Kuva, Nuorisopalvelut, Loma-aikojen leiriavustukset 2018
Loma-aikojen leiriavustusten käyttö 2018
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto päätti
- tarkentaa 23.1.2018, § 6 tehtyä loma-aikojen leiriavustuspäätöstä ilmoitettujen toteutuneiden leirivuorokausien perusteella.
- myöntää tai periä takaisin loma-aikojen leiriavustusta ilmoitettujen toteutuneiden leirivuorokausien perusteella liitteen mukaisesti.
- myöntää loma-aikojen leiriavustusta Konsom-nuoret ry:lle (nro 12) ja Muutoksii ry:lle (nro 23) ehdolla, että yhdistykset toimittavat pyydetyt hyväksyttäviksi katsottavat lisätiedot kumppanuusyksikköön 14.12.2018 mennessä tai myönnetyt avustukset peritään takaisin.
- periä takaisin Leikkiteatteri-yhdistys Uudenmaan jaosto ry:n (nro 17) 2 802 euron ennakkoon maksetun loma-aikojen leiriavustuksen, koska yhdistyksen toteutuneiden leirien ja leireille osallistuneiden määrät eivät täyttäneet riittävästi kriteereitä.
- periä takaisin Suomen Somaliland kehitys- ja integraatio ry:n (nro 33) 8 055 euron ennakkoon maksetun loma-aikojen leiriavustuksen, koska yhdistys on antanut virheellistä tietoa avustusta koskevissa asioissa.
- korjata Puistolan Urheilijat ry:n (nro 27) ennakkopäätöksessä olleen leiriavustussumman (8 119 euroa) hakijan hakusummaa vastaavaksi eli 7 150 euroksi.
Avustusta saavan on noudatettava nuorisolautakunnan hyväksymää
nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä:
Avustuksen takaisinmaksu tapahtuu Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta saapuvalla laskulla.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli nuorisosihteeri Tuulia Saves.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Nuorisojaosto päätti kokouksessaan 23.1.2018, § 6 loma-aikojen leiriavustuksen myöntämisestä kaudelle 1.11.2017-31.10.2018 siten että nuorisojaosto tekee lopullisen päätöksen saatuaan leiriavustusselvitykset marraskuussa. Avustuksia myönnettiin yhteensä 630 000 euroa yhdistysten ilmoittamien ennakkosuunnitelmien perusteella laskettujen leirivuorokausien mukaisesti. Avustusta maksettiin yhdistyksille 80% ennakkona.
Loma-aikojen leiriavustusta myönnetään helsinkiläisille järjestöille helsinkiläisten 7-15-vuotiaiden (1.11.2018 alkaen 7-16-vuotiaiden) lasten ja nuorten koulujen loma-aikoina järjestettyjen leirien aiheuttamiin kustannuksiin. Sitä voi käyttää kuljetus-, majoitus-, materiaali-, elintarvike-, tiedotus-, vakuutus- ja vuokrakustannuksiin sekä leirihenkilökunnan palkkakuluihin. Loma-aikojen leiriavustusta myönnetään nyt kolmatta kertaa ja avustushakemuksia tuli kaiken kaikkiaan 52 (44 vuonna 2017), joista avustusta tammikuussa myönnettiin 37 (40) hakijalle.
Loma-aikojen leirit kuluneelta kaudelta tuli selvittää 31.10.2018 mennessä. Avustus haettiin ja selvitettiin sähköisesti. Kaikki avustusta saaneet jättivät selvityksen, jonka lisäksi heidän tulee toimittaa vuoden 2018 vahvistettu tilinpäätös 31.3.2019 mennessä.
Selvityksiä on valmisteltu kaupungin yleisohjeen ja nuorisoyhdistysten avustusohjesäännön mukaisesti ja leiriavustusta on arvioitu kokonnaisuutena. Avustusta esitetään myönnettäväksi 35 yhdistykselle yhteensä 296 päiväleirille (283 vuonna 2017) ja 134 yöleirille (142). Tuettavia päiväleirivuorokausia oli 30 430 (30 244) ja näille osallistui 6 123 (6 189) helsinkiläislasta. Tuettavia yöleirivuorokausia oli 36 015 (22 042) ja näille osallistui 5 668 (3 782) helsinkiläislasta.
Leirejä järjestettiin niin nuorisopalvelujen toimipisteissä kuin järjestöjen omissa toimitiloissa. Muutama hakija ilmoitti järjestäneensä yöleirejä myös pääkaupunkiseudulta tai sen lähikaupungeilta vuokratuissa tiloissa. Valmistelijat vierailivat lähes kaikkien avustusta saaneiden yhdistysten jollain Helsingissä pidetyllä leirillä kauden aikana.
Tammikuun päätös avustuksesta perustui yhdistysten suunnittelemiin leireihin, jolloin leirivuorokausien määräksi oli arvioitu 73 436. Nyt toteutuman ollessa ennakoitua vähemmän 66 445, on esityksessä nostettu leirieuroa niin, että päiväleirieuro nousee kahdeksasta eurosta noin yhdeksään euroon ja yöleirieuro kahdestatoista eurosta 13,5 euroon. Osalla avustuksen saajista haettu summa on ollut pienempi kuin avustus olisi edellyttänyt, joten näillä yhdistyksillä leirieuron nousu ei näy täysimääräisenä. Puistolan Urheilijat ry:n (nro 27) ennakkopäätöksen kohdalla tapahtunut virhe, jossa avustuspäätöksen summa (8 119 euroa) oli korkeampi kuin hakijan hakema summa (7 150 euroa), esitetään oikaistavaksi siten, että yhdistyksen tarkistettu leiriavustus on 7 150 euroa.
Loma-aikojen leiriavustuksen kriteerit ovat pääsoin toteutuneet hyvin. Joissakin tapauksissa leireille osallistui vähemmän kuin kymmenen helsinkiläislasta. Mikäli osallistujia oli viidestä kymmeneen, pyydettiin yhdistyksiä selvittämään miksei kriteeri toteutunut. Nämä yhdistykset selvittivät asian hyväksyttävästi, joten näille leireille avustusta esitetään myönnettäväksi. Osallistujien jäädessä yhdestä neljään helsinkiläislapseen, esitetään ettei ko. leireille myönnetä avustusta. Osa leireistä on asianmukaisesti ilmoitettu Harrastushaussa, mutta kokonaisuudessaan leirien avoimuuden tarkastaminen tältä osin on osoittautunut mahdottomaksi järjestelmän toiminnasta sekä resurssien vähyydestä johtuen. Leirien avoimuuden osoittamiseksi tulee kehittää joku muu keino.
Avustusta ei myöskään esitetä myönnettävän sellaisille yksittäisille leireille, jotka kestävät vähemmän kuin neljä päivää. Yhdellä yhdistyksellä toteutuneita leirejä oli ennakkosuunnitelmasta poiketen vähemmän kuin neljä, mutta sen antama selvitys asiasta oli riittävä, joten avustusta ei esitetä takaisinperittäväksi.
Yhden hakijan, Saalem-Lähetys ry:n, toiminta siirtyi ennakkohakemuksen jättämisen jälkeen Saalem-nuoret ry:n (nro 30) alle, jolle tarkastettu avustus nyt myönnetään.
Kahden hakijan, Konsom-nuoret ry:n (nro 12) ja Muutoksii ry:n (nro 23) selvityksessä oli epäselvyyksiä. Hakijoiden yöleirit olivat osittain päällekkäin samassa paikassa. Lisäksi Muutoksii ry:n hakijan talouden hallinnassa oli vuoden 2018 toiminta-avustushakemuksessa sen verran puutteita, ettei avustusta voitu myöntää. Avustuksen loppusumma näille yhdistyksille esitetään maksettavaksi vasta kun yhdistykset ovat toimittaneet kumppanuusyksikköön annettuun määräaikaan mennessä (14.12.2018) hyväksyttävissä olevat kirjanpitolainmukaiset laskut ja niihin liittyvät maksutositteet koskien leiriavustuksen käyttöä. Mikäli tietoja ei toimiteta tai lisäselvitykset eivät selvitä avustuksen käyttöä hyväksyttävästi, peritään avustus takasin.
Hakijoista yhdellä, Leikkiteatteri-yhdistys Uudenmaanjaosto ry:llä (nro 17) oli suunnitelmassa neljä leiriä, joista toteutui vain kolme ja yhdellä oli vain neljä lasta, joten avustus esitetään perittäväksi takasin kokonaisuudessaan.
Hakijoista yksi, Suomen Somaliland kehitys ja integraatio ry (nro 33) antoi selvityksessään vääriä tietoja koskien leirien toteutumispaikkoja, -aikoja ja osallistujamääriä, joten avustus esitetään perittäväksi takaisin kokonaisuudessaan.
Valmisteluvaiheessa jouduttiin osalta hakijoista yhä pyytämään lisäselvityksiä ja suuri osa hakijoista ei täyttänyt oikeaa liitelomaketta ohjeistuksesta huolimatta tai ei täyttänyt sitä pyydetyllä tavalla. Kaikki hakijat oli kutsuttu leiriavustusinfoon, mutta kahdeksan hakijaa tuli paikalle. Loma-aikojen leiriavustukseen tuli muutoksia Nuorisoyhdistysten ohjesääntöpäivityksessä 1.11.2018 ja nuorisopalvelut esittääkin, että kaikki leiriavustusta tulevalle kaudelle hakeneen yhdistykset velvoitetaan saapumaan paikalle tammikuussa järjestettävään infotilaisuuteen, jossa käydään läpi avustusohjesääntömuutokset sekä lomakkeiden ja liitteiden oikea täyttö.
Leiriläisten määrän ja leirivuorokausien yliarviointi oli selvästi vähentynyt suurimmalla osalla hakijoista. Osalle tämä kuitenkin tuotti vielä vaikeuksia ja heikoimmillaan suunnitelluista leirivuorokausista toteutui alle 50%. Vastaavasti muutamien järjestöjen leireille osallistuikin ennakoitua enemmän leiriläisiä. Leiriselvityksessä hakijat myös arvioivat kuluneen kauden leireihin liittyvät menot ja tulot. Useissa selvityksissä oli nähtävissä ennakoimisen vaikeus.
Valmistelua hidastutti ja vaikeutti huomattavasti uuteen avustusten käsittelyjärjestelmään liittyvät ongelmat. Kaikki selvitykset liitteineen eivät saapuneet perille määräaikaan mennessä ja yhden hakijan liite meni toisen hakijan hakemukselle. Osa virheistä näkyi vain valmistelijoille, mutta osa hakijoista ilmoitti hakuvaiheessa, ettei saa hakemusta ja/tai liitteitä lähtemään. Eniten haasteita tuotti se, ettei virheiden korjaamisesta pystytty antamaan aikatauluja useista pyynnöistä huolimatta. Ongelmien johdosta kokonaisvalmistelu jouduttiin suorittamaan normaalia lyhyemmässä ajassa ja normaalia kovemman paineen alaisena. Riskinä oli loppuun asti se, ettei päätösesitystä saada käsittelyjärjestelmän ongelmien takia ajoissa jaostolle ja avustuksen tarkistus siirtyy joulukuulle tai jopa seuraavalle vuodelle.
Loma-aikojen leiriavustus on nuorisopalvelujen näkemyksen mukaan mahdollistanut monipuolista ja laajaa leiritoimintaa. Toteutettujen leirivuorokausien määrä on kasvanut tasaisesti ensimmäisestä vuodesta ja koordinointivastuun siirtäminen nuorisopalveluille on selkeästi lisännyt helsinkiläisten lasten ja nuorten mahdollisuuksia osallistua erilaisille leireille. Avustushakijoiden määrä ei kuitenkaan ole lisääntynyt kuluneen kolmen vuoden aikana, joten loma-aikojen leiriavustusmuodon markkinointiin ja tiedottamiseen on jatkossa painostettava, jotta avustuksen piiriin saataisiin lisää loma-aikoina leirejä järjestäviä yhdistyksiä.
Nuorisopalvelujen kumppanuusyksikkö järjestää säännöllisesti infotilaisuuksia eri avustusmuodoista ja kuulee toimijoita avustusten ja muiden järjestöjen tukemiseen liittyvien palvelujen kehittämiseksi. Loma-aikojen leiriavustuksissa esille nousseita kehittämiskohteita on nyt toteutettu Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä päivitettäessä. Yhdistysten toiveiden mukaisesti 1.11.2018 lähtien avustuksen yläikärajaa nostettiin 16-vuoteen, jotta avustusta voitaisiin myöntää myös leireile kesätyöllistettäville nuorille ja monikulttuurisuustaustaisille yläasteella olveille nuorille. Lisäksi loma-aikojen leireillä tulee jatkossa olla oma kustannuspaikkansa yhdistysten kirjanpidossa, joten leirien talouden seuranta ja ennakointi helpottuu. Lisäksi loma-aikojen leiriavustusta saavia yhdistyksiä voidaan valita tilinpidontarkistuksen piiriin. Jatkokehittelyä vaatii vielä leirien avoimuuden osoittaminen sekä ennakon ja toteutuman vaihtelu.
Nuorisopalvelut esittää loma-aikojen leiriavustuksia maksettavaksi yhteensä 630 000 euroa (ennakko 630 000 euroa) tai takaisinperittäväksi liitteen mukaisesti. Hylättäväksi esitetään Leikkiteatteri-yhdistys Uudenmaan jaosto ry:n (nro 17) avustushakemusta, koska vaaditut kriteerit eivät täyttyneet sekä Suomen Somaliland kehitys ja integraatio ry:n (nro 33) avustushakemusta, koska se on antanut virheellistä tietoa avustusta koskevissa asioissa.
Selvitykset ovat nuorisojaoston jäsenten ja varajäsenten nähtävillä ennen kokousta Kisahallilla jaoston kokoushuoneen edessä 29.11.2018 klo 15:45-16:15.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto 23.01.2018 § 6
Päätös tullut nähtäväksi 05.12.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 24 ja 25 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 25 §.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Virpi Talasmäki, nuorisosihteeri, puhelin: 09 310 89132
Tuulia Saves, nuorisosihteeri, puhelin: 09 310 23056
Markku Toivonen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 89053