Rakennesuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018-2020

HEL 2018-000596
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 89

Rakennesuunnittelupalvelujen puitejärjestely 2018 - 2020, 1. optiovuoden käyttöönotto

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti käyttää kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksen HEL 2018-000596, 14.6.2018 § 91 ja 31.8.2018 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja jatkaa rakennesuunnittelupalvelujen puitesopimusta kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin ja määräajassa toimitettujen hinnantarkistusehdotusten mukaisesti yhdellä (1) vuodella ajalle 1.9.2020 - 31.8.2021 osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):

  1. Ramboll Finland Oy
  2. A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  3. Ryhmittymä Ideastructura
  4. Ryhmittymä Sweco
  5. Expecon Oy
  6. Vahanen Suunnittelupalvelut Oy
  7. WSP Finland Oy
  8. Dracon Oy
  9. Optiplan Oy

Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):

  1. A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Ryhmittymä Sweco
  4. Ryhmittymä Ideastructura
  5. WSP Finland Oy
  6. AFRY Finland Oy

Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):

  1. Ryhmittymä Sweco
  2. A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  3. Vahanen Suunnittelupalvelut Oy

Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):

  1. A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Ryhmittymä Sweco
  4. Ryhmittymä Ideastructura
  5. Vahanen Suunnittelupalvelut Oy

Alkuperäinen sopimus on voimassa 31.8.2020 asti. Sopimuksessa on optiomahdollisuus, jolla sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella (2) vuodella, yhdellä (1) vuodella kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.

1. optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.

Hankinnan ennakoitu arvo mahdolliset optiokaudet (1+1 vuotta) mukaan lukien on 20 000 000 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala on solminut 31.8.2018 päivätyt määräaikaiset rakennesuunnittelupalveluja koskevat sopimukset 31.8.2020 saakka osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1 (peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):

  1. Ramboll Finland Oy
  2. A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  3. Ryhmittymä Ideastructura
  4. Ryhmittymä Sweco
  5. Expecon Oy
  6. Vahanen Suunnittelupalvelut Oy
  7. WSP Finland Oy
  8. Dracon Oy
  9. Optiplan Oy

Osa-alue 2 (uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):

  1. A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Ryhmittymä Sweco
  4. Ryhmittymä Ideastructura
  5. WSP Finland Oy
  6. Pöyry Finland Oy

Osa-alue 3 (asuntotuotannon peruskorjaushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):

  1. Ryhmittymä Sweco
  2. A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  3. Vahanen Suunnittelupalvelut Oy

Osa-alue 4 (asuntotuotannon uudisrakennushankkeiden rakennesuunnittelupalvelut):

  1. A-Insinöörit Suunnittelu Oy
  2. Ramboll Finland Oy
  3. Ryhmittymä Sweco
  4. Ryhmittymä Ideastructura
  5. Vahanen Suunnittelupalvelut Oy

Pöyry Finland Oy on sopimuskauden aikana muuttanut nimensä AFRY Finland Oy:ksi. Yrityksen Y-tunnus on pysynyt samana.

Hankinnan ennakoitu arvo on mahdolliset optiokaudet (1+1 vuotta) mukaan lukien on 20 000 000 euroa (alv 0 %).

Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus, yhdeksi (1) vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kolme (3) kuukautta ennen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla 1. optiovuosi käyttöön.

Sopimuksen mukaan sopimustoimittajan on tullut toimittaa tilaajalle mahdollinen sopimushinnan tarkistusehdotus viimeistään viisi (5) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Tarkistusehdotuksen on oltava kohtuullinen ja perustuttava sopimuskauden aikana tapahtuneeseen todelliseen kustannustason muutokseen. Tilaaja ei hyväksy todellisen kustannustason muutosta ylittäviä eikä määräajan jälkeen toimitettuja tarkistusehdotuksia.

Määräaikaan mennessä tarkistusehdotuksen ovat lähettäneet Optiplan Oy, Expecon Oy ja Ramboll Finland Oy. Esitetyt tarkistusehdotukset ovat sopimusehtojen mukaisia ja näin ollen hyväksyttävissä.

Muut sopimustoimittajat eivät määräaikaan mennessä ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan, joten sopimusta jatketaan samoilla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksen (14.6.2018 § 91) ja 31.8.2018 päivätyn sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.

Päätös tullut nähtäväksi 15.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081

jari.kitunen@hel.fi

Sakari Heikkinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38458

sakari.heikkinen@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja