Tietopyyntö, As Oy Helsingin Marco Poloa koskevia korjausasiakirjoja, As Oy Helsingin Marco Polo

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-006168
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 156

Tietopyyntö, As Oy Helsingin Marco Poloa koskevia korjausasiakirjoja, As Oy Helsingin Marco Polo

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti, että tietopyynnön tekijälle luovutetaan urakan muutostöitä koskevat tarjoukset nro 1.2, 9.2, 11.2, 15.2, 16, 17.2, 27, 28, 29, 36 ja 37.2.

LVI-työselostus ja palokatkosuunnitelma on jo luovutettu tietopyynnön tekijälle eikä niitä ole enää tarpeen luovuttaa toistamiseen.

Muita pyydettyjä asiakirjoja ei voida luovuttaa, koska niitä ei ole Helsingin kaupungin hallussa.

Päätöksen perustelut

Asunto Oy Helsingin Marco Polo on pyytänyt saada seuraavat asuntoyhtiötä koskevat asiakirjat:

- Kaikki urakan muutostöitä koskevat pöytäkirjat ja muut asiakirjat, mm. lisä- ja muutostyöpalavereista:13.02.2013, 10.04.2013, 08.05.2013, 12.06.2013, 06.08.2013, 06.09.2013, 06.02.2014, 06.05.2014, 29.08.2014 ja muut palaverit

- Kaikki urakan muutostöitä koskevat tarjoukset, mm. tarjousnumerot: 45.2. 47.2. 52.2 102.2 103.2 104 107 109.2 110.2 111.2 112 141.2 142.2 143.2 ja muut tarjoukset

- Autohalli: kantavien rakenteiden (pilarit ja palkit) betonointipöytäkirjat
- Autohalli: murtuneen pilarin korjausvalun betonointipöytäkirja
- Asuntojen ikkunoiden materiaalitodistukset
- Asuntojen viemärikuvausraportti
- Ilmamäärämittausraportti/JM Air Oy 2017
- Julkisivun koristepilarit: rakennesuunnittelijan lausunto kiinnitysten oikeellisuudesta
- A-talon A2-linjan parvekkeen alustan korjatut vesieristeet: vedenpainekokeen pöytäkirja
- Liiketilan lattian alustilan kosteuskartoitus, kuivatussuunnitelma ja –raportti
- Ymmärrettävä palokatkosuunnitelma ja palokatkojen tarkastuspöytäkirja
- Pihakannen kokonaisvaltainen korjaussuunnitelma (sisältää mm. liikuntasauma, asuntopihojen terassit)
- Terassien korjaussuunnitelmat
- Ajantasaiset loppupiirustukset, joissa on esitetty tehdyt muutokset

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (21.5.1999/621, julkisuuslaki) 13 §:n mukaan pyyntö saada tieto viranomaisen asiakirjan sisällöstä on yksilöitävä riittävästi siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee.

Tietopyynnön tekijän pyyntö saada kaikki urakan muutostöitä koskevat pöytäkirjat ja muut asiakirjat ei ole riittävän yksilöity eikä Helsingin kaupunki pysty selvittämään mitä asiakirjoja tietopyyntö koskee. Tietopyynnössä yksilöidyistä lisä- ja muutostyöpalavereista13.02.2013, 10.04.2013, 08.05.2013, 12.06.2013, 06.08.2013, 06.09.2013, 06.02.2014, 06.05.2014, 29.08.2014 Helsingin kaupungilla ei ole hallussa pöytäkirjoja.

Urakan muutostyötarjouksista Helsingin kaupungilla on hallussaan seuraavat tarjoukset: 1.2, 9.2, 11.2, 15.2, 16, 17.2, 27, 28, 29, 36 ja 37.2.

Lopuista pyydetyistä asiakirjoista tietopyynnön tekijä on tehnyt jo aiemmin tietopyynnön, johon on vastattu valituskelpoisella päätöksellä 6.7.2018. Pyydetyistä asiakirjoista Helsingin kaupungilla on hallussaan LVI-työselostus ja palokatkosuunnitelma. LVI-työselostus ei sisällä liitteitä, joten pyydettyjä LVI-työselostuksen liitteitä ei voida luovuttaa. LVI-työselostus ja palokatkosuunnitelma on jo luovutettu tietopyynnön tekijälle.

Muita pyydettyjä asiakirjoja ei voida luovuttaa, koska Helsingin kaupungilla ei ole niitä hallussaan.

Päätös tullut nähtäväksi 16.10.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anne Pietilä, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32361

anne.pietila@hel.fi

Päättäjä

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Tarjous 1.2
2. Tarjous 11.2
3. Tarjous 15.2
4. Tarjous 16
5. Tarjous 17.2
6. Tarjous 9.2
7. Tarjous nro 27
8. Tarjous nro 28
9. Tarjous nro 29
10. Tarjous nro 36
11. Tarjous nro 37.2

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.