Hakaniemen kauppahalli, pohjarakennusurakka
Pohjarakennusurakka, Hakaniemen kauppahalli
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemään sopimuksen tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneen urakoitsijan kanssa. Pohjarakennusurakan arvo on 3 879 000 euroa (alv 0 %).
Tarjouskilpailussa parhaiten sijoittui E. M. Pekkinen Oy.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan rakennusprojektien projektipäällikön tilaamaan mahdollisia lisä- ja muutostöitä 581 850 eurolla (lisätyövaraus 15 %) sekä yksikköhinnoilla tehtäviä töitä 387 900 eurolla (lisätyövaraus 10 %) Pohjarakennusurakan ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien on 4 848 750 euroa.
Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (21 päivää) on päättynyt ja vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintamenettely
Rakennustekniikka on kilpailuttanut urakan noudattaen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukaista kilpailullista neuvottelumenettelyä. Hankinnasta on 4.3.2016 toimitettu julkaistavaksi EU-hankintailmoitus Tenders Electronic Daily-tietokantaan (TED). Hankintailmoitus on lisäksi julkaistu kansallisessa HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä rakennustekniikka on julkaissut hankinnasta osallistumispyynnön, jonka perusteella halukkaat urakoitsijat ovat voineet pyytää saada osallistua hankintamenettelyyn jättämällä osallistumishakemuksen.
Rakennustekniikka vastaanotti osallistumishakemusten toimittamiselle varatun määräajan päättymiseen mennessä 4.4.2016 klo 12:00 yhteensä neljä (4) osallistumishakemusta. Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat ehdokkaat:
- Lemminkäinen Infra Oy
- Skanska Infra Oy
- YIT Rakennus Oy
- E.M. Pekkinen Oy
Osallistumispyynnön mukaan tarjouskilpailuun valitaan enintään kolme (3) tarjoajaa, mikäli soveltuvia ehdokkaita on näin monta. Mikäli soveltuvia ehdokkaita on enemmän kuin kolme, hankintayksikkö tulee vertailemaan ehdokkaiden hakemuksia ilmoittamiensa vertailuun vaikuttavien tietojen perusteella. Vertailun perusteella rakennustekniikka on valinnut neuvotteluihin seuraavat kolme (3) vertailussa eniten pistettä saanutta ehdokasta:
- Lemminkäinen Infra Oy
- E.M. Pekkinen Oy
- Skanska Infra Oy
Ehdokkaiden valinnasta kilpailulliseen neuvottelumenettelyyn on 12.4.2016 tehty päätös, joka on saanut lainvoiman.
Rakennustekniikka on käynyt hankintamenettelyyn valittujen ehdokkaiden kanssa neuvottelut, joiden tarkoituksena on ollut määritellä hankinnan toteuttamista koskeva yksi tai useampi ratkaisuvaihtoehto. Rakennustekniikka on pyytänyt ehdokkailta neuvotteluissa esitettyihin ja määritettyihin ratkaisuihin perustuvat lopulliset tarjoukset. Tarjouspyyntö toimitettiin menettelyyn valituille tarjoajille 21.9.2017.
Tarjoukset on tullut jättää rakennustekniikalle viimeistään 26.10.2017 klo 12 (Suomen aikaa) mennessä.
Saadut tarjoukset
Tarjousten jättämiselle varattuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat yritykset:
- Lemminkäinen Infra Oy
- E.M. Pekkinen Oy
Skanska Infra Oy on ilmoittanut 26.10.2017, ettei se jätä lopullista tarjousta.
Saadut tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun määräajan jälkeen. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.
Urakoitsijan valinta
Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu hankintamenettelyn ensimmäisessä vaiheessa. Tarjouskilpailuun on otettu mukaan vain ne tarjoajat, jotka ovat täyttäneet tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset. Lemminkäinen Infra Oy:n ja E.M Pekkinen Oy:n todettiin edelleen täyttävän tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkistettiin. Lemminkäinen Infra Oy:n ja E.M Pekkinen Oy:n tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, ja että tarjouskilpailun voittajaksi valitaan yksi urakoitsija.
Rakennustekniikka on vertaillut tarjoukset. Tarjousten vertailu on esitetty liitteenä.
Vertailun perusteella Lemminkäinen Infra Oy sai yhteensä 96,92 pistettä ja E.M Pekkinen Oy sai yhteensä 100 pistettä.
Rakennustekniikka esittää, että Hakaniemen kauppahallin pohjarakennustöiden rakennusurakan urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt E.M Pekkinen Oy.
Perusurakka
Rakennus peruskorjataan ja samalla sen alle rakennetaan lisää kellaritilaa teknisiä tiloja varten. Urakassa rakennetaan yksi uusi hissikuilu ja syvennetään vanhaa kuilua sekä rakennetaan uusi kellarin ulkoporras.
Optiot
Tilaaja pyysi Staran rakennustekniikalta tarjousta optioina lisäpaalutuksesta, kellarin lattian syventämisestä ja yhteydestä Hakaniemen pysäköintilaitokseen. Ko. optiot on sisällytetty pohjarakennustöiden tarjouskilpailuun ja tarjouspyyntöön (tarjouspyynnön optiot 1-6).
Ensimmäinen päätösvaihe
Ensimmäisessä päätösvaiheessa on tarkoitus tehdä päätös pohjarakennustöiden rakennusurakasta kiinteään hintaan 3 879 000 euroa (alv 0 %). Lisäksi hankintaan sisältyy lisätyövaraus 581 850 euroa (15 %) ja yksikköhinnoilla suoritettavien töiden varaus 387 900 euroa (10 %). Pohjarakennustöiden ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien on 4 848 750 euroa.
Toinen päätösvaihe
Päätöksen toiseen vaiheeseen sisältyy päätöksenteko tarjouspyyntöön sisältyvien optioiden 1-6 käyttöönottamisesta. Urakkasuunnitelmien täsmentyessä tarkentuu myös tarve optioiden käyttöönottamiselle. Suunnitelmien tarkentuessa täsmennetään myös optiona hankittavien töiden laajuus. Optiona hankittavien töiden enimmäisarvo voi olla enintään 6 519 344 euroa (sisältäen kaikki optiot 1-6). Lisäksi hankintaan sisältyy lisätyövaraus 977 901 euroa (15 %). Optioiden ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien on 7 497 245 euroa. Optiona hankittavien töiden kokonaisarvo täsmentyy suunnitelmien edetessä.
Staran johtokunta tekee optioiden hankinnasta erillisen päätöksen.
Päätös tullut nähtäväksi 27.04.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
Jukka Tiainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39725