Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön viranhaltijan pientalon rakentamista koskevasta rakennuslupapäätöksestä 18.9.2018 § 551

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-010818
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 201 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön viranhaltijan pientalon rakentamista koskevasta rakennuslupapäätöksestä 18.9.2018 § 551

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön viranhaltijan tekemästä rakennuslupapäätöksestä 18.9.2018 § 551, lupatunnus 49-2207-18-A.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

********** ja ********** ovat 14.8.2018 vireille tulleella hakemuksellaan hakeneet lupaa osoitteeseen ********** kiinteistötunnus ********** sijoittuvalle hankkeelleen, joka käsittää kaksikerroksisen pientalon rakentamisen. Pientalon yhteydessä on varasto ja autokatos. Rakennuksen julkisivuna on harmaa vaakapaneeli ja vesikatteena on tummanharmaa pelti.

Hanke perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan maankäyttöjohtajan 9.5.2018 tekemään lainvoimaiseen poikkeamispäätökseen 49-0003-18-S, jossa myönnetään tontin tehokkuusluvun nostaminen e=0,2 lukuun 0,25. Hanke on poikkeamispäätöksen ja sen ehtojen mukainen, eikä rakennusluvassa ole myönnetty minkäänlaisia poikkeamisia.

Oikaisuvaatimus

********** joka omistaa kiinteistön ********** osoitteessa ********** on hakenut oikaisua mainittuun päätökseen.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan myönnetyn rakennusluvan perumista. Lupa sisältää poikkeamisella 25 % ylityksen asemakaavan rakennusoikeuteen. Hakija hakee lupaa kolmelle lohkotulle tontin osalle kolmen rakennuksen, 4 asunnon rakentamiselle.

Oikaisuvaatimuksessa on vedottu Korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen 2002:47 "jos poikkeaminen on käsitelty vähäisenä, vaikka vähäisyyden rajat ylittyvät, määräytyy valitusoikeus laajemman poikkeamispäätöksen tapaan". Oikaisuvaatimuksen mukaan lupa heikentää Kutteritien muiden tonttien oikeusasemaa, asemakaavan olosuhteet turmeltuvat. Lainmuutoksen jälkeen lähialueella on harkittu kymmenkunta hakemusta, joissa on 25 % ylitys. Tehostetun maankäytön seurauksena alue on tiivistynyt, köyhtynyt ja taantunut epäviihtyisäksi. Kaupunkikehitys vääristyy. Helsingin kaupunkistrategia yrittää tavoittaa "maailman toimivimman pääkaupungin" asemaa. Riski olla saavuttamatta tuo tavoite kasvaa, kun Kutteritie, potentiaaliset pientalokaupunginosat, tiivistetään ja devalvoidaan niin, ettei kriittiselle kasvu- ja voimatekijälle kansainvälisten investoijien yritysten, instituutioiden avainhenkilöille ole tarjota haluttavia elinympäristöjä. Erityisenä syynä mainittuja täydennysrakentamista ja tontin tarkoituksenmukaista käyttöä ei ole yksilöity.

Vastine

Hakija on toimittanut vastineensa Lupapisteeseen. Vastineessa esitetään, että oikaisuvaatimus jätetään käsittelemättä, sillä se ei kohdistu valitusoikeuden piiriin kuuluviin seikkoihin (jokainen sivun 1 perusteista liittyy tontin/tonttien tehokkuuteen, josta valitusaika on jo mennyt umpeen kesäkuussa). Liitteissä ei yksilöidä vaatimuksia ja koko hakemus on lisäksi osoitettu väärin koskien hakijaa, joka rakentaa kaikille kolmelle tontille (tällaista hakijaa ei ole olemassakaan). Perusteiltaan oikaisuvaatimus on siis oikeudeton eikä koske hankkeeseen ryhtyvää millään lailla. Muu materiaali keskittyy ********** hankkeeseen, johon hakija ei voi ottaa mitään kantaa. Toiveena esitetään, että rakennuslupa palautetaan tilaan, jossa se oli ennen oikaisuvaatimusta.

Aloittamisoikeus

Oikaisuvaatimuksen vireilletulon jälkeen hankkeeseen ryhtyvät ovat hakeneet maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:n mukaista aloittamisoikeutta vakuutta vastaan. Rakennusvalvontapalveluiden viranhaltija on 11.10.2018 § 594, lupatunnus 49-0005-18-VAK, tekemällään päätöksellä hyväksynyt vakuuden sekä myöntänyt aloittamisoikeuden. Päätösote on toimitettu tiedoksi oikaisuvaatimuksen tekijälle.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n mukaan valitusoikeus rakennuslupapäätöksestä on 1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; 2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; 3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; sekä 4) kunnalla.

Maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:n mukaan valitusoikeus poikkeamispäätöksestä sekä suunnittelutarveratkaisua koskevasta 137 ja 137 a §:n mukaisesta päätöksestä on viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa; sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa; toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Oikaisuvaatimuksessa on viitattu laajempaa, maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:n mukaista muutoksenhakuoikeutta puoltavana seikkana korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen KHO 2002:47, jonka perusteluissa todetaan muun ohella seuraavaa:

"Poikkeamista koskevia maankäyttö- ja rakennuslain menettelysäännöksiä ei ole tarkoitettu sovellettaviksi vähäisen poikkeuksen sisältävään rakennuslupaan. Myöskään valitusoikeutta poikkeamispäätöksestä koskevaa maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:ää ei ole säädetty sovellettavaksi haettaessa muutosta vähäisen poikkeuksen sisältävään rakennuslupaan.

Tähän nähden on katsottava, että vain maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:ssä tarkoitetuilla on oikeus valittaa rakennusluvasta, jonka yhteydessä on myönnetty vähäinen poikkeus rakentamista koskevista säännöksistä, määräyksistä, kielloista tai muista rajoituksista, vaikka muutosta haettaisiinkin sillä perusteella, etteivät sanotut poikkeukset ole vähäisiä.

Valitusoikeus voi rakennusluvastakin kuitenkin perustua maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:ään, jos rakennuslupa on myönnetty ilman maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä säädettyä poikkeusta, vaikka tällainen lupa olisi ollut tarpeen."

Nyt myönnetty rakennuslupa perustuu lainvoimaiseen poikkeamispäätökseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole valittanut poikkeamispäätöksestä, eikä poikkeamispäätökseen kohdistuvia valituksia voida tutkia rakennusluvasta tehdyn oikaisuvaatimuksen johdosta. Rakennusluvassa ei ole haettu tai myönnetty edes vähäisiä poikkeamia, joten valitusoikeus tässä asiassa määräytyy edellä mainitun maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n mukaan.

********** omistaa kiinteistön ********** osoitteessa ********** Kiinteistö sijoittuu rakennuspaikalta katsottuna viistosti Kutteritien toiselle puolelle. Se ei sijaitse vastapäätä rakennuspaikkaa. Kiinteistöjen nurkkapisteiden välinen etäisyys on lähimmillään noin 22,8 metriä.

********** ei siten ole rakennuspaikan viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja tai haltija. Hän ei myöskään ole sellaisen kiinteistön omistaja tai haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa. Rakennuslupapäätös ei myöskään vaikuta sillä tavoin välittömästi ********** oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, kuin maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:ssä tarkoitetaan.

Oikaisuvaatimus on edellä mainituin perustein jätettävä tutkimatta.

Käsittely

Pentti Ruuska: Oikaisuvaatimuksen tekijä on 8.11.2018 lähettänyt rakennusvalvontaan kirjelmän, jossa hän vetoaa korkeimman hallinto-oikeuden tekemään päätökseen KHO 2012:10.

Kyseinen korkeimman hallinto-oikeuden päätös koskee kuitenkin katujen risteyksessä olevan tontin rakentamista, eikä päätöksestä ilmenevä oikeusperiaate siten sovellu nyt kyseessä olevaan tapaukseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä myös kertoo, että hän ei ole saanut aloittamisoikeuden myöntämisestä tehtyä päätöstä. Rakennusvalvonnan järjestelmistä ei löytynyt merkintää siitä, että päätösote olisi lähetetty oikaisuvaatimuksen tekijälle. Tällä asialla ei ole kuitenkaan merkitystä, kun oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole asiassa valitusoikeutta.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön viranhaltijan tekemästä rakennuslupapäätöksestä 18.9.2018 § 551, lupatunnus 49-2207-18-A.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

********** ja ********** ovat 14.8.2018 vireille tulleella hakemuksellaan hakeneet lupaa osoitteeseen ********** kiinteistötunnus ********** sijoittuvalle hankkeelleen, joka käsittää kaksikerroksisen pientalon rakentamisen. Pientalon yhteydessä on varasto ja autokatos. Rakennuksen julkisivuna on harmaa vaakapaneeli ja vesikatteena on tummanharmaa pelti.

Hanke perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan maankäyttöjohtajan 9.5.2018 tekemään lainvoimaiseen poikkeamispäätökseen 49-0003-18-S, jossa myönnetään tontin tehokkuusluvun nostaminen e=0,2 lukuun 0,25. Hanke on poikkeamispäätöksen ja sen ehtojen mukainen, eikä rakennusluvassa ole myönnetty minkäänlaisia poikkeamisia.

Oikaisuvaatimus

********** joka omistaa kiinteistön ********** osoitteessa ********** on hakenut oikaisua mainittuun päätökseen.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan myönnetyn rakennusluvan perumista. Lupa sisältää poikkeamisella 25 % ylityksen asemakaavan rakennusoikeuteen. Hakija hakee lupaa kolmelle lohkotulle tontin osalle kolmen rakennuksen, 4 asunnon rakentamiselle.

Oikaisuvaatimuksessa on vedottu Korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen 2002:47 "jos poikkeaminen on käsitelty vähäisenä, vaikka vähäisyyden rajat ylittyvät, määräytyy valitusoikeus laajemman poikkeamispäätöksen tapaan". Oikaisuvaatimuksen mukaan lupa heikentää Kutteritien muiden tonttien oikeusasemaa, asemakaavan olosuhteet turmeltuvat. Lainmuutoksen jälkeen lähialueella on harkittu kymmenkunta hakemusta, joissa on 25 % ylitys. Tehostetun maankäytön seurauksena alue on tiivistynyt, köyhtynyt ja taantunut epäviihtyisäksi. Kaupunkikehitys vääristyy. Helsingin kaupunkistrategia yrittää tavoittaa "maailman toimivimman pääkaupungin" asemaa. Riski olla saavuttamatta tuo tavoite kasvaa, kun Kutteritie, potentiaaliset pientalokaupunginosat, tiivistetään ja devalvoidaan niin, ettei kriittiselle kasvu- ja voimatekijälle kansainvälisten investoijien yritysten, instituutioiden avainhenkilöille ole tarjota haluttavia elinympäristöjä. Erityisenä syynä mainittuja täydennysrakentamista ja tontin tarkoituksenmukaista käyttöä ei ole yksilöity.

Vastine

Hakija on toimittanut vastineensa Lupapisteeseen. Vastineessa esitetään, että oikaisuvaatimus jätetään käsittelemättä, sillä se ei kohdistu valitusoikeuden piiriin kuuluviin seikkoihin (jokainen sivun 1 perusteista liittyy tontin/tonttien tehokkuuteen, josta valitusaika on jo mennyt umpeen kesäkuussa). Liitteissä ei yksilöidä vaatimuksia ja koko hakemus on lisäksi osoitettu väärin koskien hakijaa, joka rakentaa kaikille kolmelle tontille (tällaista hakijaa ei ole olemassakaan). Perusteiltaan oikaisuvaatimus on siis oikeudeton eikä koske hankkeeseen ryhtyvää millään lailla. Muu materiaali keskittyy ********** hankkeeseen, johon hakija ei voi ottaa mitään kantaa. Toiveena esitetään, että rakennuslupa palautetaan tilaan, jossa se oli ennen oikaisuvaatimusta.

Aloittamisoikeus

Oikaisuvaatimuksen vireilletulon jälkeen hankkeeseen ryhtyvät ovat hakeneet maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:n mukaista aloittamisoikeutta vakuutta vastaan. Rakennusvalvontapalveluiden viranhaltija on 11.10.2018 § 594, lupatunnus 49-0005-18-VAK, tekemällään päätöksellä hyväksynyt vakuuden sekä myöntänyt aloittamisoikeuden. Päätösote on toimitettu tiedoksi oikaisuvaatimuksen tekijälle.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n mukaan valitusoikeus rakennuslupapäätöksestä on 1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; 2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; 3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; sekä 4) kunnalla.

Maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:n mukaan valitusoikeus poikkeamispäätöksestä sekä suunnittelutarveratkaisua koskevasta 137 ja 137 a §:n mukaisesta päätöksestä on viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa; sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa; toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Oikaisuvaatimuksessa on viitattu laajempaa, maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:n mukaista muutoksenhakuoikeutta puoltavana seikkana korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen KHO 2002:47, jonka perusteluissa todetaan muun ohella seuraavaa:

"Poikkeamista koskevia maankäyttö- ja rakennuslain menettelysäännöksiä ei ole tarkoitettu sovellettaviksi vähäisen poikkeuksen sisältävään rakennuslupaan. Myöskään valitusoikeutta poikkeamispäätöksestä koskevaa maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:ää ei ole säädetty sovellettavaksi haettaessa muutosta vähäisen poikkeuksen sisältävään rakennuslupaan.

Tähän nähden on katsottava, että vain maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:ssä tarkoitetuilla on oikeus valittaa rakennusluvasta, jonka yhteydessä on myönnetty vähäinen poikkeus rakentamista koskevista säännöksistä, määräyksistä, kielloista tai muista rajoituksista, vaikka muutosta haettaisiinkin sillä perusteella, etteivät sanotut poikkeukset ole vähäisiä.

Valitusoikeus voi rakennusluvastakin kuitenkin perustua maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:ään, jos rakennuslupa on myönnetty ilman maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä säädettyä poikkeusta, vaikka tällainen lupa olisi ollut tarpeen."

Nyt myönnetty rakennuslupa perustuu lainvoimaiseen poikkeamispäätökseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole valittanut poikkeamispäätöksestä, eikä poikkeamispäätökseen kohdistuvia valituksia voida tutkia rakennusluvasta tehdyn oikaisuvaatimuksen johdosta. Rakennusluvassa ei ole haettu tai myönnetty edes vähäisiä poikkeamia, joten valitusoikeus tässä asiassa määräytyy edellä mainitun maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n mukaan.

********** omistaa kiinteistön ********** osoitteessa ********** Kiinteistö sijoittuu rakennuspaikalta katsottuna viistosti Kutteritien toiselle puolelle. Se ei sijaitse vastapäätä rakennuspaikkaa. Kiinteistöjen nurkkapisteiden välinen etäisyys on lähimmillään noin 22,8 metriä.

********** ei siten ole rakennuspaikan viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja tai haltija. Hän ei myöskään ole sellaisen kiinteistön omistaja tai haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa. Rakennuslupapäätös ei myöskään vaikuta sillä tavoin välittömästi ********** oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, kuin maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:ssä tarkoitetaan.

Oikaisuvaatimus on edellä mainituin perustein jätettävä tutkimatta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 13.11.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
2. Kantakartta
3. Oikaisuvaatimus
4. Rakennuslupapäätös 49-2207-18-A
5. Aloittamisoikeuspäätös
6. Poikkeamispäätös
7. Poikkeamispäätös, lainvoimaisuusleima
8. Asemakaava 8280
9. Asemapiirros
10. Julkisivut
11. Luvanhakijan vastine oikaisuvaatimukseen
12. Oikaisuvaatimuksen tekijän kirje

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.