Vahingonkorvaus, autovaurio 29.12.2017, Kalannintie, Kaarela

HEL 2018-000727
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 368 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä (Hakuninmaa)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksestä 14.6.2018 (110 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö on hylännyt Hakuninmaalla Kalannintiellä tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta Hakuninmaalla Kalannintiellä tapahtuneeseen ajoneuvovaurioon liittyen. Vahingonkorvaushakemuksen ja oikaisuvaatimuksen mukaan vahinko on aiheutunut kaupungin katujen kunnossapitotoimenpiteiden laiminlyönnistä.

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakija on 29.12.2017 noin kello 17.00 ollut ajamassa pitkin Kalannintietä kohti Kousantien risteystä. Kalannintien kohdalla on hakija yllättäen ajanut kadussa olleeseen erittäin suureen kuoppaan/vajoamaan/painaumaan (jatkossa "monttu"), jota ei ole voinut havaita. Monttuun ajaessa on ajoneuvon rengas saanut viillon, ja rengas on alkanut vuotamaan. Hakijan matka on keskeytynyt rengasrikon vuoksi. Hakija vaatii kaupunkia korvaamaan ajoneuvon korjauskuluja 250,00 euroa (uuden renkaan hankintahinta) sekä 255,00 euroa ajoneuvon seisonta-ajasta, yhteensä 505,00 euroa. Vahinkotapahtumalla on silminnäkijä.

Lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksessä on hakijan mukaan selviä epäjohdonmukaisuuksia, kuten esimerkiksi se, että hakija käyttää kyseistä reittiä usein. Hakija on toimittanut kaupungille tarkat tiedot vahinkotapahtumasta perusteluineen sekä selkeät valokuvat montusta ja rengasvauriosta (ml. kuitit), joten on selvää, että hakijan vaatimus tulee hyväksyä.

Hakijan mukaan monttu ei ollut havaittavissa talvikelillä, joten ajoneuvoa ei voinut pysäyttää ennen monttua. Ei ole myöskään ollut ennalta arvattavaa, että kadussa voisi olla tämän kaltainen monttu. Monttu ei myöskään ole ollut väistettävissä ajoradan reunavalleista johtuen. Hakija on noudattanut tieliikennelain edellyttämää olosuhteiden huolellisuutta ja varovaisuutta vahingon ja vaaran välttämiseksi.

Hakijan mukaan on kiistatonta, että hakijan uusi ajoneuvo on vaurioitunut hakijan ajaessa kaupungin kunnossapitovastuulla olevaan kadussa olleeseen monttuun. Kaupungin vastuuta ei poista se, ettei kaupungille ole tehty muita vahinkoilmoituksia samasta montusta.

Päätöksen perustelut

Saadut selvitykset

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan talviaikaan kun ajoradalla on lunta ja jäätä ei kylmämassapaikka pysy paikallaan. Painauma, johon hakija on ajanut, on niin matala, että renkaan rikkoutuminen on todennäköisesti johtunut ajoneuvosta tai ajoneuvon nopeudesta.

Staran vauriotarkastus on antanut lausunnon hakijan oikaisuvaatimuksen johdosta. Tässä lausunnossa on arvioitu, että ajoradassa on monttu, ja todettu, että kyseinen monttu ei ole voinut aiheuttaa viiltoa renkaaseen. Monttu on sen verran pieni, että ajoneuvon rengas kestäisi sen aiheuttaman heiton kadussa. Lisäksi montussa ei ole niin terävää reunaa, joka viillon aiheuttaisi. Ajoneuvon jousitus sekä renkaan kumi vaimentavat montun vaikutusta niin paljon, että ajoneuvoon ei pitäisi normaaliolosuhteissa tulla minkäänlaisia vaurioita.

Kaupungille ei ole tullut muita vahingonkorvausvaatimuksia tästä montusta.

Perustelut

Kadun kunnossapito kuuluu kunnalle. Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Vahinkopaikan (II luokan kadun) ajoneuvoliikenteen tarpeita edellyttämä tyydyttävä kunto säilyy, kun päällyste on kulunut ja siinä esiintyy lieviä vaurioita, ja urasyvyys on vähäisempi kuin huomattava. Pelkkä vaurio ajoradan päällysteessä ei siten yksin osoita, että kadun kunnossapitovelvollisuus olisi kaupungin taholta laiminlyöty. Asiassa saatujen selvitysten nojalla voidaan katsoa, että vaurio Kalannintien ajoradalla on ollut kadun hoitoluokituksen mukaisesti sallittu. Kaupunki ei myöskään ole voinut paikata monttua talvella, koska kylmämassapaikka ei talvisella pakkassäällä pysy paikallaan. Montun paikkaaminen talvella olisi tehnyt toimenpiteen hyödyttömäksi.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Ajoneuvovaurion korvaamisen edellytyksenä on lisäksi, että vaurion voidaan todeta olevan syy-yhteydessä kunnossapitäjän tekoon tai menettelyyn.

Asiassa saatujen selvitysten nojalla ei hakijan ajoneuvossa ilmennyt vaurio ole syy-yhteydessä kadun kunnossapitoon. Staran vauriotarkastukselta saadun lausunnon perusteella voidaan todeta, ettei monttu ole voinut aiheuttaa hakijan kuvaamaa ajoneuvovauriota. Syy-yhteyden puuttumista puoltaa myös se, ettei vahinkopaikalta ole tullut muita vahinkoilmoituksia.

Aiemmin tehdyn lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksen jälkeen ei ole esitetty uutta näyttöä siitä, että vahinko johtuisi kaupungin laiminlyönnistä. Asiassa saadun lausunnon nojalla ei hakijan ajoneuvossa ilmennyt vaurio ole syy-yhteydessä kadun kunnossapitoon. Näin ollen Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvausvastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta. Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §.

Tieliikennelaki (267/1981) 3.1 §, 23.1 §.

Lopputulos

Asiassa saadun lausunnon nojalla ei hakijan ajoneuvossa ilmennyt vaurio ole syy-yhteydessä kadun kunnossapitoon. Näin ollen Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvausvastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi kirjeitse 14.6.2018. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 27.6.2018 eli säädetyssä määräajassa.

Oikaisuvaatimus ja muut asiakirjat ovat olleet nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 14.06.2018 § 110

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.08.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi