Lumen käsittelyn innovaatiokilpailutus
Lumen käsittelyn innovaatiokilpailutuksen palveluratkaisujen hankinta
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti tehdä lumen käsittelyn innovaatiokilpailutuksen kautta syntyneitä palveluratkaisuja koskevat hankintasopimukset seuraavien viiden yrityksen kanssa alla olevan taulukon mukaisesti.
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 969 820,00 euroa (alv 0 %) jakautuen seuraavasti eri toimijoiden välillä:
Hankinta nro | Ennakoitu arvo (€) | Toimija |
0. Kehittämisvaiheen toteutettu hankinta | 190 000,00 € | Päätös 2.4.2019 § 11 |
1. Palveluhankinta | 363 000,00 € | Lumipower Oy |
2. Palveluhankinta | 75 000,00 € | Sensmet Oy |
3. Palveluhankinta | 141 320,00 € | Ullanlinnan Traselex Oy |
4. Palveluhankinta | 71 000,00 € | W-Rix Oy |
5. Palveluhankinta | 129 500,00 € | A&T Subsea Oy ja Ullanlinnan Traselex Oy |
Yhteensä | 969 820,00 € |
Samalla johtokunta päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset.
Hankintasopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävien kirjallisten sopimusten allekirjoittamisella.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran kaupunkitekniikan ylläpidolle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Taustaa
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara sekä Kaupunkiympäristön toimiala käynnistivät syksyllä 2018 innovaatiokumppanuushankinnan, jossa etsittiin ulkopuolisia innovaatiokumppaneita kehittämään ja tuottamaan menetelmiä lumen sopivampaan, turvallisempaan ja ympäristöystävällisempään käsittelyyn. Stara julkaisi lumen käsittelyn innovatiivista palveluhankintaa (This is snow problem) koskevan EU-hankintailmoituksen 13.11.2018 Hilma-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Hankinnan tavoitteena This is Snow Problem -kilpailussa oli innovaatiokumppaneiden avulla kehittää ratkaisuja joko lumen käsittelyn negatiivisten vaikutusten ehkäisyyn tai minimointiin missä tahansa lumen käsittelyn vaiheessa, mukaan lukien auraus, kasaus, kuormaus, kuljetus ja vastaanotto. Ratkaisujen oli mahdollista liittyä muun muassa lumen sulatukseen, puhdistukseen sekä hävittämiseen. Kilpailutus koski sekä kehittämisvaihetta että kehitettyjen palveluratkaisuiden jatkokehittämistä, käyttöönottoa ja ylläpitoa.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukainen innovaatiokumppanuusmenettely, jossa tavoitteena on innovatiivisen tavaran, palvelun tai rakennusurakan kehittäminen ja tämän tuloksena tuotettavien tavaroiden, palvelujen tai rakennusurakoiden hankkiminen.
Hankintalain 39.3 §:n mukaan innovaatiokumppanuudessa hankintayksikkö voi päättää perustaa innovaatiokumppanuuden joko yhden tai useamman sellaisen tarjoajan kanssa, jotka toteuttavat erillisiä tutkimus- ja kehittämistoimintoja. Innovaatiokumppanuus on jaettava peräkkäisiin vaiheisiin, jotka vastaavat tutkimus- ja innovaatioprosessin eri vaiheita. Hankintayksikön on asetettava kumppanille tai kumppaneille välitavoitteita ja määrättävä korvauksen suorittamisesta.
Hankintayksikkö voi kumppanuuden tavoitteiden perusteella kunkin vaiheen jälkeen päättää innovaatiokumppanuuden. Jos innovaatiokumppanuus on perustettu useiden toimittajien kanssa, hankintayksikkö voi vähentää kumppanien lukumäärää päättämällä yksittäisiä kumppanuutta koskevia hankintasopimuksia. Edellytyksenä on, että vaiheittaisuudesta ja sen käyttämisen ehdoista on ilmoitettu hankinta-asiakirjoissa
Hankintalain 39.4 §:n mukaan hankintayksikön ei tarvitse järjestää uutta tarjouskilpailua kehitystyön tulosten hankinnassa, jos hankinta tehdään menettelyyn otetuilta kumppaneilta ja jos kehitystyön tulokset sekä niitä koskeva hankinta vastaavat hankintayksiköiden ja menettelyyn osallistujien sopimaa suoritustasoa ja sovittuja enimmäiskustannuksia.
Kehittämisvaihe
Järjestetyn lumen käsittelyn kilpailutuksen perusteella kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja valitsi 2.4.2019 tekemällään päätöksellä kehitysvaiheeseen mukaan Sensmet Oy:n, AT Subsea Oy:n & Ullanlinnan Traselex Oy:n, W-Rix Oy:n sekä Lumipower Oy:n. Kehittämisvaiheen ennakoitu arvo on 190 000 euroa (alv 0 %). Kehittämisvaiheen aikana toimijoiden kanssa luotiin yhteistyössä ratkaisuja paikallisen lumensulatuslaitteen prototyypin rakentamista, kokeilukäyttöä sekä jatkokehittämistarpeiden suunnittelua varten.
Palveluratkaisut
Kehittämistyön seurauksena syntyneet palveluratkaisut toteutetaan innovaatiokumppanin alustavaan projektisuunnitelmaan pohjautuen yhdessä innovaatiokumppanin sekä kaupunkitekniikan ylläpidon kanssa. Kehittämisvaiheen perusteella on luotu seuraavat viisi palveluratkaisua:
Hankinta numero 1: Lumipower Oy
Hankittava kehittämisprojekti liittyy paikallisen lumensulatuslaitteen prototyypin rakentamiseen, kokeilukäyttöön sekä jatkokehittämistarpeiden suunnitteluun. Tämän hankinnan ennakoitu arvo on 363 000,00 euroa (alv 0 %).
Hankinta numero 2: Sensmet Oy
Hankittava kehittämisprojekti liittyy sulatettavan lumen reaaliaikaiseen laadunvalvontaan sekä muiden kehittämisinvestointien toimivuuden ja jatkokehittämisinvestointitarpeen arvioimiseen. Tämän hankinnan ennakoitu arvo on 75 000,00 euroa (alv 0 %).
Hankinta numero 3: Ullanlinnan Traselex Oy
Hankittava kehittämisprojekti liittyy lumen merivastaanotossa tarvittavan merialuspalvelun kehittämiseen ja käyttöön. Tämän hankinnan ennakoitu arvo on 141 320,00 euroa (alv 0 %).
Hankinta numero 4: W-Rix Oy
Hankittava kehittämisprojekti liittyy lumen sulatuksen tehostamisen kehittämiseen ja sulamisveden laadun parantamiseen sekä sulatuksen tehostuksen energiankäytön optimoimiseen ja automatisoimiseen. Tämän hankinnan ennakoitu arvo on 71 000,00 euroa (alv 0 %).
Hankinta numero 5: A&T Subsea Oy ja Ullanlinnan Traselex Oy
Hankittava kehittämisprojekti liittyy lumen merivastaanottoa varten tarvittavan käsittelyaltaan kehittämiseen ja käyttöön. Tämän hankinnan ennakoitu arvo on 129 500,00 euroa (alv 0 %).
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu innovaatiomenettelyn tarjouspyyntövaiheessa. Kaikki tarjoajat ovat ilmoittaneet, ettei soveltuvuuteen liittyvissä seikoissa ole tapahtunut muutosta lumen käsittelyn innovaatiokilpailutuksen jälkeen.
Hankintasopimukset
Hankintasopimukset eivät synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Kaupunkitekniikan ylläpito Yksikönjohtaja 02.04.2019 § 11
Päätös
Staran Kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja päätti, että Lumen käsittelyn innovatiivista palveluhankintaa koskevat innovaatiokumppanuussopimukset voidaan tehdä Sensmet Oy:n, AT Subsea Oy:n & Ullanlinnan Traselex Oy:n, W-Rix Oy:n sekä Lumipower Oy:n kanssa, koskien kehittämisprojektin pilotointivaihetta.
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 120 000 euroa (ALV 0 %).
Tämä päätös ei koske jatkokehitysvaiheita, eikä muita myöhempiä innovaatiokumppanuuden vaiheita, vaan niistä päätetään erikseen kunkin vaiheen jälkeen. Tämä päätös ei koske myöskään innovaatiokumppanuuden jälkeisiä vaiheita, kuten innovaatiokumppanuuden aikana kehitettäviä ratkaisuja, joiden hankinta valmistellaan ja päätetään erikseen. Päätös koskee Helsingin kaupungin rakentamispalvelun Lumen käsittelyn innovatiivista palveluhankintaa.
Hankintasopimukset innovaatiokumppanuussopimuksina eivät synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä sopimuksella.
Hankinnan kuvaus
Lumen käsittelyn innovatiivisessa palveluhankinnassa, This is Snow Problem -kilpailussa, Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara sekä Kaupunkiympäristön toimiala etsivät ulkopuolisia innovaatiokumppaneita kehittämään ja tuottamaan menetelmiä lumen sopivampaan, turvallisempaan ja ympäristöystävällisempään käsittelyyn.
Kilpailussa kehitettävät ratkaisut saivat keskittyä joko lumen käsittelyn negatiivisten vaikutusten ehkäisyyn tai minimointiin missä tahansa lumen käsittelyn vaiheessa, mm. auraus, kasaus, kuormaus, kuljetus, vastaanotto ja jälkikäsittely. Ratkaisut saivat liittyä mm. lumen sulatukseen, puhdistukseen ja/tai hävittämiseen.
Päätöksen perustelut
Hankintamenettelynä on käytetty hankintalain mukaista innovaatiokumppanuusmenettelyä ja hankintailmoitus on julkaistu 13.11.2018 internet-osoitteessa "www.hankintailmoitukset.fi", kansallisen kynnysarvon ylittävänä hankintana. Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisimmat ratkaisut. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla osoitteesta: "www.tarjouspalvelu.fi". Tarjouspyynnön mukaisen ja hyväksyttävän tarjouksen jätti määräaikaan mennessä yhteensä seitsemän (7) toimijaa:
AT Subsea Oy (yhdessä Ullanlinnan Traselex Oy:n kanssa) |
Jiglabs Oy |
Lumipower Oy |
NCC Suomi Oy |
Sensmet Oy |
Sitowise Oy |
W-Rix Oy |
Hankintaa koskevat tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.
Kaupunkitekniikan ylläpidon tekninen tuki on tarkastanut tarjousten jättäneiden yritysten tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat tilaajan velvoitteet ja todistukset tilaajavastuulain 1233/2006 § 5:n mukaisesti sekä todennut niiden olleen hyväksyttäviä.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouslomakkeen kaikkien kohtien mukaisesti. Tarkastusvaiheessa todettiin, että NCC Suomi Oy:n tarjous oli tarjouspyynnön vastainen, koska tarjouksen ratkaisun kuvausta ei oltu jätetty tarjouspyynnössä pyydetyllä tavalla, eikä tarjouksen laatupisteitä olisi voitu arvioida tasavertaisin perustein muihin verrattuna. NCC Suomi Oy:n tarjous hylättiin tarjouspyynnön vastaisena. Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnössä mainituin perustein. Tarjouksien vertailun tulokset ovat liitteessä 1 ja perustelut liitteessä 2. Tarjousten vertailun perusteella kilpailun järjestys oli seuraava:
Sija | Yrityksen nimi |
1. | Sensmet Oy |
2. | AT Subsea Oy |
3. | W-rix Oy |
4. | Lumipower Oy |
5. | Jiglabs Oy |
6. | Sitowise Oy |
Hankintayksikkö varasi itselle oikeuden jatkaa yhden tai useamman toimijan kanssa ja vertailun perusteella esitetään jatkettavan neljän ensimmäiseksi tulleen kanssa.
Lisätiedot
Tero Koppinen, tuotantopäällikkö, puhelin: 310 78342
Päätös tullut nähtäväksi 13.12.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tero Koppinen, tuotantopäällikkö, puhelin: 09 310 78342