Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden hallintopäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 18.5.2018 (13 §) (Tapulikaupunki)

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-001863
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 34 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden hallintopäällikön vahingonkorvauspäätöksestä 18.5.2018 (13 §) (Tapulikaupunki)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden hallintopäällikön päätöksestä 18.5.2018 (13 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden hallintopäällikkö on päätöksellään 18.5.2018 (13 §) hylännyt Tapulikaupungissa 30.8.2016 tapahtuneeseen vuotovahinkoon liittyvän takaisinsaantivaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset

Hakija vaatii oikaisuvaatimuksessaan takaisinsaantia Tapulikaupungissa tapahtuneeseen vuotovahinkoon liittyen.

Hakijan myöntämän yritysvakuutuksen perusteella vakuutettuna on ollut Helsingin 39. Tapuliapteekki. Hakijan mukaan Tapulikaupungin nuorisotiloissa on jäänyt hana auki yön yli aiheuttaen vuotovahingon, minkä seurauksena alapuolella sijaitsevan Helsingin 39. Tapuliapteekin omaisuutta on vahingoittunut ja vahingosta on aiheutunut muita kuluja.

Hakijan mukaan vakuutusyhtiölle on vakuutussopimuslain 75 §:n ja yritysvakuutuksen yleisten sopimusehtojen kohdan 14.1 mukaisesti siirtynyt vakuutetun oikeus vaatia korvausta kolmannelta vakuutetulle suoritettuun korvausmäärään saakka. Hakija on tähän mennessä korvannut vakuutetulle 6.286,74 euroa vakuutetun yritysvakuutuksen perusteella.

Hakijan mukaan vahinko on aiheutettu huolimattomuudella ja Helsingin kaupunki on isännänvastuun perusteella vastuussa työntekijän virheellään aiheuttamasta vahingosta. Hakijan mukaan Tapulikaupungin nuorisotilan työntekijöiden olisi tullut valvoa, etteivät hanat jää auki nuorten jäljiltä. Nuorisotilan työntekijät eivät ole varmistuneet siitä, että tilat ovat olleet tarvittavassa kunnossa lähtiessään työpaikalta.

Oikaisuvaatimuksen mukaan vakuutussopimuslain 75 §:n takaisinsaantioikeus edellyttää törkeää huolimattomuutta vain yksityishenkilöiden osalta, ja ehdoissa on poikettu tästä huolimattomuuden edellytyksestä muiden osalta.

Vakuutusyhtiön yritysehtojen kohdassa 14.1 on todettu, että jos vahingon on aiheuttanut kolmas henkilö yksityishenkilönä, työntekijänä, virkamiehenä tai näihin vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan rinnastettavana muuna henkilönä, syntyy yhtiölle takautumisoikeus vain, jos tämä on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta tai jos hän on korvausvastuussa vahingosta huolimattomuudestaan riippumatta.

Hakija on myös todennut, että Helsingin kaupunki on jo korvannut vakuutetulle vahinkotapahtumasta syntyneet kulut, joita vakuutetun yritysvakuutus ei ole kattanut.

Päätöksen perustelut

Saadut selvitykset

Vahingon syytä ei ole luotettavalla tavalla selvitetty. Asiassa on esitetty vaihtoehtoiseksi vahingon syyksi joko vuotavaa hanaa tai huonosti toimivia viemäreitä.

Asiassa ei ole suoritettu poliisitutkintaa. Tutkimatta on jäänyt, voiko vahingon syynä olla ulkopuolisten henkilöiden rikollinen tai ilkivaltainen toiminta.

Perustelut

Helsingin kaupungin korvausvastuu vahingonkorvauslain nojalla edellyttäisi, että Helsingin kaupunki olisi aiheuttanut vahingon tahallisesti tai tuottamuksellisesti. Kaupungilla ei ole tuottamuksesta riippumatonta vastuuta. Helsingin kaupunki katsoo toimineensa sillä huolellisuudella, jota käsillä olevassa toiminnassa voidaan olettaa noudatettavan. Helsingin kaupungin työntekijät ovat tarkastaneet tilat työvuoron päätteeksi, eikä mitään poikkeavaa ole huomattu.

Helsingin kaupunki ei ole ilman nimenomaista säännöstä isännänvastuussa koulun oppilaiden tai henkilökunnan kiinteistölle aiheuttamasta vahingosta.

Vakuutussopimuslain 75 §:n 1 momentin mukaan vakuutetun oikeus vaatia kolmannelta henkilöltä korvausmäärä, jonka vakuutuksenantaja on hänelle suorittanut, siirtyy vakuutuksenantajalle vain, jos kolmas henkilö on aiheuttanut vakuutustapahtuman tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta taikka on lain mukaan velvollinen suorittamaan korvausta huolimattomuudestaan riippumatta.

Vakuutussopimuslain 75 §:n 3 momentin mukaan vakuutusehdoissa ei saa poiketa 1 momentin säännöksistä kolmannen henkilön vahingoksi, jos kolmas henkilö on yksityishenkilö taikka työntekijä, virkamies tai näihin vahingonkorvauslain (412/1974) 3 luvun 1 §:n mukaan rinnastettava muu henkilö.

Vakuutussopimuksessa ei ole sovittu vakuutuksenantajan takautumisoikeudesta toisin kuin vakuutussopimuslain 75 §:ssä on säädetty. Takautumisoikeus edellyttäisi, että Helsingin kaupunki olisi aiheuttanut Helsingin 39. Tapuliapteekille vahingon tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta taikka olisi lain mukaan velvollinen suorittamaan korvausta huolimattomuudestaan riippumatta.

Helsingin kaupungin ja Helsingin 39. Tapuliapteekin välillä ei ole sopimussuhdetta. Sopimuksenulkoisen vahingonkorvausoikeuden lähtökohtana on se, että vahingonkärsijällä on todistustaakka tuottamuksesta, vahingosta ja syy-yhteydestä. Asiassa ei ole ilmennyt seikkoja, joiden perusteella kaupunki olisi vahingonkorvausvelvollinen asiassa sopimuksenulkoisen vastuun perusteella.

Sillä seikalla, että Helsingin kaupunki on aiemmin nuorisotoimenjohtajan päätöksellä 9 § (13.12.2016) korvannut Helsingin 39. Tapuliapteekille 29.8.2016 vahinkotapahtumasta syntyneet kulut, joita heidän yritysvakuutuksensa ei ole kattanut, ei ole merkitystä arvioitaessa nyt hakijan takaisinsaantioikeuden edellytyksiä. Korvaus on suoritettu selvittämättä vahingon syytä. Maksettu korvaus ei ole ollut kannanotto vahingonkorvausvastuuseen.

Hakija ei ole esittänyt sellaista selvitystä, jonka perusteella voitaisiin todeta takaisinsaantioikeuden syntyneen.

Helsingin kaupunki kehottaa hakijaa esittämään korvausvaatimuksen sille henkilölle, joka on vahingon aiheuttanut. Mikäli vahingon syynä on auki jätetty hana, tulee korvausvaatimus kohdistaa siihen, joka on jättänyt hanan auki.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Vakuutussopimuslaki (543/1994) 3 §, 75 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lopputulos

Hakijalla ei ole takaisinsaantioikeutta maksamassaan vuotovahingossa EK 16-108547-4 vakuutussopimuslain 75 §:n ja yritysvakuutuksen yleisten sopimusehtojen kohdan 14.1 perusteella.

Helsingin kaupunki ei ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta vahingonkorvauslain nojalla.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että hallintopäällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi kirjeitse 18.5.2018. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 22.5.2018 eli säädetyssä määräajassa.

Oikaisuvaatimus ja muut asiakirjat ovat olleet nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Hallintopäällikkö 18.05.2018 § 13

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.02.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

kymp.korvausasiat@hel.fi