Liikunta- ja urheiluvälineiden hankinta lukuvuosina 2018-2021
Liikunta- ja urheiluvälineiden hankinta lukuvuosina 2018-2021
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että liikunta- ja urheiluvälineet hankitaan lukuvuosina 2018-2021 seuraavasti:
- Kohderyhmän 1. Palloilulajien välineet ja tarvikkeet hankitaan Kerko Group Oy:ltä (Y-tunnus 2161589-9).
- Kohderyhmän 2. Yleisurheilun ja suunnistuksen välineet ja tarvikkeet hankitaan Tevella Oy:ltä (Y-tunnus 2575744-8).
- Kohderyhmän 3. Voimisteluvälineet ja tarvikkeet hankitaan Kerko Group Oy:ltä (Y-tunnus 2161589-9).
- Kohderyhmän 4. Talviurheilun välineet ja tarvikkeet hankitaan Kerko Group Oy:ltä (Y-tunnus 2161589-9).
- Kohderyhmän 5. Muut tarvikkeet hankitaan Kerko Group Oy:ltä (Y-tunnus 2161589-9).
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että
- Pohjavirta Finland Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.
- Oy Piresma Ab:n tarjous hylätään kohderyhmän 1. Palloilulajit osalta tarjouspyynnön vastaisena.
- JI Sport A/S:n tarjous hylätään kohderyhmän 2. Yleisurheilu ja suunnistus osalta tarjouspyynnön vastaisena.
- Gymnastica Oy:n tarjous hylätään kohderyhmän 3. Voimisteluvälineet ja tarvikkeet osalta tarjouspyynnön vastaisena.
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valtuuttaa toimialajohtajan allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat hankintasopimukset ja tekemään päätöksen optiokauden käyttöönotosta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinta perustuu Hankintapalveluiden tekemään tarjouspyyntöön HEL2018-005056 Liikunta- ja urheiluvälineiden hankinta. Kyseessä on EU-kynnysarvot ylittävä hankinta ja kilpailutus tehtiin käyttäen avointa menettelyä. Tarjouspyyntö julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa ja Tarjouspalvelu.fi -palvelussa 15.5.2018. Hankinta toteutetaan puitejärjestelynä, jonka kaikki ehdot on vahvistettu.
Tarjottavien tuotteiden tuli olla yleisesti kouluissa käytettäviä ja laadultaan ja ominaisuuksiltaan peruskoulu- ja lukiokäyttöön sopivia (esim. urheilulukio tai koulun urheilupainotteisuus). Lisäksi tarvikkeiden ja välineiden tulee olla turvallisia, huollettavia, kunnostettavia ja niihin tulee saada varaosia vähintään kolmen (3) vuoden ajan.
Hankinnassa olennaisin ympäristönäkökulma on välineiden kestävyys ja huollettavuus ja niiden myötä käyttöiän pidentäminen.
Tarjouspyyntö oli jaettu viiteen (5) eri kohderyhmään: 1. Palloilulajit, 2. Yleisurheilu ja suunnistus, 3. Voimisteluvälineet ja tarvikkeet, 4. Talviurheilu ja 5. Muut tarvikkeet. Tarjouksen sai antaa yhteen, useampaan tai kaikkiin kohderyhmiin, mutta kuitenkin siten, että tarjouspyynnössä esitetyt kohderyhmät tuli tarjota kokonaisina.
Kilpailutuksen tarjousten viimeinen jättöaika oli 13.6.2018 klo 15.00. Määräaikaan mennessä tarjouksia saapui kuusi (6) kappaletta: Gymnastica Oy, JI Sport A/S, Kerko Group Oy, Oy Piresma Ab, Pohjavirta Finland Oy, Tevella Oy. Saapuneet tarjoukset jakautuivat seuraavasti eri kohderyhmien välillä:
- Kohderyhmä 1: JI sport A/S, Kerko Group Oy, Oy Piresma Ab, Pohjavirta Finland Oy
- Kohderyhmä 2: JI sport A/S, Kerko Group Oy, Oy Piresma Ab, Tevella Oy
- Kohderyhmä 3: Gymnastica Oy, JI sport A/S, Kerko Group Oy
- Kohderyhmä 4: Kerko Group Oy
- Kohderyhmä 5: JI sport A/S, Kerko Group Oy, Oy Piresma Ab, Tevella Oy
Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset alustavan näytön perusteella. Tarjousvertailun voittajien osalta tarkistettiin, että tarjoajia eivät rasita hankintalain 80§:n pakolliset poissulkuperusteet eikä 81§:n mukaiset harkinnanvaraiset poissulkuperusteet.
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä tuotteille vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjouspyynnössä oli edellytetty, että tarjoajalla tulee olla laadunvarmistus- ja ympäristöjärjestelmä, josta ilmenee mm. reklamaatiot ja niiden käsittely, tuotevaihdokset, palautusten hoitaminen ja niihin liittyvien hyvitysten käsittely. Tarjoukseen on tullut liittää selvitys tarjoajan laadunvarmistus- ja ympäristöjärjestelmästä, jotka voivat olla kuvauksia tai viittaukset sertifioituihin ISO 9000 ja ISO 14001:n tai vastaaviin. Mikäli laadunvarmistus- ja/tai ympäristöjärjestelmä ei ole sertifioitu, tulee selvityksestä ilmetä laadunvarmistuksen ja ympäristöjärjestelmän menettelytavat, laadunvarmistusta ja ympäristöä koskevan ohjeistuksen rakenne ja johdon sitoutuminen laatupolitiikkaan ja ympäristöpolitiikkaan.
Pohjavirta Finland Oy:n tarjoukseensa liittämä selvitys laadunvarmistuksesta ja ympäristöjärjestelmästä oli puutteellinen eikä siitä selvinnyt kaikki vaaditut tiedot. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä Pohjavirta Finland Oy:n tarjous tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjouspyynnössä kohdassa Hankinnan kohteen kriteerit, oli määritelty tuotteille vähimmäisvaatimukset. Jotta kilpailua ei olisi rajoitettu liian tiukoilla vaatimuksilla, hyväksyttiin tuotteiden pienet poikkeamat vaatimuksista sellaisten tuotteiden kohdalla, missä vähimmäisvaatimuksena oli mittojen ennalta määritelty vaihteluväli. Vaihteluvälinä annettuihin mittoihin hyväksyttiin 20 mittayksikköä. Tuotteet, joilla oli suurempi eroavaisuus vaadittuun, hylätään tarjouspyynnön vastaisina.
Tarjouspyynnön kohderyhmässä 1. oli edellytetty, että tuotteen Salibandymaali koko on noin 105 - 90 cm. Oy Piresma Ab oli tarjouksessaan tarjonnut tuotetta Salibandymaali 140x105 cm. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä Oy Piresma Ab:n tarjous kohderyhmän 1. osalta tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjouspyynnön kohderyhmässä 2. oli edellytetty, että tuotteen Heittopallo koko on noin 100g. JI sport A/S oli tarjouksessaan tarjonnut tuotetta Heittopallo 145g. Lisäksi oli edellytetty, että toisen Heittopallo tuotteen koko on noin 200g, johon tarjoaja oli tarjonnut tuotetta Heittopallo 250g. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä JI sport A/S:n tarjous kohderyhmän 2. osalta tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjouspyynnön kohderyhmässä 3. oli edellytetty, että tuotteen Käsipainopallo koko on 0,5 kg. Oy Gymnastica Oy oli tarjouksessaan tarjonnut tuotetta Weight Ball 2 x 1kg. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä Gymnastica Oy:n tarjous kohderyhmän 3. osalta tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailuperusteena oli halvin hinta. Vertailuperusteena käytettiin ainoastaan halvinta hintaa, koska laatu on otettu huomioon tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa. Vertailu tehtiin kohderyhmittäin.
Tarjousten vertailuhinta muodostui hankinnan kohteen kriteereissä ilmoitettujen tietojen pohjalta seuraavasti: Tuotteiden suositushinnat laskettiin tuoteryhmittäin yhteen ja summasta vähennettiin tarjoajan antama alennus. Lopuksi tuoteryhmien alennetut hinnat laskettiin yhteen, mistä saatiin kohderyhmien (1-5) kokonaisvertailuhinnat.
Hinnaltaan edullisin tarjous sai maksimipisteiden (100 pistettä) verran vertailupisteitä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan siten, että edullisimman tarjouksen tarjoushinta (X) jaetaan kyseisen tarjouksen tarjoushinnalla (Y) ja kerrotaan maksimipisteillä (X/Y*100).
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset kohderyhmittäin:
- Kohderyhmä 1: Kerko Group Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 10890,21 euroa
- Kohderyhmä 2: Tevella Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 568,46 euroa
- Kohderyhmä 3: Kerko Group Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 10317,47 euroa
- Kohderyhmä 4: Kerko Group Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 1443,03 euroa
- Kohderyhmä 5: Kerko Group Oy, arvonlisäveroton vertailuhinta 529,68 euroa
Tarkemmat hintavertailut on liitteessä 1, vertailutaulukko.
Sopimuskausi on 1.9.2018 - 30.6.2021. Hankintaan sisältyy yhden (1) vuoden optiokausi, tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kohderyhmä- ja toimittajakohtaisesti. Tilaukset tullaan tekemään sopimuskaudella tarpeen mukaan. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamäärään ja tilausmäärät voivat vaihdella vuosittain.
Hankinnan arvonlisäveroton arvioitu kokonaisarvo on noin 620 000 euroa sisältäen optiokauden. Kokonaisarvo on arvioitu edellisten vuosien aikana tehtyjen hankintojen arvosta.
Hankintasopimukset tulevat voimaan molempien osapuolten allekirjoituksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Päätös tullut nähtäväksi 24.09.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Satu Paljakka, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033