Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleita ym. koskevan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyn ratkaiseminen sekä esitys kaupunginhallitukselle toteutus- ja kiinteistökauppojen esisopimusten hyväksymiseksi (korttelit 17114-17118 ja 17120-17122)
Päätös
A
Kiinteistölautakunta päätti Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleita ym. koskevan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyn perusteella valita Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) liitteestä nro 1 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun korttelin nro 17115 suunnitellun tontin (AK) nro 1 tai siitä muodostettavien tonttien varauksensaajaksi ja toteuttajaksi parhaimman lopullisen projektisuunnitelman (”Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleiden 17114 ja 17115 projektisuunnitelma 28.4.2017”) tekemiseen hakualueelle 1 osallistuneen Y-Säätiö sr:n (Y-tunnus 0623680-7) ehdolla, että kaupungin toimivaltainen elin hyväksyy mainitun tontin osalta liitteenä nro 2 olevan toteutussopimuksen ja että Y-Säätiö sr sitoutuu noudattamaan mainitun tontin varausehtoina po. sopimuksessa sovittuja ehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta päätti varata ehdollisesti Y-Säätiö sr:lle liitteestä nro 1 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun optiokorttelin nro 17114 suunnitellun tontin (AK) nro 2 tai muut myöhemmin tarkentuvat tontit. Kaupunki päättää myöhemmin ehdollisen varauksen voimaan tulemisesta, mikäli varauksensaaja on täyttänyt toteutussopimuksessa mainitut po. optiokorttelin tontin varaamiselle asetetut edellytykset. Optiokorttelin tontista tehdään myöhemmin erikseen toteutussopimus.
B
Kiinteistölautakunta päätti Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleita ym. koskevan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyn perusteella valita Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) liitteestä nro 1 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun korttelin nro 17115 suunniteltujen tonttien (AK) nrot 2, 4, 5, 6 ja 7 tai niistä muodostettavien tonttien varauksensaajaksi ja toteuttajaksi parhaimman lopullisen projektisuunnitelman (”Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleiden 17114 ja 17115 projektisuunnitelma 28.4.2017”) tekemiseen hakualueelle 1 osallistuneen Rakennusliike Evälahti Oy:n (Y-tunnus 0158992-9) ehdolla, että kaupungin toimivaltainen elin hyväksyy mainittujen tonttien osalta liitteenä nro 3 olevan kiinteistökaupan esisopimuksen ja että Rakennusliike Evälahti Oy sitoutuu noudattamaan mainittujen tonttien varausehtoina po. sopimuksessa sovittuja ehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta päätti varata ehdollisesti Rakennusliike Evälahti Oy:lle liitteestä nro 1 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun optiokorttelin nro 17114 suunnitellut tontit (AK) nrot 4, 5, 6 ja 8 tai muut myöhemmin tarkentuvat tontit. Kaupunki päättää myöhemmin ehdollisen varauksen voimaan tulemisesta, mikäli varauksensaaja on täyttänyt kiinteistökaupan esisopimuksessa mainitut po. optiokorttelin tonttien varaamiselle asetetut edellytykset. Optiokorttelin tonteista tehdään myöhemmin erikseen toteutussopimus ja/tai kiinteistökaupan esisopimus.
C
Kiinteistölautakunta päätti Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleita ym. koskevan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyn perusteella valita Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) liitteestä nro 1 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun korttelin nro 17115 suunnitellun tontin (AK) nro 3 tai siitä muodostettavien tonttien varauksensaajaksi ja toteuttajaksi parhaimman lopullisen projektisuunnitelman (”Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleiden 17114 ja 17115 projektisuunnitelma 28.4.2017”) tekemiseen hakualueelle 1 osallistuneen Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteran (Y-tunnus 0117086-1) ehdolla, että kaupungin toimivaltainen elin hyväksyy mainitun tontin osalta liitteenä nro 4 olevan kiinteistökaupan esisopimuksen ja että Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera sitoutuu noudattamaan mainitun tontin varausehtoina po. sopimuksessa sovittuja ehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta päätti varata ehdollisesti Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteralle liitteestä nro 1 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun optiokorttelin nro 17114 suunnitellut tontit (AK) nrot 3 ja 9 tai muut myöhemmin tarkentuvat tontit. Kaupunki päättää myöhemmin ehdollisen varauksen voimaan tulemisesta, mikäli varauksensaaja on täyttänyt kiinteistökaupan esisopimuksessa mainitut po. optiokorttelin tonttien varaamiselle asetetut edellytykset. Optiokorttelin tonteista tehdään myöhemmin erikseen toteutussopimus ja/tai kiinteistökaupan esisopimus.
D
Kiinteistölautakunta päätti Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleita ym. koskevan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyn perusteella valita Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) liitteestä nro 1 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun korttelin nro 17115 suunnitellun tontin (AK) nro 8 tai siitä muodostettavien tonttien varauksensaajaksi ja toteuttajaksi parhaimman lopullisen projektisuunnitelman (”Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleiden 17114 ja 17115 projektisuunnitelma 28.4.2017”) tekemiseen hakualueelle 1 osallistuneen TA-Rakennuttaja Oy:n (Y-tunnus 1447260-7) ehdolla, että kaupungin toimivaltainen elin hyväksyy mainitun tontin osalta liitteenä nro 5 olevan toteutussopimuksen ja että TA-Rakennuttaja Oy sitoutuu noudattamaan mainitun tontin varausehtoina po. sopimuksessa sovittuja ehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta päätti varata ehdollisesti TA-Rakennuttaja Oy:lle liitteestä nro 1 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun optiokorttelin nro 17114 suunnitellut tontit (AK) nrot 1 ja 7 tai muut myöhemmin tarkentuvat tontit. Kaupunki päättää myöhemmin ehdollisen varauksen voimaan tulemisesta, mikäli varauksensaaja on täyttänyt toteutussopimuksessa mainitut po. optiokorttelin tonttien varaamiselle asetetut edellytykset. Optiokorttelin tonteista tehdään myöhemmin erikseen toteutussopimus.
E
Kiinteistölautakunta päätti Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleita ym. koskevan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyn perusteella valita Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) liitteestä nro 6 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun korttelin nro 17120 suunniteltujen tonttien (AK) nrot 1, 2, 3, 4 ja 5 tai niistä muodostettavien tonttien sekä suunnitellun korttelin nro 17121 suunnitellun tontin (LPA) nro 1 tai siitä muodostettavien tonttien varauksensaajaksi ja toteuttajaksi parhaimman lopullisen projektisuunnitelman (”Pasilan Postipuiston uusi asuinalue, projektisuunnitelma 28.4.2017”) hakualueelle 2 tehneen Bonava Suomi Oy:n (Y-tunnus 2726714-3) ehdolla, että kaupungin toimivaltainen elin hyväksyy mainittujen tonttien osalta liitteenä nro 7 olevan toteutussopimuksen ja liitteenä nro 8 olevan kiinteistökaupan esisopimuksen ja että Bonava Suomi Oy sitoutuu noudattamaan mainittujen tonttien varausehtoina po. sopimuksissa sovittuja ehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta päätti varata ehdollisesti Bonava Suomi Oy:lle liitteestä nro 6 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun optiokorttelin nro 17116 suunnitellut tontit (AK) nrot 1, 2, 3, 4 ja 5 tai muut myöhemmin tarkentuvat tontit. Kaupunki päättää myöhemmin ehdollisen varauksen voimaan tulemisesta, mikäli varauksensaaja on täyttä-nyt toteutussopimuksessa ja kiinteistökaupan esisopimuksessa mainitut po. optiokorttelin tonttien varaamiselle asetetut edellytykset. Optiokorttelin tonteista tehdään myöhemmin erikseen toteutussopimus ja/tai kiinteistökaupan esisopimus.
F
Kiinteistölautakunta päätti Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleita ym. koskevan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyn perusteella valita Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) liitteestä nro 9 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun korttelin nro 17122 suunniteltujen tonttien (AK) nrot 1, 2, 3 ja 4 tai niistä muodostettavien tonttien sekä suunnitellun korttelin nro 17118 suunnitellun tontin (AH) nro 1 tai siitä muodostettavien tonttien varauksensaajaksi ja toteuttajaksi parhaimman lopullisen projektisuunnitelman (”Pilvikortteli 3.5.2017”) hakualueelle 3 tehneen Fira Oy:n (Y-tunnus 2764139-3) ehdolla, että kaupungin toimivaltainen elin hyväksyy mainittujen tonttien osalta liitteenä nro 10 olevan toteutussopimuksen ja liitteenä nro 11 olevan kiinteistökaupan esisopimuksen ja että Fira Oy sitoutuu noudattamaan mainittujen tonttien varausehtoina po. sopimuksissa sovittuja ehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta päätti varata ehdollisesti Fira Oy:lle liitteestä nro 9 ilmenevän tonttijakoluonnoksen mukaisen suunnitellun optiokorttelin nro 17117 suunnitellut tontit (AK) nrot 1, 2, 3 ja 4 tai muut myöhemmin tarkentuvat tontit. Kaupunki päättää myöhemmin ehdollisen varauksen voimaan tulemisesta, mikäli varauksensaaja on täyttänyt toteutussopimuksessa ja kiinteistökaupan esisopimuksessa po. optiokorttelin tonttien varaamiselle asetetut edellytykset. Optiokorttelin tonteista tehdään myöhemmin erikseen toteutussopimus ja/tai kiinteistökaupan esisopimus.
G
Kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että lautakunta oikeutetaan myymään päätöskohdassa B mainitut suunnitellun korttelin nro 17115 suunnitellut tontit nrot 2, 4, 5, 6 ja 7 tai niistä muodostettavat tontit Rakennusliike Evälahti Oy:lle (Y-tunnus 0158992-9) tai tämän perustamille/määräämille yhtiöille taikka perustettavien yhtiöiden lukuun noudattaen liitteenä nro 3 olevan kiinteistökaupan esisopimuksen ehtoja, kaupungin käyttämiä kiinteistökaupan tavanomaisia ehtoja ja kiinteistölautakunnan mahdollisesti päättämiä lisäehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa lautakunnan edellä mainitun kiinteistökaupan esisopimuksen perusteella tekemään kauppakirjat sekä tekemään kiinteistökaupan esisopimukseen tarvittaessa muutoksia ja tarkistuksia sekä hyväksymään kauppakirjojen ehdot.
H
Kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että lautakunta oikeutetaan myymään päätöskohdassa C mainitun suunnitellun korttelin nro 17115 suunnitellun tontin nro 3 tai siitä muodostettavat tontit Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteralle (Y-tunnus 0117086-1) tai tämän perustamille/määräämille yhtiöille taikka perustettavien yhtiöiden lukuun noudattaen liitteenä nro 4 olevan kiinteistökaupan esisopimuksen ehtoja, kaupungin käyttämiä kiinteistökaupan tavanomaisia ehtoja ja kiinteistölautakunnan mahdollisesti päättämiä lisäehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa lautakunnan edellä mainitun kiinteistökaupan esisopimuksen perusteella tekemään kauppakirjat sekä tekemään kiinteistökaupan esisopimukseen tarvittaessa muutoksia ja tarkistuksia sekä hyväksymään kauppakirjojen ehdot.
I
Kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että lautakunta oikeutetaan myymään päätöskohdassa E mainitut suunnitellun korttelin nro 17120 suunnitellut tontit nrot 1, 3, 4 ja 5 tai niistä muodostettavat tontit Bonava Suomi Oy:lle (Y-tunnus 2726714-3) tai tämän perustamille/määräämille yhtiöille taikka perustettavien yhtiöiden lukuun noudattaen liitteenä nro 8 olevan kiinteistökaupan esisopimuksen ehtoja, kaupungin käyttämiä kiinteistökaupan tavanomaisia ehtoja ja kiinteistölautakunnan mahdollisesti päättämiä lisäehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa lautakunnan edellä mainitun kiinteistökaupan esisopimuksen perusteella tekemään kauppakirjat sekä tekemään kiinteistökaupan esisopimukseen tarvittaessa muutoksia ja tarkistuksia sekä hyväksymään kauppakirjojen ehdot.
J
Kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että lautakunta oikeutetaan myymään päätöskohdassa F mainitut suunnitellun korttelin nro 17122 suunnitellut tontit nrot 2 ja 3 tai niistä muodostettavat tontit Fira Oy:lle (Y-tunnus 2764139-3) tai tämän perustamille/määräämille yhtiöille taikka perustettavien yhtiöiden lukuun noudattaen liitteenä nro 11 olevan kiinteistökaupan esisopimuksen ehtoja, kaupungin käyttämiä kiinteistökaupan tavanomaisia ehtoja ja kiinteistölautakunnan mahdollisesti päättämiä lisäehtoja.
Lisäksi kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa lautakunnan edellä mainitun kiinteistökaupan esisopimuksen perusteella tekemään kauppakirjat sekä tekemään kiinteistökaupan esisopimukseen tarvittaessa muutoksia ja tarkistuksia sekä hyväksymään kauppakirjojen ehdot.
K
Kiinteistölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa lautakunnan tekemään päätöskohdissa A, D, E ja F mainittuihin toteutussopimuksiin tarvittaessa muutoksia ja tarkistuksia.
L
Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston hallinto-osaston tekemään tarvittaessa päätöskohdissa A, D, E ja F mainittuihin toteutussopimuksiin ja päätöskohdissa G - J mainittuihin kiinteistökauppojen esisopimuksiin muutoksia ja tarkistuksia sen jälkeen, kun kaupunginhallitus tai kaupunginvaltuusto on hyväksynyt po. tontteja koskevat toteutussopimukset ja/tai kiinteistökauppojen esisopimukset.
M
Kiinteistölautakunta päätti hakualueen 1 osalta todeta, että suunniteltu tontti 17115/1 esitetään luovutettavaksi Y-Säätiö sr:lle, suunnitellut tontit 17115/2, 4, 5, 6 ja 7 Rakennusliike Evälahti Oy:lle, suunniteltu tontti 17115/3 Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteralle ja suunniteltu tontti 17115/8 TA-Rakennuttaja Oy:lle ja että optiokorttelin nro 17114 suunnitellut tontit nrot 1 - 9 esitetään päätöskohtien A - D mukaisesti varattaviksi ehdollisesti mainituille yhtiöille.
Kiinteistölautakunta päätti hakualueen 2 osalta todeta, että suunnitellut tontit 17120/1 - 5 ja 17121/1 esitetään luovutettaviksi Bonava Suomi Oy:lle ja että optiokorttelin nro 17116 suunnitellut tontit nrot 1 - 5 esitetään päätöskohdan E mukaisesti varattaviksi ehdollisesti mainitulle yhtiölle.
Kiinteistölautakunta päätti hakualueen 3 osalta todeta, että suunnitellut tontit 17122/1 - 4 ja 17118/1 esitetään luovutettaviksi Fira Oy:lle ja että optiokorttelin nro 17117 suunnitellut tontit nrot 1 - 4 esitetään päätöskohdan F mukaisesti varattaviksi ehdollisesti mainitulle yhtiölle.
Kiinteistölautakunta päätti todeta, että koska edellä mainitut tontit esitetään luovutettaviksi Y-Säätiö sr:lle, Rakennusliike Evälahti Oy:lle, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteralle, TA-Rakennuttaja Oy:lle, Bonava Suomi Oy:lle ja Fira Oy:lle tai niiden perustamille/määräämille yhtiölle taikka perustettavien yhtiöiden lukuun 16.5.2016 päättyneessä Pasilan Postipuiston pohjoisosan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyssä, muut menettelyssä saadut hakemukset (alustavat viite- ja konseptisuunnitelmat) mainittujen hakualueiden 1, 2 ja 3 osalta eivät anna aihetta toimenpiteisiin.
Lopuksi kiinteistölautakunta päätti todeta, että hakualueen 2 korttelin nro 17120 ja hakualueen 3 korttelin nro 17122 osalta toteutussopimukset tulee allekirjoittaa samanaikaisesti po. korttelia koskevien kiinteistökaupan esisopimusten kanssa.
Y-Säätiö sr:n, Rakennusliike Evälahti Oy:n, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteran, TA-Rakennuttaja Oy:n, Bonava Suomi Oy:n ja Fira Oy:n tulee allekirjoittaa osaltaan edellä mainittu sopimus/edellä mainitut sopimukset viimeistään viiden (5) kuukauden kuluessa siitä, kun kaupungin toimivaltainen viranomainen on sopimukset hyväksynyt.
Varausaluekartta on liitteenä nro 12.
N
Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tontti-osaston tekemään liitteinä oleviin asiakirjoihin tarpeellisia ja perusteltuja muutoksia ja tarkistuksia ennen kaupunginhallituksen käsittelyä.
Lopuksi kiinteistölautakunta päätti todeta, että kaupungissa on valmisteilla organisaatiouudistus. Uusi organisaatio aloittaa toimintansa 1.6.2017 lukien.
Mitä tässä päätöksessä, toteutussopimuksissa ja kiinteistökaupan esisopimuksissa, niiden liitteissä ja/tai lisäehdoissa on todettu kiinteistölautakunnasta, koskee vastaavasti 1.6.2017 alkaen kaupunkiympäristölautakuntaa. Samoin mitä on todettu kiinteistövirastosta, koskee vastaavasti uuden organisaation kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuutta, ja kiinteistöviraston tonttiosastosta todettu koskee vastaavasti kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelua. Viittauksella kiinteistöviraston hallinto-osastoon tarkoitetaan uudessa organisaatiossa kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja tukipalvelut -palvelukokonaisuuden hallinto- ja lakipalveluita. Viitauksella kiinteistöviraston tonttiosaston osastopäällikköön tarkoitetaan uudessa organisaatiossa kaupunkiympäristön toimialan tonttipäällikköä tai tontit-yksikön päällikköä.
Käsittely
Vastaehdotus:
Sirkku Ingervo: Esitän seuraavan vastaehdotuksen:
Kiinteistölautakunta päättää, että tontteja ei myydä.
Vastaehdotus raukesi kannattamattomana.
Sirkku Ingervo: Ilmoitan päätökseen seuraavan sisältöisen eriävän mielipiteen: Tontin myyminen ei ole kaupungin kannalta kannattavaa tai tarpeellista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Asian tausta
Hakumenettelyn järjestäminen
Helsingin kaupunki järjesti 11.2. - 16.5.2016 Pasilan Postipuiston pohjoisosan ilmoittautumis- ja neuvottelumenettelyn (jäljempänä Kilpailu), jonka kohteena ovat kaupunkisuunnittelulautakunnan 1.12.2015 (367 §) hyväksymään ja 4.1.2016 päivitettyyn asemakaavan muutosluonnokseen (liite nro 13) merkityt asuinkorttelit (AK, A, AL) nrot 17114-17117, 17120 ja 17122, autopaikkojen korttelialue (LPA) nro 17121 sekä lähipalvelurakennusten korttelialue (PL) nro 17118 ja sen viereen sijoittuva katuaukio/tori.
Kilpailua varten laadittiin liitteenä nro 14 oleva 11.2.2016 päivätty hakuohje ”Pasilan Postipuiston pohjoisosan asuinkortteleiden ym. ilmoittautumis- ja neuvottelumenettely 11.2.2016” (jäljempänä ”Tarjouspyyntö”).
Kolme hakualuetta ja alustavat viite- ja konseptisuunnitelmat
Korttelit on jaettu Tarjouspyynnössä kolmeen hakualueeseen siten, että ensimmäiseen hakualueeseen kuuluvat korttelit nrot 17114 ja 17115 (jäljempänä hakualue 1), toiseen hakualueeseen korttelit nrot 17116, 17120 ja 17121 (jäljempänä hakualue 2) ja kolmanteen hakualueeseen korttelit nrot 17117, 17118 ja 17122 sekä korttelin nro 17118 viereen sijoittuva katuaukio/tori (jäljempänä hakualue 3).
Ilmoittautujan tuli toimittaa alustavat viite- ja konseptisuunnitelmat joko hakualueelle 1 ja/tai 2 ja/tai 3. Määräaika alustavien viite- ja konsepti-suunnitelmien toimittamiselle oli 16.5.2016 klo 15.00 mennessä.
Hakumenettelyn tarkoitus ja saapuneet hakemukset
Kilpailun tavoitteena oli Tarjouspyynnössä kuvatulla tavalla neuvottelujen kautta tuottaa jatkoon valituista alustavista viite- ja konseptisuunnitelmista 1 - 3 asetetut arviointi- ja valintakriteerit (asetetut tavoitteet) parhaiten täyttävää lopullista projektisuunnitelmaa hakualueiden 1 - 3 toteuttamisen perustaksi. Kaupunki varaa hakualueiden 1 - 3 tontit parhaiten asetetut tavoitteet täyttäneiden lopullisten projektisuunnitelmien esittäneille tahoille siten, että hakualueiden 1, 2 ja 3 ensimmäisenä toteutettavan korttelin tontit varataan siten, että toteuttajan/toteuttajaryhmän kanssa laaditaan niistä toteutussopimus ja kiinteistökaupan esisopimus, sekä toisena toteutettavan korttelin tontit varataan ehdollisesti siten, että korttelin toteuttajalle myönnetään niihin tietyin edellytyksin toteutusoptio.
Kilpailussa sovellettiin tavanomaisiin laatukilpailuihin nähden kevennettyä ja vuorovaikutteista tontinluovutusmenettelyä, jossa tonteista kiinnostuneita pyydettiin toimittamaan tonttien suunnittelua ja toteutusta koskevat alustavat viite- ja konseptisuunnitelmat määräaikaan mennessä. Alustavien viite- ja konseptisuunnitelmien perusteella valittiin jatkoneuvotteluihin osallistuvat tahot. Jatkoneuvotteluiden tavoitteena oli alustavien viite- ja konseptisuunnitelmien kehittäminen lopulliseen muotoon sekä saavuttaa neuvottelutulos tonttien luovutukseen ja toteutukseen liittyvistä ehdoista.
Hakumenettelyssä saatiin hakualueen 1 osalta yhteensä neljä (4) hakemusta (alustavaa viite- ja konseptisuunnitelmaa), joista arviointiryhmä valitsi jatkoneuvotteluihin toteuttajaryhmän, jonka lopullisiksi osapuoliksi vahvistuivat neuvottelujen kuluessa Y-Säätiö sr, Rakennusliike Evälahti Oy, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera sekä TA-Rakennuttaja Oy.
Hakumenettelyssä saatiin hakualueen 2 osalta yhteensä kuusi (6) hakemusta (alustavaa viite- ja konseptisuunnitelmaa), joista arviointiryhmä valitsi jatkoneuvotteluihin Bonava Suomi Oy:n.
Hakumenettelyssä saatiin hakualueen 3 osalta yhteensä kolme (3) hakemusta (alustavaa viite- ja konseptisuunnitelmaa), joista arviointiryhmä valitsi jatkoneuvotteluihin Fira Oy:n.
Neuvottelut, lopulliset projektisuunnitelmat ja sopimukset
Kaupungin ja mainittujen ilmoittautujien välillä on neuvoteltu ja saatettu kunkin hakualueen osalta alustavat viite- ja konseptisuunnitelmat lopullisiksi projektisuunnitelmiksi. Samalla on neuvoteltu ilmoittautujien kanssa toteutussopimukset ja kiinteistökauppojen esisopimukset.
Kumppanuuskaavoitus
Helsingin kaupungin 17. kaupunginosan (Pasila) Maaliikennekeskuksen (Postipuiston pohjoisosan) alueen 4.1.2016 päivätty asemakaavan muutosluonnos on tarkentunut kaupungin (kaavoittajan) kanssa käydyissä neuvotteluissa (kumppanuuskaavoitus). Kaupungin ja ilmoittautujien välisten hakumenettelyyn liittyvien neuvottelujen perusteella on laadittu luonnos hakualueiden 1, 2 ja 3 ohjeelliseksi tonttijaoksi (tonttijakoluonnokset liitteet nrot 1, 6 ja 9).
Rakennusoikeuden määrä ja lisääminen
Hakualueiden 1 - 3 yhteenlaskettu rakennusoikeus oli po. kaavaluonnoksen perusteella 126 000 k-m². Mainittu rakennusoikeuden määrä sisälsi asuinrakennusoikeutta 121 500 k-m², myymälätilaa 2 000 k-m² ja PL-kortteliin osoitettua rakennusoikeutta (lähipalvelurakennusten korttelialue, kortteli nro 17118) 2 500 k-m². Kaavaluonnoksen edellä mainittu rakennusoikeus jakautui hakualueittain siten, että hakualueella 1 rakennusoikeuden määrä oli 57 000 k-m² (sisältäen 2 000 k-m² myymälätilalle osoitettua rakennusoikeutta). Hakualueella 2 rakennusoikeuden määrä oli 32 000 k-m² ja hakualueella 3 yhteensä 37 000 k-m² (sisältäen 2 500 k-m² lähipalvelutilaa).
Tarjouspyynnössä ilmoittautujille annettiin mahdollisuus myös tutkia kerrosalan lisäämistä hakualueille 1 - 3. Kullakin hakualueella ilmoittautujat ovat suunnitelmissaan esittäneet kerrosalan lisäämistä, ja kerrosalan lisäykset on yhteistyössä kaavoittajan kanssa (kumppanuuskaavoituksena) päivitetty kunkin hakualueen tonttijakoluonnoksiin. Kaikkiaan hakualueilla 1 - 3 on lopullisissa projektisuunnitelmissa esitetty asuinkerrosalaa yhteensä 133 900 k-m², monikäyttötilaa yhteensä 1 900 k-m², päiväkotitilaa 450 k-m² ja päivittäistavarakaupan myymälätilaa yhteensä 700 k-m².
Kunkin hakualueen ensimmäisenä toteutettavien kortteleiden tonttien lisäksi esitetään varattaviksi ehdollisesti optiokortteleiden tontit.
Hakualueen 1 toteuttajaryhmälle esitetään varattavan ensimmäisenä toteutettavan korttelin nro 17115 tontit nrot 1 - 8 (asuinkerrosalaa yhteensä 33 650 k-m², monikäyttötilaa 900 k-m² ja päivittäistavarakaupan myymälätilaa 700 k-m²) ja ehdollisesti optiokorttelin nro 17114 tontit nrot 1 - 9 (asuinkerrosalaa yhteensä 31 440 k-m² ja monikäyttötilaa 450 k-m²).
Hakualueen 2 toteuttajalle esitetään varattavan ensimmäisenä toteutettavan korttelin nro 17120 tontit nrot 1 - 5 (asuinkerrosalaa 18 340 k-m²) ja ehdollisesti optiokorttelin nro 17116 tontit nrot 1 - 5 (asuinkerrosalaa 15 120 k-m²).
Hakualueen 3 toteuttajalle esitetään varattavan ensimmäisenä toteutettavan korttelin nro 17122 tontit nrot 1 - 4 (asuinkerrosalaa 16 120 k-m² ja monikäyttötilaa 380 k-m²) ja ehdollisesti optiokorttelin nro 17117 tontit nrot 1 - 4 (asuinkerrosalaa 19 230 k-m² ja monikäyttötilaa 620 k-m²).
Kysymys on siten erittäin huomattavasta ja laajasta hankekokonaisuudesta.
Rahoitus- ja hallintamuodot
Varauspäätöksen 25.8.2014 (836 §) ja kiinteistölautakunnan 11.2.2016 (58 §) hyväksymän Tarjouspyynnön (hakuohje) mukaan hakualueiden 1 - 3 rahoitus- ja hallintamuotojakaumat ovat seuraavat:
Hakualueella 1 korttelin nro 17114 (optikokortteli) asuinrakennusoikeudesta välimuodon asuntotuotannon osuus tulee olla noin 30 % ja sääntelemättömän, vapaarahoitteisen asuntotuotannon osuus noin 50 % sekä valtion tukeman vuokra-asuntotuotannon (pitkä korkotuki) osuus noin 20 %. Korttelin nro 17115 (ensimmäisenä toteutettava kortteli) asuinrakennusoikeudesta välimuodon asuntotuotannon osuus tulee olla noin 30 % ja sääntelemättömän, vapaarahoitteisen asuntotuotannon osuus noin 70 %.
Hakualueella 2 korttelin nro 17116 (optiokortteli) asuinrakennusoikeudesta välimuodon asuntotuotannon osuus tulee olla noin 40 % ja sääntelemättömän, vapaarahoitteisen asuntotuotannon osuus noin 60 %. Korttelin nro 17120 (ensimmäisenä toteutettava kortteli) asuinrakennusoikeudesta välimuodon asuntotuotannon osuus tulee olla noin 30 % ja sääntelemättömän, vapaarahoitteisen asuntotuotannon osuus noin 70 %.
Hakualueella 3 korttelin nro 17117 (optiokortteli) asuinrakennusoikeudesta sääntelemättömän, vapaarahoitteisen asuntotuotannon osuus tulee olla noin 80 % ja valtion tukeman vuokra-asuntotuotannon (pitkä korkotuki) osuus noin 20 %. Korttelin nro 17122 (ensimmäisenä toteutettava kortteli) asuinrakennusoikeudesta välimuodon asuntotuotannon osuus tulee olla noin 40 % ja sääntelemättömän, vapaarahoitteisen asuntotuotannon osuus noin 60 %.
Kaikissa kortteleissa sääntelemättömästä, vapaarahoitteisesta asunto-tuotannosta lähtökohtaisesti enintään noin 30 % voi olla vuokra-asuntotuotantoa.
Hakumenettelyn alkaessa hakualueilla 1 - 3 oli asuinkerrosalaa yhteensä noin 121 500 k-m². Hakumenettelyn kohteena oli arviolta välimuodon asuntotuotantoa (Hitas-asuntotuotanto, asumisoikeustuotanto, hintakontrolloitu omistusasuntotuotanto) yhteensä noin 34 000 k-m², sääntelemätöntä vapaarahoitteista omistus- ja/tai vuokra-asuntotuotantoa ilman Hitas-ehtoja yhteensä noin 78 000 k-m² ja valtion tukemaa vuokra-asuntotuotantoa (pitkä korkotuki) yhteensä noin 9 000 k-m².
Lisäksi hakuohjeessa on todettu, että asuinrakennusoikeuden määrän kasvaessa hakualueilla 1 - 3 tarkistetaan korttelikohtaista rahoitus- ja hallintamuotojakaumaa lisäkerrosalan osalta edellä mainituissa prosenttilukujen mukaisissa suhteissa.
Hakualueen 1 lopullisen projektisuunnitelman mukaan ensimmäisenä toteutettavan korttelin nro 17115 asuinrakennusoikeudesta toteutetaan välimuodon asuntotuotantoa (asumisoikeustuotanto) noin 16 % ja sääntelemätöntä vapaarahoitteista tuotantoa noin 72 %. Vuokra-asuntotuotannon osuus sääntelemättömästä vapaarahoitteisesta tuotannosta on noin 32 %. Lisäksi toteutetaan valtion tukemaa (pitkä korkotuki) vuokra-asuntotuotantoa noin 12 %. Optiokorttelin nro 17114 asuinrakennusoikeudesta toteutetaan välimuodon asuntotuotantoa (asumisoikeustuotanto) noin 24 % ja sääntelemätöntä vapaarahoitteista tuotantoa noin 57 %. Vuokra-asuntotuotannon osuus sääntelemättömästä vapaarahoitteisesta tuotannosta on noin 36 %. Lisäksi toteutetaan valtion tukemaa (pitkä korkotuki) vuokra-asuntotuotantoa noin 19 %.
Hakualueen 2 lopullisen projektisuunnitelman mukaan ensimmäisenä toteutettavan korttelin nro 17120 asuinrakennusoikeudesta toteutetaan välimuodon asuntotuotantoa (Hitas I) noin 23 % ja sääntelemätöntä vapaarahoitteista tuotantoa noin 77 %. Vuokra-asuntotuotannon osuus sääntelemättömästä vapaarahoitteisesta tuotannosta on noin 32 %. Optiokorttelin nro 17116 asuinrakennusoikeudesta toteutetaan välimuodon asuntotuotantoa (Hitas I) noin 46 % ja sääntelemätöntä vapaarahoitteista tuotantoa noin 54 %. Vuokra-asuntotuotannon osuus sääntelemättömästä vapaarahoitteisesta tuotannosta on noin 16 %.
Hakualueen 3 lopullisen projektisuunnitelman mukaan ensimmäisenä toteutettavan korttelin nro 17122 asuinrakennusoikeudesta toteutetaan välimuodon asuntotuotantoa (ryhmärakennuttaminen Hitas II) noin 16 % ja sääntelemätöntä vapaarahoitteista tuotantoa noin 52 %. Vuokra-asuntotuotannon osuus sääntelemättömästä vapaarahoitteisesta tuotannosta on noin 37 %. Lisäksi toteutetaan valtion tukemaa (pitkä korkotuki) vuokra-asuntotuotantoa noin 32 %. Optiokorttelin nro 17117 asuinrakennusoikeudesta toteutetaan välimuodon asuntotuotantoa (ryhmärakennuttaminen Hitas II ja asumisoikeustuotanto) noin 44 % ja sääntelemätöntä vapaarahoitteista tuotantoa noin 56 %. Vuokra-asuntotuotannon osuus sääntelemättömästä vapaarahoitteisesta tuotannosta on noin 36 %.
Lopullisten projektisuunnitelmien mukainen poikkeaminen Tarjouspyynnöstä voidaan hyväksyä, koska rahoitus- ja hallintamuotojakauman toteutumista voidaan tarkastella kokonaisuutena yhteisesti hakualueiden 1, 2 ja 3 osalta hakualue- tai korttelikohtaisen tarkastelun sijasta.
Kuten edellä on todettu, hakualueiden 1 - 3 asuinrakennusoikeuden määrä on kasvanut merkittävästi Tarjouspyynnön aikaisesta tilanteesta. Suunnitelmat poikkeavat jonkin verran Tarjouspyynnössä edellytetystä rahoitus- ja hallintamuotojakaumasta, mutta kun rahoitus- ja hallintamuotojakauman toteutumista tarkastellaan hakualuekohtaisen tarkastelun sijaan kaikkien hakualueiden 1, 2 ja 3 osalta yhteisesti, täyttyy hakuohjeessa edellytetty rahoitus- ja hallintamuotojakauma muutaman prosenttiyksikön tarkkuudella.
Hakumenettelyn ratkaiseminen ja tonttien varaaminen
Kiinteistölautakunnan tulee päättää hakumenettelyn ratkaisemisesta hakualueiden 1 (ensimmäisenä toteutettavan korttelin tontit 17115/1 - 8, sekä optiokorttelin tontit 17114/1 - 9), 2 (ensimmäisenä toteutettavan korttelin tontit 17120/1 - 5 ja 17121/1 sekä optiokorttelin tontit 17116/1 - 5) ja 3 (ensimmäisenä toteutettavan korttelin tontit 17122/1 - 4 ja 17118/1 sekä optiokorttelin tontit 17117/1 - 4) osalta sekä mainittujen tonttien varaamisesta.
Tämän vuoksi neuvottelutulokseen perustuen esitetään, että hakualueen 1 ensimmäisenä toteutettavan korttelin osalta
Y-Säätiö sr toteuttaa
- tontille 17115/1 valtion tukemia (pitkä korkotuki) vuokra-asuntoja 3 930 k-m². Tontti on tarkoitus luovuttaa vuokraamalla se pitkäaikaisesti.
Rakennusliike Evälahti Oy toteuttaa
- tontille 17115/2 vapaarahoitteisia omistusasuntoja 2 530 k-m² ja monikäyttötilaa vähintään 150 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 800 euroa/k-m² ja monikäyttötilan 400 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 2,1 miljoonaa euroa.
- tontille 17115/4 vapaarahoitteisia omistusasuntoja 3 050 k-m² ja monikäyttötilaa vähintään 300 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 800 euroa/k-m² ja monikäyttötilan 400 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 2,6 miljoonaa euroa.
- tontille 17115/5 vapaarahoitteisia omistusasuntoja 3 250 k-m² ja monikäyttötilaa vähintään 300 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 800 euroa/k-m² ja monikäyttötilan 400 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 2,7 miljoonaa euroa.
- tontille 17115/6 vapaarahoitteisia omistusasuntoja 3 780 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 800 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 3 miljoonaa euroa.
- tontille 17115/7 vapaarahoitteisia omistusasuntoja 3 870 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 800 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 3,1 miljoonaa euroa.
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera toteuttaa
- tontille 17115/3 vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja 7 750 k-m², monikäyttötilaa vähintään 150 k-m² ja myymälätilaa vähintään 700 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 800 euroa/k-m², liiketilan 500 euroa/k-m² ja monikäyttötilan 400 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 6,6 miljoonaa euroa.
TA-Rakennuttaja Oy toteuttaa
- tontille 17115/8 asumisoikeusasuntoja 5 490 k-m². Tontti on tarkoitus luovuttaa vuokraamalla se pitkäaikaisesti.
Vastaavasti neuvottelutulokseen perustuen esitetään, että hakualueen 2 ensimmäisinä toteutettavien kortteleiden osalta
Bonava Suomi Oy toteuttaa
- tontille 17120/1 vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja 4 490 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 850 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 3,8 miljoonaa euroa.
- tontille 17120/2 vapaarahoitteisia omistusasuntoja Hitas I -ehdoin 4 180 k-m². Tontti on tarkoitus luovuttaa vuokraamalla se pitkäaikaisesti.
- tontille 17120/3 vapaarahoitteisia omistusasuntoja 4 040 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 850 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 3,4 miljoonaa euroa.
- tontille 17120/4 vapaarahoitteisia omistusasuntoja 1 880 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 850 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 1,6 miljoonaa euroa.
- tontille 17120/5 vapaarahoitteisia omistusasuntoja 3 750 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 850 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 3,2 miljoonaa euroa.
tontille 17121/1 pysäköintilaitoksen, johon sijoitetaan kortteleiden nrot 17116, 17117, 17120 ja 17122 autopaikat. Tontti on tarkoitus luovuttaa vuokraamalla se pitkäaikaisesti.
Vastaavasti neuvottelutulokseen perustuen esitetään, että hakualueen 3 ensimmäisinä toteutettavien kortteleiden osalta
Fira Oy toteuttaa
- tontille 17122/1 valtion tukemia (pitkä korkotuki) vuokra-asuntoja 5 150 k-m² ja monikäyttötilaa vähintään 350 k-m². Tontti on tarkoitus luovuttaa vuokraamalla se pitkäaikaisesti.
- tontille 17122/2 vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja 3 070 k-m² ja monikäyttötilaa vähintään 30 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 850 euroa/k-m² ja monikäyttötilan 400 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 2,6 miljoonaa euroa.
- tontille 17122/3 omistusasuntoja 5 300 k-m². Yhtiö ostaa tontin kauppahinnasta, joka vastaa asuinrakennusoikeuden käypää yksikköhintaa 850 euroa/k-m². Tontin kauppahinta on arviolta noin 4,5 miljoonaa euroa.
- tontille 17122/4 vapaarahoitteisia omistusasuntoja Hitas II -ehdoin 2 600 k-m². Tontti on toteutettava ryhmärakentamishankkeena. Tontti on tarkoitus luovuttaa vuokraamalla se pitkäaikaisesti.
- tontille 17118/1 yhteiskäyttörakennuksen, jonka koko on vähintään 1 175 k-m². Po. rakennukseen sijoitetaan hakualueiden 1 - 3 sekä Postiljooninkadun itäpuolelle suunniteltujen kortteleiden nrot 17123, 17125, 17126, 17127, 17128, 17129, 17130 ja 17131 yhteiskerho- yms. tiloja sekä mahdollisesti myös ulosvuokrattavia liiketiloja. Yhteiskäyttörakennuksessa on tiloja, joita hakualueiden 1 - 3 ja edellä mainittujen kortteleiden asuntotonttien vuokralaiset/omistajat (asukkaat) voivat tehtävien sopimusten perusteella käyttää. Rakennuksessa on lisäksi tarkoitus tuottaa omakustannusperusteisia palveluja edellä mainittujen kortteleiden tonttien vuokralaisille/omistajille (asukkaille).
Selvyyden vuoksi todetaan, että kunkin hakualueen optiokortteleiden ehdollisten varausten voimaan tulosta päätetään myöhemmin erikseen sekä tehdään tuolloin toteutus- ja kiinteistökaupan esisopimukset mahdollisimman samoin ehdoin ja periaattein kuin kunkin hakualueen ensimmäisenä toteutettavan korttelin / toteutettavien kortteleiden osalta.
Edellä mainittuja tonttien kauppahintoja voidaan pitää kaupungin puolesta hyväksyttävinä ottaen huomioon laaditut arviolausunnot tonttien markkina-arvoista, vertailukauppahinnat ja nykyiset markkinaolosuhteet.
Nyt esitetään kiinteistölautakunnan päätettäväksi hakumenettelyn ratkaiseminen ja tonttien varaaminen hakualueiden 1, 2 ja 3 ensimmäisenä toteutettavien kortteleiden osalta seuraavasti:
- hakualueen 1 ensimmäisenä toteutettavan korttelin nro 17115 tontin nro 1 osalta Y-Säätiö sr:lle, tonttien nrot 2 ja 4 - 7 osalta Rakennusliike Evälahti Oy:lle, tontin nro 3 osalta Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteralle ja tontin nro 8 osalta TA-Rakennuttaja Oy:lle. Hakualueen 1 optiokorttelin nro 17114 tonttien ehdollisesta varauksesta on todettu erikseen tarkemmin edellä.
- hakualueen 2 ensimmäisinä toteutettavien kortteleiden tonttien 17120/1 - 5 sekä 17121/1 osalta Bonava Suomi Oy:lle. Hakualueen 2 optiokorttelin nro 17116 tonttien ehdollisesta varauksesta on todettu erikseen tarkemmin edellä.
- hakualueen 3 ensimmäisinä toteutettavien kortteleiden tonttien 17122/1 - 4 sekä 17118/1 osalta Fira Oy:lle. Hakualueen 3 optiokorttelin nro 17117 tonttien ehdollisesta varauksesta on todettu erikseen tarkemmin edellä.
Lisäksi esitetään kaupunginhallitukselle edellä mainittujen ensimmäisenä toteutettavien kortteleiden tonttien luovuttamista (myymistä tai vuokraamista) yhtiöille ja/tai näiden perustamille/määräämille yhtiöille taikka perustettavien yhtiöiden lukuun yhteensä arviolta noin 39 miljoonan euron kauppahinnasta ja ensivaiheessa toteutussopimuksen sekä myytäviä tontteja koskevien kiinteistökaupan esisopimusten tekemistä yhtiöiden kanssa. Ostajat suorittavat tonttien kauppahinnat kokonaisuudessaan kaupungille kaupanteon yhteydessä, jolloin tonttien omistus- ja hallintaoikeus siirtyvät ostajille.
Varausaluekartta on liitteenä nro 12.
Pasilan Postipuiston pohjoisosan alueen (ns. Maaliikennekeskuksen alue) hakualueiden 1, 2 ja 3 ensimmäisinä toteutettavien kortteleiden rakentamisen on tarkoitus alkaa arviolta vuonna 2019. Alueen rakentaminen kestää esityksen kohteena olevien ensimmäisinä toteutettavien kortteleiden tonttien osalta korttelista vaihdellen yhteensä noin 4 - 6 vuotta.
Hakumenettelyn perusteella on saatu kaupunkikuvallisesti ja muutoin korkeatasoiset suunnitelmat, joihin tonttien toteuttaminen tulisi perus-tumaan. Kaupunki tulee saamaan ensimmäisenä toteutettavien kortteleiden tonttien myyntihintana noin 39 miljoonaa euroa sekä Hitas- ja muiden vuokratonttien osalta vuokratuloa. Vuokrattavien tonttien vuokrausperusteet (kuten vuokraushinta ja vuokra-aika) on tarkoitus vahvistuttaa erikseen kaupunginvaltuustossa arviolta syksyn 2017 aikana. Kilpailun voidaan katsoa hyvin täyttäneen alueelle asetetut suunnittelu-, kehittämis- ym. tavoitteet. Optiokortteleiden osalta ehdollisen varauksen voimaan tulosta on tarkoitus päättää myöhemmin erikseen. Optiokortteleiden tonttien toteutussopimukset ja kiinteistökauppojen esisopimukset laaditaan siten vasta myöhemmin.
Esittelijän tarkemmat perustelut ilmenevät liitteenä nro 15 olevasta perustelumuistiosta.
Päätös tullut nähtäväksi 26.05.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 251, 252 (Päätöskohdista B ja C), 253 (Päätöskohdista B ja C ), 254 (Päätöskohdista B ja C), 255 (Päätöskohdista C ja D), 263, 264, 266, 269, 271, 273, 276 (Päätöskohdista G, H, I, J, K, L, M ja N), 278 (Päätöskohdasta B), 279 (Päätöskohdasta B), 280, 281 ja 282 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 248, 249, 250, 254 (Päätöskohdasta A), 255 (Päätöskohdasta A), 256 (Päätöskohdasta B), 257, 258, 259, 260, 261, 265, 267, 270, 274, 275, 276 (Päätöskohdista A, B, C, D, E ja F ), 277, 278 (Päätöskohdasta A) ja 279 (Päätöskohdasta A) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kiinteistölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tiina Aitta, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 73889
Martti Tallila, johtava kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 36449