Hankinta, sähköurakoitsijan valinta, laajennus ja muutostyöt, Vesalan peruskoulu, Sakara 5

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-003356
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 53

Hankinta, sähköurakoitsijan valinta, laajennus ja muutostyöt, Vesalan peruskoulu, Sakara 5

Tekninen johtaja

Päätös

A
Kaupunkiympäristön toimialan Rakennukset ja yleiset alueet Tekninen johtaja päätti hylätä Sähköpartio Oy:n tarjouksen Vesalan peruskoulun laajennuksen ja muutostöiden sähköurakan töistä kelpoisuusehtojen vastaisena.

B
Kaupunkiympäristön toimialan Rakennukset ja yleiset alueet Tekninen johtaja päätti hyväksyä kelpoisuusehtojen täyttäneiden tarjoajien vertailuhinnaltaan halvimman Sähköarina Oy:n tarjouksen Vesalan peruskoulun laajennuksen ja muutostöiden sähköurakan töistä kokonaishintaan 676 100 euroa.

C
Kaupunkiympäristön toimialan Rakennukset ja yleiset alueet Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Rakennetun ja yleiset alueet rakennuttaminen-palvelun talotekniikkayksikön yksikön päällikön käyttämään sähköurakan erillishintaisiin töihin 57 400 euroa.

D
Kaupunkiympäristön toimialan Rakennukset ja yleiset alueet Tekninen johtaja päätti oikeuttaa Rakennetun ja yleiset alueet rakennuttaminen-palvelun rakennuttamispäällikön ja talotekniikkayksikön yksikön päällikön allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä talotekniikkayksikön yksikön päällikön allekirjoittamaan lisä- ja muutostyötilaukset sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Päätöksen perustelut

Vesalan peruskoulun laajennus ja muutostyöhankkeesta 15.10.2016 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 19.4.2017 (§ 191) siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 10 783 br-m2 ja että rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 14 765 000 euroa syyskuun 2016 hintatasossa.

Kaupunkiympäristön toimiala on teettänyt suunnitelmat ja kilpailuttanut urakan EU-hankintana jaettuna urakkana siten, rakennusteknisten töiden urakoitsija toimii pääurakoitsijana.

Sähköteknisten töiden kilpailutuksena on käytetty avointa hankintamenettelyä.

Urakkakilpailusta on julkaistu ilmoitus sähköisessä ilmoituskanava Hilma:ssa 7.12.2017.

Tarjousten vertailussa valintaperusteena on halvin vertailuhinta, joka koostuu kiinteästä kokonaishinnasta lisättynä 1000 h verran lisä- ja muutostyökustannusta ilmoitettuun tuntiveloitushintaan.

Sähköteknisten töiden urakasta saatiin 5 tarjousta määräaikaan 19.2.2018 klo 13.00 mennessä. Sähköpartio Oy:n tarjous ei täyttänyt liikevaihdon vähimmäisvaatimusta ja esitetään hylättäväksi kelpoisuusehtojen vastaisena.

Tarjoajat ja tarjousten vertailuhinnat (alv 0%):

Sähköarina Oy 676 100 euroa
Sähköjeesi Oy 676 300 euroa
ES-Projektit Oy 753 000 euroa
Consti Talotekniikka Oy 797 000 euroa

Koko hankkeen urakkavaiheen (UKA) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa tammikuu 2018 arvonlisäverottomina yhteensä
13 259 340 euroa, joka alittaa indeksikorjatun hankesuunnitelman enimmäishinnan 20 %:lla eli 3 279 432 eurolla.

Päätösehdotuksen mukaisten urakoitsijoiden soveltuvuusehdot ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot on tarkastettu ja ne ovat hyväksyttävät.

Työ aloitetaan 4 kk/2018 ja työn on suunniteltu valmistuvan 8 kk/2019. Aikataulu on hankesuunnitelman mukainen.

Hankkeen rahoitus on talousarvion ja taloussuunnitelman rakentamisohjelmassa vuosina 2018 – 2023 vuosina 2018 - 2019 toteutettavana hankkeena.

Päätös tullut nähtäväksi 27.03.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 53 § (Päätöskohdista A - B).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 53 § (Päätöskohdista C - D).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Jari Kiuru, sähköinsinööri, puhelin: 09 310 43340

jari.kiuru@hel.fi

Päättäjä

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja