Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Kauko Koskisen ym. talousarvioaloitteesta sorateiden kunnostamisesta ja asfaltoinnista

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-003214
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 383 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Kauko Koskisen ym. talousarvioaloitteesta sorateiden kunnostamisesta ja asfaltoinnista

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingissä on tällä hetkellä rakentamattomia sorakatuja kaiken kaikkiaan 210. Niiden yhteispituus on noin 36 kilometriä. Luvuissa ei ole mukana Östersundomin liitosalueen soratiet.

Koillisen suurpiirin alueella sorakatujen kokonaispituus on noin 22 kilometriä eli noin 61 % sorakatujen kokonaispituudesta. Kaikkien sorakatujen rakentaminen kestopäällysteisiksi kaduiksi maksaa 2018 hintatasolla noin 46 milj. euroa, josta koillisen suurpiirin osuus noin 26 milj. euroa.

Asuntotuotantotavoitteen (7 000 asuntoa/vuosi) ja työpaikkarakentamisen edellyttämä uusien katujen rakentaminen on lykännyt sorakatujen rakentamista. Sorakatujen rakentamiseen on vuosina 2007−2018 käytetty keskimäärin käytetty 1,4 milj. euroa vuodessa. Mikäli nykyinen investointitaso sorakatujen rakentamisessa jatkuu, kestää kaikkien sorakatujen rakentaminen noin 32 vuotta. Sorakatuja rakennetaan nykyisellään osana täydennysrakentamiskohteita.

Sorakatujen rakentamista toivotaan lukuisissa kaupungille tulevissa asukaspalautteissa. Suunnittelu- ja rakentamisvaiheen yksittäisissä palautteissa sorakatuja halutaan myös suojella kaupunkikuvaan sopivina ja osana sodan jälkeisen Suomen rintamamiestaloalueiden kulttuurihistoriaa.

Sorakatujen rakentaminen aiheuttaa myös asukkaille kuluja. Vanhoilla omakotialueilla tonteilla ei ole usein hulevesiviemäröintiä tai hulevesiviemärit purkavat sorakatujen sivuojiin. Sorakadun rakentamisen yhteydessä sivuojat pääsääntöisesti poistuvat ja kiinteistölle syntyy velvoite liittyä hulevesiviemäriin. Tästä voi aiheutua kiinteistöille kuluja. Sorakatujen varsilla olevilta kiinteistöiltä ei tällä hetkellä peritä kadunpitomaksua. Sorakadun rakentamisen ja kadunpitopäätöksen jälkeen alkaa kiinteistöjen kadunpitomaksun maksuvelvoite.

Talousarvioaloitteessa esitetään, että kaikki sorakadut tulisi saada rakennetuksi vuoteen 2036 mennessä ja talousarvioon varataan 5 milj. euroa vuosittain sorakatujen rakentamiseen. Tavoitteen saavuttamiseksi vastaava summa tulee ottaa myös taloussuunnitelmaan niin, että vanhat soratiet tulevat kunnostetuiksi vuoteen 2036 mennessä.

Kaupunkiympäristölautakunnalle osoitettavat katuinvestointimäärärahat jaetaan useisiin talousarvion alakohtiin. Projektialueiden ja liikenneviraston yhteishankkeiden määrärahat osoitetaan kaupunginhallituksen käyttöön. Määrärahojen jääminen käyttämättä joltakin talousarvion alakohdalta ei tarkoita, että rahat olisivat säästyneet. Määrärahojen käyttämättä jääminen johtuu siitä, että investointitarpeen ajankohta on siirtynyt myöhemmäksi. Käyttämättä jääneet määrärahat haetaan ylitysoikeutena siirtyväksi seuraavalle vuodelle ja ne voidaan käyttää myöhemmin vain siihen tarkoitukseen, jolle rahoitus on alun perinkin osoitettu. Toiselta talousarvion alakohdalta käyttämättä jääneiden määrärahojen käyttäminen sorakatujen rakentamiseen ei siis ole mahdollista.

Lautakunta toteaa, että tavoite vuoden 1946 alueliitoksista peräisin olevien sorakatujen rakentamisesta hyväksytyn katusuunnitelman mukaisiksi kestopäällysteisiksi kaduiksi on oikea. Aloitteen aikataulutavoite edellyttäisi toteutuakseen joko katujen investointimäärärahan korottamista vuositasolla noin 5 milj. eurolla tai asuntotuotantotavoitteista tinkimistä sorakatujen rakentamisen hyväksi. Sorakatuja rakennetaan tällä hetkellä lähinnä asuntotuotannon edellyttämään alueiden täydennysrakentamiseen tukeutuen.

Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotukseen ei lähivuosina sisälly sorakatujen rakentamista aloitteessa esitetyssä laajuudessa. Täydennysrakentamisen edellyttämien sorakatujen rakentaminen sisältyy talousarvioehdotuksen alakohtaan 8 03 01 01 Uudisrakentaminen.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Talousarvioaloite

Valtuutettu Kauko Koskinen sekä 10 muuta valtuutettua ovat tehneet 14.3.2018 seuraavan talousarvioaloitteen:

Esitetään vuoden 2019 talousarvioon varattavaksi vähintään 5 milj. euroa Koillis-Helsingin sorateiden kunnostamiseen ja asfaltoimiseen. Sama summa esitetään toistuvaksi taloussuunnitelmassa vuosittain niin, että soratiet tulevat kunnostetuiksi vuoteen 2036 mennessä.

Sorakadut ja niiden rahoitus

Helsingin katuverkkoon sisältyy edelleen huomattava joukko rakentamattomia sorakatuja. Sorakadut ovat pääosin perua vuonna 1946 tehdyistä alueliitoksista. Sorakadut olivat pitkään yksityisten tiehoitokuntien ylläpitämiä teitä, kunnes kaupunki otti ne hoitoonsa 1980-luvulla.

Tällä hetkellä rakentamattomia sorakatuja on kaikkiaan 210. Niiden yhteispituus on noin 36 kilometriä. Kaikkien katujen rakentaminen kestopäällysteisiksi kaduiksi maksaisi 2018 hintatasolla noin 46 milj. euroa. Määrässä eivät ole mukana Östersundomin alueliitoksessa Helsingille siirtyneiden alueiden soratiet.

Koillisessa suurpiirissä sorakatuja on 151, joka on noin 72 % sorakatujen lukumäärästä. Koillisen suurpiirin sorakatujen yhteispituus on noin 22 kilometriä (61 % sorakatujen kokonaispituudesta) ja niiden rakentaminen kestopäällysteisiksi kaduiksi maksaisi noin 26 milj. euroa.

Kun rakennusvirasto inventoi kesällä 2007 rakentamattomat sorakadut, oli niitä tuolloin yhteensä 262 katua. Rakentamattomien sorakatujen määrä on vähentynyt viimeisen yhdentoista vuoden aikana 52 kadulla. Vuosittain on siis rakennettu noin 5 sorakatua. Sorakatujen rakentamiseen on vuoden 2007 jälkeen käytetty noin 16 milj. euroa eli keskimäärin 1,4 milj. euroa vuosittain. Mikäli viime vuosina toteutunut investointitaso sorakatujen rakentamisessa jatkuisi, kestää kaikkien sorakatujen rakentaminen noin 32 vuotta. Vuonna 2017 valmistui neljä sorakatua. Rakenteilla on tällä hetkellä 4 sorakatua.

Sorakatujen rakentamiseen on käytetty talousarvion investointimäärärahoja talousarviokohdasta 8 03 01 01 katujen uudisrakentaminen. Katujen uudisrakentamisen määräraha osoitetaan talousarviossa suurpiireittäin sekä lisäksi meluesteet. Koillisen suurpiirin uudisrakentamisen rahoitus vuodelle 2018 on 5 milj. euroa ja esitys vuodelle 2019 on 4 milj. euroa. Asuntotuotantotavoitteen saavuttamiseksi ja työpaikkarakentamisen edistämiseksi kohteita on priorisoitu sorakatujen rakentamisen edelle. Sorakatujen rakentaminen keskittyy kohteisiin, joissa sorakatujen rakentaminen on edellytys asuntotuotannon täydennysrakentamiselle. Nykyinen katujen investointimäärärahataso ei mahdollista nykyistä laajempaa toteutusohjelmaa sorakatujen rakentamiseksi.

Koko katujen rakentamisen investointimääräraharaami vuodelle 2019 on 134,46 milj. euroa. Tästä talousarvion alakohdan 8 03 01 01 Uudisrakentaminen osuus on 17,1 milj. euroa. Tähän ei ole tulossa merkittävää muutosta lähivuosina. Vaikka katujen perusparantamiseen, projektialueiden katujen rakentamiseen, pyöräteiden rakentamiseen ja liikenneviraston yhteishankkeisiin varattuja määrärahoja on viime vuosina jäänyt käyttämättä, eivät nämä rahat ole käytettävissä sorakatujen rakentamiseen. Määrärahojen siirtäminen talousarviokohdalta toiselle edellyttäisi kaupunginvaltuuston päätöksen. Vuositasolla määrärahojen jääminen käyttämättä joltakin talousarviokohdalta ei tarkoita, että rahat olisivat säästyneet. Tämä johtuu siitä, että investointitarpeen ajankohta on siirtynyt myöhemmäksi. Käyttämättä jääneet määrärahat haetaan ylitysoikeutena siirtyväksi seuraavalle vuodelle ja voidaan käyttää myöhemmin vain siihen tarkoitukseen, jolle rahoitus on alun perinkin osoitettu.

Talousarvioaloitteessa esitetään, että kaikki Koillis-Helsingin sorakadut tulisi saada rakennetuksi vuoteen 2036 mennessä, jolloin tulee kuluneeksi 80 vuotta alueen liittämisestä Helsinkiin. Tavoitteen saavuttaminen edellyttäisi, että sorakatujen rakentamiseen olisi käytettävissä vuosittain vähintään 5 milj. euroa. Tavoitteen toteutumiseksi katujen uudisrakentamisen investointimäärärahaa tulisi kasvattaa vuositasolla noin 5 milj. eurolla, leikkaamatta vastaavaa summaa muusta katujen investointirahoituksesta. Lisärahoitus tulee kohdistaa pääosin koillisen suurpiirin katujen uudisrakentamiseen.

Sorakatujen hoitovastuu on rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudessa ylläpito -palvelussa. Ylläpito sisältää pinnan reikiintymisen korjausta, sivuojien perkaamista ja vastaavia hoidollisia toimenpiteitä katujen liikennekelpoisuuden varmistamiseksi.

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia pyytää talousarvioaloitteesta kaupunkiympäristölautakunnan lausunnon kaupunginhallitukselle 28.8.2018 mennessä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 24.08.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Jarkko Karttunen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38360

jarkko.karttunen@hel.fi