Hankinta, pilaantuneen maan vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut
Pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluiden puitejärjestely 2019 - 2021
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa tonttipäällikön tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat puitesopimukset pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluista alla esitettyjen toiminnanharjoittajien kanssa sekä jatkamaan tarvittaessa kyseisiä puitesopimuksia optiokausilla vuosi kerrallaan varsinaisen sopimuskauden jälkeen:
Fortum Waste Solutions Oy
Kiertokapula Oy
Lassila & Tikanoja Oyj
Maapörssi Oy
NCC Industry Oy
Nordic Envicon Oy
Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy
Rosk’n Roll Oy Ab
Suomen Erityisjäte Oy
Veikko Lehti Oy
Puitesopimukset tulevat voimaan aikaisintaan 27.4.2019 ja, kun sopimukset on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimiala allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus kestää kaksi vuotta ja sitä on mahdollista jatkaa vuoden mittaisella optiokaudella kaksi kertaa.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajilta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin puitesopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli johtava ympäristöasiantuntija Kati Valkama. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Helsingin kaupunki on toimittanut vuosien 2016 - 2018 aikana pilaantuneita ja jätteen sekaisia massoja vastaanottajille vuosittain noin 150 000 - 300 000 tonnia. Samalla aikavälillä ylijäämämaita on toimitettu ulkopuolisille vastaanottajille vuosittain noin 130 000 - 180 000 tonnia. Kaupungin omissa kohteissa on hyötykäytetty ylijäämämassoja vuosittain noin 220 000 - 450 000 tonnia.
Sopimuskauden aikana rakentamisen yhteydessä syntyvien ja poisvietävien ylijäämämassojen sekä pilaantuneiden massojen määrää on vaikea arvioida tarkasti. Puitesopimusvastaanottajille viedään pääasiassa kaikki pilaantuneet massat ja jätejakeet sekä sellaiset pilaantumattomat ylijäämämaat, joita ei voida hyödyntää kaupungin omissa rakennuskohteissa. Tulevan sopimuskauden aikana suurimpia kohteita, joista tällaisia massoja syntyy, ovat mm. Kalastaman ja siellä erityisesti Verkkosaaren pohjoisosan rakentaminen sekä Koirasaaren ja Hernesaaren ruoppaukset.
Ylijäämämaiden ja pilaantuneiden maiden vastaanotto on kilpailutettu vuosina 2011 - 2018. Puitesopimusten kilpailuttamisen avulla on merkittävästi alennettu vastaanotosta aiheutuvia kustannuksia ja vältytty paljon aikaa vieviltä hankekohtaisilta kilpailutuksilta.
Ylijäämämaat, haitta-aineita sisältävät maat ja erilaiset muut poistettavat jätejakeet kuljetetaan vastaanottopaikkoihin, joiden voimassa olevat viranomaisluvat oikeuttavat ottamaan vastaan kyseessä olevia materiaaleja.
Hankintaa koskevat materiaalit on jaettu kolmeen ryhmään, joista tarjouspyynnössä on esitetty omat tarjouslomakkeet pilaantuneelle maalle, ylijäämämaalle sekä Verkkosaaren pohjoisosan jätettä sisältäville maa-aineksille ja puujätteelle. Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen niiden materiaalien osalta, joita sillä on mahdollisuus ottaa vastaan.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella kaksivuotiset puitesopimukset. Puitesopimuskausi alkaa kaupunkiympäristön toimialan osalta aikaisintaan 27.4.2019. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella (1+1) optiovuodella vuosi kerrallaan.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen puitesopimuskauden ajaksi.
Hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana noin 54 000 000 euroa kaupunkiympäristön toimialan osalta. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiokaudet.
Tarjouspyynnön mukaisesti puitejärjestelyyn otetaan mukaan kaikki tarjouspyynnön ehdot täyttävät toimijat.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään minimitoimitusmäärään, koska sopimuskauden aikana kaivettavien massojen tarkkaa määrää on ennakolta mahdoton arvioida tarkasti. Tilaaja voi minikilpailuttaa puitesopimusvastaanottajien kesken yksittäiset isot (yli 3 000 tonnia) massaerät sopimuskauden aikana. Lisäksi tilaaja voi tarvittaessa kilpailuttaa haluamansa massaerät erikseen hankintalain mukaisesti.
Hankintamenettely
Hankinta kilpailutettiin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran muodostamana hankintarenkaana. Hankintarenkaan osapuolet tekevät omat hankintaa koskevat päätökset ja sopimukset.
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluiden puitejärjestely 2019 - 2021 (optio vuosille 2021 - 2023)” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 18.12.2018.
Saadut tarjoukset
Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 28.1.2019 mennessä yhteensä kymmenen tarjoajaa:
Fortum Waste Solutions Oy
Kiertokapula Oy
Lassila & Tikanoja Oyj
Maapörssi Oy
NCC Industry Oy
Nordic Envicon Oy
Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy
Rosk’n Roll Oy Ab
Suomen Erityisjäte Oy
Veikko Lehti Oy.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjousten tarkastus ja arviointi
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Puitesopimusjärjestelyyn esitettävien yritysten velvoitteet ja todistukset on tarkastettu ja niiden on todettu olevan hyväksyttäviä.
Toiminnanharjoittajien tarjoamat yksikköhinnat materiaalien vastaanotosta vaihtelevat maan ja muiden jätteiden ominaisuuksien mukaan. Hintaan vaikuttaa mm. haitta-aineen laatu ja maalaji sekä jätteen kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus. Lisäksi vastaanottopaikkojen kapasiteetit ja mahdollisuudet vastaanottaa erilaisia pilaantuneita maamassoja ja muuta jätettä eroavat toisistaan.
Pilaantuneen maan, ylijäämämaan ja Verkkosaaren pohjoisosan jätepitoisten massojen ja puujätteen vastaanoton vertailuhintataulukot ovat liitteinä 1-3.
Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimustoimittajien valinta
Eri kunnostus- tai rakennuskohteissa käytettävät vastaanottopaikat valitaan aina kohdekohtaisesti jäte- tai massajaekohtaisen tarkastelun perusteella. Tarjouksissa on esitetty yksikköhinnat, joihin sisältyy kaikki kyseisen jakeen vastaanottoon ja loppusijoitukseen liittyvät kustannukset. Lisäksi tarjouksissa on esitetty myös mahdollinen yksikköhinta euroa/kuorma massan vaakaukselle vastaanottokohteessa. Vertailuhinta saadaan laskemalla yhteen em. vastaanottohinta ja vaakamaksu sekä tilaajan määrittämät kuljetuskustannukset vastaanottopaikkaan. Tehdyt vertailut dokumentoidaan taulukoina.
Eri kohteissa ja eri jakeille käytettävät vastaanottopaikat valitaan edullisimman vertailuhinnan mukaisesti. Lisäksi vastaanottopaikan valintaan vaikuttaa sen hetkinen vastaanottajien vastaanottokapasiteetti, joka tarkastetaan aina kohdekohtaisesti. Edullisuusjärjestyksestä voidaan poiketa, mikäli vertailuhinnaltaan edullisin vastaanottaja ei pysty ottamaan materiaalia vastaan tarvittavassa aikataulussa tai tämä ei vastaa materiaalin vastaanottoa koskeviin tiedusteluihin.
Tilaaja voi järjestää hankintalain mukaisen minikilpailutuksen puitesopimusvastaanottajien välillä kohteista, joista materiaalia tulee yli 3 000 tonnia. Minikilpailutus voidaan järjestää niiden puitesopimusvastaanottajien kesken, jotka ovat tarjonneet ko. materiaalierää tai -eriä tarjouksissaan.
Tilaukset tehdään kunkin tilauksen osalta viranhaltijoiden hankintaoikeuksien mukaisesti.
Materiaalit voidaan toimittaa myös muihin vastaanottopaikkoihin. Tällöin hankinta tehdään erillisenä hankintana voimassa olevia päätöksiä ja ohjeita sekä hankintalakia noudattaen.
Jotta voitaisiin turvata erilaisten materiaalierien vastaanotto koko sopimuskauden ajan mahdollisimman edullisesti, tulisi puitesopimukset tehdä kaikkien hyväksyttyjen tarjoajien kanssa.
Esittelijä pitää edellä esitettyä tarjousten arviointia ja sen perusteella tehtyä puitesopimusvastaanottajien valintaa perusteltuina ja kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisena.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 21.03.2019 § 28
Päätös tullut nähtäväksi 09.04.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kati Valkama, johtava ympäristöasiantuntija, puhelin: 09 310 36573