Hankinta, Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut

HEL 2018-006678
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 163 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti:

A hyväksyä Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutuksen periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa Helsingin kaupungin osalta perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan:

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Lastensuojelun johtaja Saila Nummikoski, sijoituksen sosiaalityön päällikkö Ritva Mantila ja vastaava hankinta-asiantuntija Tuomas Riihivaara olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Todettiin puheenjohtaja Sanna Vesikansan esteellisyys asiassa. Esteellisyyden syynä on puheenjohtajan palvelussuhde Pelastakaa Lapset ry:hyn (Hallintolaki 28.1 § 4 kohta), josta hän on tällä hetkellä toimivapaalla. Puheenjohtaja poistui kokoustilasta ennen asian käsittelyn aloittamista ja palasi kokoustilaan asian käsittelyn päätyttyä. Varapuheenjohtaja Karita Toijonen toimi kokouksen puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ajan.

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystä siten, että esittelijän perustelujen kohdan "Hankinnan taustaa" ensimmäinen virke muutettiin kuulumaan seuraavalla tavalla: "Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan kuntien yhteishankintana."

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää:

A hyväksyä Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutuksen periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa Helsingin kaupungin osalta perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan:

  • tekemään hankinnasta päätöksen
  • allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
  • päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Sulje

Lastensuojelun johtaja Saila Nummikoski, sijoituksen sosiaalityön päällikkö Ritva Mantila ja vastaava hankinta-asiantuntija Tuomas Riihivaara ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.12.2017 § 334 päättänyt viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujenjohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnan taustaa

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan maakuntien yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat kunnat ovat: Helsinki, Vantaa, Espoo, Kerava, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Inkoo, Siuntio, Karviainen, Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Pornainen, Nurmijärvi, Tuusula, Sipoo, Porvoo, Loviisa ja Askola. Osallistuneet kunnat ovat valtuuttaneet Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan toteuttamaan kilpailutuksen ja Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymään hankinnan periaatteet. Kukin osallistuva kunta tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat uusien sijoitettavien lasten lastensuojelun ympärivuorokautisen hoidon palvelut sekä edellisissä kilpailutuksissa hyväksytyille puitesopimuskumppaneille sijoitettujen lasten lastensuojelun ympärivuorokautisen hoidon palvelut. Kilpailutuksen tulokset eivät johda jo sijoitettujen lasten sijaishuoltopaikan vaihtamiseen.

Hankinta jakautuu seuraaviin osakokonaisuuksiin:

Laitoshoito

  • perustason laitoshoito
  • erityistason laitoshoito
  • vaativa laitoshoito

Perhehoito

  • toimeksiantosuhteinen perhehoito, perustason palvelu
  • toimeksiantosuhteinen perhehoito, vankan tuen palvelu
  • luvanvarainen ammatillinen perhehoito

Perhekuntoutus

  • perustason perhekuntoutus
  • erityistason perhekuntoutus

Vastaanottotoiminta

  • vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito
  • vastaanottotoiminta: laitoshoito.

Tarjouskilpailu

Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, joka tarkoittaa hankintayksikön itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Dynaaminen puitejärjestely on kestonsa ajan avoin kaikille tarjouspyynnön vaatimukset täyttäville palveluntuottajille. Dynaamisen puitejärjestelyn tarkoituksena on turvata palvelujen saatavuus sopimuskauden aikana.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteinä. Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Hankinnassa käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena halvinta hintaa. Palvelun laatua ei takaa yksinomaan laadullinen vertailuperuste, vaan myös laadulle asetetut vähimmäisvaatimukset sekä sopimuskauden aikainen kannustinjärjestelmä. Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty ehdottomina vähimmäisvaatimuksina siten, että ne vastaavat hankintayksiköiden määrittelemää laatutasoa. Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Puitejärjestelyyn valitaan kohteittain kaikki soveltuvuusvaatimukset sekä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Molemmissa kohteissa palveluntuottajat asetetaan vertailuhinnan mukaiseen ensisijaisuusjärjestykseen.

Dynaamisessa puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja valitaan kunkin lapsen kohdalla sovellettavan lainsäädännön mukaisesti arvioidun palveluntarpeen, lapsen erityisten olosuhteiden ja edun perusteella ja lapsen mielipide huomioiden. Valintaprosessissa lapsi, hänen läheisensä ja sosiaalityöntekijä kartoittavat palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä asiakkaan tarpeet ja toiveet palveluun liittyen. Palveluista valitaan lapsen tarpeisiin sopiva paikka. Mikäli asiakkaan palveluntarpeen kannalta soveltuvia palveluntuottajia on useampia, valitaan palveluntuottaja kilpailutuksen mukaisen kokonaistaloudellisen edullisuuden järjestyksen mukaisesti.

Palveluntuottajia tullaan kohtelemaan puitesopimuskauden aikana tasapuolisesti.

Vähimmäisvaatimusten toteutumisen seuranta

Palvelun yhteinen kehittäminen palveluntuottajien kanssa on oleellisena osana palvelujen laadun turvaamista. Palveluntuottaja sitoutuu kehittämään palvelun sisältöjä ja laatua yhteistyössä tilaajan ja muiden puitesopimuskumppaneiden kanssa sopimuskaudella.

Asiakkaan tilanteen kehittymistä arvioidaan tilaajan arviointivälineellä/-mittaristolla. Palveluntuottaja sitoutuu mittariston käyttöönottoon ja säännölliseen toteutukseen. Laatuvaatimuksena on lapsen osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteuttaminen.

Helsingin sijaishuollon asiakasohjaus suorittaa yhteistyössä muiden kilpailutukseen osallistuneiden kuntien kanssa sopimusvalvontaa yksikkökohtaisesti ja lapsen vastuusosiaalityöntekijät valvovat lapsikohtaisesti lapsen saaman hoidon laatua.

Palveluntuottajan henkilöstölle asetettuja vaatimuksia seurataan vuosittain.

Hankintasopimus mahdollistaa sanktioinnin, mikäli palveluntuottaja ei sopimuskauden aikana pysty ylläpitämään tämän sopimuksen sekä lakien ja asetusten mukaista henkilöstön mitoitusta ja pätevyyttä.

Tehtävät sopimukset

Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2019.

Kukin hankinnassa mukana olevista hankintayksiköistä (kunnista) tekee oman hankintapäätöksen ja sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa.

Hankintayksiköt varaavat oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Hankintayksiköt eivät sitoudu hankkimaan tiettyä määrää palvelua, vaan hankkivat palvelua tarpeen mukaisesti.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 159, 160, 163 (A), 164 (A), 165 (A, B), 168, 169, 170, 171, 172, 173, 177 ja 178 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 161, 162, 163 (B), 164 (B), 165 (C), 167, 174, 175 ja 176 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43217

tuomas.riihivaara@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
2. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
3. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
4. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
5. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
6. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
7. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
8. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
9. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
10. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
11. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
12. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
13. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
14. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
15. Salassa pidettävä: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
16. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
17. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
18. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
19. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
20. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §
21. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k., HankL 1397/2016 60 §, 138 §

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.