Hankinta, pää- ja arkkitehtisuunnittelun uudis- ja korjaushankkeiden sekä kaupunkisuunnittelun toimeksiantojen puitejärjestely

HEL 2018-005812
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 27 §

Tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelun puitejärjestely 2019 - 2021

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:

- Arkkitehtuuritoimisto Kari Ristola Oy:n tarjouksen osa-alueiden 2 ja 4 osalta, koska tarjousdokumentissa ei ole ilmoitettu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittuja tietoja yrityksen referenssien, vastuullisten suunnittelijoiden ja vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta.

- Innovarch Oy:n tarjouksen osa-alueiden 1, 2, 3 ja 4 osalta, koska tarjousdokumentissa ei ole ilmoitettu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittuja tietoja vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta.

- Ryhmittymä Helander-Leiviskä, Talli ja Schnitzlerin tarjouksen osa-alueiden 2, 3, 4 ja 5 osalta, koska tarjousdokumentissa ei ole ilmoitettu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittuja tietoja vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta.

- Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy:n tarjouksen osa-alueiden 2, 3 ja 4 osalta, koska tarjousdokumentissa ei ole ilmoitettu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittuja tietoja vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta.

- Lindroos Architects Ky:n tarjouksen osa-alueen 2 osalta, koska tarjouksen liitteessä ei ole tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaisesti ilmoitettu toista vastuullista suunnittelijaa sekä osa-alueen 4 osalta, koska tarjouksessa ilmoitettu yrityksen referenssikohde ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia sen valmistumisajankohdan osalta.

- Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy:n tarjouksen osa-alueen 1 osalta, koska tarjousdokumentissa ei ole ilmoitettu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittua tietoa vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta.

B

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelun viittä eri osa-aluetta koskevat puitesopimukset 28.2.2021 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:

Osa-alue 1 (poikkeuksellisen vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu, jaettu kolmeen koriin):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Linja Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
  4. Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy
  5. Arkkitehtitoimisto ALA Oy

Kori 2 (kasvatuksen ja koulutuksen kohteet)

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Linja Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
  4. Arkkitehtitoimisto Perko Oy
  5. JKMM Arkkitehdit Oy

Kori 3 (sosiaali- ja terveystoimen kohteet)

  1. Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy
  2. Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy
  3. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)
  4. Linja Arkkitehdit Oy
  5. JKMM Arkkitehdit Oy

Osa-alue 2 (poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu, jaettu kahteen koriin):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Arkkitehdit NRT Oy
  2. Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy
  3. JKMM Arkkitehdit Oy
  4. Arkkitehtitoimisto ALA Oy
  5. Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy

Kori 2 (kasvatuksen ja koulutuksen kohteet)

  1. Arkkitehdit NRT Oy
  2. JKMM Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehtitoimisto ALA Oy
  4. Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy
  5. Linja Arkkitehdit Oy

Osa-alue 3 (vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu, jaettu kahteen koriin):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. ARkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy
  4. Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy (AFKS)
  5. Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy

Kori 2 (päiväkotikohteet)

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy
  4. Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy (AFKS)
  5. Linja Arkkitehdit Oy
  6. Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy
  7. Arkkitehtuuritoimisto Kari Ristola Oy

Osa-alue 4 (vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu, 1 kori):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy
  2. VPL Arkkitehdit Oy
  3. PES-Arkkitehdit Oy
  4. Arkkitehtitoimisto Lasse Kosunen Oy
  5. HMT Arkkitehdit Oy
  6. Parviainen Arkkitehdit Oy
  7. Arkkitehtitoimisto Perko Oy

Osa-alue 5 (tavanomaisen vaativuusluokan pää- ja arkkitehtisuunnittelu, jaettu seitsemään koriin):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. KVA Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehdit NRT Oy
  4. Taegen arkkitehdit Oy
  5. Arkkitehtuuritoimisto Kari Ristola Oy
  6. Innovarch Oy
  7. Parviainen Arkkitehdit Oy

Kori 2 (alueellisten tarkasteluiden suunnittelutehtävät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
  3. Parviainen Arkkitehdit Oy
  4. KVA Arkkitehdit Oy
  5. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)

Kori 3 (toiminnalliset tarkastelut ja selvitykset)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. KVA Arkkitehdit Oy
  4. Studio Bergroth Oy
  5. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)

Kori 4 (palvelutilojen suunnittelutehtävät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. KVA Arkkitehdit Oy
  4. Studio Bergroth Oy
  5. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)

Kori 5 (toimistotilojen sisustussuunnittelutehtävät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. HMT Arkkitehdit Oy
  4. KVA Arkkitehdit Oy
  5. Studio Bergroth Oy

Kori 6 (siirrettävien tilaelementtien suunnittelutehtävät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. HMT Arkkitehdit Oy
  3. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)
  4. Arkkitehdit NRT Oy
  5. Parviainen Arkkitehdit Oy

Kori 7 (rakennushistorialliset selvitykset)

  1. KVA Arkkitehdit Oy
  2. ark-byroo Oy
  3. Arkkitehdit NRT Oy
  4. Innovarch Oy
  5. Kati Salonen ja Mona Schalin Arkkitehdit Oy

Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.3.2019 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 28.2.2021.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 36 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiokausia.

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella osa-alueiden sisällä koreittain.

Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta,

- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalla sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta,

- kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta,

- jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella hankkeen edellyttämää erityisosaamista, joka ei sisälly edellä kuvattujen korien osaamisalueisiin,

- sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta,

- koko sopimuskauden ajan hankintayksikkö voi ko. puitesopimustöissä järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (ns. kevennetyn kilpailutuksen), jossa valinta tehdään kilpailutuksessa esitetyillä perusteilla hankintalain 54 § ja 55 §:n mukaisesti, seuraavasti:

1) Poikkeuksellisen vaativat uudis- ja korjausrakennushankkeet, kun tilauksen ennakoitu arvo on vähintään 100 000 euroa, jolloin valintaperusteena ovat laatupisteet.

2) Vaativat uudis- ja korjausrakennuskohteet, kun tilauksen ennakoitu arvo vähintään 150 000 euroa, jolloin valintaperusteena ovat hinta- ja laatupisteet.

3) Tavanomaiset kohteet, joissa tilauksen ennakoitu arvo vähintään 100 000 euroa, jolloin valintaperusteena ovat hinta- ja laatupisteet.

Minikilpailutuksissa laadunarvioinneissa sovelletaan pääsääntöisesti arvostelukriteereinä referenssien toiminnallisia, arkkitehtonisia ja teknisiä ominaisuuksia.

Tilaaja voi antaa toimeksiannon suoraan soveltuvimmaksi katsomalleen puitesopimustoimittajalle puitesopimuksen ehtojen mukaisesta hankinnasta, jos Tilaajan hankinnan ennakoitu arvo suunnitellulla sopimuskaudella alittaa hankintalaissa tarkoitetun kansallisen kynnysarvon tai jos hankintalain 40 § ja 41 §:ssä tarkoitetut suorahankinnan perusteet täyttyvät.

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta eikä Tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin. Tilaaja voi tehdä tilauksen sopimuskaudella toimeksiannosta hankintalain 32 § - 41 §:n mukaisella menettelyllä tai hankintalain 54 § ja 55 §:n suunnittelukilpailulla.

Puitesopimustoimittajan tarjoamat yksikköhinnat eivät saa olla korkeampia kuin Toimittajan tässä tarjouskilpailussa tarjoamat yksikköhinnat. Minikilpailutuksissa yksikköhinnat saavat olla kuitenkin pienemmät kuin tässä tarjouskilpailussa.

Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Jarmo Raveala. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Kaupunkiympäristön toimiala teettää pää- ja arkkitehtisuunnittelutehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin.

Hankinta on jaettu viiteen rakennussuunnittelun vaativuusluokituksen mukaiseen osa-alueeseen. Rakennussuunnittelun osalla (osa-alueet 1 - 5) noudatetaan maankäyttö- ja rakennuslakiin sekä sitä täydentäviin asetuksiin ja ohjeisiin perustuvia ja Helsingin rakennusvalvonnan kaupunkitilan sekä uudis- ja korjausrakentamisen hankkeissa soveltamia vaativuusluokkia seuraavasti:

1. Poikkeuksellisen vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu. Osa-alue on jaettu toimialoittain kolmeen (3) eri koriin seuraavasti:
- Kori 1: Kaikki kohteet
- Kori 2: Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kohteet
- Kori 3: Sosiaali- ja terveystoimialan kohteet

2. Poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu. Osa-alue on jaettu toimialoittain kahteen (2) eri koriin seuraavasti:
- Kori 1: Kaikki kohteet
- Kori 2: Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kohteet

3. Vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu. Osa-alue on jaettu toimialoittain kahteen (2) eri koriin seuraavasti:
- Kori 1: Kaikki kohteet
- Kori 2: Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kohteet

4. Vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

5. Tavanomaisen vaativuusluokan pää- ja arkkitehtisuunnittelu. Osa-alue on jaettu tehtäväluokittain seitsemään (7) eri koriin seuraavasti:
- Kori 1: Kaikki tehtävät
- Kori 2: Alueellisten tarkasteluiden suunnittelutehtävät
- Kori 3: Toiminnalliset tarkastelut ja selvitykset
- Kori 4: Palvelutilojen sisustussuunnittelutehtävät
- Kori 5: Toimistotilojen suunnittelutehtävät
- Kori 6: Siirrettävien (väistö- ja lisätilat) tilaelementtien suunnittelutehtävät
- Kori 7: Rakennushistorialliset selvitykset.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.2.2021 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 28.2.2021 saakka.

Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 36 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on osa-alueittain ja koreittain seuraava: Osa-alueen 1 koreihin 1 - 3 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa, osa-alueen 2 koreihin 1 - 2 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa, osa-alueen 3 koriin 1 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa ja koriin 2 valitaan 4 - 7 sopimustoimittajaa, osa-alueelle 4 valitaan 4 - 7 sopimustoimittajaa, osa-alueen 5 koriin 1 valitaan 4 - 7 sopimustoimittajaa ja koreihin 2 - 7 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelun puitejärjestely 2019 - 2021” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 30.11.2018.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa konsulttivastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa.

Yritystä koskevina referensseinä osa-alueiden 1 - 4 tarjoajilta edellytetään osa-alueittain yksi (1), vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunut ja vastaanotettu tai rakenteilla oleva ja valmiusasteeltaan vähintään 50 % oleva, kasvatuksen ja koulutuksen, sosiaali- ja terveystoimen tai kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan rakennuksiin kohdistunut hanke, jossa tarjoava yritys on vastannut kohteen pää- ja arkkitehtisuunnittelusta. Osa-alueen 1 referenssikohteen tulee olla valmistunut poikkeuksellisen vaativa uudishanke, laajuudeltaan vähintään 1 500 brm² (tai rakenteilla oleva kohde vähintään 5 000 brm²). Osa-alueen 2 referenssikohteen tulee olla valmistunut poikkeuksellisen vaativa peruskorjaushanke, laajuudeltaan vähintään 1 500 brm² (tai rakenteilla oleva kohde vähintään 3 000 brm²). Osa-alueen 3 referenssikohteen tulee olla valmistunut vähintään vaativa uudishanke, laajuudeltaan vähintään 1 000 brm² (tai rakenteilla oleva kohde vähintään 2 000 brm²). Osa-alueen 4 referenssikohteen tulee olla valmistunut vähintään vaativa peruskorjaushanke, laajuudeltaan vähintään 1 500 brm² (tai rakenteilla oleva kohde vähintään 2 000 brm²).

Yritystä koskevana referenssinä osa-alueen 5 tarjoajalta edellytetään yksi palkkioltaan vähintään 20 000 euron (alv. 0 %) suuruinen, vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunut ja vastaanotettu arkkitehtisuunnittelun toimeksianto, joka voi olla vaativuudeltaan vähintään tavanomainen kasvatuksen ja koulutuksen, sosiaali- ja terveystoimen, kulttuurin ja vapaa-ajan tai muun palvelurakennuksen tai liike- tai toimistorakennuksen tilahanke tai em. käyttötarkoitukseen liittyvä siirrettävien tilaelementtien suunnittelutehtävä, jossa yritys on vastannut kohteen pää- ja arkkitehtisuunnittelutehtävistä tai muu edellä mainittuun käyttötarkoitukseen liittyvä tarveselvitys, rakennushistoriallinen selvitys tai alueellinen tarkastelu.

Osa-alueiden 1 - 4 tarjoajien tulee laadunarviointikaavakkeella nimetä vastuullisen suunnittelijan tehtäviin kaksi (2) henkilöä. Molemmilta vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään vähintään yliopistossa tai ylemmässä korkeakoulussa suoritettua arkkitehdin tutkintoa. Osa-alueen 5 tarjoajien tulee laadunarviointikaavakkeella nimetä vastuullisen suunnittelijan tehtäviin yksi (1) henkilö, jolta edellytetään vähintään ammattikorkeakoulussa suoritettu rakennussuunnittelijan tutkinto tai teknillisessä oppilaitoksessa suoritettu rakennusarkkitehdin tutkinto.

Osa-alueen 1 vastuullisten suunnittelijoiden on täytettävä uudisrakentamisen poikkeuksellisen vaativan rakennussuunnittelutehtävän suunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. 1. vastuullisen suunnittelijan tehtäviin nimetyn henkilön on lisäksi täytettävä poikkeuksellisen vaativan uudishankkeen pääsuunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. Molemmilta vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään tutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään kuuden (6) vuoden työkokemusta vaativuudeltaan vähintään vaativien uudisrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävistä, joista vähintään neljän (4) vuoden työkokemus vaativuudeltaan vähintään vaativien uudisrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävien vastuullisena rakennussuunnittelijana.

Osa-alueen 2 vastuullisten suunnittelijoiden on täytettävä korjausrakentamisen poikkeuksellisen vaativan rakennussuunnittelutehtävän suunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. 1. vastuullisen suunnittelijan tehtäviin nimetyn henkilön on lisäksi täytettävä poikkeuksellisen vaativan korjaushankkeen pääsuunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. Molemmilta vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään tutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään kuuden (6) vuoden työkokemusta vaativuudeltaan vähintään vaativien korjausrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävistä, joista vähintään neljän (4) vuoden työkokemus vaativuudeltaan vähintään vaativien korjausrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävien vastuullisena rakennussuunnittelijana.

Osa-alueen 3 vastuullisten suunnittelijoiden on täytettävä uudisrakentamisen vaativan rakennussuunnittelutehtävän suunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. 1. vastuullisen suunnittelijan tehtäviin nimetyn henkilön on lisäksi täytettävä vaativan uudishankkeen pääsuunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. Molemmilta vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään tutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään kuuden (6) vuoden työkokemusta vaativuudeltaan vähintään vaativien uudisrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävistä, joista vähintään neljän (4) vuoden työkokemus vaativuudeltaan vähintään vaativien uudisrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävien vastuullisena rakennussuunnittelijana.

Osa-alueen 4 vastuullisten suunnittelijoiden on täytettävä korjausrakentamisen vaativan rakennussuunnittelutehtävän suunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. 1. vastuullisen suunnittelijan tehtäviin nimetyn henkilön on lisäksi täytettävä vaativan korjaushankkeen pääsuunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. Molemmilta vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään tutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään kuuden (6) vuoden työkokemusta vaativuudeltaan vähintään vaativien korjausrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävistä, joista vähintään neljän (4) vuoden työkokemus vaativuudeltaan vähintään vaativien korjausrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävien vastuullisena rakennussuunnittelijana.

Osa-alueen 5 vastuullisen suunnittelijan on täytettävä uudis- ja korjausrakentamisen tavanomaisen rakennussuunnittelutehtävän pää- ja rakennussuunnittelijalle asetetut kelpoisuusvaatimukset. Vastuulliselta suunnittelijalta edellytetään tutkinnon suorittamisen jälkeen vähintään viiden (5) vuoden työkokemusta vaativuudeltaan vähintään tavanomaisten uudis- ja korjausrakennuskohteiden rakennussuunnittelutehtävistä.

Lisäksi osa-alueiden 1 - 5 vastuullisilta suunnittelijoilta edellytetään hyvää suomen kielen taitoa. Mikäli nimetyn vastuullisen suunnittelijan äidinkieli ei ole suomi, tulee sopimustoimittajaksi esitettävän tarjoajan esittää kyseisen henkilön osalta kielitaitotasoa osoittava todistus, jonka on oltava vähintään taitotasoa C2.

Osa-alueiden 1 - 5 tarjoajilla on oltava edellä ilmoitettujen vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi ainakin yksi yliopistossa tai korkeakoulussa tutkinnon suorittanut arkkitehtisuunnittelija. Tarjoajien tuli ladata tarjousdokumentin kohtaan ”Tarjouspyynnön muut ehdot” tarjoamiensa osa-alueiden kohtiin ”Muut suunnittelijat” ainakin yhden vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan tiedot.

Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajien tulee täyttää työajanseurantajärjestelmälle ja laadunvarmistusmenettelylle tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 31.12.2018 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti neljäkymmentäviisi (45) yritystä.

Tarjouksista kahdeksantoista (18) koski osa-aluetta 1, kaksikymmentäkaksi (22) osa-aluetta 2, kaksikymmentäkahdeksan (28) osa-aluetta 3, kaksikymmentäviisi (25) osa-aluetta 4 ja kolmekymmentäviisi (35) osa-aluetta 5.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

Arkkitehtuuritoimisto Kari Ristola Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia osa-alueiden 2 ja 4 osalta, koska tarjousdokumenttiin ei ole täytetty kohdassa ”Tarjouspyynnön muut ehdot” kohdissa 2.7.1 (osa-alueen 2 referenssit) ja 2.9.1 (osa-alueen 4 referenssit) tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittuja tietoja yrityksen referenssien osalta ja kohdissa 2.7.2 (osa-alueen 2 vastuulliset suunnittelijat) ja 2.9.2 (osa-alueen 4 vastuulliset suunnittelijat) vastuullisten suunnittelijoiden osalta eikä ladattu liitteitä kohtiin 2.7.3 (osa-alueen 2 muut suunnittelijat) ja 2.9.3 (osa-alueen 4 muut suunnittelijat) vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta. Arkkitehtuuritoimisto Kari Ristola Oy tulee näin ollen sulkea pois osa-alueiden 2 ja 4 tarjouskilpailusta.

Innovarch Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia osa-alueiden 1, 2, 3 ja 4 osalta, koska tarjousdokumenttiin ei ole kohdassa ”Tarjouspyynnön muut ehdot” ladattu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittuja liitteitä kohtiin 2.6.3 (osa-alueen 1 muut suunnittelijat), 2.7.3 (osa-alueen 2 muut suunnittelijat), 2.8.3 (osa-alueen 3 muut suunnittelijat) ja 2.9.3 (osa-alueen 4 muut suunnittelijat) vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta. Edellä mainittuihin kohtiin oli ladattu nimettyjen vastuullisten suunnittelijoiden 1 ja 2 tiedot, mutta ei näiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan tietoja, joten Innovarch Oy tulee näin ollen sulkea pois osa-alueiden 1, 2, 3 ja 4 tarjouskilpailusta.

Ryhmittymä Helander-Leiviskä, Talli ja Schnitzlerin tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia osa-alueiden 2, 3, 4 ja 5 osalta, koska tarjousdokumenttiin ei ole kohtaan ”Tarjouspyynnön muut ehdot” ladattu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittuja liitteitä kohtiin 2.7.3 (osa-alueen 2 muut suunnittelijat), 2.8.3 (osa-alueen 3 muut suunnittelijat), 2.9.3 (osa-alueen 4 muut suunnittelijat) ja 2.10.3 (osa-alueen 5 muut suunnittelijat) vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta ja tulee näin ollen sulkea pois osa-alueiden 2, 3, 4 ja 5 tarjouskilpailusta.

Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia osa-alueiden 2, 3 ja 4 osalta, koska tarjousdokumenttiin ei ole kohtaan ”Tarjouspyynnön muut ehdot” ladattu tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittuja liitteitä kohtiin 2.7.3 (osa-alueen 2 muut suunnittelijat), 2.8.3 (osa-alueen 3 muut suunnittelijat) ja 2.9.3 (osa-alueen 4 muut suunnittelijat) vastuullisten suunnittelijoiden lisäksi nimettävän arkkitehtisuunnittelijan osalta ja tulee näin ollen sulkea pois osa-alueiden 2, 3 ja 4 tarjouskilpailusta.

Lindroos Architects Ky:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia osa-alueen 2 osalta, koska tarjousdokumentin liitteenä olevalla laadunarviointikaavakkeella ei ole tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaisesti ilmoitettu toista vastuullista suunnittelijaa sekä osa-alueen 4 osalta, koska tarjousdokumentin kohdassa ”Tarjouspyynnön muut ehdot” kohdassa 2.9.1 (osa-alueen 4 referenssit) ilmoitettu yrityksen referenssikohde ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia sen valmistumisajankohdan osalta, koska ilmoitetun referenssin valmistumisvuodeksi on merkitty 2013. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan referenssikohteen tulee olla vuonna 2015 tai sen jälkeen valmistunut ja vastaanotettu tai rakenteilla oleva ja valmiusasteeltaan vähintään 50 %. Lindroos Architects Ky:n tarjous tulee näin ollen sulkea pois osa-alueiden 2 ja 4 tarjouskilpailusta.

Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia osa-alueen 1 osalta, koska tarjousdokumentin kohdassa ”Tarjouspyynnön muut ehdot” kohta 2.6.2 (osa-alueen 1 vastuulliset suunnittelijat) vastuullisten suunnittelijoiden tiedot on täytetty puutteellisesti ja tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksissa vaadittua liitettä ei ole ladattu kohtaan 2.6.3 (osa-alueen 1 muut suunnittelijat) ja tulee näin ollen sulkea pois osa-alueen 1 tarjouskilpailusta.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.

Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus. Osa-alueiden 1 ja 2 tarjousten vertailussa laadun osuus on 70 % ja vertailuhinnan osuus 30 %. Osa-alueiden 3 - 5 tarjousten vertailussa laadun osuus on 60 % ja vertailuhinnan osuus 40 %.

Laadunarviointi

Laadunarvioinnissa käsiteltiin kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset. Tarjouspyynnön liitteinä olevilla palautettavilla laadunarviointikaavakkeilla ilmoitettiin, että laadunarvioinnissa huomioidaan vain tarjoajan kyseisellä kaavakkeella ilmoittamat tiedot.

Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille osa-alueittain asetettujen laadunarviointikriteerien perusteella pisteet kunkin osa-alueen mukaisella pistemääräasteikolla.

Osa-alue 1 laadunarviointi: Kori 1: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kaikkien kohteiden referenssit. Kori 2: Ottaen laadunarviointikaavakkeen kohtien 1.2 ja 2.2 referensseistä huomioon vain kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kohteet sekä laadunarviointikaavakkeen kohdassa 1.3.4 esitetty vastuullisen suunnittelijan 1 valitseman referenssikohteen esittely, mikäli referenssi koskee kasvatuksen tai koulutuksen toimialaa. Kori 3: Ottaen laadunarviointikaavakkeen kohtien 1.2 ja 2.2 referensseistä huomioon vain sosiaali- ja terveystoimialan kohteet sekä laadu-arviointikaavakkeen kohdassa 1.3.4 esitetty vastuullisen suunnittelijan 1 valitseman referenssikohteen esittely, mikäli referenssi koskee sosiaali- tai terveystoimen toimialaa. Tullakseen huomioiduksi korien 2 ja 3 vertailussa, tarjoajalla on oltava esittää laadunarviointikaavakkeen kohdissa 1.2 ja/tai 2.2 vähintään 1 hyväksyttävä referenssi ko. toimialalta.

Osa-alueen 2 laadunarviointi: Kori 1: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kaikkien kohteiden referenssit. Kori 2: Ottaen laadunarviointikaavakkeen kohtien 1.2 ja 2.2 referensseistä huomioon vain kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kohteet. Tullakseen huomioiduksi korin 2 vertailussa, tarjoajalla on oltava esittää laadunarviointikaavakkeen kohdissa 1.2 ja/tai 2.2 vähintään 1 hyväksyttävä referenssi ko. toimialalta.

Osa-alueen 3 laadunarviointi: Kori 1: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kaikkien kohteiden referenssit. Kori 2: Ottaen laadunarviointikaavakkeen kohtien 1.2 ja 2.2 referensseistä huomioon vain päiväkotikohteet. Tullakseen huomioiduksi korin 2 vertailussa, tarjoajalla on oltava esittää laadunarviointikaavakkeen kohdissa 1.2 ja/tai 2.2 vähintään 1 hyväksyttävä referenssi päiväkotikohteista.

Osa-alueen 4 laadunarviointi: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kaikkien kohteiden referenssit.

Osa-alueen 5 laadunarviointi: Kori 1: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kohdan 1.2 kaikkien tehtäväluokkien referenssit. Laadunarviointikaavakkeessa on ilmoitettu, että referenssejä saa ilmoittaa referenssejä enintään viiteen eri tehtäväluokkaan. Kori 2: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kohdan 1.2 referensseistä vain alueellisten tarkasteluiden suunnittelutehtävien referenssit. Kori 3: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kohdan 1.2 referensseistä vain toiminnallisten tarkastelujen ja selvitysten referenssit. Kori 4: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kohdan 1.2 referensseistä vain palvelutilojen sisustussuunnittelutehtävien referenssit. Kori 5: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kohdan 1.2 referensseistä vain toimistotilojen suunnittelutehtävien referenssit. Kori 6: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kohdan 1.2 referensseistä vain siirrettävien (väistö- ja lisätilat) tilaelementtien suunnittelutehtävät. Kori 7: Ottaen huomioon laadunarviointikaavakkeen kohdan 1.2 referensseistä vain viran-omaisyhteistyössä tehtyjen rakennushistoriallisten selvitystehtävien referenssit. Tullakseen huomioiduksi korien 2 - 7 vertailussa, tarjoajalla on oltava esittää laadunarviointikaavakkeen kohdissa 1.2 vähintään 1 hyväksyttävä referenssi.

Laadunarviointikriteerit ovat liitteinä 1A, 1B, 1C, 1D ja 1E. Laadunarviointitaulukot ovat liitteinä 2A ja 2AA, 2B, 2C, 2D ja 2E.

Hintatarjoukset

Osa-alueiden 1 ja 2 hintatarjousten vertailuhinta muodostuu SKOL-luokittain (E, 01, 02, 03,04-05 ja 06-07) tuntimääräkertoimellaan painotettujen tuntiveloitushintojen summasta.

Osa-alueiden 1 ja 2 vertailuhintataulukko on liitteenä 3A.

Osa-alueiden 3, 4 ja 5 hintatarjousten vertailuhinta muodostuu SKOL-luokittain (01, 02, 03, 04-05 ja 06-07) tuntimääräkertoimellaan painotettujen tuntiveloitushintojen summasta.

Osa-alueiden 3, 4 ja 5 vertailuhintataulukko on liitteenä 3B.

Laadun ja hinnan arviointi

Tarjoukset arvioidaan kokonaistaloudellisin perustein. Osa-alueiden 1 ja 2 vertailussa hinnan osuus on 30 % ja laadun 70 %. Osa-alueiden 3, 4 ja 5 vertailussa hinnan osuus on 40 % ja laadun 60 %.

Osa-alueiden 1 ja 2 tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 30 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*30 pistettä.

Osa-alueiden 3, 4 ja 5 tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 40 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*40 pistettä.

Osa-alueiden 1 ja 2 tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat koreittain tarjousten laatupisteistä siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 70 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*70 pistettä.

Osa-alueiden 3, 4 ja 5 tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat koreittain tarjousten laatupisteistä siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*60 pistettä.

Tarjousten vertailupisteet muodostuvat koreittain tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat koreittain näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.

Puitesopimukseen valitaan kumppanit osa-alueiden sisällä koreittain yhteispistemäärän järjestyksen mukaisessa edullisuusjärjestyksessä korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.

Hinta-laatuvertailutaulukot osa-alueittain ovat liitteinä 4A, 4B, 4C, 4D ja 4E.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Tilaukset sopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella osa-alueiden sisällä koreittain.

Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen sopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai sopimustoimittajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta.

Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos

- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta,

- etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva sopimustoimittajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta,

- kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä toimittajalta,

- jollakin sopimustoimittajista on referenssien perusteella hankkeen edellyttämää erityisosaamista, joka ei sisälly edellä kuvattujen korien osaamisalueisiin,

- sopimustoimittajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta sopimustoimittajalta,

- koko sopimuskauden ajan hankintayksikkö voi ko. puitesopimustöissä järjestää puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (ns. kevennetyn kilpailutuksen), jossa valinta tehdään kilpailutuksessa esitetyillä perusteilla hankintalain 54 § ja 55 §:n mukaisesti, seuraavasti:

1) Poikkeuksellisen vaativat uudis- ja korjausrakennushankkeet, kun tilauksen ennakoitu arvo on vähintään 100 000 euroa, jolloin valintaperusteena ovat laatupisteet.

2) Vaativat uudis- ja korjausrakennuskohteet, kun tilauksen ennakoitu arvo vähintään 150 000 euroa, jolloin valintaperusteena ovat hinta- ja laatupisteet.

3) Tavanomaiset kohteet, joissa tilauksen ennakoitu arvo vähintään 100 000 euroa, jolloin valintaperusteena ovat hinta- ja laatupisteet.

Minikilpailutuksissa laadunarvioinneissa sovelletaan pääsääntöisesti arvostelukriteereinä referenssien toiminnallisia, arkkitehtonisia ja teknisiä ominaisuuksia.

Tilaaja voi antaa toimeksiannon suoraan soveltuvimmaksi katsomalleen puitesopimustoimittajalle puitesopimuksen ehtojen mukaisesta hankinnasta, jos Tilaajan hankinnan ennakoitu arvo suunnitellulla sopimuskaudella alittaa hankintalaissa tarkoitetun kansallisen kynnysarvon tai jos hankintalain 40 § ja 41 §:ssä tarkoitetut suorahankinnan perusteet täyttyvät.

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta eikä Tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin. Tilaaja voi tehdä tilauksen sopimuskaudella toimeksiannosta hankintalain 32 § - 41 §:n mukaisella menettelyllä tai hankintalain 54 § ja 55 §:n suunnittelukilpailulla.

Puitesopimustoimittajan tarjoamat yksikköhinnat eivät saa olla korkeampia kuin Toimittajan tässä tarjouskilpailussa tarjoamat yksikköhinnat. Minikilpailutuksissa yksikköhinnat saavat olla kuitenkin pienemmät kuin tässä tarjouskilpailussa.

Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on osa-alueittain ja koreittain seuraava: Osa-alueen 1 koreihin 1 - 3 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa/kori, osa-alueen 2 koreihin 1 - 2 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa/kori, osa-alueen 3 koriin 1 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa ja koriin 2 valitaan 4 - 7 sopimustoimittajaa, osa-alueelle 4 valitaan 4 - 7 sopimustoimittajaa, osa-alueen 5 koriin 1 valitaan 4 - 7 sopimustoimittajaa ja koreihin 2 - 7 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa/kori.

Esitetään, että sopimustoimittajia tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelun puitejärjestelyn piiriin valitaan osa-alueittain ja koreittain seuraavasti:

1. Poikkeuksellisen vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu. Osa-alue on jaettu toimialoittain kolmeen (3) eri koriin seuraavasti:
- Kori 1: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 2: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 3: 5 sopimustoimittajaa.

2. Poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu. Osa-alue on jaettu toimialoittain kahteen (2) eri koriin seuraavasti:
- Kori 1: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 2: 5 sopimustoimittajaa.

3. Vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu. Osa-alue on jaettu toimialoittain kahteen (2) eri koriin seuraavasti:
- Kori 1: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 2: 7 sopimustoimittajaa.

4. Vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu:
- 7 sopimustoimittajaa.

5. Tavanomaisen vaativuusluokan pää- ja arkkitehtisuunnittelu. Osa-alue on jaettu tehtäväluokittain seitsemään (7) eri koriin seuraavasti:
- Kori 1: 7 sopimustoimittajaa
- Kori 2: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 3: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 4: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 5: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 6: 5 sopimustoimittajaa
- Kori 7: 5 sopimustoimittajaa.

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ja koreittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:

Osa-alue 1 (poikkeuksellisen vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu, jaettu kolmeen koriin):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Linja Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
  4. Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy
  5. Arkkitehtitoimisto ALA Oy

Kori 2 (kasvatuksen ja koulutuksen kohteet)

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Linja Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
  4. Arkkitehtitoimisto Perko Oy
  5. JKMM Arkkitehdit Oy

Kori 3 (sosiaali- ja terveystoimen kohteet)

  1. Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy
  2. Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy
  3. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)
  4. Linja Arkkitehdit Oy
  5. JKMM Arkkitehdit Oy

Osa-alue 2 (poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu, jaettu kahteen koriin):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Arkkitehdit NRT Oy
  2. Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy
  3. JKMM Arkkitehdit Oy
  4. Arkkitehtitoimisto ALA Oy
  5. Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy

Kori 2 (kasvatuksen ja koulutuksen kohteet)

  1. Arkkitehdit NRT Oy
  2. JKMM Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehtitoimisto ALA Oy
  4. Arkkitehdit Davidsson Tarkela Oy
  5. Linja Arkkitehdit Oy

Osa-alue 3 (vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu, jaettu kahteen koriin):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy
  4. Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy (AFKS)
  5. Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit Oy

Kori 2 (päiväkotikohteet)

  1. Verstas Arkkitehdit Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy
  4. Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy (AFKS)
  5. Linja Arkkitehdit Oy
  6. Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy
  7. Arkkitehtuuritoimisto Kari Ristola Oy

Osa-alue 4 (vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu, 1 kori):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy
  2. VPL Arkkitehdit Oy
  3. PES-Arkkitehdit Oy
  4. Arkkitehtitoimisto Lasse Kosunen Oy
  5. HMT Arkkitehdit Oy
  6. Parviainen Arkkitehdit Oy
  7. Arkkitehtitoimisto Perko Oy

Osa-alue 5 (tavanomaisen vaativuusluokan pää- ja arkkitehtisuunnittelu, jaettu seitsemään koriin):

Kori 1 (huomioitu kaikki laatutekijät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. KVA Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehdit NRT Oy
  4. Taegen arkkitehdit Oy
  5. Arkkitehtuuritoimisto Kari Ristola Oy
  6. Innovarch Oy
  7. Parviainen Arkkitehdit Oy

Kori 2 (alueellisten tarkasteluiden suunnittelutehtävät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
  3. Parviainen Arkkitehdit Oy
  4. KVA Arkkitehdit Oy
  5. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)

Kori 3 (toiminnalliset tarkastelut ja selvitykset)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. KVA Arkkitehdit Oy
  4. Studio Bergroth Oy
  5. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)

Kori 4 (palvelutilojen suunnittelutehtävät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. KVA Arkkitehdit Oy
  4. Studio Bergroth Oy
  5. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)

Kori 5 (toimistotilojen sisustussuunnittelutehtävät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. Parviainen Arkkitehdit Oy
  3. HMT Arkkitehdit Oy
  4. KVA Arkkitehdit Oy
  5. Studio Bergroth Oy

Kori 6 (siirrettävien tilaelementtien suunnittelutehtävät)

  1. Arkkitehtitoimisto Rauhalammi Oy
  2. HMT Arkkitehdit Oy
  3. Architecture Workshop Finland Oy (AW2-arkkitehdit)
  4. Arkkitehdit NRT Oy
  5. Parviainen Arkkitehdit Oy

Kori 7 (rakennushistorialliset selvitykset)

  1. KVA Arkkitehdit Oy
  2. ark-byroo Oy
  3. Arkkitehdit NRT Oy
  4. Innovarch Oy
  5. Kati Salonen ja Mona Schalin Arkkitehdit Oy.
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 04.03.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Lisätietojen antaja

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081

jari.kitunen@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43148

maarit.johansson@hel.fi