin säännös eli suhteen miehet/naiset tulee olla 3/4 tai 4/3. Tarkastuslautakuntaan valittavalla tulee olla KuntaL 33 §:n mukainen yleinen vaalikelpoisuus kunnalliseen luottamustoimeen. Tarkastuslautakuntaan ei voi valita HSY:n palveluksessa olevaa henkilöä, laissa tarkoitettua valtion virkamiestä, HSY:n hallituksen jäsentä tai varajäsentä eikä hallituksen jäseneen, hallituksen varajäseneen tai HSY:n tilivelvollisiin viranhaltijoihin hallintolain 28 §:n mukaisessa suhteessa (lähisukulainen, eräät perheoikeudelliset tai niihin rinnastettavat suhteet sekä pysyvä palvelus- tai toimeksiantosuhde) olevaa henkilöä.
Mahdollisuus jatkokokoukseen
HSY:n hallitus on kutsunut yhtymäkokouksen koolle 30.6.2017 päättämään luottamushenkilöiden valinnasta. Mikäli kaikkien jäsenkuntien asianomaiset toimielimet eivät ole tehneet päätöksiä luottamushenkilöiksi valittavista, keskeytetään kokous ja sitä jatketaan 21.8.2017 klo 18.00.
Yhtymäkokouksen kutsun saate, kutsu esityslistoineen, ääniluettelo, tilinpäätös, tilintarkastuskertomus, arviointikertomus ja henkilöstökertomus ovat liitteinä 1 - 7.
Kaupunginhallituksen konsernijaosto 15.05.2017 § 82
Päätös
A
Konsernijaosto päätti kehottaa kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavaa apulaiskaupunginjohtajaa tai määräämäänsä edustamaan Helsingin kaupunkia Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän kevätyhtymäkokouksessa 19.5.2017 klo 10.00 HSY:ssä kokoushuoneessa 2, 5. krs. Yhtiökokouksen ääniluettelo, kokouskutsu ja esityslista ovat liitteinä 1, 2 ja 3.
B
Konsernijaosto päätti kehottaa kaupungin edustajaa hyväksymään hallituksen ja tarkastusvaliokunnan ehdotukset yhtymäkokoukselle mm. seuraavasti:
1
Hallituksen ehdotuksen, että yhtymäkokous merkitsee tiedoksi hallituksen selvityksen tarkastuslautakunnan vuoden 2015 tarkastuskertomuksessa antamien suositusten johdosta.
2
Hallituksen ehdotuksen tilinpäätöksen hyväksymisestä ja tilikauden ylijäämän käytöstä.
3
Tarkastuslautakunnan ehdotuksen vuoden 2016 tarkastuskertomuksen tiedoksi merkitsemisestä ja lähettämisestä hallitukselle.
4
Tarkastuslautakunnan ehdotuksen, että yhtymäkokous kehottaa hallitusta antamaan yhtymäkokoukselle selvityksen toimenpiteistä, joihin tarkastuslautakunnan suositusten perusteella on ryhdytty.
5
Tarkastuslautakunnan ehdotuksen vuoden 2016 tilintarkastuskertomuksen tiedoksi merkitsemisestä.
6
Tarkastuslautakunnan ehdotuksen, että tilivelvollisille myönnetään vastuuvapaus tilikaudelta 1.1. - 31.12.2016.
7
Hallituksen ehdotuksen vuoden 2016 henkilöstökertomuksen tiedoksi merkitsemisestä.
C
Konsernijaosto päätti oikeuttaa kaupungin edustajan harkintansa mukaan hyväksymään muiden jäsenkuntien yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi mahdollisesti esittämät asiat.
Esittelijä
Lisätiedot
Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36028
Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36028