Liityntäpysäköintiterminaalihallinnan keskittäminen / Helsingin liityntäpysäköinnin ja eräiden terminaalialueiden siirto HKL:lle
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että hallinnan ja vastuiden selkeyttämiseksi keskitetään kaikkien Helsingin kaupungin hallinnassa olevien autojen liityntäpysäköintialueiden osalta alueiden hallinta Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle 1.1.2018 alkaen.
Samassa yhteydessä esitetään myös Rautatientorin ja Malmin bussiterminaalialueiden hallinnan siirtämistä HKL:lle. Lisäksi joidenkin pysäköintialueiden osalta esitetään liityntäpysäköintistatuksesta luopumista.
Hallinnan siirto koskee 16:ta kaupunkiympäristötoimialan maankäyttö- ja kaupunkirakenne MAKA:n (ent. rakennusviraston) hallitsemaa autojen liityntäpysäköintialuetta pääosin junaratojen varsilla. Kalasataman keskukseen tuleva liityntäpysäköinti esitetään toteutettavan HKL:n hallintaan. Jatkossa myös uudet autojen liityntäpysäköintipaikat toteutetaan suoraan HKL:n hallintaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Liityntäpysäköintialueiden hallintaa ja toteuttamista prosessina käsiteltiin Liikennehankkeiden ohjausryhmän Liikenne-HOR:n kokouksessa 26.10.2016 sekä 10.5.2017. Käsittelyssä todettiin, että autojen ja pyörien liityntäpysäköinnin hallintavastuut ovat nykyisin jakautuneet kaupungin eri hallintokunnille. Liityntäpysäköinnin kokonaisvaltaisen kehittämisen parantamiseksi päätettiin, että asian käsittelyä jatketaan valmistelun mukaisesti sen pohjalta, että kaikki liityntäpysäköintipaikat Helsingin alueella siirretään HKL:n hallintaan niin, että paikkojen hoito- ja kunnossapito on selkeästi yhden tahon vastuulla.
Helsingin kaupungin alueella on lähivuosina yhteensä 53 autojen liityntäpysäköintialuetta (käytössä tai toteutumassa), joista 26 kpl on HKL:n hallinnassa ja 18 kpl entisen rakennusviraston hallinnassa. Lisäksi mm. entisen liikuntaviraston, entisen kiinteistöviraston ja Liikenneviraston hallinnassa on ollut muutamia liityntäpysäköintialueeksi luokiteltuja alueita.
Myös HSL:n ja kuntien välisen infrasopimuksen piiriin kuuluvien bussiterminaalien osalta hallinta on jakautunut HKL:n ja ent. rakennusviraston kesken siten, että Malmi ja Rautatientori on ollut rakennusviraston hallinnassa ja Elielinaukio, Itäkeskus ja Herttoniemi HKL:n hallinnassa. Tälle järjestelylle ei ole löytynyt erityisiä perusteita.
HKL:n, kaupunkisuunnitteluviraston, rakennusviraston, kaupunginkanslian ja HSL:n yhteisen työryhmä selvitti kevään 2017 aikana Helsingin kaupungin alueella olevat liityntäpysäköintipaikat sekä näiden hallintavastuut sekä nykyiset käyttötavat.
Työryhmä päätyi esittämään, että hallinnan ja vastuiden selkeyttämiseksi keskitetään kaikkien Helsingin kaupungin hallinnassa olevien autojen liityntäpysäköintialueiden osalta alueiden hallinta HKL:lle 1.1.2018 alkaen.
Tässä vaiheessa siirto koskisi polkupyörien liityntäpysäköintiä vain niiltä osin, kun pyöräpysäköintialueet sijaitsevat nyt siirrettävillä autojen pysäköintialueilla. Muilta osin pyöräpysäköintialueiden hallintaa esitetään tarkasteltavaksi uudelleen vuonna 2018, syksyllä 2017 tapahtuvan pysäköintipaikkojen inventoinnin jälkeen.
Autojen liityntäpysäköintipaikkojen hallinnan siirron myötä HKL:lle kohdistuu Kalasataman keskukseen ja Laajasalon kauppakeskukseen toteutettavien kohteiden myötä investointeja noin 5 milj. euroa vuonna 2018 ja noin 1 milj. eur viimeistään vuonna 2025. Muiden alueiden omistusoikeuden siirron tasevaikutukset sekä vaikutukset käyttö- ja investointitalouteen ovat merkittävästi alhaisempia (ks. kaavio alla), ylläpitokustannukset yhteensä n. 67.000 euroa ja tasearvo n. 2,4 M€. Vaikutukset investointi- ja käyttötalouteen tullaan huomioimaan kaupungin talousarvion valmistelussa vuoden 2018 talousarvioesityksestä alkaen.
Päätös tullut nähtäväksi 23.06.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Karoliina Rajakallio, yksikön johtaja, puhelin: 09 310