Postilaatikoiden paikan määrääminen, Linnanherrantie 23

HEL 2018-002439
Asialla on uudempia käsittelyjä
18. / 112 §

Postilaatikoiden paikan määrääminen, Linnanherrantie 27

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä Asunto Oy Linnanherrantie 23:n postilaatikoiden paikaksi Posti Oy:n määräämän paikan Linnanherrantien varressa.

Pöytäkirjanote saantitodistuksella postinsaajalle sekä Posti Oy:lle.

Perustelut

Viestintäviraston määräyksen 3 §:n mukaan pientalojen postilaatikot voidaan sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin edellyttäen, että jokaisen postilaatikon sijainti täyttää postilaissa ja tässä määräyksessä säädetyt vaatimukset. Mikäli postilaatikkoa ei sijoiteta ryhmään, se tulee mahdollisuuksien mukaan sijoittaa osoitepaikan ajo- tai kulkuliittymän yhteyteen.

Viestintäviraston määräyksen 6 §:n mukaan useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitepaikassa postilaatikot tai lokerikot on sijoitettava tontille tai tontin kulkuliittymään, asukkaiden luonnollisen kulkureitin yhteyteen esimerkiksi huolto- tai muuhun vastaavaan rakennukseen tai katokseen.

Viestintäviraston määräyksen perusteluissa mainitaan, että useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoitteessa voi olla esimerkiksi rivitalo tai luhtitalo. Pientalojen osalta postilaatikkojen sijoittelu määräytyisi 3 §:ssä määrätyllä tavalla, vaikka omakoti- tai paritaloja useampi samalla tontilla sijaitsisikin.

Nyt kyseessä olevalla tontilla sijaitsee kaksi paritaloa. Postilaatikkojen paikan määräytymiseen sovelletaan siis Viestintäviraston määräyksen 3 §:ää, eikä kyseessä perustelujen mukaan ole Viestintäviraston määräyksen 6 §:ssä mainittu useamman kuin kahden postinsaajatalouden osoite. Postilaatikot voidaan siten sijoittaa yhtenäisiin ryhmiin tontin ulkopuolelle edellyttäen, että postilaatikoiden sijainti täyttää postilaissa ja Viestintäviraston määräyksessä säädetyt vaatimukset.

Viestintäviraston määräyksen 3 §:n mukaan kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-alueella enintään 50 metriä. Viestintäviraston määräyksen 4 §:n 3 momentin mukaan postilaatikko on sijoitettava siten, ettei postin saaja joudu laatikolla asioidakseen ylittämään ajoväylää, jolla on linja-autoliikennettä tai merkittävää läpiajoliikennettä. Postilain 45 §:n 1 momentin mukaan postilaatikoista tai niiden käytöstä ei saa aiheutua tarpeetonta vaaraa liikenteelle.

Asunto Oy Linnanherrantie 23 sijaitsee osoitteessa Linnanherrantie 27. Posti Oy on määrännyt Asunto Oy Linnanherrantie 23:n postilaatikot sijoitettavaksi Linnanherrantien varteen Linnanherrantie 25:n kohdalle. Linnanherrantiellä kulkee tällä osuudella ainakin yksi bussilinjan reitti.

Posti Oy on määritellyt postilaatikot sijoitettavaksi samalle puolelle Linnanherrantietä kuin postinsaajien tontti. Postilaatikolle kuljettaessa ei siten jouduta ylittämään ajoväylää. Matkaa postilaatikoille on tontin kulkuliittymästä noin 22 metriä. Viestintäviraston määräyksen etäisyysvaatimus siis täyttyy. Ottaen huomioon postilaatikoille kuljettavan matkan pituus ja näkyvyys tällä osuudella, postilaatikkojen sijoittamisesta tälle paikalle ei voida katsoa aiheutuvan tarpeetonta vaaraa liikenteelle.

Tieliikennelain 40 §:n mukaan jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa. Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa.

Tontilta postilaatikoille kuljettaessa voidaan siten tieliikennelain mukaan käyttää ajoradan vasenta reunaa, eikä tieliikennelaki edellytä tien ylittämistä pyörätien tai jalkakäytävän käyttämiseksi postilaatikolle kuljettaessa.

Nyt määritelty postilaatikoiden paikka täyttää postilain ja Viestintäviraston määräyksen vaatimukset ja on myös postitoiminnan kannalta tarkoituksenmukainen.

Sovelletut oikeusohjeet

Postilaki 43 §, 44 §, 45 §, 48 §
Viestintäviraston määräys postilaatikkojen sijoittelusta 3 §, 4 §, 7 §
Tieliikennelaki 40 §

Postinsaajan vaatimus postilaatikoiden paikan määräämiseksi

Asunto Oy Linnanherrantie 23 on kirjelmässään vaatinut postilaatikoiden laittoman ryhmittelyn peruuttamista erityisesti vedoten Viestintäviraston määräyksen pykäliin 4 ja 6 samoin kuin postilain 8 § ja 45 §:än ja postin noudon yhteydessä mahdollisen vaaran aiheuttamiseen liikenteelle. As Oy Linnanherrantie 23:ssa on neljä postinsaajataloutta. Postilaatikot on sijoitettu nyt tontille, tontin kulkuliittymään, asukkaiden kulkureitin yhteyteen ja postit on tästä turvallista noutaa.

Lainvastaisuuden lisäksi aiottu postilaatikkoryhmittymä on linja-autoliikenneväylällä. Tiellä on merkittävää läpiajoliikennettä Itäväylälle. Vaikka postia noudettaessa ei tarvitse ylittää ajoväylää, on ajoväylällä käveleminen tällaisessa kohdassa ajoväylän ylittämiseksi rinnastettavaa. Postia ei olisi mahdollista noutaa muuten kuin seisten ajoväylällä, pientareen kevyen liikenteen tai levikkeen puuttumisen vuoksi. Riskitilanteen sattuessa väistämispaikkaa ei ole. Lisäksi vastuu postilaatikoiden kunnossapidosta on mahdoton talviaikaan. Postin saajan tehtävä olisi pitää postilaatikkopaikka aurattuna postinjakajaa varten sen lisäksi, että postilaatikoiden pitää kestää auraussuihkun paine. Tämä on kohtuuton vaatimus. Tie on usein talvella jäinen ja liukas, joten postilaatikon edustan lumen luonti olisi todella suuri riski tällä ajotiellä.

Postin tavoittelemien pakokaasupäästöjen säästöjä ei tällä osuudella juurikaan synny. Linnanherrantiellä kulkee rekkoja yms. raskasta kalustoa. Läpiajoliikennettä on myös viljelyspalstoille varsinkin kesäisin. Myös ekopiste aiheuttaa liikennettä. Kaikenkaikkiaan Linnanherrantie ei ole hiljainen ajotie ja pelkästään pihatieltä poistuminen edellyttää suurta varovaisuutta.

As Oy Linnanherrantie 23 esittää, että postilaatikoiden uudelleensijoittelusta luovutaan ja postilaatikot pidetään nykyisillä paikoillaan.

Posti Oy:n vastine

Posti Oy toteaa vastineessaan, että kyseessä oleva taloyhtiöön kuuluu neljä laatikkoa, jotka ovat kiinni puuaidassa tontille sisään ajettaessa oikealla puolella. Paikka ei ole optimaalinen postiautolle, koska paikasta pitää peruuttaa myös pois, ja Posti pyrkii jatkuvasti tekemään postinjakelun sujuvaksi ja turvallisemmaksi.

Ryhmään johon kyseiset laatikot on sijoitettu kuuluu myös Linnanherrantie 23, 25 ja 27. Uusi ryhmä on sijoitettu Linnanherrantie 27:n nykyisestä paikasta noin 20 metriä kohti Linnanherrantie 25:ttä, jotta kenellekään ryhmään merkityille osoitteelle ei tule yli 50 metrin matkaa postilaatikoille. Paikka on katsottu turvalliseksi, näkyvyys on hyvä ja liikenne ei kyseisellä kadulla ole erityisen vilkasta.

Postinsaajan vastalausuma

Postinsaaja toteaa vastalausumassaan, että kyseisellä katuosuudella on vakituinen bussivuoroliikenne, mikä tarkoittaa kadun vilkasta käyttöä muutenkin kuin tonteille ajossa, ja viestintäviraston määräyksen pykälä 4 on yksiselitteinen tämän suhteen. Linnanherrantie 27 asukkaat eivät pidä tuota katuosuutta turvallisena postin noutopaikkana.

Laatikoiden uudelleen asennus ei ole ongelma vaan niiden käyttö ja ylläpito. Talvella alueen kunnossapito lumikolalla on vähintäänkin arveluttavaa, sillä tuossa kohdassa ei ole tilaa väistää kadun julkista liikennettä tai jätehuollon raskasta kalustoa. Kadun osuus on todella jäinen ja liukas talvisin. Asukkaita ei haluta asettaa vaaratilanteisiin tai liikenteen haitaksi kadulle ilman kevyen liikenteen väylää tai riittävää pengertä. Postilaatikolle joutuu menemään joko tieliikennelain vastaisesti tai sitten pitää kahteen kertaan ylittää ajorata, jota ei pitäisi joutua tekemään Viestintäviraston määräyksen 4 pykälän mukaan.

Postiauto kulkee joka tapauksessa Linnanherrantietä pitkin. Postinjakajan ei edes tarvitse nousta autosta ylös jakaakseen Linnanherrantie 27 postilaatikkoihin postia. Asukkaiden täytyy pitää tuo ajoväylä tontille joka tapauksessa aurattuna pelastussuunnitelman mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.05.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 2626404

kaisa.hongisto@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Postinsaajan vaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Postinsaajan vastalausuma
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Google street view
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Kantakartta
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.