Hankinta, peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen erityiskuljetukset lukuvuonna 2018-2021

HEL 2018-000918
Asialla on uudempia käsittelyjä
9. / 71 §

Peruskoulujen ja päiväkotien erityiskuljetusten hankinta lukuvuosille 2018 -2021

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että peruskoulujen ja päiväkotien erityiskuljetukset lukuvuosina 2018 - 2021 hankitaan seuraavasti, kuitenkin siten, että oppilas- ja lapsimäärät tarkentuvat todellisten kuljetuksiin oikeutettujen oppilaiden ja lasten mukaisesti:

1. ERITYISKULJETUKSET

JAVATRANS OY

Arabian peruskoulu
Herttoniemenrannan ala-aste
Hietakummun ala-aste
Jätkäsaaren peruskoulu
Kallion ala-aste
Karviaistien koulu
Katajanokan ala-aste
Konalan ala-aste
Koskelan ala-aste
Käpylän peruskoulu
Laajasalon peruskoulu
Malmin peruskoulu
Malminkartanon ala-aste
Meilahden yläaste
Metsolan ala-aste
Naulakallion koulu
Pihkapuiston ala-aste
Pukinmäenkaaren peruskoulu
Roihuvuoren ala-aste
Sophie Mannerheimin koulu
Strömbergin ala-aste
Taivallahden peruskoulu
Töölön ala-aste
Yhtenäiskoulu
Botby grundskola och förskola
Grundskolan Norsen
Minervaskolan och förskola
Zacharias Topeliuskolan och förskola

KUNINKAANTIEN LIIKENNE OY
Kontulan ala-aste
Pitäjänmäen peruskoulu
Tahvonlahden ala-aste

LOGI POINT OY
Maatullin ala-aste
Solakallion koulu
Suutarinkylän peruskoulu


MR. TAXI OY
Suomenlinnan ala-aste


SUOMEN TAXI-SERVICE OY
Aleksis Kiven peruskoulu
Aurinkolahden peruskoulu
Hertsikan ala-aste
Hiidenkiven peruskoulu
Itäkeskuksen peruskoulu
Jakomäen peruskoulu
Kalasataman peruskoulu
Kannelmäen peruskoulu
Keinutien ala-aste
Kulosaaren ala-aste
Laakavuoren ala-aste
Maunulan ala-aste
Meilahden ala-aste
Mellunmäen ala-aste
Merilahden peruskoulu
Munkkiniemen ala-aste
Munkkivuoren ala-aste
Myllypuron peruskoulu
Oulunkylän ala-aste
Pihlajamäen ala-aste
Pihlajiston ala-aste
Pohjois-Haagan ala-aste
Porolahden peruskoulu
Puistolanraitin ala-aste
Puistolan peruskoulu
Puistopolun peruskoulu
Puotilan ala-aste
Sakarinmäen peruskoulu
Siltamäen ala-aste
Snellmanin ala-aste
Suutarilan ala-aste
Tapanilan ala-aste
Toivolan koulu
Torpparinmäen peruskoulu
Vartiokylän ala-aste
Vesalan peruskoulu
Vuoniityn peruskoulu
Östersundomskolan
Degerö lågstadieskola
Hoplaxskolan

2. PÄIVÄKOTIEN KULJETUKSET

KAJON OY
Päiväkoti Plommonet
Päiväkoti Troolari
Päiväkoti Kamppi

SUOMEN TAXI-SERVICE OY
Päiväkoti Landbo
Päiväkoti Elka
Päiväkoti Laakavuori
Päiväkoti Viskari

3. INVAKULJETUKSET

KAJON OY
Munkkiniemen ala-aste
Solakallion koulu
Sophie Mannerheimin koulu

KUNINKAANTIEN LIIKENNE OY
Myllypuron peruskoulu

JAVATRANS OY
Käpylän peruskoulu
Pukinmäenkaaren peruskoulu

SUOMEN TAXI-SERVICE OY
Arabian peruskoulu
Aurinkolahden peruskoulu
Kulosaaren ala-aste
Latokartanon peruskoulu
Merilahden peruskoulu
Sakarinmäen peruskoulu
Vuoniityn peruskoulu

TAXIA OY
Strömbergin ala-aste

4. HENKILÖKOHTAISET KULJETUKSET + INVAKULJETUKSET

Taxia Oy

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä Taksi Villikka Oy:n, K-Max Oy:n, Taksikuljetus Harri Vuolle Oy:n ja Taxibusline24 Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina valmistelijan esittämin perustein.

Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valtuuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat hankintasopimukset.

Tarvittavat lisähankinnat oppilas- tai lapsimäärän kasvaessa tilataan kouluittain tai päiväkodeittain valitulta toimittajalta. Uuden koulun tai päiväkodin tarvitsemat kuljetukset kilpailutetaan vertailuun valittujen toimittajien kesken.

Hankinnan kokonaisarvo mukaan lukien optiovuodet on n. 28,5 milj. euroa, alv. 0 %.

Sopimusaika on 1.8.2018 - 30.6.2021 ja se sisältää kahden (2) vuoden option, jonka käyttöön otosta päättää tilaaja.

Hankintasopimukset tulevat voimaan molempien osapuolten allekirjoituksella, kun tarvittava kalusto ja tarvittava henkilöstö on palveluntarjoajien osalta tarjouspyynnön mukainen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Talous- ja suunnitteluyksikön hankinnat kilpailutti tarjouspyynnöllä 150694/2.2.2018 (HEL 2018 - 000918) peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen erityiskuljetukset lukuvuosille 2018 - 2021. Hankinnasta ilmoitettiin Hilmassa 6.2.2018 sekä Tarjouspalvelu.fi:ssä.

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä ja vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta - laatusuhde.

Hankinta sisältää suomen- ja ruotsinkielisten peruskoulujen ja varhaiskasvatuksen toimipisteiden erityiskuljetukset, invakuljetukset sekä lääkärintodistukseen perustuvat henkilökohtaiset kuljetukset ja invakuljetukset.

Suomenkielisiä kuljetettavia oppilaita on tarjouksen jättöhetkellä 1161, ruotsinkielisiä 53 ja varhaiskasvatuksessa kuljetusta tarvitsevia lapsia oli yhteensä 35.

Erityiskuljetukset ovat pääsääntöisesti yhteiskuljetuksia, poikkeuksena lääkärintodistukseen perustuvat henkilökohtaiset kuljetukset.

Kilpailutettavia koulukohteita oli yhteensä 76 ja varhaiskasvatuksen toimipisteitä 7. Tarjouksen sai antaa yhdestä, useammasta tai kaikista kohteista. Tarjouspyynnön mukaan erityiskuljetukset, invakuljetukset ja henkilökohtaiset + invakuljetukset vertailtiin erikseen. Näin ollen valituksi tuli seitsemän (7) toimittajaa.

Vertailuhintana käytettiin kuljetuksen päivän hintaa/oppilas/lapsi, joka sisältää kaksi (2) matkaa.

Määräaikaan 9.3.2018 klo 09.00 mennessä tarjouksen jätti kuusitoista (16) palveluntarjoajaa; Taksi Villikka Oy, K-Max Oy, Taksikuljetus Harri Vuolle Oy, Taxibusline24 Oy, Suomen Taxi-Service Oy, Mr. Taxi Oy, Taxia Oy, Uudenmaan Osuusbussit, Logi Point Oy, Taksikuljetus Oy, Juhan Taksi Oy, Kajon Oy, Javatrans Oy, A-Trafik Oy, Kuninkaantien Liikenne Oy ja Rapiditaxi Oy.

Tarjousten käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarkastettiin tarjoajien vähimmäisvaatimusten täyttyminen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Taksi Villikka Oy:n, K-Max Oy:n, Taksikuljetus Harri Vuolle Oy:n ja Taxibusline24 Oy:n tarjoukset hylättiin tarjouspyynnön vastaisina, koska vähimmäisvaatimukset eivät täyttyneet.

Taksi Villikka Oy:n tarjouksessa pyydetyt autojen yksilöidyt tiedot olivat puutteellisia, kuljettajilta puuttui taloudellisen ajotavan koulutukset ja taloudellisen ja rahoituksellisen tilanteen kertova Alfa Rating raportti puuttui.

K-Max Oy tarjouksesta puuttuivat kuljettajilta vaadittu ensiapukoulutus ja todistus kuljettajien taloudellisen ajotavan koulutuksesta.

Taksikuljetus Harri Vuolle Oy:n tarjouksesta puuttui todistus taloudellisen ajotavan kurssista, lisäksi kalustoluettelon tiedot ja selvitys kuljettajien ensiaputaidoista olivat puutteelliset.

Taxibusline24 Oy:n tarjouksesta puuttuivat taloudelliseen ja rahoituksellisen tilanteen kertova Alfa Rating raportti, todistus taloudellisen ajotavan kurssista, referenssitiedoista ei ilmennyt vaadittu kokemus koulu- tai päiväkotikuljetuksista ja selvitys ensiapukurssista puuttui. Lisäksi taksi/liikenneluvista esitetyt kopiot eivät kaikilta osin olleet luettavia.

Tarjousvertailuun valittiin Suomen Taxi-Service Oy, Mr. Taxi Oy, Taxia Oy, Uudenmaan Osuusbussit, Logi Point Oy, Taksikuljetus Oy, Juhan Taksi Oy, Kajon Oy, Javatrans Oy, A-Trafik Oy, Kuninkaantien Liikenne Oy ja Rapiditaxi Oy.

Vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus - paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

1. Hinta 70 %, 70 pistettä
2. Laatu 30 %, enintään 30 pistettä seuraavasti:

- tarjoajalla on käytössään kuljettajakohtainen ajotavan seurantajärjestelmä, 10 pistettä.
- palvelun tuottamiseen käytettävistä autoista 100 % täyttää EURO-6 normin, 20 pistettä, autoista 50 % täyttää EURO-6 normin, 10 pistettä.

Hankinnan kokonaisarvo on n. 28,5 milj. euroa, alv. 0 %, sisältäen kahden (2) vuoden option.

Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen periaatteita vähimmäisvaatimuksissa ja vertailuperusteena.

Liitteenä on hinta- ja laatuvertailu.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.04.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Lisätietojen antaja

Päivi Koskinen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 86341

paivi.koskinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Hinta- ja laatuvertailu

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.