Nuorisoyhdistysten avustusohjesäännön päivittäminen
Nuorisoyhdistysten avustusohjesäännön päivittäminen
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto päätti hyväksyä uuden avustusohjesäännön niin, että loma-aikojen leiriavustusta sekä kaupungin johtamisuudistusta koskevat päivitykset ja korjaukset astuvat voimaan 1.11.2018 ja muut päivitykset ja korjaukset 1.1.2019.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Nuorisolautakunnan Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöön päivitettiin useita suuria muutoksia vuonna 2014 ja muutamia pieniä päivityksiä vuosina 2016–2017. Nyt esitettävät päivitykset ja korjaukset liittyvät nuorisojaoston loma-aikojen leiriavustuksia kokouksessaan 26.1.2018 ja toiminta-avustuksia kokouksessaan 29.5.2018 käsittelemiin päivityksen tarpeessa oleviin kohtiin sekä kaupungin johtamisuudistuksen aiheuttamiin muutoksiin. Osassa esitettyjä päivityksiä on myös kuultu järjestöjä tapaamisissa ja kyselyissä kahden viimeisen vuoden aikana. Päivityksillä on pyritty tekemään ohjesääntöä hakijalle selkeämmäksi korjaamalla niitä kohtia, jotka ovat jääneet hakijoille epäselviksi tai huomaamattomiksi. Osa päivitysesityksistä liittyy siihen kuinka hakija todentaa avustuksen käyttöä ja kuinka nuorisopalvelut toteuttaa avustusten käytön valvontaa.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta linjasi kokouksessaan 13.2.2018, § 2 toimialan yhteiset avustusperiaatteet. Näiden pohjalta nuorisopalvelut esittää, että ohjesäännön ensimmäiseksi kappaleeksi lisätään seuraava kappale: Helsingin kaupungin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Sen avulla kehitetään kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä ja parannetaan kaupunkilaisten mahdollisuuksia voimaantua, liikkua, luoda ja olla aktiivinen toimija. Helsinki luo aktiivisesti kumppanuuksia kansalaisjärjestöjen ja muiden yhteisöjen välillä.
Toiminta-avustukseen liittyvät päivitykset
Toiminta-avustuksia myönnettäessä suurimpia ongelmia on tuottanut se, että muutamalle nuoriso- ja/tai varhaisnuorisojärjestölle tai –osastolle ei olla voitu myöntää toiminta-avustusta, koska ne eivät ole täyttäneet kriteerejä, joiden mukaan 2/3 osaa yhdistyksen/osaston jäsenistä tulee olla helsinkiläisiä alle 29-vuotiaita ja yli puolet helsinkiläisiä 7–28-vuotiaita. Pahimmillaan esimerkiksi partiolippukunta tai VPK:n nuoriso-osasto jää ilman avustusta, koska on kirjannut jäsenikseen myös aikuisia ohjaajia tai kannatusjäseniä tai pienessä yhdistyksessä aktiivisista toimijoista muutama asuu Helsingin sijaan muualla pääkaupunkiseudulla. Ohjesääntöön kohtaan 3.1 Kuka voi saada toiminta-avustusta toiseen kappaleeseen esitetään lisättäväksi seuraava lause: Nuorisojaosto voi harkintansa mukaan myöntää perustelluista syistä toiminta-avustusta sellaisille nuorisosyhdistyksille ja -osastoille, joilla ikää ja/tai asuinpaikkaa koskevat kriteerit eivät täysin täyty.
Samassa kohdassa hämmennystä hakijoille on tuottanut myös se, että kaikkien avustusten myöntämisessä lähtökohtana oleva kriteeri, jonka mukaan 2/3 yhdistyksen jäsenistä tulee olla alle 29-vuotiaita helsinkiläisiä, mainitaan avustusohjeessa vain kohdassa 1.1 Avustuksen myöntämisen yleiset ehdot. Ohjesääntöpäivityksessä tämä alle 29-vuotaita helsinkiläisiä koskeva kriteeri esitetään lisättäväksi myös kohtaan 3.1 Kuka voi saada toiminta-avustusta.
Toiminta-avustuksissa epäselvyyttä on hakijoille tuottanut myös rekisteröimättömältä nuorisoyhdistykseltä tms. edellytettävät hallinnolliset ja toiminnalliset ja taloudelliset järjestelyt. Ohjesääntöpäivityksessä esitetään, että kohdan 3.1 viimeiseen kappaleeseen lisätään seuraava asiaa avaava ja konkreettisia edellytyksiä listaava kappale: Nuoriso-osastolla tms. pitää siis olla oma kustannuspaikka kirjanpidossa ja talousarviossa sekä sen toiminnan tulee näkyä myös yhdistyksen toimintasuunnitelmassa ja -kertomuksessa.
Loma-aikojen leiriavustuksiin liittyvät päivitykset
Nuorisoasiainkeskus rakensi loma-aikojen leiriavustusmuotoa yhdessä helsinkiläisjärjestöjen kanssa sen siirtyessä nuorisolautakunnan avustuksiin vuonna 2016. Uutta avustusta on pyritty kehittämään sitä mukaa kun tarvetta on ilmennyt.
Loma-aikojen leiriavustusta saaville yhdistyksille tehtiin kysely kesällä 2017. Kyselyssä kävi ilmi, että avustusmuotoon oltiin pääosin erittäin tyytyväisiä. Hakijat toivoivat pieniä muutoksia, mm. laajentaa ikärajakriteerejä koskemaan myös 16-vuotiaita nuoria, jotta esimerkiksi yläasteella olevat 15–16-vuotiaat nuoret olisivat tasavertaisessa asemassa tuen suhteen. Yhdistyksien leireillä kerrottiin myös olevan useita 16-vuotiaita kesätyöntekijöitä, jotka toivottiin otettavan myös avustuksessa huomioon. Ohjesääntöön esitetäänkin nyt ikärajamuutosta siten, että loma-aikojen leiriavustusta myönnetään 7–16-vuotiaden helsinkiläislasten- ja nuorten määrän perusteella.
Hakija selvittää loma-aikojen leiriavustuksen käytön selvityslomakkeella ja toimittamalla nuorisopalveluihin vasta seuraavana vuonna vahvistetun tilinpäätöksen, josta leirien kustannuksia, tuloja eikä avustuksen käyttöä välttämättä pystytä todentamaan eikä valvomaan. Nuorisopalvelujen mielestä hakija voisi paremmin seurata ja kohdistaa loma-aikojen leiriavustuksen käyttöä, mikäli sille muodostetaan kirjanpidossa oma kustannuspaikka. Myös avustuksen käytön valvonta helpottuu. Nuorisopalvelut neuvottelee tarvittaessa yhdistysten kanssa vuoden siirtymäajasta, mikäli kirjanpitoa ei pystytä muuttamaan näin lyhyellä aikataululla. Ohjesääntöön esitetään lisättäväksi viimeiseksi kappaleeksi kohtaan 5.1 Kuka voi saada leiriavustusta: Loma-aikojen leiriavustusta saavien yhdistysten tulee eritellä kirjanpidossaan leirien tulot ja menot omana kustannuspaikkanaan.
Loma-aikojen leiriavustus on ainoa nuorisojaoston avustusmuoto, jossa myönnetty avustus perustuu suoraan ja ainoastaan osallistujien ja leirivuorokausien hakijan ilmoittamaan määrään. Nuorisopalvelut katsoo, että ilmoitettujen osallistujien leirivuorokausien määrässä saattaa joissakin tapauksissa olla epäselvyyksiä. Ohjesääntöön esitetään lisättäväksi seuraava kappale kohtaan 5.2 Loma-aikojen leiriavustuksen käyttäminen: Loma-aikojen leiriavustusta saaneille yhdistyksille voidaan tehdä selvityksen yhteydessä tilintarkistus koskien pelkästään loma-aikojen leiriavustuksen käyttöä.
Projektiavustuspäivitykset
Vaikka nuorten ryhmät ja nuorisoyhdistykset pääsääntöisesti huolehtivat projektiavustuksen käytöstä ja käytön selvityksestä erittäin hyvin, on pienellä osalla vaikeuksia. Nuorisopalvelut haluaa vielä korostaa avustuksen myöntämiseen liittyviä kriteereitä ja esittää lisättäväksi viimeiseksi kappaleeksi kohtaan 6.1 Kuka voi saada projektiavustusta: Avustusta ei voida myöntää, mikäli edellisen myönnetyn projektiavustuksen käyttöä ei ole selvitetty hyväksyttävästi.
Nuorisopalvelut on viimeisen vuoden aikana pyytänyt sekä nuorten ryhmiltä että nuorisoyhdistyksiltä projektiavustusselvityksen yhteydessä myös kuittikopiot. Tämä on osoittautunut hyväksi käytännöksi sekä käytön valvonnan että hakijan kannalta. Avustuksen voidaan seurata kohdentuvan juuri siihen, mihin se on myönnetty ja hakija saa kokemusta ja osaamista erilaisten avustus- ja apurahakäytäntöihin liittyvissä prosesseissa sekä sääntöjen ja lakien noudattamisessa. Ohjesääntöön esitetään muutettavan kohdassa 7.4 Avustuksen käytön valvonta. Projektiavustukset ensimmäinen kappale seuraavaan muotoon: Projektiavustuksen käyttöselvitys avustusta koskevine kuittikopioineen on toimitettava nuorisopalvelujen kumppanuusyksikköön päätöksessä mainittuun määräaikaan mennessä.
Muut korjaukset ja päivitykset
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan 5.6.2018, § 129 nimikkotilajärjestelmästä luopumisesta vuoden 2019 loppuun mennessä. Nuorisopalvelut kehittää nimikkotilajärjestelmän tilalle yhdistyksille tasapuolisempaa tuen mallia esimerkiksi vuokra-avustuksien avulla ja tuo myöhemmin esityksen nuorisojaostolle avustuslinjausten yhteydessä.
Avustusohjesäännöstä esitetään poistettavan kokonaan nimikkotiloja koskeva kohta 10 sekä viittaus nimikkotiloihin kohdassa 3.4.1. Vuokra-avustusten hakeminen toiminta-avustusten yhteydessä.
Muut ohjesääntöön esitetyt korjaukset liittyivät kaupungin johtamisuudistuksen aiheuttamiin toimijoiden sekä päättäjien nimikkeiden ja nimien vaihdoksiin. Kaupungin johtamisuudistuksen myötä 1.6.2017 nuorisoasiainkeskus muuttui nuorisopalveluiksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan alle ja nuorisolautakunnan sijaan avustuksia alkoi myöntää kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto.
Jatkotoimenpiteet
Helsingin kaupungilla ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla on tällä hetkellä meneillään useita erilaisia prosesseja ja muutoksia, jotka tulevat johtamaan siihen, että Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä joudutaan korjaamaan ja päivittämään uudelleen. Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavaa yleisohjetta päivitetään parhaillaan ja se saattaa tuoda muutostarpeita. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kumppanuusyksiköiden prosesseja ja toimintaperiaatteita ollaan parhaillaan kehittämässä yhdessä ja tämä tuottanee muutoksia myös ohjesääntöön. Myös sote-uudistus tullee vaikuttamaan toimialan avustusten myöntämisten periaatteisiin. Näiden tulevien muutosten yhteydessä nuorisopalvelut tulee myös pohtimaan nykyisten avustusmuotojen yhdistämistä ja joidenkin lakkauttamista. Uudistusta tullaan tekemään yhdessä helsinkiläisjärjestöjen, kaupungin sekä toimialan kanssa.
Päätös tullut nähtäväksi 24.10.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Markku Toivonen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 89053
Tuulia Saves, nuorisosihteeri, puhelin: 09 310 23056
Virpi Talasmäki, nuorisosihteeri, puhelin: 09 310 89132