Kauppapalvelujen hankinnan periaatteet
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Hankintalakimies Jukka Harno, ruokapalveluohjaaja Kaija-Leena Kristola ja kotihoitopäällikkö Jaana Nummijoki olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Jäsen Sami Heistaro pyysi asian pöydälle.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää:
A Hyväksyä kauppapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankintalakimies Jukka Harno, ruokapalveluohjaaja Kaija-Leena Kristola ja kotihoitopäällikkö Jaana Nummijoki ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 § 102 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että hallintojohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Tämän hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan kotihoidon ja palvelutalojen asiakkaiden kauppapalvelut. Palvelun kohteen asiakkaat eivät itse kykene asioimaan kaupassa tai järjestämään kauppa-asioidensa hoitamista. Tarkempi kuvaus hankinnan kohteesta on esitetty liitteen 2 palvelukuvauksessa.
Sosiaali- ja terveysviraston (nyk. sosiaali- ja terveystoimiala) talous- ja tukipalvelut -osaston osastopäällikkö teki kauppapalvelujen kilpailutuksesta 13.1.2017 hankintapäätöksen, jolla palveluntuottajaksi valittiin Servea Oy.
Sosiaali- ja terveysviraston ja Servea Oy:n välillä käytyjen neuvottelujen jälkeen sosiaali- ja terveystoimiala on 12.6.2017 ilmoittanut sopimuksen purkamisesta palveluntuottajan sopimusrikkomusten johdosta 13.6.2017 alkaen.
Sopimuksen purkamisen jälkeen väliaikaisena palveluntuottajana on toiminut hallintojohtajan 16.6.2017 tekemällä päätöksellä Posti Group Oyj. Posti Group Oyj:n kanssa voimassa oleva sopimus päättyy 31.1.2018. Hallintojohtajan päätöksen mukaisen hankinnan arvo alittaa hankintalain (1397/2016) 25 § käyttöoikeussopimusten kansallisen kynnysarvon, jonka vuoksi hankinta toteutettiin ilman hankintalain mukaista kilpailuttamista.
Tarjouskilpailu
Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja sen vähimmäisvaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä. Hankintalain (1397/2016) 60 ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin ne on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Osatarjoukset
Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia, sillä niiden salliminen eri palvelualueille mahdollistaisi alueellisesti vaihtelevan tuotevalikoiman, hinnoittelun sekä palvelun saatavuuden.
Osatarjousten kieltäminen toteuttaa palvelua käyttävien kuntalaisten yhdenvertaista kohtelua koko Helsingin alueella.
Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta
Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin.
Hankinnan palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja seuraa sopimusehtojen ja laatuvaatimusten täyttymistä läpi sopimuskauden.
Sopimuskausi ja muut ehdot
Posti hoitaa kauppapalvelun väliaikaisen sopimuksen mukaan 31.1.2018 saakka. Kilpailutuksen voittanut palveluntuottaja aloittaa 1.2.2018.
Sopimuskausi on kolme vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 1.2.2018. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus enintään kolmen vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta päättää tilaaja.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Tarjouspyyntöön tuleva sopimusluonnos on esityksen liitteenä.
Päätös tullut nähtäväksi 20.09.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43217
Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja, puhelin: 09 310 43030