HIT Helsinki yhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuurijaoston päätökseen 20.3.2018, § 8
HIT Helsinki yhdistys ry:n oikaisuvaatimus kulttuurijaoston päätökseen 20.3.2018, § 8
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hylätä HIT Helsinki yhdistys ry:n oikaisuvaatimuksen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaoston tekemään avustuspäätökseen 20.3.2018, § 8 Taide- ja kulttuuriavustukset 2018, kulttuurijaoston 3. jako
Päätös on ehdotuksen mukainen.
HIT Helsinki yhdistys ry hakee 11.4.2018 saapuneella oikaisuvaatimuksella oikaisua päätökseen. Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaiselle on lähetetty 3.4.2018 pöytäkirjanote kirjeitse oikaisuvaatimusohjeineen. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluessa lähettämisestä. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle. Oikaisuvaatimus kokonaisuudessaan on liitteenä.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto myönsi 20.3.2018, § 8 HIT Helsinki yhdistys ry:lle 4 000 euron avustuksen pienten lasten kesäteatterihankkeelle. Oikaisuvaatimuksessa pyydetään myönnetyn summan nostamista joko haettuun 10 000 euroon tai vähintään vuoden 2017 avustuksen tasolle 7 500 euroa.
Oikaisuvaatimuksessa vedotaan seuraaviin seikkoihin:
- Yhdistyksen toiminta on vakiintunutta ja yhdistys on toiminut jo 10 vuotta.
- Yhdistyksen toiminta on merkittävää ja tärkeää.
- Kesäteatteriesitykselle on selkeä tarve eli Helsingissä ei ole muita pienille lapsille suunnattuja ammattiteatteriesityksiä kesän aikana. ”Kesäteatteria perheelle löytyy jonkin verran, mutta ei sellaista, jonne voi huoletta viedä myös 2-vuotiaan”.
- HIT Helsinki on merkittävä taidealan työllistäjä. ”Tuotanto mahdollistaa kesätyön kymmenelle helsinkiläiselle teatterialan ammattilaiselle. Lisäksi HIT Helsinki palkkaa noin 20 nuorta kesätöihin Helsingin kaupungin myöntämällä kesäsetelillä. ”
- Kulurakenne vaatii lisärahoitusta, ”jotta voimme ylläpitää ja kehittää ammattimaista esitystoimintaa lapsille”.
- Lastenteatterin lippujen hintoja on kompensoitava.
- Referenssikohteena Teatteri Helsinki, joka tarjoaa vuosittain noin neljälle henkilölle työkokeilupaikan ja HIT Helsinki palkkaa noin20 nuorta kesätöihin. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa väitetään, että yhdistysten kulurakenne on identtinen.
- Hakijan mukaan kaupungin strategiassa mainitaan useassa kohdassa lasten ja nuorten hyvinvointi ja oikeus taiteeseen. ”HIT Helsinki toivoo, että strategia näkyisi myös käytännössä avustussummissa”.
- Yhdistyksen ”kesäteatteriesitys on loistava lisä kesäkaupunki Helsingin kulttuuritarjontaan”.
- Yhdistys kehittää lastenkulttuuria edelleen ja toimii aktiivisesti lasten- ja nuortenkulttuurin kehittäjänä.
Kohdat 1, 2 ja 10: HIT Helsinki yhdistys ry:n taiteellinen toiminta on hyvää ja korkealaatuista sekä tärkeä osa kaupungin lasten- ja nuorten taiteen ja kulttuurin tarjontaa, mutta toiminnan kesto (10 vuotta) tai yhdistyksen oma näkemys oman toiminnan laadusta tai merkittävyydestä ei ole peruste myönnettävälle avustukselle.
Kohdat 3 ja 9: On erittäin tärkeää, että Helsingissä on laaja ja kattava taide- ja kulttuuritarjonta myös kesällä. HIT Helsingin kesäteatteriesitys tuo tarjontaan oman merkittävän lisänsä laajentamalla ja monipuolistamalla tarjontaa
Kohdat 4 ja 7: Avustustoiminnan yksi tärkeimmistä tehtävistä on taide- ja kulttuurialan ammattilaisten työllistäminen alan tehtävissä ja sekä HIT Helsingin että Teatteri Helsingin toiminta on erittäin arvostettavaa tässä asiassa. Myös kesätöiden tarjoaminen on erittäin arvostettavaa toimintaa. Kaupungin yrityksille ja yhteisöille nuorten työllistämiseksi tarjoama kesäseteli on etu, jota myös muiden toimijoiden soisi aktiivisesti käyttävän.
Hakijan mukaan HIT Helsingin ja Teatteri Helsingin hankkeiden kulurakenne on identtinen. Hakemusten mukana toimitettujen budjettien mukaan HIT Helsingin budjetti on 132 510 euroa ja Teatteri Helsingin 118 100 euroa. HIT Helsingin budjetin kuluista esim. lapsimessuihin osallistumisen kuluja (9 910 euroa) ja muun verkkomainonnan osuutta (2 500 euroa) ei kokonaisuudessaan voi hyväksyä osaksi hyväksyttyjä kuluja. Lisäksi budjetissa on tuloihin merkitty oman työn osuus (talkootyö), jonka osuus budjetoiduista tuloista on peräti 26 000 euroa. Kysymyksiä herättää se, miten talkootyöllä pystytään kattamaan 20 % menoista, koska menoihin ei ole budjetoituna vastaavaa talkoilla tai muulla ei rahallisella tavalla aiheutettua kuluerää.
Kohta 5: Oikaisuvaatimuksen kohdassa 5 hakija ilmoittaa: ”kulurakenne vaatii lisärahoitusta” ja ”jotta voimme ylläpitää ja kehittää ammattimaista esitystoimintaa…”. Avustuksen hakija on itse vastuussa omasta taloudenpidostaan ja budjettikuristaan. Lisäksi on huomautettava, että myönnetyn 4 500 euron avustuksen käyttötarkoitus on yksittäisen hankkeen toteuttaminen, ei toiminnan ylläpitäminen yleensä.
Kohta 6: Yhdistyksen on huomioitava jo budjetoinnissaan mahdolliset lippujen kompensaatiot ja muut hankkeen tulo- ja menorakenteeseen vaikuttavat seikat. Jos kaupungin myöntämä avustus ei ole haettu summa, yhdistys on itse vastuussa budjettinsa sopeuttamisesta ja muutoksista, joita myönnetty summa mahdollisesti aiheuttaa.
Kohta 8: Se, että avustusten hakijat ja muut yhteistyökumppanit tutustuvat kaupungin strategioihin ja omaksuvat ne osaksi omia arvojaan on tärkeää. Strategiat ja strategiset painopisteet näkyvät myös myönnetyissä avustussummissa, mutta lautakunnan ja jaostojen on huomioitava avustustoiminnassaan myös käytettävissä olevan määrärahan niukkuus ja rajallisuus sekä hakijoiden määrä ja esimerkiksi toiminnan laajuus ja laatu suhteessa myönnettäviin summiin.
Taide- ja kulttuuriavustukset ovat harkinnanvaraisia.
HIT Helsinki yhdistys nostaa esiin useita avustusten käsittelyssä varteen otettavia seikkoja oman toimintansa kannalta sekä myös lastenkulttuurin avustusten käsittelyyn yleensä. Kokonaisuudessaan esitetyt asiat ja näkökulmat eivät kuitenkaan ole sellaisia, että niiden perusteella avustuspäätös otetaan uudelleen käsittelyyn tai myönnettyä summaa korotettaisiin.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto 20.03.2018 § 8
Päätös tullut nähtäväksi 14.06.2018
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 09 310 32988