Ändring av läroplanen för den svenska grundläggande utbildningen, bedömning

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-007149
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 23 §

Ändring av läroplanen för den svenska grundläggande utbildningen, bedömning

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Beslut

Svenska sektionen beslutade att godkänna ändringen av Kapitel 6 Bedömning av lärande i läroplanen för den svenska grundläggande utbildningen enligt bilagan.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Sulje

Enligt kapitel 15, § 2 i Helsingfors stads förvaltningsstadga är det svenska sektionen som godkänner läroplanen på stadsnivå för den svenska utbildningen.

Utbildningsnämndens svenska sektion har tidigare godkänt språkprogrammet i den kommunala läroplanen (16.4.2015, § 16 och 1.10.2015, § 49) och läroplanens allmänna del (3.9.2015, § 43). Läroplanen började gälla 1.8.2016.

Vad läroplanen säger om bedömning

Enligt läroplanen ska elevens lärande och arbete bedömas mångsidigt och i bedömningen betonas lärprocessen i stället för enskilda prestationer. Eleverna stöds under hela lärprocessen i att iaktta, synliggöra och förstå sin egen lärprocess och sina framsteg. Elever och lärare diskuterar tillsammans lärprocessen och bedömningen av den. Eleverna förstår bedömningens grunder och olika former av bedömning och hur de själva kan påverka sin egen inlärning. Den respons eleverna får i form av bedömningen stödjer deras helhetsmässiga utveckling och lärande. Elevens uppförande bedöms som en separat helhet.

Önskemålet om att utveckla bedömningsprocessen och skapa en enhetlig och jämlik struktur som fokuserar på elevernas lärprocesser kom direkt från skolorna. Inom den grundläggande utbildningen har denna helhet därför utvecklats gemensamt med syftet att skapa en enhetlig modell för bedömning som bättre motsvarar de krav som läroplanen ställer. I processen deltog rektorer, utvecklingslärare, lärarrepresentanter, elever samt chefer och sakkunniga. Processen var öppen och alla enheter har haft möjlighet att vara delaktiga och haft som uppgift att informera och höra lärarkår, elevkår och direktion. Ytterligare ordnades ett öppet informationsmöte för skolornas direktioner.

Under processens gång utarbetade ovan nämnda parter utgående från läroplanen en gemensam bedömnings- och utvärderingsmodell för de svenska grundskolorna i Helsingfors. Den nya modellen föranleder smärre förändringar i läroplanen för den svenska grundläggande utbildningen. Ändringarna gäller bedömningsperioder och betyg, som ingår i kapitel 6, Bedömning av lärande.

De ändringar som föreslås

Under processen kom det fram att den nuvarande modellen med tre bedömningsperioder inte stöder den nuvarande läroplanens syn på bedömning. Därför föreslås att man inför två bedömningsperioder för att ge lärare och elever möjlighet att koncentrera sig på ändamålsenliga lärprocesser, där fokus ligger på kontinuerlig, handledande och mångsidig bedömning.

För att ytterligare betona lärprocessens betydelse i stället för enskilda prestationer och säkerställa att elevens lärande och arbete bedöms mångsidigt, föreslås att eleverna i årskurserna 1–5 i de svenska skolorna i Helsingfors får ett verbalt läsårsbetyg. Eleverna i årskurserna 6–9 får ett läsårsbetyg med sifferbedömning. Som bilaga till betyget finns elevens portfolio, där bedömningen av elevens kunskapsnivå kommer fram.

Direktioner och elever hördes

Skolornas direktioner gavs tillfälle att ge sitt utlåtande om bedömningsmodellen och hade möjlighet att delta i öppet informationsmöte. Direktionerna uppmanades att höra elevkåren, och representanter för eleverna deltog också i den process under vilken bedömningsmodellen utarbetades. De flesta direktioner ställer sig positivt till modellen, men vissa frågor väcktes kring lärarkårens beredskap att förverkliga förändringen samt senareläggningen av det första sifferbetyget. Man påpekade också att det behövs resurser och stödåtgärder för att genomföra detta i alla enheter.

Såväl i direktionernas utlåtanden som under informationsmötet uttrycktes en önskan om att man i stället för den förslagna bedömningen godkänd/underkänd ska bibehålla den nuvarande verbala bedömningsskalan. Därför föreslås nu att den verbala bedömningsskalan bibehålls enligt nuvarande modell, dvs. inte i form av godkänd/underkänd.

Utvecklingen av bedömningen är ett mål för läsåret 2018–2019

Utveckling av bedömning och utvärdering utgör ett gemensamt mål för de svenska skolorna i Helsingfors under läsåret 2018–2019 och en stor del av läsårets fortbildningsdagar och resurser har reserverats för att stöda skolorna i att uppnå detta mål. Inför skolstarten produceras stödmaterial för elever, vårdnadshavare och pedagoger.

Utvecklingen av bedömningen är ett mål för läsåret 2018–2019

I och med denna förändring säkras att elevens lärande och arbete bedöms mångsidigt och att det i bedömningen betonas lärprocessen i stället för enskilda prestationer. Den respons och handledning eleverna får stödjer deras helhetsmässiga utveckling och lärande. Eleverna stöds under hela lärprocessen i att iaktta och reflektera över sin egen lärprocess och sina framsteg. Detta ökar elevernas delaktighet i och förståelse för det egna lärandet, vilket är en motiverande faktor och förutsättning för det livslånga lärandet.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 28.06.2018

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Esittelijä

vik. direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Rönnholm

Lisätietojen antaja

Kristian Roos, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 09 310 80028

kristian.roos@hel.fi