Hankinta, HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaat työvaatteet ja pesulapalvelut ajalle 2019 - 2021, Liikenneliikelaitos

HEL 2018-010749
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 90

HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaat työvaatteet ja pesulapalvelut ajalle 2019 - 2021

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä hankintasopimuksen HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaan työvaatteiden ja pesulapalveluiden hankinnasta kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Blåkläder Workwear Oy:n kanssa sopimuskaudeksi 1.1.2019 – 31.12.2021 hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin siten, että sopimuskauden kustannukset ovat yhteensä enintään 420.000,00 euroa (alv 0 %).

Työvaatteet tilataan sopimuskauden aikana todellisen tarpeen mukaan. Hankittava työvaatepalvelu pitää sisällään malliston suunnittelun, valmistuksen, varastoinnin, toimittamisen ja pesulapalvelut HKL:n työntekijöille henkilöittäin. Konsepti pitää myös sisällään malliston jatkuvan päivityksen markkinatilanteen ja ajankuvan mukaisesti.

Päätöksen perustelut

HKL:n työntekijän tulee käyttää työssään suojavaatteita, mikäli työn luonne niin edellyttää. HKL antaa työntekijöilleen tarvittavan suojavarustuksen työn suorittamista varten. Hankinnan kohteena on työvaatepalvelu, joka pitää sisällään malliston suunnittelun, valmistuksen, varastoinnin ja toimittamisen HKL:n työntekijöille henkilöittäin. Konsepti pitää myös sisällään malliston jatkuvan päivityksen markkinatilanteen ja ajankuvan mukaisesti. Työvaatteet tilataan sopimuskauden aikana todellisen tarpeen mukaan. Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

Hankinnan kulku

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti neuvottelumenettelynä tarjouskilpailun (14H/18, 14.5.2018) raskaan työvaatteen toimittamisesta ja pesulapalveluista 2019 alusta 2021 loppuun saakka.

Hankintamenettelynä käytettiin neuvottelumenettelyä. Hankinnan ennakoitu arvo alitti erityisalojen hankintalain 1398/2016 13 §:n kynnysarvon. Tarjouskilpailussa käydyt kierrokset näkyvät alla.

Menettelyssä kenellä tahansa vähimmäisvaatimukset täyttävällä yrityksellä oli oikeus jättää osallistumishakemuksensa yhteydessä alustava tarjouksensa. Alustavan tarjouspyynnön työvaatekonseptin sisältö jätettiin auki; osallistumishakemuksen yhteydessä ehdokas pystyi jättämään alustavan tarjouksen joko työvaatteen vuokrauksesta tai työvaatteen hankinnasta ja pesulapalvelusta

Osallistumishakemuksen ja alustavan tarjouksen määräaika oli 6.6.2016 kello 12:00 mennessä.

Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen ja alustavan tarjouksen jätti kolme (3) yritystä.

  • Blåkläder Workwear Oy
  • Lindström Oy
  • Pepe-Tricks Oy

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset toimittamiseen ja pesulapalveluiden toteuttamiseen laadukkaasti tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin alustavassa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Kaikki kolme (3) osallistumishakemuksensa jättänyttä yritystä täyttivät vaaditut vähimmäisvaatimukset.

Neuvottelumenettelyyn valittujen ehdokkaiden (Lindström Oy:n, Blåkläder Workwear Oy, Pepe-Tricks Oy) kanssa käytiin yksi neuvottelukierros alustavien tarjousten pohjalta. Neuvotteluihin osallistui suuri määrä käyttäjiä, jotka saivat kokeilla työvaatteita sekä esittää konsepteista kysymyksiä ehdokkaille. Neuvotteluiden perusteella lopulliseksi konseptiksi valittiin lopulliseen tarjouspyyntöön työvaatteiden ostaminen siten, että myyjä vastaa myös pesulatoiminnasta. Neuvotteluvaiheen jälkeen yllä mainituille yrityksille lähetettiin lopullinen tarjouspyyntö kommenteille. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 4.9.2018 ja lopullisten tarjousten vastaanoton määräaika oli 21.9.2018.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät kaksi neuvotteluissa mukana ollutta yritystä; Blåkläder Workwear Oy ja Pepe-Tricks Oy. Lindström Oy ei jättänyt tarjousta.

Tarjousten vertailuperusteet

Hyväksytyt tarjoukset, vertailtiin tarjouspyynnön mukaisesti käyttäen ratkaisuperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta seuraavasti:

Hinnasta oli mahdollista saada enintään 60 ja laadusta enintään 40 pistettä. Vertailussa halvin tarjous sai 60 pistettä. Laatu, enintään 40 pistettä, pisteytettiin pesulapalveluprosessin kuvauksen, pesulan referenssien ja työvaatteen vaaditun laadun ylittävän kuvauksen perusteella. Saatuja laatupisteitä verrattiin suhteellisesti suurimpiin laatupisteisiin.

Tarjoajat saivat vertailupisteitä seuraavasti:

Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:

1. Hinta 60 pistettä

  • Hinnat vertailtiin siten, että HKL kuvasi halutun malliston sekä sen arvioidun käyttömäärän ja pesut kaikille vaatteiden käyttäjille. Käyttömääriin on sisällytetty HKL:n käytössä tällä hetkellä olevat vaatteet, jotka tarjouspyynnön mukaisesti tullaan käyttämän loppuun ennen uusien ostamista. Tarjousten kokonaishinta on tällä perusteella vertailuhinta, ei kokonaishinta, jolla sopimuskauden aikana tullaan vaatteita ostamaan.  Tarjousten osakokonaisuuksien hinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.

2. Palvelun laatu 40 pistettä

  • Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella
  • Laatutekijät ja niiden osakokonaisuudet painoarvoineen on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.

Tarjousten yhteispisteet olivat seuraavat:

Päätös tullut nähtäväksi 19.10.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Julia Jahkola, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 35937

julia.jahkola@hel.fi

Nina Sundell, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 35701

nina.sundell@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Rain Mutka
hallintopäällikkö