Hallintosäännön muuttaminen
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan esitys kaupunginhallitukselle hallintosäännön muuttamiseksi siten, että kirjastopalvelut irrotetaan kulttuuripalvelukokonaisuudesta omaksi kirjastopalvelukokonaisuudeksi 1.1.2019 lukien
Esitys
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että kaupungin hallintosääntöä muutetaan seuraavasti:
Hallintosääntö 1.1.2019 lukien
II osa, 2 luku, 15 §
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalla on kulttuuri- ja kirjastojaosto, joka asettaa osaltaan kulttuuripalvelukokonaisuudelle ja kirjastopalvelukokonaisuudelle tavoitteita sekä seuraa niiden toteutumista, antaa lausunnon toimialalautakunnalle tulosbudjetista ja toimintasuunnitelmasta sekä huolehtii taide- ja kulttuuritoimintaan sekä kulttuuripolitiikan toteuttamiseen tarkoitettujen avustusten jakamiseen liittyvistä tehtävistä sekä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien hyväksymisestä.
I osa, 4 luku, 7 §, 2 momentti
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palvelukokonaisuudet
1 kohta
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala jakautuu neljään palvelukokonaisuuteen.
Kulttuuripalvelukokonaisuus vastaa kaupungin kulttuuripolitiikasta sekä kulttuuri-, orkesteri-, museo- ja taidemuseotoiminnoista. Kulttuuripalvelukokonaisuus vastaa sille kuuluvista alueellisista erityistehtävistä, joista on erikseen säädetty.
II osa, 4 luku, 7 §:n 2 momentin 1 kohta
Kirjastopalvelukokonaisuus vastaa kirjastotoiminnasta sekä valtakunnallisesta kehittämistehtävästä, josta on lailla erikseen säädetty.
II osa, 5 luku, 8 §
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan johtavat viranhaltijat
4 momentti Kirjastopalvelukokonaisuutta johtaa kirjastopalvelujen johtaja.
III osa, 17 luku, 2 §
Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston erityinen toimivalta
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kulttuuri- ja kirjastojaosto
1. asettaa osaltaan kulttuuripalvelukokonaisuudelle ja kirjastopalvelukokonaisuudelle tavoitteita sekä seuraa niiden toteutumista
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Helsingin organisaatiouudistuksessa 1.6.2017 lukien rakennettiin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan sisälle kulttuurin palvelukokonaisuus. Kaupunginkirjastosta tuli palvelukokonaisuuteen yksi palvelu. Ratkaisu on osoittautunut ongelmalliseksi.
Kirjaston tehtävä eroaa muista kulttuuripalveluista. Sillä on korostettu rooli kansalaistoiminnan olosuhteiden turvaajana, omaehtoisen kulttuuri- ja kansalaistoiminnan alustana sekä kotouttamisen ja neuvonnan toimijana.
1.1.2017 voimaan tulleen kirjastolain (1492/2016) mukaan yleisellä kirjastolla on kulttuuristen tehtävien lisäksi muitakin laajoja tavoitteita. Sen 2§:n mukaan yleisen kirjaston tulee edistää
1) väestön yhdenvertaisia mahdollisuuksia sivistykseen ja kulttuuriin;
2) tiedon saatavuutta ja käyttöä;
3) lukemiskulttuuria ja monipuolista lukutaitoa;
4) mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen;
5) aktiivista kansalaisuutta, demokratiaa ja sananvapautta.
Helsingin kirjastopalveluilla on myös muista poikkeava lakisääteinen kansallinen kehittämistehtävä. Kirjastopalvelujen aineisto- ja metatietoyksikkö sekä Valtakunnallinen kehittämisyksikkö tuottavat laki- tai sopimuspohjaisesti palveluita maan kaikille yleisille kirjastoille.
Helsingin kaupunginkirjasto tavoittaa kaupunkilaiset laajasti. Se palvelee kaikkia kaupunkilaisryhmiä, ja sitä käyttää eri selvitysten mukaan noin 80 % kaupunkilaisista (koko maan keskiarvo on noin 65%). Kunta- ja kaupunkitutkimuksen mukaan helsinkiläiset ovat kaikista kaupungin palveluista toisiksi tyytyväisimpiä kirjastoon (91%). Kaupungin organisaatiouudistuksen yhteydessä vuonna 2016 tehdyn kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kumppaniselvityksen mukaan kaikkein eniten erilaisia sidoksia ja yhteistyöhankkeita suuntautui muista toimijoista juuri kirjastoon.
Kirjasto on myös kooltaan suurempi kuin muut kulttuuripalvelukokonaisuuden palvelut. Sillä on kaupunginosakirjastojensa ja muun palveluverkkonsa, valtakunnallisen tehtävänsä ja kansainvälisen asemansa takia syvä ja moniulotteinen organisaatio jo itsessään. Aluepalvelujen yksiköllä on 37 kiinteää toimipaikkaa, kaksi kirjastoautoa sekä yhdeksän palvelupistettä sairaaloissa ja palvelutaloissa. Kirjastossa työskentelee 460 työntekijää, mikä on noin puolet palvelukokonaisuuden koko työntekijämäärästä (710 vakinaista ja 113 määräaikaista). Jätkäsaaressa kirjasto vastaa omien toimintojensa lisäksi alueen infokonttorista. Kirjaston profiili neuvonnan paikkana korostuu edelleen, kun keskustakirjasto Oodi avataan. Virka-Info on siirtymässä kaupungintalon aulasta Oodiin, samoin kaupunkiympäristön toimialan Laituri-neuvontapiste.
Toimialatasolla kirjastolle on tehtävä jatkuvasti poikkeuksia ja omia ratkaisuja. Toimialan toimintasäännössä ja hallintopäätöksissä kuten delegoinneissa kirjaston palvelu-status on johtanut erillisääntöihin. Hallinnollinen työ on lisääntynyt tavalla, joka ei tuota mitään lisäarvoa. Esimerkiksi toimialan esimieskokouksiin kutsutaan tiedonkulun varmistamiseksi kirjastosta alempi esimiestaso kuin muista palveluista. Kirjaston oma perusorganisaatio ulottuu organisaatioaseman takia alemmas kuin toimialan muiden isojen toimijoiden (liikunta ja nuoriso). Tämä hämärtää organisaatioterminologian ymmärrettävyyttä.
Kirjasto organisoi toimintaansa parhaillaan uudelleen keskustakirjasto Oodin aiheuttamien henkilöstöjärjestelyjen takia. Organisaatiomuutoksen jälkeen kaupungin nykyisen organisaatiomallin mukainen tiimi käsittäisi pääsääntöisesti 50–70 työntekijää ja useita kirjastoja. Sillä olisi myös lukuisia alatiimejä omine esimiehineen. Vastaavan kokoisia ja rakenteisia tiimejä ei löytyisi muualta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta.
Muutos pähkinänkuoressa
Hallintosäännön ja toimintasäännön muutokset tarkoittavat:
Nykyisestä kirjastopalvelusta tulee kirjastopalvelukokonaisuus.
Nykyisestä kaupunginkirjastopalvelujen yksiköistä (4) tulee palveluita.
Nykyisistä yksiköiden alaisista tiimeistä tulee yksiköitä.
Jatkovalmistelu
Muutosesityksen käsittely kaupungin hallintoelimissä etenee seuraavasti:
- Hallintosäännön muutosesitys on käsitelty sääntötoimikunnassa 26.3. ja 9.4.2018
- Muutosesitys on käsitelty toimialan henkilöstötoimikunnassa 11.4.2018
- Kaupunginhallituksen käsittely 11.6.2018 (alustava).
- Kaupunginvaltuuston käsittely 22.8.2018 (alustava).
- Toimialajohtajan päätös toimintasäännön muutoksista.
Kirjastopalvelun henkilöstölle muutosvalmistelu on lisäksi esitelty kirjaston yhteistoimintafoorumeissa 22.3., 4.4. ja 6.4.2018.
Päätös tullut nähtäväksi 02.05.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marko Luukkanen, lakimies, puhelin: 89130