Hankinta, pikapalautejärjestelmä ja laitteisto, Palvelukeskusliikelaitos

HEL 2018-004999
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 22 §

Pikapalautejärjestelmän ja laitteiston hankinta

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti esityslistalla esitetyin perustein

- hyväksyä tarjousvertailun perusteella kokonaishinnaltaan edullisimman Feedbackly Oy:n (Y-tunnus 2491940-9) tarjouksen arvonlisäverottomalta arvoltaan n. 1 400 000 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet kahdeksi (2) vuodeksi ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan hankintaa koskevan sopimuksen

- hyväksyä, että hankintasopimusta voidaan jatkaa niiden päättymisen jälkeen vielä 1+1 optiovuodella niin, että optiokauden käytöstä päättää Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen puolesta toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä,

- hyväksyä, että toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa.

Lisäksi johtokunta merkitsi tiedoksi,

- että hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta sekä kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E-palveluhankinnassa tai käyttöoikeussopimuksessa hankintasopimus, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi

Lisäksi johtokunta päättää hylätä esityslistalla esitetyin perustein tarjouspyynnön vastaisina Happy OrNot Oy:n, Roidu Oy:n, Taplause Oy:n ja Webropol Oy:n tarjoukset.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 27.4.2018 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 6.6.2018 klo 10.00.

Määräaikaan mennessä saapuivat seuraavat kuusi (6) tarjousta:

Analystica Oy (0998921-4)
Feedbackly Oy (2491940-9)
HappyOrNot Oy (2260302-1)
Roidu Oy (2177774-0)
Taplause Oy (2482415-1)
Webropol Oy (1773960-2)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.

Tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjoajat täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tarjottavalle palvelulle vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnön mukaisia tarjouksia ovat olleet Feedbackly Oy:n ja Analystica Oy:n tarjoukset.

Tarjouspyynnön vastaisia tarjouksia ovat olleet HappyOrNot Oy:n, Roidu Oy:n, Taplause Oy:n ja Webropol Oy:n tarjoukset.

HappyOrNot Oy:n tarjous esitetään hylättäväksi tarjouspyynnön vastaisena seuraavin perustein:

Tarjouspyynnössä on määritetty seuraavasti: ”Tarjous tulee laatia Suomen kielellä. Myös liitteiden osalta”. Tarjouspyynnön hylkäämisperusteissa on määritetty seuraavasti: ”Tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä mm. silloin kun siihen ei sisälly vaadittuja tietoja ja liitteitä. Tarjouspyyntöä vastaamaton tarjous voidaan sulkea pois. Pyydetyt liitteet on täydennettävä kaikilta osin ja ladattava liitteeksi. Hankintayksikkö voi halutessaan sulkea sellaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta josta kyseiset liitteet puuttuvat tai jos ne ovat puutteellisesti täydennetty tai jos tarjouksen/liitteiden ulkoasua tai laskentakaavoja on muutettu”. HappyOrNot Oy:n tarjouksen liitteenä ollut liite: kayttoliittymankielet_kysymyksien_tuottamisessa.pdf on laadittu tarjouspyynnön vastaisesti englannin kielellä. Lisäksi kyseinen liite ei vastaa tarjouspyynnön vaatimuksesta viron ja somalian kielen käytöstä. Tarjouspyynnön mukaisesti ”Tilaajan on pystyttävä tekemään käyttöliittymään kysymyksiä myös venäjän, viron, somalian ja arabian kielellä”.

Roidu Oy:n tarjous esitetään hylättäväksi tarjouspyynnön vastaisena seuraavin perustein:

Tarjouspyynnössä on määritetty seuraavasti: ”Tarjous tulee laatia Suomen kielellä. Myös liitteiden osalta”. Tarjouspyynnön hylkäämisperusteissa on määritetty seuraavasti: ”Tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä mm. silloin kun siihen ei sisälly vaadittuja tietoja ja liitteitä. Tarjouspyyntöä vastaamaton tarjous voidaan sulkea pois. Pyydetyt liitteet on täydennettävä kaikilta osin ja ladattava liitteeksi. Hankintayksikkö voi halutessaan sulkea sellaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta josta kyseiset liitteet puuttuvat tai jos ne ovat puutteellisesti täydennetty tai jos tarjouksen/liitteiden ulkoasua tai laskentakaavoja on muutettu”. Tarjouksen liitteenä ollut liite: Roidu Liite API rajapinta.pdf on laadittu tarjouspyynnön vastaisesti englannin kielellä.

Taplause Oy:n tarjous esitetään hylättäväksi tarjouspyynnön vastaisena seuraavin perustein:

Tarjouspyynnön hylkäämisperusteissa on määritetty seuraavasti: ”Tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä mm. silloin kun siihen ei sisälly vaadittuja tietoja ja liitteitä. Tarjouspyyntöä vastaamaton tarjous voidaan sulkea pois. Pyydetyt liitteet on täydennettävä kaikilta osin ja ladattava liitteeksi. Hankintayksikkö voi halutessaan sulkea sellaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta josta kyseiset liitteet puuttuvat tai jos ne ovat puutteellisesti täydennetty tai jos tarjouksen/liitteiden ulkoasua tai laskentakaavoja on muutettu”. Tarjouksessa on liitteenä ainoastaan yksi liite: Taplause Pikapalaute ja Helsingin kaupunki.pdf ei vastaa tarjouspyynnössä edellytettyjä tietoja.

Webropol Oy:n tarjous esitetään hylättäväksi tarjouspyynnön vastaisena seuraavin perustein:

Tarjouspyynnössä on määritetty seuraavasti: ”Tarjous tulee laatia Suomen kielellä. Myös liitteiden osalta”. Tarjouspyynnön hylkäämisperusteissa on määritetty seuraavasti: ”Tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä mm. silloin kun siihen ei sisälly vaadittuja tietoja ja liitteitä. Tarjouspyyntöä vastaamaton tarjous voidaan sulkea pois. Pyydetyt liitteet on täydennettävä kaikilta osin ja ladattava liitteeksi. Hankintayksikkö voi halutessaan sulkea sellaisen tarjouksen pois tarjouskilpailusta josta kyseiset liitteet puuttuvat tai jos ne ovat puutteellisesti täydennetty tai jos tarjouksen/liitteiden ulkoasua tai laskentakaavoja on muutettu”. Tarjouksen liitteenä ollut liite: Rajapintakuvaus.pdf on laadittu tarjouspyynnön vastaisesti englannin kielellä.

Tarjousten vertailu

Tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset vertailtiin kokonaishankintahinnan perusteella. Vertailuhinnat muodostuivat yksikköhintojen ja tilaajan arvioimien toimitusmäärien perusteella.

Tarjouspyynnön mukaisten tarjousten vertailu on esityslistan liitteenä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 22.06.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Antti Värtelä

Lisätietojen antaja

Seppo Stenroos, suunnittelija, puhelin: 09 310 27220

seppo.stenroos@hel.fi