Keskushallinto, Stara, maalaus- ja tasoitetöiden puitejärjestelyt 2018-2019, hankinta

HEL 2017-012093
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 91 §

Hankintaoikaisuvaatimus rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätökseen 1.3.2018 § 27, maalaus- ja tasoitetöiden puitejärjestely 1.4.2018 - 31.3.2020

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Grellar Trading Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan päätöstä 1.3.2018 § 27, maalaus- ja tasoitetöiden puitejärjestely 1.4.2018 - 31.3.2020. Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla johtokunnan päätöstä tulisi muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Rakennustekniikka pyysi 5.12.2017 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia maalaus- ja tasoitetöiden puitejärjestelyyn ajalle 1.4.2018 – 31.3.2020.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta teki asiasta päätöksen 1.3.2018 § 27, jolla se päätti hylätä Grellar Trading Oy:n, lnsinööritoimisto Peltomäki Oy:n, JokaRak Oy:n, Länsi-Valu Oy:n, Maalaamo M ja K Naakka Oy:n, Maalaushovi Oy:n, MaalausliikeT. Pynnonen Oy:n, Nordhaus Partners Oy:n, Oy Malgon Ltd:n, R&A Maalaus ja Saneeraus Oy:n, Sanerkas Oy:n, Travid Oy:n ja Tuusulan maalaus- ja tasoitetyöt Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina sekä oikeuttaa rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään maalaus- ja tasoitetöiden puitesopimukset 1.4.2018 - 31.3.2020 seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden kahdeksan (8) urakoitsijan kanssa:

  • City-Air Oy
  • Rouvari Oy
  • KR-Työ Oy
  • Maalaus- ja saneeraus Matti Virtanen Oy
  • Maalausliike Vilen ja Syrjänen Oy
  • TM Tuotanto Oy
  • Uudenmaan Takuurakenne Oy
  • VL-Maalaus Oy

Päätöspöytäkirja lähetettiin asianosaisille tiedoksi 6.3.2018.

Hankintapäätöksestä on saatettu määräaikaan mennessä vireille oikaisuvaatimus Grellar Trading Oy:n toimesta.

Sulje

Oikeusohjeet

Hankintalain 74 §:n mukaan

Tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Hankintalain 83 §:n mukaan:

Hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia 84—86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 132 §:n mukaan:

Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n mukaan

Hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireilletulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä. Hankintaoikaisu voi koskea myös lainvoimaiseksi tullutta hankintayksikön päätöstä, jos asiaa ei ole saatettu markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintalain 134 §:n mukaan:

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on tämän lain nojalla oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

Tarjouspyynnön 5.12.2017 referenssivaatimukset

Tarjouspyynnön kohdassa 2.5 referenssien vähimmäisvaatimuksena vaadittiin, että tarjoajalla tulee olla vähintään kolme vastaavaa (3) referenssiä viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta ja vastaavana referenssinä pidetään maalaustyötä, joka sisältää rakennusten sisämaalaustöitä ja/tai julkisivumaalaustöitä. Tarjouspyynnön mukaan tarjoaja on voinut käyttää ilmoittamassaan referenssikohteessa aliurakoitsijoita, mutta tarjoajan oman työn osuuden on tullut olla vähintään 65 % koko työstä. Urakan tai aliurakan arvon on tullut olla vähintään 20 000 euroa (alv 0 %). Urakan arvo voi sisältää vain maalaustyön osuuden.

Edellä mainitun vaatimuksen esittämisen jälkeen tarjouspyynnön kohdissa 2.5.1. – 2.5.3. tarjoajan on tullut esittää edellä mainittujen kolmen referenssikohteen tiedot seuraavassa järjestyksessä: urakan sisältö (kuvaus), urakan arvo (euroa alv 0 %, vähimmäisvaatimus edellä sanottu 20 000 euroa), urakan tilaajan yhteyshenkilön nimi ja yhteystieto sekä urakan toteutusaika (kk/vuosi - kk/vuosi). Lisäksi informatiivisena tietona tarjoajille on tarjouspyynnössä todettu, että ilmoitettavan referenssikohteen on oltava viimeisen kolmen vuoden ajalta ja että kohteen katsotaan olevaan viimeisen kolmen vuoden ajalta, mikäli urakka on aloitettu aikaisintaan 12/2014.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.

Grellar Trading Oy:n oikaisuvaatimuksen käsittely

Hankintapäätös

Johtokunta hylkäsi päätöksellään 1.3.2018 27 § Grellar Trading Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Päätöksen mukaan tarjoajan referenssit eivät täytä vähimmäisvaatimusta. Tarjouspyynnön mukaisesti referenssiksi hyväksytään työ, joka sisältää rakennusten sisämaalaustöitä ja/tai julkisivumaalaustöitä. Grellar Trading Oy:n tarjouksessaan esittämissä referensseissä ei ole mainittu urakan sisällön kuvauksessa referenssin sisältävän rakennusten sisämaalaustöitä ja/tai julkisivumaalaustöitä.

Hankintaoikaisuvaatimus

Grellar Trading Oy vaatii 17.3.2018 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan johtokunnan päätöksen oikaisemista, perusteluin, että Grellar Trading Oy ilmoitti tarjouksessaan seuraavat vaatimukset täyttäneet referenssit:

  • Pakankylän koulu, urakan sisältö: IV-muutostyöt, tilaajana Espoon kaupunki ja projekti sisälsi lV-kanavien, liikuntasalin sekä koulun käytävien ja luokkien sisämaalauksen

 

  • Sepon koulu, urakan sisältö: Sisäilma- ja liikuntasalin vesikaton korjaus, tilaajana Espoon kaupunki ja projekti sisälsi purettujen ja uudelleen muurattujen seinien uIkomaalauksen, kellaritilojen huoneiden ja käytävien pintojen uusimisen ja maalaamisen

 

  • Tähtiniityn koulu, urakan sisältö: WC-tilojen uusiminen ja liikuntasalin lattian uusiminen, tilaajana Espoon kaupunki ja projekti sisälsi 25 kpl WC tilojen seinien ja katon maalaus sekä uusittujen lV-kanavien pintamaalauksen

Grellar Trading Oy on hankintaoikaisuvaatimuksessaan katsonut, että sen tarjouksessa antamat referenssit täyttävät tarjouspyynnön ehdot. Grellar Trading Oy vaatii tarjouksensa tulevan hyväksytyksi sillä perusteella, että tarjouspyynnössä ei määritelty osiossa ”urakan sisältö”, sitä että mainittu sisämaalaustyö ja/tai julkisivu maalaustyö sana tulee olla siinä kohdassa mainittu.

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Pöytäkirjanote rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöksestä 1.3.2018 § 27 on lähetetty Grellar Trading Oy:lle Cloudia kilpailutusjärjestelmän kautta 6.3.2018.

Grellar Trading Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 17.3.2018, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa.

Grellar Trading Oy osallistui tarjouskilpailuun tarjoajana, joten sillä on asianosaisasema asiassa ja näin ollen sillä on myös oikeus tehdä oikaisuvaatimus asiassa.

Grellar Trading Oy:n tarjouksessaan esittämät kolme referenssikohdetta ovat olleet alla mainitut:

2.5.1 Pakankylän koulu, Snettansintie 9, 02780 Espoo
- Tarjoajan rooli urakassa: pääurakoitsija
- Tarjoajan oman työn osuus urakasta (%-osuus): 90 %
- Urakan sisältö: IV-muutostyöt
- Urakan arvo: 300 000 €
- Urakan toteutusaika: 10/2015-05/2017

2.5.2 Sepon koulu, Sepontie 4, 02130 Espoo
- Tarjoajan rooli urakassa: pääurakoitsija
- Tarjoajan oman työn osuus urakasta (%-osuus): 80 %
- Urakan sisältö: Sisäilma- ja liikuntasalin vesikaton korjaus
- Urakan arvo: 520 000 €
- Urakan toteutusaika: 06/2016-04/2017

2.5.3 Tähtiniityn koulu, Friisinkalliontie 4, 02240 Espoo
- Tarjoajan rooli urakassa: pääurakoitsija
- Tarjoajan oman työn osuus urakasta (%-osuus): 90 %
- Urakan sisältö: WC-tilojen uusiminen ja liikuntasalin lattian uusiminen
- Urakan arvo: 140 000 €
- Urakan toteutusaika: 06/2015-3/2016

Tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut edellä mainituista referenssikohteista urakan pyydetyt yksilöintitiedot sisältökuvauksineen, tarjoajan oman työn osuuden urakasta sekä urakan arvon. Kuitenkaan urakan sisällön kuvauksesta ei ilmene referenssien osalta sitä, miltä osin urakkaan on sisältynyt rakennusten sisämaalaustöitä ja/tai julkisivumaalaustöitä, joka on ollut referenssin vähimmäisvaatimus tarjouspyynnön mukaan. Myöskään urakan arvoissa ei ole eritelty tarjouspyynnössä pyydettyä maalaustyön osuutta, eikä tämä tieto ole myöskään pääteltävissä urakan arvosta tai urakan sisällön kuvauksesta annetuista tiedoista. Tarjouspyynnön referenssiä koskeva vaatimus on ollut tämän osalta selkeä ja yksiselitteinen.

Hankintalain mukaan tarjoaja vastaa tarjouksensa tarjouspyynnön mukaisuudesta. Grellar Trading Oy on antanut tarkemmat tiedot referenssikohteista vasta oikaisuvaatimuksensa yhteydessä. Näin ollen johtokunta katsoo, ettei Grellar Trading Oy ole täyttänyt tarjouksessaan tarjouspyynnön soveltuvuutta koskevia vaatimuksia, joten sen on tullut sulkea Grellar Trading Oy tarjouskilpailusta. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Näin ollen sillä, että tarjoaja ilmoittaa täsmentäviä tietoja vasta oikaisuvaatimuksen toimittamisen yhteydessä, ei voida antaa asian arvioinnissa merkitystä.

Hankintalain esitöiden mukaan (HE 108/2016, s. 175) mukaan:

Tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Sallittua olisi esimerkiksi pyytää tarjoajaa korjaamaan tarjouksessa oleva muotovirhe, kuten puuttuva allekirjoitus taikka täydentämään puuttuva tarjouksen voimassaoloa koskeva tieto.

Asiassa referenssivaatimus on ollut pakollinen soveltuvuusvaatimus, joka kaikkien tarjoajien on täytettävä. Hankintalain ja vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoaja vastaa tarjouksensa tarjouspyynnön sisällöstä.

Lisäksi hankintalain mukaan hankintayksikkö voi pyytää edellä mainituin tavoin lisäselvitystä vähäisistä puutteista, mutta kyseessä on hankintayksikön oikeus, ei velvollisuus, ja täsmentäminen ei saa vaarantaa tarjoajien tasapuolista kohtelua. Selvyyden vuoksi todettakoon, että hankintayksiköllä ei ole tässä tilanteessa ollut velvollisuutta pyytää täsmennystä puutteellisesti ilmoitetuista referensseistä myöskään ennen hankintapäätöksen tekemistä.

Esittelijä katsoo, että mikäli johtokunta ottaisi Grellar Trading Oy:n tarjouksen tarjousten vertailuun, vaarantaisi se hankintalain 3 §:ssä määritellyn tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun.

Johtopäätökset

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekijä ei näin ollen täytä soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joten se on pitänyt sulkea pois tarjouskilpailusta. Tarjouspyyntö ei ole myöskään ollut epäselvä referenssien sisältövaatimuksen osalta. Tarjoaja kantaa osaltaan vastuun tarjouksensa sisällöstä. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintaoikaisuvaatimus tulee siten hylätä.

Sulje

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 24.05.2018 § 81

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikaista hankintapäätöksen 1.3.2018 § 27 valitsemalla Tuusulan maalaus- ja tasoitetyöt Oy:n osallistumaan maalaus- ja tasoitetöiden puitejärjestelyyn ajaksi 1.4.2018 – 31.3.2020.

01.03.2018 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
toimitusjohtaja
Timo Martiskainen
Lisätiedot

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, hankintainsinööri, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 18.06.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, hankintainsinööri, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Liite 1 Grellar Oyn oikaisuvaatimus

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.