Hankinta, pää- ja arkkitehtisuunnittelu, LVI-suunnittelu, Laakson yhteissairaala
- Yksikön päällikkö 27.12.2021
- Helsingin kaupunginvaltuusto 11/10.06.2020
- Helsingin kaupunginhallitus 20/25.05.2020
- Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 8/14.05.2020
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 5/24.03.2020
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 4/10.03.2020
- Kaupunkiympäristölautakunta 2/22.01.2019
- Kaupunkiympäristölautakunta 35/11.12.2018
- Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 22.11.2018
- Tekninen johtaja 06.11.2018
- Tekninen johtaja 06.11.2018
- Tekninen johtaja 06.11.2018
- Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 31.08.2018
- Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 31.08.2018
- Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 31.08.2018
- Yksikön päällikkö 29.06.2018
- Tekninen johtaja 28.06.2018
- Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 12.04.2018
Hankintaoikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden rakennetun omaisuuden hallintapäällikön 22.11.2018 § 49 tekemästä Laakson yhteissairaalan logistiikkasuunnittelua koskevasta hankintapäätöksestä
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Delfoi Oy:n tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden rakennetun omaisuuden hallintapäällikön 22.11.2018 (49 §) tekemästä Laakson yhteissairaalan logistiikkasuunnittelun hankintaa koskevasta päätöksestä. Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden perusteella rakennetun omaisuuden hallintapäällikön päätöstä tulisi muuttaa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132 §:ssä säädetään hankintaoikaisun tekemisestä. Sen mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.
Pöytäkirjanote rakennetun omaisuuden hallintapäällikön päätöksestä 22.11.2018 § 49 on lähetetty Delfoi Oy:lle sähköpostitse 27.11.2018. Delfoi Oy:n hankintaoikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 11.12.2018, joten hankintaoikaisuvaatimus on tehty määräajassa.
Hankintapäätös
Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö päätti
A
hyväksyä halvimman tarjouksen antaneen ehdokasryhmittymän NHG Consulting Oy:n Laakson yhteissairaalan logistiikkasuunnittelijaksi.
B
oikeuttaa palvelutilaverkkoyksikön päällikön allekirjoittamaan Helsingin kaupungin puolesta logistiikkasuunnittelun sopimukset sekä mahdolliset lisä- ja muutostyötilaukset.
Hankintaoikaisuvaatimus
Delfoi Oy (jäljempänä Delfoi) on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen, jossa se vaatii, että hankintayksikkö ei allekirjoita NHG Consulting Oy:n kanssa logistiikkasuunnittelun hankintasopimusta, että hankintayksikkö tarkastaa NHG Consulting Oy:n ilmoittamat referenssit yksityiskohtaisesti ja että NHG Consulting Oy (jäljempänä NHG) tarjousta ei huomioida tarjousten vertailussa ja että NHG suljetaan pois tarjouskilpailusta, koska se ei täytä tarjouspyynnön Liite III.1.3 Vaatimukset tekniselle ja ammatilliselle pätevyydelle asetettua vähimmäistasoa. Lopuksi hankintaoikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että hankintayksikkö tekee uuden hankintapäätöksen, jossa asetetun vähimmäistason omaavista tarjoajista edullisin valitaan Laakson yhteissairaalan logistiikkasuunnittelijaksi.
Delfoi esittää hankintaoikaisuvaatimuksessaan, että NHG:n tarjouksessa olisi Delfoin käsityksen mukaan virheellistä tietoa sekä yrityksen että avainhenkilöiden referensseistä. Delfoin mukaan epäily koskee tietoa, että kaikissa nimetyissä referensseissä olisi tehty henkilö- ja materiaalivirtojen simulointeja. Delfoi on esittänyt hankintaoikaisuvaatimuksessaan määritelmiä, kuinka simulointi Delfoin mukaan tulisi määritellä. Delfoi esittää, että NHG:n referenssit tulisi tarkastaa suoraan referenssiprojektien toimeksiantajilta riittävän yksityiskohtaisella menetelmällä. Lisäksi Delfoi on esittänyt, että NHG:n antama lisäselvennys saattaisi täyttää ehdollisen tarjouksen määritelmän. Hankintaoikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä nro 1.
Asianosaisen kuuleminen
NHG on antanut lausunnon Delfoin hankintaoikaisuvaatimukseen. NHG toteaa, että Delfoin vaatimus simuloinnin toteuttamisesta tietyllä, tarjouspyynnöstä poikkeavalla ja juuri Delfoin käytössä olleella menetelmällä jälkikäteen on perusteeton. Tarjouspyynnössä simulointi on käsitelty yleiskäsitteenä, mikä onkin tarkoituksenmukaista. NHG toteaa, että simulointi voidaan eri lähteissä määritellä monin eri tavoin ja NHG esittää tästä eri yliopistojen esimerkkejä. NHG toteaa, että kaikki sen tarjouksessaan ilmoittamat referenssit täyttävät tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset.
Johtopäätökset
Julkisia hankintoja koskevien oikeusohjeiden mukaan hankintayksiköllä on laaja harkintavalta määritellä muun muassa tarjousten vertailuperusteet ja niitä koskevat vaatimukset. Oikeusohjeiden mukaan hankintayksiköllä on lähtökohtaisesti oikeus luottaa tarjoajan tarjouksessaan ilmoittamiin tietoihin. Simuloinnin osalta ratkaiseva on se määrittely, jonka hankintayksikkö on tehnyt tarjouspyynnössään, ja tarjouksia on tullut arvioida nimenomaan tämän tarjouspyynnössä olleen simuloinnin määrittelyn perusteella. Hankintayksikkö on tarkastanut NHG:n referenssit julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, ”hankintalaki”) 93 §:n 5 momentin mukaisesti. Hankintalain hallituksen esityksessä eduskunnalle (HE 108/2016 vp., s. 203) todetaan, että ainoastaan epäselvissä tapauksissa, joissa hankintayksiköllä on syytä epäillä kirjallisessa tarjousaineistossa olevan tiedon paikkansapitävyyttä, hankintayksikön olisi myös tosiasiallisesti tarkistettava tarjoajien antamien tietojen ja näytön paikkansapitävyys.
NHG:n tarjouksessaan ja sen täsmennyksessä ilmoittamien tietojen sekä hankintayksikön selvittämien tietojen mukaan NHG:n referenssit täyttävät tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset. Delfoin hankintaoikaisuvaatimus on näin ollen perusteeton ja se tulee hylätä.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 22.11.2018 § 49
Päätös tullut nähtäväksi 06.02.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Päivi Pakarinen, lakimies, puhelin: 09 310 32240