Vuoden 2018 talousarvion toteutumisennuste
Vuoden 2018 talousarvion toinen toteutumisennuste
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti merkitä tiedoksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vuoden 2018 talousarvion toisen toteutumisennusteen.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Tero Vuontisjärvi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginkanslian talousarvion toteutumisennusteista antaman ohjeen mukaan hallintokunnat tekevät vuonna 2018 neljä talousarvion toteutumisennustetta, joista tämä on toinen.
Kanslian antamien ohjeiden mukaan toteutumisennusteet on annettava tiedoksi lautakunnalle. Lautakunnan on ryhdyttävä toimenpiteisiin, mikäli talousarvio ei ole toteutumassa.
Ennusteeseen on sisällytetty uutena kohtana kaupunkistrategian toteutumisen raportointi.
Käyttötalouden tulot ja menot
Tuloja arvioidaan kertyvän noin 3,0 miljoonaa euroa eli 5,3 % enemmän kuin talousarviossa. Lisätulot kertyvät kaupungin saamista käyttötarkoitussidonnaisista valtionavustuksista sekä muusta ulkopuolisesta rahoituksesta, jota ei ole pystytty huomioimaan talousarviossa sekä kasvaneista varhaiskasvatuksen asiakasmaksuista.
Menoja ennakoidaan kertyvän 7,1 miljoonaa euroa eli 0,6% yli talousarvion
Menoylitys johtuu osaksi kaupungin saamista käyttötarkoitussidonnaisista valtionavustuksista sekä muusta ulkopuolisesta rahoituksesta, joita ei ole pystytty huomioimaan talousarviossa. Näiden vaikutus on yhteensä 3,8 miljoonaa euroa.
Vuoden 2018 toteutunut palkankorotus ja kertaerän jaksottaminen vuoden 2018 kuluksi kasvattaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kuluja yhteensä noin 8 miljoonaa euroa. Toimiala pystynee sopeuttamaan tämän lisämenon joulukuussa maksettavaa noin 3,3 miljoonan euron kertaerää lukuun ottamatta.
Investointimenot
Investointimäärärahoista ennustetaan jäävän käyttämättä ylitysoikeus mukaan lukien 6,4 miljoonaa euroa. Tämä johtuu pääasiassa viivästyneistä ict-hankkeista ja investoinneista. Ict-hankkeet ovat luonteeltaan monivuotisia ja aikatauluihin tulee muutoksia. Lisäksi ict-investoinneissa syntyy ennusteen mukaan säästöjä johtuen siitä, että hankintoja on pystytty toteuttamaan ennakoitua edullisemmin.
Siirtyvien investointihankkeiden osalta toimiala tulee esittämään määrärahan ylitysoikeutta vuodelle 2019.
Asiakasmäärät
Suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa ennakoidaan lapsia olevan kaikki toimintamuodot huomioiden talousarvion mukaisesti. Ruotsinkielisessä päivähoidossa on lapsia 2 123, eli 135 lasta vähemmän kuin talousarviossa.
Valtionosuuteen oikeuttavia oppilaita ja opiskelijoita ennakoidaan olevan kaikkiaan 61 296, eli noin 1 090 enemmän kuin talousarviossa on ennakoitu. Suomenkielisessä perusopetuksessa oppilasmäärä ylittää talousarvion 489 oppilaalla. Ruotsinkielisen perusopetuksen ja lukiokoulutuksen oppilasmäärä ylittää talousarvion 71 oppilaalla. Lukiokoulutuksessa opiskelijamäärä ylittää talousarvion runsaalla 100 opiskelijalla ja ammatillisessa koulutuksessa noin 470 opiskelijalla.
Vapaan sivistystyön opiskelijamäärien ja opetustuntimäärien ennustetaan pysyvän talousarvion tasolla.
Kaupunkistrategian ja toimintasuunnitelman toimenpiteiden edistyminen
Englanninkielisen koulutuksen ja varhaiskasvatuksen paikkamäärän kaksinkertaistaminen aloitetaan syksyllä 2018. Ensimmäisen vieraan kielen opetus kaikille peruskoulun ensimmäisellä luokalla oleville oppilaille aloitetaan syksyllä 2018. Kiinan kielen opiskelua laajennetaan peruskouluissa ja lukioissa. Varhaiskasvatuksen kielirikasteinen kokeilu on jatkunut ja perusopetuksessa on laajennettu kielirikasteista opetusta ja kielikylpytoimintaa.
Maksuton neljän tunnin vahaiskasvatus viisi-vuotiaille alkaa elokuussa 2018.
Avoimen ammattiopiston toiminta on jatkunut samoin kuin osaamiskeskuksen toiminta ja ohjaamo-toimintamalli.
Monikulttuuriset ohjaajat ovat jatkaneet työtään peruskouluissa.
Myönteisen erityiskohtelun rahoitusta jatketaan suomen- ja ruotsinkielisessä perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa sekä suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa edelleen ja sitä on laajennettu ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen sekä ammatilliseen koulutukseen. Myönteisellä erityiskohtelulla edistetään tasa-arvoisten varhaiskasvatus- ja koulutuspalvelujen toteutumista ja ehkäistään segregaatiokehitystä.
Nuorten syrjäytymishaasteen ratkaisemisen kaupunkistrategiahanke pureutuu systeemisten, syrjäyttävien mekanismien tunnistamiseen ja korjaamiseen. Työskentely on käynnistetty yhteistyössä toimialojen ja kumppaneiden kanssa. Hankehenkilöstö on rekrytoitu, kevään työpajojen ideoita jatkotyöstetään pilotoitaviksi sekä indikaattorityö on käynnistetty.
Kiusaamisen vastainen ohjelma on käynnistetty. Kiusaamisen nykytilannetta on kartoitettu eri menetelmin ja eri kohderyhmiä kuullen varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja toisella asteella. Kartoituksen avulla on saatu keskeisiä teemoja esiin. Kouluilla on suunnitelmat kiusaamis- ja häirintätilanteiden varalta ja lähtökohtaisesti kiusaamiseen puututaan aina. Nykytilan kartoitus toi esiin puuttumisen hankaluuden ja seurannan vaikeuden: vyyhtiin liittyy usein sosiaalinen media, kiusatun haluttomuus puhua aiheesta ja vanhempien tulehtuneet välit toisten vanhempien kanssa tai epäluuloisuus koulun henkilöstön osaamiseen.
Koulutustakuuta toteutetaan edelleen Helsingissä, eli kaikille perusopetuksen päättäville on tarjolla jatkokoulutuspaikka. Perusopetuksen opinto-ohjauksen lisäksi keskeisiä toimia koulutustakuun varmistamiseksi ovat Stadin ammattiopiston Bryggan palvelut ml. avoimet opinnot, nuorten työpajat sekä kaupungin yhteinen Ohjaamo-palvelu. Stadin ammattiopisto tarjoaa Ohjaamon asiakkaille erityisopetuksen ja opinto-ohjauksen palveluita sekä yksilöllisiä polkuja opiskelun aloittamiseksi.
Digi1-ohjelman loppuunsaattaminen etenee.
Toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen
Toimialalla on kaksi sitovaa tavoitetta vuoden 2018 talousarviossa. Toimialan sitovien toiminnallisten tavoitteiden ennakoidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.
Arviot merkittävimmistä toimintaympäristön riskeistä ja epävarmuustekijöistä sekä riskitekijät palvelutuotannossa
Varhaiskasvatuksen palvelujen kysynnän ennustaminen on haastavaa. Tämä johtuu kasvavasta väestöstä, työllisyyden parantumisesta sekä viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen vaikutuksista palveluiden kysyntään.
Ennusteen edellyttämät toimenpiteet
Ensimmäisen toteutumisennusteen yhteydessä opetuslautakunta edellytti, että toimiala raportoi toisessa ennusteessa edellytyksistä sopeuttaa silloin tiedossa olleista ja talousarvioon sisältymättömistä sopimuspalkantarkistuksista johtuvat ylityspaineet. Toisen ennusteen mukaan ne pystytään sopeuttamaan talousarvioon.
Ensimmäistä ennustetta laadittaessa kertaerän kohdentuminen jo vuoden 2018 menoksi ei ollut tiedossa. Mahdollisuudet sopeuttaa tämä lisämeno tarkentuvat kolmannessa ennusteessa. Päätökset mahdollisista toimenpiteistä on siksi perusteltua tehdä kolmannen ennusteen perusteella. Kertaerällä ei ole vaikutuksia vuoden 2019 menoihin.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 29.05.2018 § 106
Päätös tullut nähtäväksi 22.08.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 80295
Anna Tarkkala-Hellström, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 86442