Vuokraus, väistötila, Tietokuja 2, Munkkiniemi, IBM Oy

HEL 2018-008593
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 41
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Tilan vuokraaminen IBM Oy:ltä osoitteesta Tietokuja 2 Kaupunkiympäristön toimialan käyttöön ja edelleen luovuttaminen Munkkivuoren ala-asteen peruskorjauksen väistötilaksi

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti vuokrata tilaa opetuskäyttöön IBM Oy:ltä osoitteesta Tietokuja 2, 00330 Helsinki kasvatuksen ja koulutuksen toimialan (Kasko) käyttöön Munkkivuoren ala-asteen peruskorjauksen valmistumiseen saakka.

Vuokra-aika alkaa 1.9.2018. Vuokrasopimus on määräaikainen ja voimassa 31.1.2019 saakka liitteenä olevan vuokrasopimusluonnoksen mukaisin ehdoin (liite 1). Vuokra-aikaa voidaan jatkaa korkeintaan siksi ajaksi kuin Munkkivuoren ala-asteen peruskorjaus osoitteessa Raumantie 2, viivästyy suunnitelman mukaisesta aikataulusta.

Tilan pääomavuokra on 21 000€/kk ja ylläpitovuokra 8 000€/kk. Kokonaisvuokraan 29 000€/ kk lisätään arvonlisävero (24%), jolloin kokonaisvuokra on yhteensä 35 960,00 €/kk. Vuokra koko vuokra-ajalta on 145 000€ ja arvonlisäverollisena (24%) yhteensä 179 800€.

Kokonaisvuokra sisältää pääomakustannukset, kiinteistön ylläpito- ja lämmityskustannukset, käyttösähkön, päivittäisen siivouksen, lämmityksen, jäähdytyksen sekä jätehuollon. Vuokrattava tila on noin 1750m2 suuruinen avotila, jossa on sekä pienryhmätyöskentelyyn että opettajien käyttöön sopivia, erillisiä tiloja. Tila erotetaan väliseinällä suuremmasta avotilasta eikä pinta-ala ole vuokranmäärityksen peruste eikä sitä tarkastusmitata.

Vuokrauspäätös tehdään ehdolla, että kansliapäällikkö oikeuttaa yksikön päällikön vuokraamaan tilan.

Päätöksen liitteinä ovat vuokrasopimustarjous (liite 1), pohjakuva tilasta (liite 2) ja allekirjoitettu rakennuksen kunnonarviointi (liite 3).

Päätöksen perustelut

Osoitteessa Laajalahdentie 21a, 00330 Helsinki, sijaitsevan Kivitorpan kentän paviljongit toimivat Munkkivuoren ala-asteen peruskorjauksen aikaisena väistötilana. Peruskorjauksen vaiheet A ja B on vastaanotettu urakoitsijalta 2.8.2018 ja vaiheen C valmistumisajankohta on tammikuussa 2019. Kivitorpan kentän paviljongissa opiskelee lukuvuonna 2018-19 noin 170 oppilasta ja henkilökuntaa on 12-14. Paviljongin omistaa kaupunki.

Munkkivuoren ala-asteen väistötilassa on tehty kuntotutkimuksia keväällä 2018. Väistötiloihin kuuluu kaksi rakennusta. Rakennuksen vesikatteena on peltikate ja rakennuksessa on ollut vesivuotoja keväällä 2018. Kummankin rakennuksen yläpohjarakenteissa havaittiin laajalla alueella kosteusvaurioita. Tutkimuksessa havaitut kosteusvauriot sijoittuivat pääasiassa rakennuksen yläkulmiin, sisätaitteiden kohdalle sekä yläräystään puolelle lähelle seinälinjaa. Vuodot ovat havaintojen perusteella johtuneet peltikatteen saumojen epätiiviydestä ja räystään puutteellisesta myrskypellityksestä.

Tutkimusten mukaan väistötila tarvitsee ennakoitua laajempia korjauksia. Loppukesän aikana on myös selvinnyt, että korjauksia ei voida tehdä heinäkuussa suunnitellussa aikataulussa eikä tilojen ensimmäinen vaihe ehtinyt valmistua koulujen lukuvuoden alkamiseen mennessä. Esimerkiksi aulatilojen alakattojen avaaminen vie arvioitua enemmän aikaa, koska kaikki johdotukset ja talotekniikka joudutaan purkamaan ennen vaurioiden korjaamista. Kaikkia tarvittavia korjauksia ei pystytty tekemään koulun kesälomien aikana. Laaja-alaisten vaurioiden ja keskeneräisten korjausten vuoksi tiloissa ei tule jatkaa toimintaa (liite 3).

Tilanteen kiireellisyydestä johtuen väistötilojen etsintä aloitettiin välittömästi. Kaupungin omista tiloista ei löydy toimintaan sopivaa väistötilaa. Sopiviksi vaihtoehdoiksi löytyi Metropolialta vapautunut tila osoitteessa Albertinkatu 40-42 ja IBM:n toimitila osoitteessa Tietokuja 2.

Albertinkadun tilat ovat tarpeeseen nähden liian suuret (5165 m2) ja siten kokonaisvuokralta (61 878€+ ALV 24%) olisi myös yli 32 878€/kk kalliimmat kuin vaihtoehtoiset IBM:n tila. Albertinkadun tilat olisivat myös edellyttäneet ala-asteen oppilaiden päivittäistä bussikuljetusta, pihajärjestelyjä ulkoilua varten, IT-infran rakentamista ja kaiken toiminnan siirtämistä pois Kivitorpan kentän paviljongista.

IBM:n toimitila sijaitsee Kivitorpan kentän naapuritontilla. Talosta on vapaana avotilaa, josta saadaan kiinteällä väliseinällä rajattua toiminnallisesti hyvä kokonaisuus koululle. Koulu pystyy näin myös toimimaan uuden opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Avotila voidaan jakaa tilassa olevilla sermeillä opetukselle sopiviksi. Kaskolla on tilasuunnitelma jo luonnosteltuna. Vuokranantaja luovuttaa osana vuokrasopimusta sermit sekä muut tilassa olevat kalusteet hyödynnettäväksi opetuskäyttöön, joten hankintojen toimitusajat eivät vaikuta tilan käyttöön ottamiseen. Vuokrattavaksi tarjotun tilan vieressä sijaitsee kerroksen talojakamo, johon toimija voi sijoittaa tarvittavan IT-infrastruktuurin. Vuokranantaja jättää tilaan myös kaikki tarvittavat, valmiiksi alakatosta alas lasketut ethernet-kaapelit, joita opetustoimi voi käyttää. Kiinteistön ilmanvaihto on mitoitettu normaalia toimistokiinteistöä tehokkaammaksi (min. 1,7l/ s per m2) siten että siitä saadaan opetustilan edellyttämä 3,0l/s per m2. IV:n maksimiteho on 3,7l/s per m2.

Koska väistötila sijaitsee paviljonkirakennuksen viereisellä tontilla, voidaan musiikinopetus ja ruokailu järjestää yhä paviljongissa. Keittiön ja ruokatilan remontti valmistuu ensimmäisenä. Musiikinluokka voidaan sijoittaa ensimmäiseen remontoituun luokkahuoneeseen.

Tilavuokra arvonlisäverottomana osoitteen Tietokuja 2 IBM:n tiloista on 29 000 euroa kuukaudessa. Vuokraan lisätään arvonlisävero (24%), jolloin tilavuokra on 35 960 euroa kuukaudessa.

Päätös tullut nähtäväksi 30.08.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Hanna-Leena Jokinen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 20966

hannaleena.jokinen@hel.fi

Päättäjä

Markku Metsäranta
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. IBM Helsingin kaupunki lease offer 3rd floor August2018
2. Pohjakuva IBM Hki 3rd Floor
3. Rakennuksen kunnonarvionti_allekirjoitettu 14-8-2018

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.