Länsi-Pasilassa olevien Radiokadun ja Ilmalankadun katusuunnitelmien hyväksyminen

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-005143
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 24 §

Länsi-Pasilassa olevien Radiokadun ja Ilmalankadun katusuunnitelmien hyväksyminen

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:

  • Radiokatu suunnitelmapiirustus nro 31064/1-4
  • Ilmalankatu suunnitelmapiirustus nro 31064/1.

Lisäksi lautakunta päätti määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Lähtökohdat ja tavoitteet

Suunnittelualue on nykyistä olemassa olevaa kokoojakatua. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 7850 (hyväksytty 9.4.1979), nro 8549 (hyväksytty 8.11.1982), nro 8760 (hyväksytty 7.10.1983), nro 11354 (hyväksytty 30.11.2005), nro 11444 (hyväksytty 14.6.2006) ja nro 11561 (hyväksytty 16.11.2011). Suunnittelun tavoitteena on mahdollistaa raitiotien rakentaminen Pasilankadulta Ilmalantorille. Suunnittelu perustuu liikenne- ja katusuunnittelupalvelun laatimaan liikennesuunnitelmaluonnokseen (Radiokadun raitiotiejärjestelyt).

Suunnitelma

Radiokatu

Radiokatu on nykyinen kokoojakatu. Katualueen leveys vaihtelee 17 metrin ja 30 metrin välillä. Ajoradan leveys vaihtelee 6,5 metristä 7 metriin. Ajoradan vieressä on koko matkalla pyöräkaistat molemmin puolin lukuun ottamatta pysäkkien kohtia. Pyöräkaistan viereen rakennetaan 2 metrin pysäköintikaista Pasilankadun ja korttelin 17051 tontti 4 välille. Raitiovaunuille ja linja-autoille rakennetaan 3 metriä leveät yhteiskäyttöpysäkit Uutiskadun ja Hannanportin välille.

Ilmalankatu

Ilmalankatu on nykyinen kokoojakatu. Katualueen leveys on 17 metriä. Ajoradan leveys on 7 metriä. Ajoradan eteläreunassa on 2,5 metrin pysäköintikaista ja sen vieressä 2 metrin pyörätie ja 2 metrin jalkakäytävä. Kadun pohjoisreunassa on 3,5 metrin jalkakäytävä.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31064/1-4 (liite 1). Koostepiirustus on liitteenä 5.

Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä kaupunkiympäristön info- ja näyttelytila Laiturissa ja Helsingin kaupungin internetsivuilla 26.9.−9.10.2018 välisen ajan.

Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 7.11.–20.11.2018 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.

Suunnitelmista on tehty yksi muistutus.

Muistutuksen käsittely (liite 6)

Muistutuksessa otetaan kantaa pysäkkijärjestelyihin ja esitetään pysäkkiä Radiokadulle Ison Pajan ja Radiokatu 9 väliin palvelemaan kaikkia käyttäjäryhmiä. Radiokadun ja Rahakamarinportin liittymän yhteyteen toivotaan uutta suojatietä suoraan kohti Rahakamarintoria. Radiokadun ja Rahakamarinportin raitiovaunuvaloja pidetään hyvänä, mutta niiden sijaintiin toivotaan muutosta sekä myös koko liittymän ohjaamista liikennevaloin toivotaan. Lisäksi muistutuksessa toivottiin nykyisten linja-autolinjojen säilymistä myös jatkossa.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Katusuunnitelmassa esitetyt pysäkit on suunniteltu yhdessä HSL:n kanssa. Etelästä tullessa edellinen pysäkki on Pasilankadulla Halkopiipunkallion kohdalla. Pohjoiseen mentäessä seuraavat pysäkit ovat linja-autoille nykyiset pysäkit Ilmalankadulla ja raitiovaunulle päätepysäkki Ilmalantorilla. Esitetty pysäkkiväli tukee joukkoliikenteen nopeuttamistavoitteita ja mahdollistaa hyvän palvelutason alueella. Suunnittelualueen pysäkit toteutetaan raitiovaunujen ja linja-autojen yhteiskäyttöpysäkeillä. Rahakamarinportin liittymään esitetään nykytilanteen kaltaiset suojatiejärjestelyt liikennesuunnitelmaluonnoksen mukaisesti.

Uutta suojatietä nykyiseen nähden ei ole nähty tarkoituksenmukaiseksi. Nykyisen suojatien paikalle tehtävä uusi suojatie palvelee eri kulkusuuntia riittävästi. Ehdotettu uusi suojatie vaatisi pituutensa vuoksi välisaarekkeita, eikä niitä ole mahdollista nykyisten katualueiden puitteissa tehdä.

Rahakamarinportin liikennemäärät ovat vähäisiä, jolloin sen ja Radiokadun liittymää ei ole tarpeen ohjata liikennevaloin. Raitiotieliikenteelle rakennetaan valo-ohjaus, jotta sen kulku omalta kaistalta sekaliikenteeseen on sujuvaa.

Linjastoihin liittyvä toive on välitetty HSL:lle, jossa päätetään linja-autojen ja raitiovaunujen linjoista.

Muistutus ei aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 3 800 000 euroa (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

  euroa (alv. 0 %) euroa/m² (alv. 0 %)
Radiokatu 3 500 000 189
Ilmalankatu 300 000 168

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 120 000 euroa (alv. 0 %).

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2019 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion 8 03 30 70 Projektialueiden kadut / Uudet projektialueet ja muu täydennysrakentaminen sekä 8 01 02 10 Esirakentaminen.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.02.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Harri Verkamo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37127

harri.verkamo@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.