Oikaisuvaatimus päätökseen 20.12.2018 § 40, Etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen, Everon Oy
Oikaisuvaatimus päätökseen 20.12.2018 § 40, Etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen, Everon Oy
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti esittelyssä mainituin perustein hylätä Everon Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan päätöstä 20.12.2018 § 40, etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen hankinta.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla johtokunnan edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintalain 74 §:n mukaan tarjouksen tulee olla tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.
Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta.
Palvelukeskusliikelaitoksen hankintamenettely
Palvelukeskusliikelaitos pyysi 4.9.2018 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymästä videoyhteyksineen hankinnasta.
Johtokunta teki asiasta hankintapäätöksen 20.12.2018 § 40, jolla hankittavan palvelun toimittajaksi valittiin Arcturia Oy.
Everon Oy:n hankintaoikaisuvaatimus
Everon Oy vaatii 11.1.2019 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan johtokunnan päätöksen oma-aloitteista oikaisemista ja käsittelemään hankintapäätöksen uudelleen, siten että kaksi halvinta tarjousta poissuljetaan tarjousvertailusta hinnoiltaan liian alhaisina ja hankintapäätös käsitellään siten, että päätöksenteko tulisi tehdä Oy Everon Ab:n ja VideoVisit Oy:n tarjouksiin pohjautuen.
Everon Oy perustelee vaatimustaan sillä, että valituksi tulleen toimittajan (Arcturia Oy) ja Vireum Oy:n tarjoamilla yksikköhinnoilla toteutetut tarjoukset eivät mahdollista palvelun tuottamista vaadituilla toiminnollisuuksilla liiketaloudellisesti.
Everon Oy on oikaisuvaatimuksessaan ilmoittanut omat laskelmansa kyseessä olevan kaltaisen hankinnan kustannuksista sekä niiden perusteella vedonnut edellä mainittujen tarjoajien tarjouskilpailusta poissulkemiseen liian alhaisen tarjoushinnan perusteella.
Johtopäätös
Esittelijä toteaa, että kaikkien tarjouskilpailuun valittujen tarjoajien tarjouksen ovat täyttäneet tarjouskilpailussa vaaditut ehdot ja ovat olleet tarjouskilpailun ehtojen mukaisia. Ennen sopimuksen allekirjoittamista hankintayksikkö on vielä erikseen pyytänyt tarkempaa selvitystä tarjottavan palvelun toimivuudesta ja tämä on toteutettu eikä sen osalta ole ollut huomautettavaa.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä.
Hankintayksikkö voi pyytää lisäselvitystä vähäisistä puutteista. Kyseessä on kuitenkin hankintayksikön oikeus, ei velvollisuus, eikä tarjouksen täsmentäminen tai täydentäminen saa vaarantaa tarjoajien tasapuolista kohtelua.
Tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Tällaisesta voisi olla kyse, jos tarjoajaa pyydetään esimerkiksi korjaamaan tarjouksessa oleva muotovirhe, kuten puuttuva allekirjoitus taikka täydentämään puuttuva tarjouksen voimassaoloa koskeva tieto.
Nyt kyseessä olevassa hankinnassa Arcturia Oy:lta on Hankintalain 96 §:n edellyttämällä tavalla vaadittu lisäselvitystä sen poikkeuksellisen alhaisesta tarjoushinnasta. Hankintayksikkö on saanut selvityksen tiedusteluunsa ja selvitys on ollut hankintayksikköä tyydyttävä.
Everon Oy:n oikaisuvaatimus perustuu heidän omaan teknologiaansa palvelun tuottamiseksi ja tapaansa hinnoitella ko. toimintojen aiheuttamat kustannukset, joten sille ei voida antaa asian arvioinnissa merkitystä.
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 20.12.2018 § 40
Päätös
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti etäpalveluihin käytettävän videoneuvottelupalvelun hankinnasta esityslistalla esitetyin perustein
- hyväksyä Arcturia Oy:n (Y-tunnus 2129661-3) tarjouksen Etäpalveluihin käytettävän videoneuvottelupalvelun toimittajaksi neljäksi (4) kuukaudeksi kokonaishinnaltaan edullisimpana ja oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä allekirjoittamaan tätä asiaa koskevan sopimuksen, koska Arcturia Oy:n tarjous on tarjousvertailussa mainittujen perusteiden mukaisesti kokonaishinnaltaan edullisin,
- että hankintasopimuksia voidaan jatkaa niiden päättymisen jälkeen vielä kahdella optiokaudella (22 kuukautta + 22 kuukautta) niin, että optiokauden käytöstä päättää Helsingin kaupungin Palvelukeskusliikelaitoksen puolesta toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä,
- että toimitusjohtaja tai hänen määräämänsä voi tehdä nyt päätettävään hankintaan tarkennuksia hankintavaltuuksiensa puitteissa
Lisäksi johtokunta merkitsi tiedoksi,
- että hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta sekä kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E-palveluhankinnassa tai käyttöoikeussopimuksessa hankintasopimus, voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
- että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on noin 600.000,00 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet.
Esittelijä
Lisätiedot
Seppo Stenroos, suunnittelija, puhelin: 310 27220
Keskushallinto Palvelukeskusliikelaitos Puhelin- ja hyvinvointipalvelut Yksikönjohtaja 30.11.2018 § 4
Päätös
Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen yksikönjohtaja päätti VideoVisit Oy:n (Y-tunnus 2123094-8) tuottaman virtuaalihoidon videoneuvottelupalvelun (VideoVisit eCare-palvelun) suorahankinnasta 28.2.2019 saakka, kuitenkin enintään siihen saakka kunnes uusi, meneillään olevan kilpailuttamisen tuloksena hankittu palvelu on saatu käynnistettyä, mikä tulee tapahtumaan viimeistään 1.3.2019.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 100 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Virtuaalihoidon videoneuvottelupalvelun (VideoVisit eCare-palvelu) sopimus on päättynyt 16.10.2018 ja tätä ennen on toteutettu palvelun uusi kilpailutus avoimena hankintana (HEL 2018-005798).
Tarjouskilpailussa saatujen tarjouksien vertailu sekä niiden tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen on hankintayksiköstä riippumattomista syistä viivästyttänyt hankintapäätöstä. Hankintalain 40§:n kohdan 4 mukaisesti hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan jos sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.
Virtuaalihoidon videoneuvottelupalvelun piirissä on kuukausittain noin 800 asiakasta ja palvelu on oleellinen osa Puhelin- ja hyvinvointipalvelujen ydinpalveluista. Palvelu on käytössä 24/7 ja sen väliaikainenkin keskeytyminen kotihoidon palvelujen tukipalveluna aiheuttaa huomattavia vaikeuksia kotihoidon piirissä olevien asiakkaiden kotiin tuotettaville lakisääteisille palveluille.
Edellä mainitun johdosta, yksikönjohtaja päättää tehdä suorahankinnan Videovisit Oy:n kanssa.
Lisätiedot
Seppo Stenroos, suunnittelija, puhelin: 310 27220
Päätös tullut nähtäväksi 15.02.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Raimo Niippa, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 27609