Hankintaoikaisuvaatimus autoklaavien hankinnasta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein hyväksyä Clinichem Oy Ltd:n tekemän oikaisuvaatimuksen koskien hallintojohtajan 4.9.2017 15 § tekemää välinehuollon autoklaavien hankintaa koskevaa päätöstä.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Hammasväline Oy:n tarjouksen tarjouspyyntöä vastaamattomana ja valita Clinichem Oy Ltd:n tarjoamat Matachana S101E-1 autoklaavit Kivelän, Oulunkylän ja Vuosaaren välinehuoltoihin.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että tämä hankintapäätös on ehdollinen ja hankinta voidaan toteuttaa:
- mikäli autoklaavit ehditään toimittaa ja asentaa vuonna 2017
- mikäli vuodelle 2017 autoklaavien hankintaan saatu irtaimen käyttöomaisuuden rahoitus saadaan siirrettyä vuodelle 2018 tai hankintaan saadaan rahoitus vuodelle 2018
- mikäli tilapalveluilla on rahaa tarvittaviin ympäristötöihin
Hankinnan arvo on 90 450,00 euroa (alv 0 %).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimus
Clinichem Oy Ltd on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen 20.9.2017 sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtajan päätökseen HEL 2017-008420 § 15 (4.9.2017). Clinichem Oy Ltd:n vaatii oikaisuvaatimuksessaan (liite 1) tekemään hankinnasta uuden hankintapäätöksen siten, että Hammasväline Oy:n tarjousta ei huomioida tarjousten vertailussa ja päätöksessä.
Clinichem Oy Ltd toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että Hammasväline Oy:n tarjoama autoklaavi ei vastaa tarjouspyynnössä esitettyä vaatimusta autoklaavin kammion kaksoisvaipparakenteesta. Kaksoisvaipparakenteellisessa autoklaavissa höyry johdetaan kaksoisrakenteen vaippaan ja steriloinnin aikana vaippaan ja kammioon. Hammasväline Oy:n tarjoama HS33 EC-1 autoklaavi toimii sähkövastuksella siten, että kammio lämmitetään kammion ulkopuolelle sijoitetulla sähkövastuksella.
Vaatimuksesta höyrynkehittimestä Clinichem Oy Ltd toteaa, että Hammasväline Oy:n tarjoamassa autoklaavissa ei ole vaadittua höyrynkehitintä, vaan ainoastaan höyristin.
Lisäksi Clinichem Oy Ltd toteaa, että Hammasväline Oy:n tarjoaman autoklaavin ovi ei täytä vaatimusta siitä, että ovea voidaan käyttää sekä manuaalisesti- että automaattisesti.
Vastine oikaisuvaatimukseen
Hammasväline Oy on antanut 22.9.2017 vastineensa (liite 2) oikaisuvaatimukseen.
Vastineessaan Hammasväline Oy toteaa HS 33EC-1 autokaavin vaipparakenteesta seuraavasti: ”Terveydenhuollon autoklaavissa on oltava lämmitetty vaippa, jotta mm. Standardin EN285 vaatimukset prosessista ja kuorman kuivuudesta täyttyisivät. Prosessin kannalta ei ole mitään merkitystä millä tekniikalla vaippaa lämmitetään, joten tarjouspyynnön vaatimuksen ominaisuus täyttyy myös vaikka vaippaa lämmitetään sähköllä.”
27.9.2017 esitettyihin tarkentaviin lisäkysymyksiin Hammasväline Oy on vastannut seuraavasti (liite 3):
Onko autoklaavin kammio varustettu kaksoisvaipalla? | Kyllä |
Pääseekö höyry kiertämään kaksoisvaipparakenteessa koko kammion pinta-alalla (pois lukien ovet). | EI |
Onko autoklaavin kammio rakenteeltaan vaadittu täys kaksoiskammio? | EI |
Höyrynkehittimeen kohdistuvaan vaatimukseen Hammasväline Oy toteaa, että tarjouspyynnössä asetettu vaatimus oli seuraava: ”Laite on varustettu sähkötoimisella höyrynkehittäjällä, joka pystyy kehittämään puhdasta höyryä tekemästään RO-vedestä”. Tarjouspyynnössä ei ole esitetty oikaisuvaatimuksen mukaisia ominaisuuksia höyrynkehittimelle, joten tarjotun autoklaavin höyrynkehitin täyttää kaikki tarjouspyynnön vaatimukset.
Väittämään että tarjottua autoklaavia ei saa yksiovisena automaattisella ovella Hammasväline Oy toteaa vastineessaan, että ”Tarjottu autoklaavi on yksiovinen ja varustettu automaattisella ovella.”
Hankintalaki
Hankintalain (Laki julkisista hankinnoista 1397/2016) hankintoja koskevat yleiset periaatteet on todettu lain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Tätä hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tuotteiden valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää hankintaa koskevia tarkentavia kysymyksiä tarjouspyynnössä esitettynä ajankohtana. Autoklaavin kammion rakenteeseen liittyviä kysymyksiä ei hankintaan esitetty.
Perustelut oikaisuvaatimuksen hyväksymiselle
Välinehuollon ja hankintapalvelujen valintatyöryhmä on tehnyt autoklaavien hankinnasta valinnan tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti. Hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamiin tietoihin. Hammasväline Oy on ilmoittanut tarjouksessaan, että tarjotut autoklaavit täyttävät kaikki tarjouspyynnössä olleet ehdottomat vaatimukset, myös kammiota koskevan kaksoisvaipparakenteen vaatimuksen.
Käsiteltyään kokouksessaan 28.9.2017 Clinichem Oy Ltd:n oikaisuvaatimusta ja Hammasväline Oy:n siihen 22.9.2017 antamaa vastinetta sekä 27.9.2017 esitettyihin tarkentaviin lisäkysymyksiin saatua vastausta valintatyöryhmä toteaa, että Hammasväline Oy:n tarjoaman HS33 EC-1 autoklaavin kammiorakenne ei vastaa tarjouspyynnössä vaadittua rakennetta.
Höyrynkehittimeen ja autoklaavin oveen liittyvä oikaisuvaatimus on valintatyöryhmän mielestä aiheeton. Hammasväline Oy:n tarjoamat autoklaavit täyttävät niiltä osin asetutut vaatimukset. Lisäksi valintatyöryhmä toteaa, että höyrynkehittäjälle ei ole asetettu mitään prosessiin tai vakiohöyrynpaineeseen liittyviä vaatimuksia. Vaatimuksena on ollut ainoastaan vaatimus sähkötoimisesta höyrynkehittäjästä. Autoklaavin oveen liittyvä vaatimus on ollut se, että oven tulee olla automaattinen, mutta sitä on pystyttävä käyttämään myös manuaalisesti.
Valintatyöryhmä toteaa, että Hammasväline Oy:n tarjous tulee hylätä ja hallintojohtajan päätös HEL 2017–008420 § 15 tulee oikaista Clinichem Oy Ltd:n vaatimuksen mukaisesti.
Hankinnan ehdollisuus
Välinehuollolle on myönnetty ns. irtaimen käyttöomaisuuden rahaa vuodelle 2017 autoklaavien hankintaan. Em. raha myönnetään aina kalenterivuodelle ja se tulisi käyttää sen kalenterivuoden aikana, mille se on myönnetty.
Clinichem Oy Ltd on tarjouksessaan ilmoittanut autoklaavien toimitusajaksi 10 viikkoa siitä, kun tilaus on toimittajalle saapunut.
Edellä mainituista syistä johtuen tämä hankintapäätös on ehdollinen, ja toteutetaan, mikäli koneiden toimitusaika on tarjouksessa ilmoitettua lyhempi ja voidaan toteuttaa vuoden 2017 aikana tai vuodelle 2017 myönnetty irtaimen käyttöomaisuuden raha saadaan siirrettyä käytettäväksi vuonna 2018. Samoin hankinta toteutetaan, mikäli autoklaavien hankintaan saadaan rahoitus vuodelle 2018. Lisäksi hankinta on ehdollinen ja toteutetaan, mikäli toimialan tilapalveluilla on hankintaan liittyviin ympäristötöihin rahaa.
Clinichem Oy Ltd:n tarjous on voimassa 28.4.2018 saakka.
Uusi vertailutaulukko
Oikaisuvaatimuksen perusteella on vertailutaulukko (liite 4) korjattu uutta päätöstä vastaavaksi.
Sosiaali- ja terveystoimiala Hallinto Hallintojohtaja 04.09.2017 § 15
Päätös
Hallintojohtaja päätti hyväksyä Hammasväline Oy tarjouksen Getinge HS 33 EC-1 merkkisistä autoklaaveista Kivelän, Vuosaaren ja Oulunkylän välinehuoltojen autoklaavien ja niihin liittyvien tuotteiden hankinnassa. Kokonaishinta sisältää autoklaavien validoinnin erillisen, tarjouspyynnössä määritellyn validointiohjelman mukaisesti.
Samalla hallintojohtaja päätti, että tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole tilaus, vaan hankinnasta solmitaan välinehuoltokohtaiset sopimukset valitun toimittajan kanssa.
Lisäksi hallintojohtaja päätti valtuuttaa hankintapalvelujen hankintasihteerin tekemään hankinnoista tilaukset.
Hankinnan kokonaisarvo on 83 610,00 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely ja valintaperusteena kokonaistaloudellinen edullisuus pyydetyille kokonaisuuksille. Kilpailutus tehtiin kevennettynä kilpailutuksena (ns. minikilpailutuksena) puitejärjestelyn PKS / KVE H111-14 ehtojen mukaisesti puitejärjestelyssä mukana olevien toimittajien kesken.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteille vähimmäisvaatimukset.
Tarjouspyyntö lähetettiin sähköisen tarjouspyyntöjärjestelmän Tarjouspalvelu.fi:n pienhankintaportaalin kautta sähköpostitse kaikille puitejärjestelyssä PKS/KVE H111-14 mukanaoleville toimittajille.
Tarjouspyyntöön liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 15.8.2017 mennessä ja niihin vastattiin 16.8.2017. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 28.8.2017.
Määräaikaan mennessä saapui kaksi (2) tarjousta: Clinichem Oy Ltd:n ja Hammasväline Oy:n tarjoukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Valinnan perustelut
Välinehuollon ja hankintapalvelujen yhteinen työryhmä on kokouksessaan 30.8.2017 käsitellyt hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.
Hammasväline Oy tarjosi vertailun perusteella halvimman kokonaisuuden vertailuhinnalla 83 610,00 euroa.
Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa.
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834
Ritva Ylöstalo-Laine, erityissuunnittelija, puhelin: 040 6754671
Päätös tullut nähtäväksi 18.10.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.
Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834
Ritva Ylöstalo-Laine, erityissuunnittelija, puhelin: 040 6754671