Vesijohtoon/ viemäriin liittämisestä vapauttaminen, Villinki Widablick, Kiinteistövirasto tilakeskus, Kaupunkiympäristön toimiala
Päätös vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin liittämisvelvollisuudesta kiinteistöllä Widablick
Päätös
Hakija
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus, nyk. kaupunkiympäristön toimiala, rakennukset ja yleiset alueet, rakennetun omaisuuden hallinta
Hakemuksen vireilletulo
Hakemus koskee kiinteistön "Widablick", kiinteistötunnus 091-412-0001-1136, vapauttamista velvollisuudesta liittyä vesihuoltolaitoksen vesi- ja viemäriverkostoon. Kiinteistö sijaitsee vesihuoltolaitoksen (Villingin vesiosuuskunta) toiminta-alueella.
Vesihuoltolain 11 §:n mukainen vapauttamishakemus on saapunut 4.4.2017. Hakemusta on täydennetty 11.1.2018, 16.2.2018, 9.3.2018 ja 30.4.2019 . Hakija on toimittanut lisätietona myös valokuvia 17.9.2018. Lisäksi hakemusta on täydennetty puhelimitse 6.4.2020 (puhelu ja siihen liittyvä sähköpostikeskustelu).
Hakijalla on ollut samanaikaisesti vireillä kuusi vapautushakemusta. Kiinteistön Widablick hakemus on yksi näistä. Viisi vapautushakemusta on jo ratkaistu aiemmin. Kaikki hakemusten mukaiset kiinteistöt sijaitsevat Villingissä.
Toimivaltainen viranomainen
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päätöksellään 16.1.2020 § 4 siirtänyt yksikön päällikölle toimivallan myöntää hakemuksesta vapautuksen vesihuoltolain 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisestä vesihuoltolaitoksen verkostoon.
Kiinteistön vesihuolto
Kiinteistöllä on päärakennus, sauna ja piharakennuksia. Sauna on vähäisessä käytössä. Muut rakennukset ovat tyhjillään. Kiinteistöllä on myös kuivakäymälä. Kiinteistö on vuokrattu yksityishenkilölle, joka asuu samalla saarella. Kiinteistöllä on kaksi vesikaivoa, joista kumpikaan ei ole talousvesikäytössä. Talousveden tarvetta ei ole.
Saunaan ei ole vedetty vesijohtoa. Vuokralaisen mukaan saunaa käyttää hänen kolmihenkinen perheensä muutaman kerran vuodessa ja saunominen tapahtuu kaivosta kannettavan veden varassa. Saunan harmaat vedet imeytetään jätevesijärjestelmään noin 25 metrin päässä rantaviivasta. Järjestelmä on rakennettu keväällä 2019 (parannettu aiempaa järjestelyä). Huussi on korjattu asianmukaiseksi haihduttavaksi kuivakäymäläksi keväällä 2019.
Hakijan perustelut vapauttamiselle
Kiinteistön käyttö on vähäistä ja se odottaa kaavoituksen valmistumista. Alue ei ole taajamaa. Vapautuksen edellytykset täyttyvät. Talousveden vesihuoltolaitteistoa ei ole. Rakennukset ovat tyhjillään saunaa lukuun ottamatta. Saunaa käytetään harvoin ja se on kantoveden varassa. Kiinteistöllä on kuivakäymälä. Vesi- ja viemärijohdon etäisyys tontin rajasta on noin 130 metriä ja rakennuksesta on noin 267 metriä.
Hakijan esittämä arvio liittymisen aiheuttamasta kustannuksesta on noin 51 000 euroa. Myöhemmin esitetty kustannusarvio on noin 53 000 euroa.
Asianosaisten kuuleminen
Hakemuksen johdosta on kuultu Villingin Vesiosuuskuntaa. Vesiosuuskunnan lausunto on saapunut 30.4.2018. Vesiosuuskunta katsoo, että kiinteistö on liitettävä verkostoon. Verkosto on rakennettu asemakaavan vahvistuminen ja sen tuomat tarpeet huomioiden. Käyttäjämäärän vähäisyys vaarantaa vesiosuuskunnan toiminnan taloudellisia edellytyksiä ja vesihuollon asianmukaista hoitoa. Kiinteistö on vesihuoltolaitoksen palvelujen tarpeessa. Kiinteistön käyttöä ei voida pitää vähäisenä. Kiinteistöllä ei ole riittävästi juomakelpoista vettä. Jätevesien käsittely kiinteistöllä ei oletettavasti täytä vaatimuksia. Käymälät eivät täytä vaatimuksia. Villingin vesialueen kunto on välttävä, huonompi kuin muiden lähialueiden vesialueilla. Liittymiskustannus ei ole kohtuuton ottaen huomioon liittymisestä aiheutuvat kustannukset ja kiinteistönomistajan taloudellinen asema. Liittymismahdollisuus on kiinteistön rajalla. Vesihuoltolaitoksen palvelujen tarve ei ole vähäinen.
Hakemuksen johdosta on kuultu myös kunnan terveydensuojeluviranomaista, joka on 21.6.2018 lausunut seuraavaa:
Hakijan ilmoituksen mukaan kiinteistö ei ole vakituisessa asuinkäytössä. Ilmoituksen mukaan juomavesi kannetaan mantereelta. Elintarviketurvallisuusyksikkö toteaa, ettei yleisestä vesijohtoverkostosta vapauttamiselle ole terveydensuojelullisia esteitä.
28.5.2018 saapuneessa sähköpostissa vesiosuuskunta ilmoittaa, että Widablickissä on aloitettu peruskorjaustöitä ja kaupallinen käyttö on tarkoitus aloittaa myöhemmin ko. vuonna.
Hakijan vastine lausuntoihin on saapunut 16.8.2018. Vastinetta on täydennetty 1.10.2018. Vastineessa on edelleen perusteltu edellytyksiä vapauttamiselle ja todettu, että kiinteistön vesihuollon tarve ei nykyisellä toiminnan laadulla edellytä liittymistä verkostoon. Kiinteistön tämän hetken käyttö ja rakennusten kunto huomioon ottaen on kohtuutonta edellyttää liittymistä vesihuoltoverkostoon. Kiinteistö muodostuu saunasta, päärakennuksesta ja muutamasta piharakennuksesta / vajasta. Kohteen käyttö on hyvin satunnaista ja jätevesikuormitus hyvin vähäistä muodostuen muutamasta saunontakerrasta. Saunassa on kantovesi. Päärakennuksessa on tehty vain välttämättömiä pienimuotoisia rakennuksen korjaustöitä eikä vuokraoikeutta voi siirtää edelleen. Jätevesien käsittely on kunnossa ja kuivakäymälä saatetaan määräysten mukaiseksi. Kustannukset liittymisestä olisivat noin 53 000 euroa. Vapauttaminen ei voi vaarantaa vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista, ei vaikka samanaikaisesti on haettu yhteensä kuuden Villingissä sijaitsevan kiinteistön vapauttamista. Vesiosuuskuntaan on liittynyt jo lähes puolet alueen käyttäjäkiinteistöistä. Vesihuoltolaitoksen palveluiden tarve on todella vähäistä. Asemakaavan valmistumisen jälkeen tilanne tulee muuttumaan.
Vesiosuuskunnalle on varattu mahdollisuus lausua saatujen vastineiden johdosta. 31.10.2018 saapuneessa lausunnossa vesiosuuskunta mm. toteaa Villingissä veden kulutuksen kasvaneen voimakkaasti vuonna 2018. Siten myös viemäröinnin tarve on kasvanut. Hakija liioittelee liittymisen kustannusarvioita. Vesiosuuskunta täydentää aiempaa lausuntoaan liittymismaksun suuruuden suhteen ja painottaa liittymättömyyden vaarantavan vesiosuuskunnan taloutta. Kiinteistön jätevesien käsittely ei ole kunnossa.
Hakijalle on varattu mahdollisuus antaa vastineensa. 18.1.2019 saapuneessa vastineessa hakija kertaa vapautumista puoltavia seikkoja. Hakija toteaa myös, että kiinteistö Oivalalle Villingissä on myönnetty vastaava vapautus. Hakijan mukaan vuodesta 2011 toimineen vesiosuuskunnan tulee toteuttaa toimintaansa siten, että otetaan huomioon palvelua tarvitsevien määrä ja arvioidaan sitä kautta tulot ja menot. Vesiosuuskunnan on täytynyt olla tietoinen kiinteistöjen käyttötarkoituksista, kunnosta ja vesihuollon tarpeesta sekä kaavoituksellisesta tilanteesta ennen osuuskunnan perustamista. Kiinteistön liittymiskustannuksiin on laskettu myös liittymismaksu, 10 200 e. Hakija katsoo edelleen, että liittäminen olisi kohtuutonta ja vapautus toistaiseksi tulee myöntää.
Tarkastus
Kiinteistöllä on tehty tarkastus 14.12.2017. Tarkastuksella todettiin, että saunan jätevesien käsittely ei todennäköisesti ole kunnossa. Päärakennuksen viemäröintijärjestelyt jäivät epäselväksi. Kuivakäymälöiden kohdalla todettiin ympäristönsuojelullisia puutteita.
Kiinteistöllä on tehty toinen tarkastus 13.9.2019. Tuolloin todettiin, että saunan jätevesijärjestelmä oli laitettu kuntoon. Sauna on kantoveden varassa. Kuivakäymälärakennuksessa todettiin yhä puutteita, jotka kehotuksesta korjattiin myöhemmin.
Muut toimitetut asiakirjat
Vesiosuuskunta on 10.1.2019 toimittanut sähköpostitse tiedon, että osuuskunta on valittanut kiinteistön Oivala (sijaitsee myös Villingissä, kuten hakemuksen kohde, Solvik) vesihuoltolain mukaisesta vapautuspäätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Lisäksi vesiosuuskunta toteaa taloudellisen tilanteensa huonontuneen entisestään.
Vesiosuuskunta on 28.3.2019 toimittanut tilinpäätöstietoja, minkä johdosta hakijalle on varattu tilaisuus vastineen antamiseen. Hakija on vastineessaan 4.4.2019 todennut, että sen käsityksen mukaan kaikki lain edellyttämät perusteet kiinteistön vapauttamiseksi liittymisvelvollisuudesta vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja viemäriin ovat olemassa eikä asiaa tulisi arvioida toisin tilinpäätöksen perusteella.
Koska liittymän sijainnista on ollut ristiriitaista tietoa, asiaan on pyydetty ja saatu hakijalta lisäselvitystä, joka on vahvistanut alkuperäisen hakemuksen tiedot (24.4.2020).
Ratkaisu
Hakemus raukeaa kiinteistön Widablick vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin liittymisvelvollisuuden osalta.
Yksikön päällikkö vapauttaa kiinteistön Widablick velvollisuudesta liittyä vesihuoltolaitoksen vesijohtoon.
Viranomaisvalvontaa varten jätevesimäärän oleellisesta lisääntymisestä tai muista talousvesi- tai jätevesijärjestelyjen oleellisista muutoksista on ilmoitettava Helsingin kaupungin ympäristöpalveluille.
Päätöksen perustelut
Perustelut hakemuksen raukeamiselle jätevesiviemärin osalta
Vesihuoltolain (muut. 681/2014) 10 §:n mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella oleva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.
Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei kuitenkaan tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen vesijohtoon, jos:
1) kiinteistön vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä; ja
2) kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi terveydensuojelulaissa säädetyt laatuvaatimukset täyttävää talousvettä.
Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin, jos:
1) kiinteistön vesihuoltolaitteisto on rakennettu ennen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen hyväksymistä ja jätevesien johtamisessa ja käsittelyssä noudatetaan, mitä ympäristönsuojelulaissa (527/2014) säädetään; tai
2) kiinteistöllä ei ole vesikäymälää ja sen jätevesien johtamisessa ja käsittelyssä noudatetaan, mitä ympäristönsuojelulaissa säädetään
Vesihuoltolain 10 §:ää koskeva muutos (681/2014) on tullut voimaan 1.1.2019. Säännöksen muutos merkitsee sitä, että taajaman ulkopuolella sijaitsevat kiinteistöt voivat olla suoraan lain nojalla vapautettuja liittymisvelvollisuudesta vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja viemäriin, jos säännöksessä mainitut edellytykset täyttyvät.
Hakijan kiinteistö sijaitsee yhdyskuntarakenteen seurantajärjestelmän (YKR) mukaisesti määritellyn taajaman ulkopuolella. Kiinteistöllä ei ole vesikäymälää. Kiinteistö on kannettavan saunaveden varassa ja harmaita jätevesiä syntyy vähän. Vähäisten harmaiden jätevesien johtamisessa ja käsittelyssä noudatetaan, mitä ympäristönsuojelulaissa on säädetty. Saariston jätevesien käsittelystä voi aiheutua paikallisesti merkittävää kuormitusta merialueelle, mutta tässä tapauksessa kiinteistön jätevesien käsittelystä ei kohdistu mereen kuormitusta. Koska vesihuoltolain 10 §:n 3 momentin 2 kohdan mukaiset edellytykset jätevesiä koskien täyttyvät, on kiinteistö vapautettu jätevesiviemäriin liittymisvelvollisuudesta suoraan lain nojalla ja hakemus on näin ollen rauennut tältä osin.
Kiinteistö ei ole suoraan lain nojalla vapautettu liittymisvelvollisuudesta vesihuoltolaitoksen vesijohtoon, koska kiinteistölle ei ole rakennettu vesihuoltolaitteistoa, joten vesijohdon osalta hakemusta arvioidaan vesihuoltolain 11 §:n mukaisesti.
Perustelut liittymisvelvollisuudesta vapauttamiselle vesijohdon osalta
Vesihuoltolain 11 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen myöntää hakemuksesta toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen vapautuksen 10 §:ssä tarkoitetusta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta 11 §:ssä säädetyin perustein. Ennen vapautuksen myöntämistä vesihuoltolaitokselle ja kiinteistön omistajalle tai haltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluiksi. Lisäksi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on pyydettävä vapauttamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaisen lausunto.
Vapautus liittämisvelvollisuudesta on myönnettävä, jos:
1) liittäminen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi, kun otetaan huomioon kiinteistön vesihuoltolaitteiston rakentamisesta aiheutuneet kustannukset, liittämisestä aiheutuvat kustannukset, vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy; ja
2) vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.
Lisäksi edellytyksenä vesijohtoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiselle on, että kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä.
Hakijan antamien selvitysten ja muiden asiaan liittyvien tietojen perusteella kiinteistön liittäminen vesihuoltolaitoksen verkostoon muodostuisi kiinteistön omistajalle kohtuuttomaksi, kun huomioidaan vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäinen tarve. Kiinteistöllä ei ole tarvetta vesihuoltolaitteistolle tai juomavedelle. Erittäin vähällä käytöllä oleva sauna on pihakaivon kantoveden varassa.
Vapautuksen myöntämisen ei voida katsoa vaarantavan vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista alueella. Vesiosuuskunnan mukaan osuuskuntaan oli liittynyt vuoden 2016 loppuun mennessä lähes puolet odotetuista käyttäjäkiinteistöistä. Vaikka vesiosuuskunnan odotukset ovat liittymisten määrän suhteen olleet korkeammalla, se ei kerro vielä sitä, että toimintaedellytykset olisivat heikot. Vesihuoltolaitos on itsekin todennut, että tilanne voi muuttua kun alueen kaavoitus saadaan valmiiksi. Vesiosuuskunta on esittänyt, että sen toimintaedellytykset olisivat vaarassa, mutta asiassa tulee ottaa huomioon, että vesiosuuskunnan tulisi alusta lähtien arvioida taloudellisia edellytyksiään toimia alueella huomioon ottaen palvelua tarvitsevien realistinen määrä. Toimintaa on toteutettava sen mukaan miten todellista liittymistarvetta esiintyy. Vesiosuuskunnan on täytynyt olla tietoinen Villingin kiinteistöjen käyttötarkoituksista, kunnosta ja vesihuollon tarpeesta sekä siitä, että alueen kaavoitus voi viivästyä suunnitellusta. Mikäli vesiosuuskunta on ottanut taloudellisia riskejä, se ei ole peruste liittää vesihuoltoa tarvitsemattomia kiinteistöjä verkostoon. Vesihuoltolaitoksen tilanne tulee parantumaan Villingin kaavoituksen myötä, kun kiinteistöjä aletaan kehittää ja rakentaminen Villingissä lisääntyy. Villinkiä koskeva asemakaava on hyväksytty Helsingin kaupunginvaltuustossa 19.6.2019, mutta asiasta on valitettu eikä kaava siten ole vielä lainvoimainen.
Vesihuoltolaitoksen toimintaedellytyksen arvioinnissa on otettu huomioon, että Villingin vesiosuuskunnan toiminta-alueella kuusi kiinteistöä on noin kahden ja puolen vuoden aikana vapautettu liittämisvelvollisuudesta. Kaikista päätöksistä on valitettu hallinto-oikeuteen ja yhdestä edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Lisäksi joulukuussa 2019 on tullut vireille kaksi uutta hakemusta, jotka raukesivat vesihuoltolain muutetun 10 §:n (681/29014) liittymisvelvollisuuden lievennyksen perusteella. Näistäkin vesiosuuskunta on valittanut hallinto-oikeuteen. Huhtikuussa 2020 Villingistä on tullut vireille kaksi uutta vapautushakemusta, joita ei vielä ole otettu käsittelyyn. Vesihuollon taloudellisen ja asianmukaista hoitamisen ei voida vielä katsoa vaarantuvan, vaikka kaikki vireillä olleet ja vireillä olevat hakemukset hyväksyttäisiin.
Vapautuksen erityisedellytyksistä todetaan, että varsinaisen talousveden tarvetta kiinteistöllä ei ole.
Voimassaoloaika
Liittämisvelvollisuudesta vapauttaminen on voimassa toistaiseksi. Päätöksen voimassaoloa voidaan kuitenkin tarkastella uudelleen, mikäli kiinteistön olosuhteet tai sen aiheuttamat haitat ympäristölle tai naapurustolle muuttuvat siten, etteivät vesihuoltolain 10 tai 11 §:n mukaiset edellytykset enää täyty.
Mikäli alue muuttuu taajamaksi, tulee kiinteistön liittyä vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin tai hakea vesihuoltolain 11 §:n mukaista vapautusta liittämisvelvollisuudesta.
Sovelletut säännökset
Vesihuoltolaki (119/2001, muut. 681/2014) 4, 6, 10, 11 ja 32 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Päätöksen perusteena olevat asiakirjat
Hakemus, hakemuksen täydennykset 1-5, tarkastuskertomus 1 ja 2, vesiosuuskunnan lausunto 1, terveydensuojeluviranomaisen lausunto, hakijan vastine 1 ja 2, vesiosuuskunnan lausunto 2, hakijan vastine 3, 28.3.2019 toimitetut vesiosuuskunnan lisätaloustiedot ja hakijan vastine, valokuvat sekä lisäselvitys liittymiskohdasta.
Päätös tullut nähtäväksi 29.04.2020
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka etua tai oikeutta asia saattaa koskea (asianosainen)
- kunta
- valvontaviranomainen
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta(valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut.
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja
mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | Helsingin kaupungin kirjaamo |
PL 10 | |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11–13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Sini-Pilvi Saarnio, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32019