Vahingonkorvaus, kaatuneet puut 12.8.2017, Säkkikatu 15, Suurmetsä

HEL 2018-003328
Asialla on uudempia käsittelyjä
12. / 366 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä (Alppikylä)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksestä 17.8.2018 (183 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö on 17.8.2018 183 § päätöksellään hylännyt hakijan Säkkikadulla 12.8.2017 tapahtuneeseen kiinteistön vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vahingonkorvausvaatimuksensa Alppikylässä osoitteessa Säkkikatu 15 12.8.2017 tapahtuneeseen kiinteistövaurioon liittyen. Vahingonkorvausvaatimuksen ja oikaisuvaatimuksen mukaan vahinko on aiheutunut kaupungin kunnossapitotoimenpiteiden laiminlyönnistä. Hakija vaatii kaupunkia korvamaan vakuutuksen omavastuuosuuden 300,00 euroa.

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan Helsingin kaupungin omistamalta tontilta on kaatunut puita 12.8.2017 hakijan omistaman kiinteistön päälle siten, että puista on aiheutunut vaurioita kiinteistöllä olevan rakennuksen katolle, seinälle, muurille, terassille, pergolalle ja irtaimistolle. Kaupungille on ilmoitettu vaarallisista puista useaan otteeseen vuoden 2017 aikana. Kaupunki on käynyt kaatamassa osan puista, mutta ei riittävästi.

Hakijan oikaisuvaatimuksen mukaan hänen saamansa lakipalvelut-yksikön päällikön hylkäävä päätös ei ole oikea, koska sen perustelut perustuvat virheellisiin tietoihin. Lähestulkoon koko valmennushakkaamaton metsä on kaatunut jo 12.8.2017 voimakkaan tuulen seurauksena, minkä johdosta kaupunki ei ole voinut poistaa em. päätöksessä mainittuja loppuja puita myöhemmin. Hakijan kiinteälle ja irtaimelle omaisuudelle aiheutunut vahinko on aiheutunut sekä puiden että metsänhoidon laiminlyönnistä: puiden kuntotarkastus on ollut riittämätön, ja metsän valmennushakkuu on laiminlyöty. Koska 12.8.2017 myrskyssä on kaatunut niin lahonneita kuin ehjiä puita juurinen, on selvää, että puiden kuntotarkastus on ollut riittämätön. Kaupunki on näin ollen vahingosta vastuussa.

Päätöksen perustelut

Saadut selvitykset

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan on kaupunkia pyydetty katselmoimaan ja poistamaan lahot puut. Huonokuntoiset puut on poistettu tontin rajalta tontin haltijan pyynnöstä 16.2.2017 ja loput puut on poistettu 4.9.2017. Myrskyn kaatamissa puissa ei ole ollut päällepäin näkyvää vikaa, joten kyseessä on ollut ennalta arvaamaton luonnontuho eikä hoidon laiminlyönti. Myrskyn jälkeen on puita pyydetty poistettavaksi rakentamisen tieltä.

Helsingin kaupungin metsäpalvelupäällikkö on antanut asiassa selvityksen hakijan oikaisuvaatimuksen johdosta. Tässä selvityksessä on kerrottu, että kaupungilla ei ole ollut tapana tehdä valmennushakkuita rakennettavien alueiden reunametsiin.

Vahinkopäivänä 12.8.2017 on esiintynyt ns. Kiira- rajuilma. Ilmatieteenlaitoksen Malmin lentokentän mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan on tuulennopeus 12.8.2017 ollut hetkellisessä puuskassa kello 16.20 27.1 m/s, joka tarkoittaa myrskytuulta.

Oikeuskirjallisuudessa on otettu kantaa puun kaatumisesta aiheutuviin vahinkoihin (esim. Juha Raisio - Matti Kiviniemi- Janne Penttinen: Puut, laki ja käytännöt. Metsäkustannus Oy 2018). Kirjallisuuden mukaan, jotta puun kuntoarvioinnissa olisi toimittu huolimattomasti, olisi puun pitänyt olla ulkoisesti tarkasteltuna selvästi huonokuntoinen ja vaaraksi ympäristölleen ennen vahingon syntyä. Myös mikä tahansa terve puu voi kaatua myrskyn voimasta, eikä syy-yhteyttä puun kuntoarvion ja vahingon syntymisen välillä näin ollen pystytä osoittamaan.

Perustelut

Kunnan velvollisuutena maanomistajana on seurata omistamiensa puiden kuntoa. Pelkkä aiheutunut vahinko ei yksin osoita, että kaupunki olisi maanomistajana laiminlyönyt vahinkoa aiheuttaneiden puiden kunnossapidon. Käsillä olevassa tapauksessa on kaupunkia pyydetty katselmoimaan ja poistamaan lahot puut. Kaupunki on tiedon saatuaan ryhtynyt toimenpiteisiin puista aiheutuvan vaaran poistamiseksi ja ehkäisemiseksi. Puut on katselmoitu, ja huonokuntoiset puut on tämän jälkeen poistettu. Myrskyn kaatamissa puissa ei ole ollut päällepäin näkyvää vikaa. Puiden kuntoarvioinnissa ei siten ole toimittu huolimattomasti. Kaupunki ei ole laiminlyönyt vahinkoa aiheuttaneiden puiden kunnossapitoa.

Valmennushakkuilla voidaan lieventää rakentamisen aikaisia vaikutuksia harventamalla puustoa ja poistamalla erityisesti huonokuntoisia puita ja kuusia. Valmennushakkuut suoritetaan yleensä 10-15 vuotta ennen rakentamista. Vahinkopaikan alue on kaavoitettu tonttialueeksi. Maanomistajalla ei ole yleistä velvollisuutta suorittaa valmennushakkuuta tonttialueella. Helsingin kaupungilla ei ole ollut tapana tehdä valmennushakkuita rakennettavien alueiden reunametsiin. Hakijan kuvamaa metsänhoidollista laiminlyöntiä ei ole todettavissa. Kaupunki on asianmukaisesti huolehtinut huonokuntoisten puiden poistamisesta.

Tuuli on puhaltanut puuskissa 27.1 m/s vahingon tapahtuma-aikaan, joten sillä on ollut olennaista merkitystä vahingon syntyyn. Myrskytuuli kaataa myös terveitä ja hyväkuntoisia puita. Puiden kaatuminen ei yksistään osoita, että puiden kuntotarkastus olisi ollut riittämätön. Myrskyn kaatamat puut on katselmoitu, eikä niissä ole ollut näkyvää vikaa. Syy-yhteyttä puiden kuntoarvion ja vahingon syntymisen välillä ei ole osoitettu.

Vahinkoa aiheuttaneiden puiden kaatuminen on johtunut Kiira-rajuilmasta, jonka takia kaupungin puolella ei ole asiassa tuottamusta. Kaupunki ei näin ollen ole aiheutuneesta vahingosta vastuussa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §

Lopputulos

Asiassa saatujen selvitysten nojalla on katsottava, että Helsingin kaupunki ei ole vastuussa puiden kaatumisen aiheuttamasta hakijan kiinteistön vaurioitumisesta. Aiemmin tehdyn kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksen jälkeen ei ole esitetty uutta näyttöä siitä, että kaupunki olisi vastuussa aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi kirjeitse 17.8.2018. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 3.9.2018 eli säädetyssä määräajassa.

Oikaisuvaatimus ja muut asiakirjat ovat olleet nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 17.08.2018 § 183

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.08.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi