Potilassänkyhuoltojen väliaikainen järjestäminen markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi
Oikaisuvaatimus potilassänkyhuoltoja koskevasta päätöksestä
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esittelijän perusteluissa esitetyin perustein hylätä perusteettomana Lojer Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien hallintojohtajan 25.10.2018 § 34 päätöstä potilassänkyhuoltojen hankinnasta, tarjouspyynnön osiota 1 (laitoksissa, toimipisteissä ja osastoilla sijaitsevat potilassängyt).
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia oikeudellisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Hallintojohtaja päätti 25.10.2018 § 34 hyväksyä potilassänkyhuoltojen kilpailutuksessa hankinnan osioon 1 seuraavien toimittajien tarjoukset:
1. Respecta Oy
2. AlluMedical Oy
3. Lojer Oy.
Päätös on annettu tiedoksi 8.11.2018 ja valitusaika päättyi 22.11.2018.
Kilpailutus
Potilassänkyhuoltojen kilpailutus tehtiin yhteishankintana HUS Logistiikan kanssa. HUS Logistiikka vastasi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelusta (yhteistyössä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan tukipalvelujen kanssa), tarjouspyynnön julkaisemisesta, tarjousten vastaanottamisesta ja vertailusta sekä päätöksen valmistelusta.
Valtakirjan yhteishankintaan on allekirjoittanut 31.5.2018 sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtaja.
Hankinnan periaatteet ja tarjouspyyntöasiakirjat on hyväksytty sosiaali- ja terveyslautakunnassa 19.6.2018 § 165.
Oikaisuvaatimus
Lojer Oy on tehnyt päätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen 22.11.2018 asiamiehensä välityksellä (liite 1). Samalla Lojer Oy ilmoitti, että se saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi 21.11.2018.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa Lojer Oy vaatii, että
1. hankintayksikkö kumoaa hankintapäätöksen ja ensisijaisesti poissulkee / hylkää Recpecta Oy:n tarjouksen sekä suorittaa uuden tarjousvertailun
2. toissijaisesti keskeyttää hankinnan.
Lisäksi hankintaoikaisuvaatimuksessa Lojer Oy vaatii, että
1. hankintayksikkö ei saa tehdä hankintasopimusta, kun asia on saatettu valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi
2. hankinnassa ensisijaiseksi palveluntuottajaksi valitun Respecta Oy:n tarjous ei ole kokonaistaloudellisesti edullisin
3. Respecta Oy:n tarjous tulee poissulkea tarjouspyynnön vastaisena
4. Respecta Oy:n tarjous tulee hylätä poikkeuksellisen alhaisen hinnan vuoksi.
Lojer Oy on käsitellyt oikaisuvaatimuksessaan laajalti hankintalain pykäliä, esittänyt erilaisia laskelmia kustannusten noususta nykytilanteeseen verrattuna sekä esittänyt, että Respecta Oy:n tarjous ei ole vertailukelpoinen muiden tarjoajien kanssa.
Lisäksi Lojer Oy esittää, että Respecta Oy:n tarjous on vääristänyt tarjousvertailua ja että Respecta Oy ei ole huomioinut tarjouksessaan tarjouspyynnössä todettua seikkaa siitä, että ”tarjoajan tulee ottaa hinnoittelussaan huomioon toisen sopimusvuoden ja mahdollisen optiokauden aikana huoltosuoritteiden tehostuminen huoltojen edistymisen myötä”. Lojer Oy:n tulkinnan mukaan edellä mainittu toteamus on tarkoittanut sitä, että toisen sopimusvuoden hinnan tulee olla ensimmäisen vuoden hintaa alhaisempi.
Lojer Oy on ilmoittanut vaatineensa oikaisua myös HUS Logistiikan hankinnasta tekemään, saman sisältöiseen päätökseen ja valittaneensa HUS Logistiikan päätöksestä markkinaoikeuteen.
Hankintalaki
Hankintalain (1397/2016) 67 §:n mukaan tarjouspyyntö ja sen liitteet on laadittava niin selväksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.
Lisäksi hankintalaki määrittelee mm. lain tavoitteet, joilla pyritään turvaamaan erikokoisten yritysten mahdollisuus osallistua tasapuolisti julkisiin kilpailutuksiin ja julkisten hankintojen periaatteet, jotka velvoittivat hankintayksiköitä kohtelemaan toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioiden.
Hankintalain 93 § mukaan hankintayksikön on ilmoitettava käyttämänsä kokonaistaloudellisen edullisuuden peruste tai hinta-laatusuhteen mukaiset vertailuperusteet hankintailmoituksessa, tarjouspyynnössä tai neuvottelukutsussa. Hankintayksikön on yksilöitävä vertailuperusteiden suhteellinen painotus hankintailmoituksessa, neuvottelukutsussa tai tarjouspyynnössä. Lain 106 §:n mukaan Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä kokonaistaloudellisen edullisuuden peruste sekä mahdolliset vertailuperusteet hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä.
Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta. Hankintayksiköllä on lain 96 §:n mukaan mahdollisuus hylätä tarjoajan tarjous, mutta ei velvollisuutta hylkäämiseen. Hankintayksiköllä on harkintavalta siitä, hyväksytäänkö tarjoajan hinnoitteluun antama selvitys.
Respecta Oy:n lausuma
Hankintayksikkö on antanut Respecta Oy:lle mahdollisuuden antaa vastine Lojer Oy:n oikaisuvaatimukseen. Respecta Oy on käyttänyt tätä mahdollisuutta ja antanut asiamiehensä välityksellä lausunnon 7.12.2018.
Lausunnossaan (liite 2) Recpecta Oy esittää, että
1. hankintayksikkö hylkää oikaisuvaatimuksen kokonaisuudessaan
2. toteaa, että Respecta Oy:n lausunnon liite 1 (hinnoitteluun liittyvä selvitys) on liikesalaisuus, eikä sitä tule luovuttaa Lojer Oy:lle.
Recpecta Oy toteaa, että sen tarjous on ollut tarjouspyynnön mukainen eikä hankintamenettely ole ollut hankintasäännösten vastainen.
Lausuntonsa perusteluissa Recpecta Oy toteaa, että se on käyttänyt hankintamenettelyn tarjoamaa mahdollisuutta hinnoitella tarjous kilpailukykyisesti ja kannattavasti tarjouspyynnön sallimissa rajoissa. Lisäksi Respecta Oy toteaa, että sen tarjous on ollut asetettujen vertailuperusteiden mukaan kokonaistaloudellisesti edullisin ja hinnoitteluun liittyen tarjouspyyntö ei ole ollut epäselvä. Respecta Oy toteaa vastineessaan, että sen tarjous ei ole ollut tarjouspyynnön vastainen eikä vertailussa käytetty kokonaishinta ole ollut poikkeuksellisen alhainen.
Hankintayksikön perusteet oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle
Hankintayksikkö toteaa, että hankintaan liittyvät vertailut ja valinnat on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyjen valinta- ja vertailuperusteiden mukaisesti, eikä hankintayksikkö voi poiketa tarjouspyyntöasiakirjoissa ilmoitetuista valintaperusteista ja painoarvoista tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa millään tavoin.
Lisäksi hankintayksikkö toteaa, että Respecta Oy:n tarjous on hankintayksikön näkemyksen mukaan tarjouspyynnön mukainen. Tarjoajan on tullut antaa hinta kaikkiin tarjouspyynnön hintaliitteen, osion 1 positioihin (1.1–1.6) ensimmäiselle sopimusvuodelle ja toiselle sopimusvuodelle sekä hinta varaosille (pos. 1.7), jotta tarjoaja on päässyt mukaan hintavertailuun. Valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että kokonaisvertailupisteet ovat muodostuneet positioiden 1.1–1.7 pisteistä positioihin ilmoitetuilla painoarvoilla painotettuina.
Respecta Oy on toimittanut HUS Logistiikan pyynnöstä selvityksen hinnoittelunsa perusteista HUS Logistiikalle 9.10.2018. HUS Logistiikka on hyväksynyt hinnoitteluun saadun selvityksen.
Respecta Oy on tarjouksellaan sitoutunut tarjouksessaan antamiinsa hintoihin. Hankintayksikkö toteaa, että HUS Logistiikan pyytämä selvitys Respecta Oy:n hinnoittelun perusteista on jäänyt puuttumaan mainintana hallintojohtajan 25.10.2018 päätöksestä, mutta koska valinnan ja päätöksenteon perusteet ovat yhteishankinnassa yhteneväiset ja tarjouspyynnössä esitetyt, niin hankintayksikkö on katsonut HUS Logistiikan Respecta Oy:ltä saaman, hinnoitteluun liittyvän selvityksen riittäväksi. Selvitys on toimitettu myös Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalveluille kuulemispyyntöön toimitetun vastineen liitteenä. Liite on määritelty liikesalaisuudeksi.
Tilaajana Helsingin kaupunki ei ole sitoutunut mihinkään tiettyihin hankintamääriin, vaan huoltoja tilataan kaupungin omien ohjeiden ja laitevalmistajien ohjeiden mukaisesti.
Hankintayksikkö toteaa, että Lojer Oy:n oikaisuvaatimus tulee kokonaisuudessaan hylätä perusteettomana.
Sosiaali- ja terveystoimiala Hallinto Hallintojohtaja 25.10.2018 § 34
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtaja päätti hyväksyä potilassänkyhuoltojen hankinnassa hankinnan osioon 1 (laitoksissa, toimipisteissä ja osastoilla sijaitsevat potilassängyt) seuraavien toimittajien tarjoukset:
1. Respecta Oy
2. AlluMedical Oy
3. Lojer Oy
ja hankinnan osioon 2 (potilaiden kotiosoitteessa sijaitsevat potilassängyt) seuraavien toimittajien tarjoukset:
1. AlluMedical Oy
2. HALTIJA Group Oy
Lisäksi hallintojohtaja päätti, että tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan valittujen palveluntuottajien kanssa solmitaan erilliset sopimukset. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta Tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan osalta on noin 1,1 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi (2 vuotta) mukaan lukien.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Päätöksen perustelut
Valtuudet
Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 19.6.2018 § 165 valtuuttanut hallintojohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, päättämään sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta ja allekirjoittamaan hankinnasta solmittavat sopimukset.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 1.8.2018 ja korjattu hankintailmoitus 29.8.2018 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi
Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 16.8.2018 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 30.8.2018. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 18.9.2018 ja tarjoukset avattiin 18.9.2018.
Hankinta toteutettiin yhteishankintana HUS:n kanssa ja kilpailutuksen käytännön toteutuksesta vastasi HUS Logistiikka.
Määräaikaan mennessä saapui 4 tarjousta. Tarjouksensa jättivät:
1. AlluMedical Oy (2712876-8)
2. HALTIJA Group Oy (2412395-3)
3. Lojer Oy (25525428)
4. Respecta Oy (1623211-3)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
HUS Logistiikka on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
HUS Logistiikka on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnönmukaisia.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankintamenettelynä oli avoin menettely ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli kerrottu tarkemmin hintavertailun perusteet ja vertailussa käytettävät eri positioiden erilaiset painoarvot. Hintavertailussa varaosien hinnoilla on pieni painoarvo.
Lisäksi tarjouspyynnössä oli mainittu se, montako toimittajaa tullaan vähintään valitsemaan, jotta varmistetaan riittävä huoltokapasiteetti.
Etusijajärjestys tilauksissa on sama, kun valittujen toimittajien numeerinen järjestys hankintapäätöksessä.
Sopimuskausi
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla nykyisten sänkyhuoltojen sopimuskauden poikkeavat HUS:n sopimuskausista.
Helsingin kaupungin osalta sopimuskausi alkaa aikaisintaan 16.3.2019 ja viimeistään 26.11.2019, kun nykyisten sopimusten sopimuskaudet päättyvät.
Valinta
HUS Logistiikan ja Helsingin kaupungin edustajat ovat käsitelleet kokouksessaan 20.9.2018 hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.
Hus Logistiikan ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan hankintapäätökset ovat sisällöltään yhteneväiset. Kumpikin hankintayksikkö tekee hankinnasta omat hankintasopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa.
Vertailutaulukko ja tarjoajien vertailupisteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
Sosiaali- ja terveyslautakunta 19.06.2018 § 165
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A) hyväksyä potilassänkyjen määräaikaishuoltoja ja korjauspalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemän tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B) valtuuttaa Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveystoimialan tekemään hankinnan yhteishankintana HUS logistiikan kanssa.
C) oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539
Päätös tullut nähtäväksi 23.01.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539