Helsinginkadun ja siihen liittyvien katujen katusuunnitelmien hyväksyminen

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-005957
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 401 §

Helsinginkadun ja siihen liittyvien katujen katusuunnitelmien hyväksyminen

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Anni Sinnemäki: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:

  • Helsinginkatu välillä Sturenkatu-Kaarlenkatu nro 30881/1-2
  • Kaarlenkatu välillä Franzeninkatu-Helsinginkatu nro 30882/1
  • Läntinen Brahenkatu nro 30883/1.
Sulje

Lähtökohdat ja tavoitteet

Kadut ovat nykyisiä olemassa olevia asunto- ja kokoojakatuja. Suunnitelmien lähtökohtana on kaupunkisuunnittelulautakunnan 25.4.2017, § 207 hyväksymä liikennesuunnitelma 6716-1.

Katujen rakentamisen tavoitteena on kehittää Helsinginkadun raitioliikennettä parantamalla raidegeometriaa ja erottamalla raitiovaunuliikenne ajoneuvoliikenteessä. Raitiovaunupysäkkejä järjestellään uudelleen toimivammaksi kokonaisuudeksi. Lisäksi pyöräliikenteen olosuhteita parannetaan rakentamalla katuosuudelle kantakaupungin pyöräliikenteen pääverkon tavoitetila 2025 -suunnitelman nro 6083-7 mukaiset yksisuuntaiset pyörätiet. Samalla kadun kunnallistekniikkaa saneerataan.

Suunnitelma

Helsinginkatu

Helsinginkatu on nykyinen kantakaupungin alueellinen kokoojakatu. Katusuunnitelman tavoitteena on Helsinginkadun (välillä Sturenkatu–Kaarlenkatu), Kaarlenkadun (välillä Franzeninkatu–Helsinginkatu) ja Läntisen Brahenkadun joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun edellytyksien parantaminen. Raitiovaunupysäkkejä järjestellään alueella toimivammaksi kokonaisuudeksi. Kantakaupungin pyöräliikenteen pääverkkoa täydennetään tavoitetilan mukaiseksi yksisuuntaisten pyöräteiden rakentamisella.

Kaarlenkatu

Kaarlenkatu on nykyinen kantakaupungin asuntokatu. Jalankulun edellytyksiä parannetaan rakentamalla suojatiet nykyisten ohjeiden mukaisesti. Raitioliikenteen sujuvoittamiseksi Kaarlenkadun ja Helsinginkadun liittymässä muutetaan kiskogeometriaa. Castreninkadun liittymän eteläpuolella oleva raitiotiepysäkki poistuu ja tilalle tulee kadunvarsipysäköintiä.

Läntinen Brahenkatu

Läntinen Brahenkatu on nykyinen kantakaupungin paikallinen kokoojakatu. Jalankulun edellytyksiä parannetaan rakentamalla suojatiet nykyisten ohjeiden mukaisesti. Läntisen Brahenkadun itäreunan pyörätie muutetaan yksisuuntaiseksi pohjoisen suuntaan. Etelän suuntaan pyöräily tapahtuu pääosin ajoradalla ja Urheilutalon edustalla erillisellä pyöräkaistalla. Urheilutalon kohdalla oleva raitiotiepysäkki poistuu.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista.

Katusuunnitelmat täyttävät maankäyttö- ja rakennuslain 85 §:ssä ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen 41 §:ssä säädetyt edellytykset. Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmasuunnitelmaluonnokset olivat esillä Helsingin kaupungin info- ja näyttelytila Laiturissa ja Helsingin kaupungin internetsivuilla 11.-24.4.2018 välisen ajan.

Katusuunnitelmat olivat nähtävillä maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti 6.-19.6.2018 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille sekä Kallio- ja Alppila-seuroille.

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n 1. momentin perusteella osallisilla on oikeus tehdä muistutus katusuunnitelmaehdotuksesta. Muistutus on toimitettava kunnalle ennen nähtävillä oloajan päättymistä.

Suunnitelmista ei ole tehty muistutuksia.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 2 178 000 euroa, keskimäärin 75 euroa/m² (alv. 0 % ). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

  euroa (alv. 0 %)
Helsinginkatu 1 529 000
Kaarlenkatu   240 000
Läntinen Brahenkatu 409 000
Yhteensä 2 178 000

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 112 000 euroa (alv. 0 %). Ylläpitokustannukset eivät muutu nykyisestä.

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2020 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdan 8 03 01 02 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt alakohdasta jalankulun ja pyöräilyn väylät.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 84-86 §, 62 §, 190 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 03.09.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Anna Tienvieri, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 20480

anna.tienvieri@hel.fi