Valtuutettu Terhi Koulumiehen aloite Munkkivuoren liikennejärjestelyistä
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Terhi Koulumiehen ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee Munkkivuoren liikennejärjestelyjen muuttamista toimivammiksi
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Liikennevalo-ohjatut pyöräkaistat on rakennettu Ulvilantielle Raumantien läheisyydestä Huopalahdentien yli Niemenmäkeen. Vastaavat pyöräkaistat Huopalahdentien yli rakennetaan lähivuosina myös Teboilin risteyksen kohdalle. Muita pyöräteitä ei ole suunnitteilla, sillä pääpyörätiet ovat puistossa Ulvilantien ulkokehällä ja reitit keskustaan kulkevat säteittäisesti Munkkivuoren sisällä. Ostoskeskuksenkin edustalla pyöräily on mahdollista ajoradalla, koska liikennettä on rauhoitettu hidastein sekä erottamalla pysäköintialue ajoradasta. Alle 12 vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävillä. Pyöräteiden rakentamista vaikeuttaa tilanpuute: Ulvilantieltä pitäisi poistaa 340 pysäköintipaikkaa ja ostoskeskuksen edustalta 31 pysäköintipaikkaa.
Pääpyöräteillä voidaan jatkossa tutkia jalankulun ja pyöräilyn erottelua, mutta muilla hiekkateillä väylän leventäminen ja asfaltointi muuttaisi liikaa puiston ja liikkumisen luonnetta. Pyöräteiden molemmissa päissä on liikennemerkki, mistä voi hahmottaa pyörätien päättymisen – ilman pyöräilyn sallivaa merkkiä kadunvarren väylät ovat jalkakäytäviä. Helsingin kaupunkipyöräasemista noin kolmasosa on ajoradan tasossa ja samaa sijoitusta käytetään muissakin kaupunkipyöräjärjestelmissä. Jalankulkijat eivät voi käyttää pyöräteiden jatkeita. Pyöräopasteen vihreä vaihe esimerkiksi Ulvilantie 2 kohdalla Huopalahdentien yli on säädetty pyöräilijöille sopivaksi.
Jalankulun turvallisuus paranee Ulvilantiellä syksyn 2018 aikana, kun asukas- ja yrityspysäköintijärjestelyihin liittyvät suojatiesaarekkeet pysäköintikieltoineen toteutetaan, muun muassa Ulvilantie 3 kohdalle. Silloin kaikilla suojateillä on mahdollista ylittää ajorata kahdessa osassa ja suojatiemerkki on hyvin näkyvillä ajoradan keskellä. Hidasteiden käyttöä keskitetään Helsingissä koulujen ja päiväkotien edustalle, ja muilla koulureiteillä pyritään muuten turvalliseen tasoon. Raumantien liikennettä on jo rauhoitettu rakenteellisesti. Länsiosan 300 metrin matkalla on kolmet hidasteet, kavennettu mutkittelu pysähtymiskieltoineen sekä jalkakäytävät molemmin puolin, paitsi peruskoulun kohdalla. Jalankulkijoilla ei ole vaaraa, mutta saattoliikenne voi hetkellisesti jumittua.
Ajonopeuksia tullaan hillitsemään automaattisen kameravalvonnan keinoin Huopalahdentiellä ja mahdollisesti nopeusnäyttötaulun avulla Ulvilantie 2 - 6 suoralla. Ulvilantien ajonopeuksia hillitsevät osaltaan koillisreunan sisäkaarteelle lisättävä pysäköinti ja uudet suojateiden keskisaarekkeet. 40 km/h -tiemerkinnät uusitaan kesän aikana.
Teboilin risteyksessä Huopalahdentielle suoraan ajavat on ohjattu oikean puoleiselle kaistalle, koska oikealle kääntyvät on risteyksen pienin liikennevirta ja suoraan ajavat suurin. Vihreää valoa jaetaan optimaalisesti siten, ettei Huopalahdentie ruuhkaannu. Jatkossa nykyinen nuoliohjaus poistuu, kun uudet pyöräkaistat ohjataan liikennevaloissa Huopalahdentien yli ja oikealle kääntyvien autoilijoiden tulee väistää suoraan Huopalahdentielle ajavia pyöräilijöitä. Kesällä 2018 parannetaan Ulvilantien ja Naantalintien risteystä rakentamalla suojatien keskikoroke sekä maalaamalla etuajo-oikeusjärjestelyjä selkeyttävät tiemerkinnät. Tulevaisuudessa ostoskeskuksen laajennuksen yhteydessä Naantalintie siirretään pohjoisemmaksi ja risteys rakennetaan uudelleen.
Munkkivuoresta on hyvät joukkoliikenneyhteydet Kamppiin, josta pääsee metrolla Rautatientorille. Linjan 18 päätepysäkkiä siirrettiin, koska Kaivokadun ruuhkaisuus vähensi liikennöinnin luotettavuutta ja yhteydet Eiraan piti taata linjan 14B lakkauttamisen vuoksi.
Kuorma-autojen pysäköintipaikat on merkittävä erikseen, koska kuorma-autoilijat eivät voi saada asukaspysäköintitunnusta. Asemakaavoissa määrätään yleisesti, että kuorma-autoille pitää varata 1 autopaikka 15 000 asuinkerrosneliömetriä kohden. Kaupunki ei kuitenkaan vaadi kiinteistöjä merkitsemään kuorma-autopaikkoja tonteille, vaan ne voivat olla kadulla. Muualla Helsingissä kuorma-autojen kadunvarsipaikkojen merkitseminen on yleistä. Ulvilantie 23 kohdan kuorma-auton pysäköintipaikka on ulkokaarteessa puiston kohdalla.
Muusanpolun alussa olevaa ajoreittiä kavennetaan ja sen ympäristö kivetään Muusantorin peruskorjauksen yhteydessä vuonna 2020. Tämä ohjaa ajoneuvoja reitin keskiosalle ja rauhoittaa ajonopeuksia. Samaa reittiä tulee kulkemaan myös Muusanpolku 1:sen ajoneuvot.
Lapinmäentielle on tehty rauhoittamistoimenpiteitä, jotta Turun moottoritien ja Hakamäentien välinen autoliikenne ei kulkisi asuinalueen läpi vaan ohjautuisi pääkatuverkolle. Sujuvampien olosuhteiden järjestäminen houkuttaisi Lapinmäentielle lisää läpiajavaa autoliikennettä.
Yleiskaavassa on varaus tunnelin rakentamiselle Hakamäentieltä Turun moottoritielle, mutta sitä ei ole toistaiseksi sisällytetty 10 vuoden investointiohjelmaan. Tunneliratkaisua tarkastellaan Vihdintien bulevardin suunnittelun yhteydessä.
Vihdintien pikaraitotiestä laaditaan yleissuunnitelma, jossa Munkkivuoren pysäkki sijoittuu ostoskeskuksen yhteyteen. Aiemmat selvitykset raitiotielinjoista Munkkivuoreen ovat lähtökohdiltaan vanhentuneet uudessa yleiskaavassa määritellyn raideliikenteen runkoverkon myötä.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Terhi Koulumies ja yksi muu kaupunginvaltuutettua ovat tehneet 30.5.2018 valtuustoaloitteen, joka on tiivistettynä seuraavanlainen:
Munkkivuoreen toivotaan seuraavia toimenpiteitä:
- Ulvilantielle on saatava pyörätiet ja olemassa olevat pitää merkitä selkeämmin
- pyöräily ja jalankulku pitää erottaa koko Munkkivuoressa
- ostoskeskuksen sivuitse pitää saada pyörätie
- puistosta Ulvilantielle tultaessa pitää selkeyttää onko jalkakäytävä vai pyörätie
- kaupunkipyöräasemat pitää poistaa ajoradalta
- Ulvilantien suojateille pitää lisätä hidasteita
- Nopeusnäyttö Ulvilantie 17 kohdalle ja Huopalahdentielle
- nopeusrajoitusta osoittavaa 40 -tiemerkintää tulee lisätä Ulvilantiellä
- Raumantie pitää rauhoittaa autoliikenteeltä
- Lapinmäentien ruuhkat pitää purkaa
- Teboilin risteys
- väistämisvelvollisuudet pitää selkeyttää
- liikennemerkkien sijoittelua ja näkyvyyttä pitää parantaa
- oikealle kääntyville pitää saada oma kaista nuoliopasteella
- liikennevalojen vihreää pitää lisätä
- jalankulkijoiden turvallisuutta pitää lisätä
- Ulvilantien 1-2 kohdalle suojatie
- Kuorma-autojen pysäköinnille syrjäisempi paikka kuin Ulvilantie 23
- autojen pysäköinti liian lähellä suojatiesaarekkeita pitää estää
- pysäkkiä pitää siirtää kauemmas Ulvilantie 19 - 21 suojatiestä
- hidastetöyssyt pysäkin eteen, koska suojatiellä kulkee Ranskalaisen koulun oppilaita
- autolla ajo pitää estää Muusantori 1A ja Muusantori 5 välistä
- Tunneli Hakamäentieltä Turun moottoritielle
- Bussireitin päätepysäkin siirtäminen Eirasta rautatieasemalle
- oma raitiotieyhteys Munkkivuoresta keskustaan
- Vihdintien pikaraitiotie pitää toteuttaa pikaisesti
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan valtuustoaloitteesta lausunnon kaupunginhallitukselle 21.8.2018 mennessä.
Päätös tullut nähtäväksi 07.09.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eeva Väistö, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37353