Verkkosaaren pohjoisosan asemakaava-alueen kunnostusurakka sekä kaivettavien maamassojen käsittely ja loppusijoitus

HEL 2018-006298
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 38

Verkkosaaren pohjoisosan purku-, rakennus- ja puujätteen ym. varastokasojen vastaanotto ja loppusijoitus

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti oikeuttaa tonttipäällikön tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat puitesopimukset Verkkosaaren pohjoisosan purku-, rakennus- ja puujätteen ym. varastokasojen vastaanotosta ja loppusijoituksesta alla esitettyjen toiminnanharjoittajien kanssa:

Luokka 1.
1. Veikko Lehti Oy
2. Kuusakoski Oy
3. Pyhäjärviseudun Ympäristöhuolto Oy
4. Lassila & Tikanoja Oyj
5. Kreate Oy
6. Delete Finland Oy

Luokka 2.
1. Veikko Lehti Oy
2. Delete Finland Oy
3. Kreate Oy
4. Kuusakoski Oy
5. Destaclean Oy
6. Pyhäjärviseudun Ympäristöhuolto Oy
7. Lassila & Tikanoja Oyj

Luokka 3.
1. Kuusakoski Oy
2. Lassila & Tikanoja Oy
3. Delete Finland Oy

Luokka 4.
1. Veikko Lehti Oy
2. Kuusakoski Oy
3. Pyhäjärviseudun Ympäristöhuolto Oy
4. Lassila & Tikanoja Oyj
5. Delete Finland Oy

Luokka 5.
1. Kuusakoski Oy
2. Romu Keinänen Oy
3. Pyhäjärviseudun Ympäristöhuolto Oy
4. Veikko Lehti Oy
5. Delete Finland Oy
6. Lassila & Tikanoja Oyj

Luokka 6.
1. Lassila & Tikanoja Oyj
2. Kuusakoski Oy
3. Delete Finland Oy (Espoo)

Luokka 7.
1. Romu Keinänen Oy
2. Delete Finland Oy

Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu. Sopimukset allekirjoitetaan aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuohjeen tiedoksi. Sopimus on voimassa seitsemän (7) kuukautta.

Puitesopimuksella tilattavien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 2,9 miljoonaa (2 900 000) euroa.

Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta. Puitesopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin puitesopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Tarjouksissa on esitetty yksikköhinnat, joihin sisältyy kaikki kyseisen luokan varastokasojen vastaanottoon ja loppusijoitukseen liittyvät kustannukset. Tarjouksessa on esitetty myös mahdollinen yksikköhinta euroa/kuorma materiaalin vaakaukselle vastaanottokohteessa. Hankinta tullaan tilaamaan kokonaiskustannuksiltaan edullisimmalta vastaanottopaikalta. Hankinnan vertailuhinta saadaan laskemalla yhteen edellä mainittu vastaanottohinta ja vaakamaksu sekä tilaajan määrittämät kuljetuskustannukset vastaanottopaikkaan. Tehdyt vertailut dokumentoidaan taulukoina. Koska kokonaiskustannuksiin sisällytetään myös kuljetushinta, edullisin vastaanottopaikka saattaa erota tässä päätöksessä esitetystä etusijajärjestyksestä.

Kunkin varastokasan osalta kyseiseen luokkaan kuuluvan varastokasan ensisijaiseksi vastaanottopaikaksi valitaan vertailuhinnaltaan halvimman hinnan antanut paikka. Edullisuusjärjestyksestä voidaan poiketa, mikäli vertailuhinnaltaan edullisin vastaanottaja ei pysty ottamaan materiaalia vastaan tarvittavassa aikataulussa tai tämä ei vastaa varastokasan vastaanottoa koskeviin tiedusteluihin. Mikäli edullisimman vastaanottopaikan kapasiteetti kyseisen erän osalta täyttyy urakan aikana, toimitetaan jäljellä oleva varastokasa vertailuhinnaltaan toiseksi halvimpaan vastaanottopaikkaan sillä edellytyksellä, että paikalla on kapasiteettia ottaa ko. materiaali vastaan. Mikäli toiseksi halvimman vastaanottopaikan kapasiteetti täyttyy, sijoitetaan varastokasa kolmanneksi edullisimpaan vastaanottopaikkaan sillä edellytyksellä, että paikalla on kapasiteettia ottaa erä vastaan.

Tilaukset tehdään kunkin tilauksen osalta viranhaltijoiden hankintaoikeuksien mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Verkkosaaren pohjoisosassa alueella sijaitsee kokonaistilavuudeltaan 14 000 m3 purku-, rakennus- ja puujätteen ym. varastokasoja, jotka poistetaan alueen esirakentamisen yhteydessä. Varastokasat toimitetaan luvanvaraiseen vastaanottopaikkaan.

Helsingin kaupungin pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluiden puitejärjestelyssä ei ole hintoja purku-, rakennus- ja puujätteen ym. varastokasoille. Tämän vuoksi kyseisten varastokasojen vastaanotosta ja loppusijoittamisesta on järjestetty erillinen tarjouskilpailu. Arvioitu kokonaismäärä tämän sopimuksen puitteissa on 13 000 t.

Kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelu pyysi tarjoukset Verkkosaaren pohjoisosan purku-, rakennus- ja puujätteen ym. varastokasojen vastaanotosta ja loppusijoittamisesta seitsemän (7) kuukauden ajaksi sopimuksen allekirjoittamisesta. Tarjouskilpailu suoritettiin hankintalain mukaisena avoimena hankintamenettelynä. Hankinta on EU-kynnysarvotason ylittävä palveluhankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus 14.6.2019 Internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 5.9.2019 mennessä yhteensä yhdeksän (9) tarjoajaa: Delete Oy, Destaclean Oy, Gemifin Oy, Kreate Oy, Kuusakoski Oy, Lassila & Tikanoja Oyj, Pyhäjärviseudun Ympäristöhuolto Oy, Romu Keinänen Oy ja Veikko Lehti Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Kaupunkiympäristön toimiala on tarkastanut puitesopimusjärjestelyyn esitettävien yritysten tilaajavastuulain 22.12.2006/1233 mukaan tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat velvoitteet ja todistukset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Tarjousten tarkastus, tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että saapuneista tarjouksista Gemifin Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen. Tarjoaja ei ole esittänyt pyydettyjä ympäristölupaa, työturvallisuussuunnitelmaa ja laadunvalvontajärjestelmää. Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Kunkin tarjouspyynnössä esitetyn luokan osalta tehdyssä tarkastelussa otettiin huomioon tarjouspyynnön mukaisesti tarjouksessa ilmoitetut yksikköhinnat ja vaakamaksu sekä kuljetuskustannukset kohteesta vastaanottopaikkaan. Alkaen hintoja ei hyväksytty, vaan tarjoajan tuli esittää kullekin tarjoamalleen laadulle yksiselitteinen hinta. Tarjoaja sai antaa osatarjouksen vastaanottopaikkansa kapasiteetin mukaisesti. Kuljetuskustannukset määritettiin urakkakilpailulla valitun urakoitsijan antamien kuljetushintojen perusteella. Verkkosaaren pohjoisosan esirakentamisurakan urakoitsijan valinta on hyväksytty rakennukset ja yleiset alueet jaostossa 19.9.2019. Kunkin tarjottavan jakeen osalta esitetään sopimuskumppaniksi kaikkia kuhunkin luokkaan tarjouksen jättäneitä vastaanottopaikkoja. Valitut sopimustoimittajat ovat seuraavat:

Delete Oy
Destaclean Oy
Kreate Oy
Kuusakoski Oy
Lassila & Tikanoja Oyj
Pyhäjärviseudun Ympäristöhuolto Oy
Romu Keinänen Oy
Veikko Lehti Oy

Vastaanoton vertailutaulukko on liitteenä 1.

Varastokasat voidaan toimittaa myös muihin vastaanottopaikkoihin. Tällöin hankinta tehdään erillisenä hankintana voimassa olevia päätöksiä ja ohjeita sekä hankintalakia noudattaen.

Jotta voitaisiin turvata erilaisten varastokasojen vastaanotto mahdollisimman edullisesti, tulisi puitesopimukset tehdä kaikkien hyväksyttyjen tarjoajien kanssa.

Edellä esitettyä tarjousten arviointia ja sen perusteella tehtyä puitesopimusvastaanottajien valintaa pidetään perusteltuina ja kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisena.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätös tullut nähtäväksi 26.09.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tuuli Aalto, ympäristöinsinööri, puhelin: (09) 310 21358

tuuli.aalto@hel.fi

Päättäjä

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1 Vertailutaulukko

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.