Hankinta, perusparannushankkeen rakenne- ja geotekniikan suunnittelu, Finlandia-talo

HEL 2018-011693
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 44

Finlandia-talon perusparannushankkeen rakenne- ja geotekniikan suunnittelun hankinta

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti

A
sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle Ryhmittymä Vahanen Suunnittelupalvelut Oy:n tarjouksen Finlandia-talon perusparannuksen rakenne- ja geotekniikan suunnittelun tarjouspyynnön vastaisena. Yrityksen lopullisessa tarjouksessa on annettu osa tuntiveloitushinnoista tarjouspyynnön ehtojen vastaisesti siten, että ero edellisen henkilöryhmän tuntiveloitushintaan verrattuna on yli 20%.

B
hyväksyä tarjouspyynnön mukaisin vertailuperustein parhaan tarjouksen antaneen Ryhmittymä Ideastructura Oy:n Finlandia-talon perusparannuksen rakenne- ja geotekniikan suunnittelijaksi,

C
oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun allekirjoittamaan Finlandia-talon perusparannuksen rakenne- ja geotekniikan suunnittelun sopimuksen ja suunnitteluvaiheittain tehtävät tilaukset sekä mahdolliset lisä- ja muutostyötilaukset,

D
päätös tehdään ehdolla, että kaupunginvaltuusto hyväksyy hankesuunnitelman.

Päätöksen perustelut

Finlandia-talon rakennukseen osoitteessa Mannerheimintie 13 e on suunniteltu laaja tekninen ja toiminnallinen perusparannus sekä maanalainen laajennus teknisille ja tukitiloille.

Hankesuunnitelma on vielä päätännässä. Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä, 7.2.2019/19§.

Rakenne- ja geotekniikan suunnittelun kilpailutus toteutettiin neuvottelumenettelynä. Hankinnasta julkaistiin ennakkoilmoitus ja hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa. Kilpailutus tehtiin EU-hankintana.

Osallistumishakemukset tuli jättää 3.12.2018 klo 13.00 mennessä. Osallistumishakemuksen jätti seitsemän tarjoajaehdokasta. Rakennuttamispäällikkö teki tarjouskilpailuun osallistuvien valintapäätöksen 20.12.2018/25 §.

Tarjoajat jättivät alustavat tarjoukset (laatutarjous) 14.1.2019 klo 13.00 mennessä, joissa ilmoitettiin suunnittelutoimeksiantoon nimettävät avainhenkilöt ja heidän kokemus. Kaikkien tarjoajien ilmoittamat avainhenkilöt täyttivät henkilöille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Laatupisteytys tehtiin hankinnassa ilmoitetun mukaisesti. Laatuarviointi valmistui 18.2.2019. (Liite 1)

Kunkin tarjoajan kanssa järjestettiin kahdenkeskiset sopimusneuvottelut. Tilaaja toimitti tarjoajille päivitetyt tarjouspyyntöasiakirjat ja kirjalliset vastaukset tarjoajien neuvotteluja varten jättämiin kysymyksiin 8.2.2018.

Tarjoajat jättivät lopulliset tarjouksensa (hintatarjous) 27.2.2019 klo 13.00 mennessä. Tarjoukset avattiin 28.2.2019. Hintatarjousten pisteytyksessä huomattiin, että SKOL 01 ja 02 (108 €/h) ja SKOL 03 (86 €/h) tuntiveloitushintojen ero on yli 20% Ryhmittymä Vahanen Suunnittelupalvelut Oy:n osalta, näin ollen kyseinen tarjous on tarjouspyynnön vastainen ja tarjous tulee sulkea tarjouskilpailun ulkopuolelle. Muut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia, hyväksyttäviä tarjouksia oli kolme kappaletta. Hyväksyttävät tarjoukset on esitetty tarjousten vertailutaulukossa 7.3.2019 (Liite 2).

Tarjousten vertailussa laadun painoarvo on 50 % ja hinnan 50 %.

Tarjousten lopulliset laatu- ja hintapisteet ovat seuraavat:

Ryhmittymä Ideastructura Oy
9,91200 pistettä
Ramboll Finland Oy
9,65438 pistettä
WSP Finland Oy
8,75000 pistettä

Tarjouspyynnön mukaisin vertailuperustein parhaat pisteet tarjouskilpailussa sai Ryhmittymä Ideastructura Oy.

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.

Tarjouspyynnön mukaisesti tehdään Finlandia-talon rakenne- ja geotekniikan suunnittelua koskeva kirjallinen tilaus kustakin suunnitteluvaiheesta erikseen. Tilauksessa määritellään kulloinkin tilattavan tehtävän sisältö ja veloituksen enimmäismäärä. Tilaajan arvio hanke- ja ehdotussuunnittelun tarkastamiseen sekä yleissuunnitteluun tarvittavasta työmäärästä on noin 1 455 tuntia, hanke- ja ehdotussuunnittelun tarkastamisen sekä yleissuunnitteluvaiheen rakenne- ja geotekniikan suunnittelun arvonlisäverottoman kattohinnan perusteena käytetään 10% korkeampaa tuntimäärää 1 600 tuntia. Hanke- ja ehdotussuunnittelun tarkastamisen sekä yleissuunnitteluvaiheen rakenne- ja geotekniikan suunnittelun arvonlisäveroton kattohinta on 121 484 euroa. Kilpailutetun rakenne- ja geotekniikan suunnittelun arvonlisäveroton kokonaiskattohinta on 1 051 820 euroa tarjoushetken hinnoin laskettuna. Veloitusperusteet tarkistetaan vuosittain kunkin vuoden alussa perustuen työehtosopimusten mukaisiin korotuksiin, kuitenkin vähintään elinkustannusindeksin mukainen korotus. Ensimmäinen tarkistus tehdään tammikuussa vuonna 2021.

Tuntiveloitushintoja voidaan käyttää optiona mainittujen väliaikaistilojen tilajärjestelyjen suunnittelutehtävissä. Väliaikaisten tilajärjestelyjen suunnittelutehtävät eivät sisälly kattotuntimääriin.

Päätös tullut nähtäväksi 28.03.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 44 § (Päätöskohdista A-B).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 44 § (Päätöskohdista C-D).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Erkki Huitti, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31866

erkki.huitti@hel.fi

Päättäjä

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Laatutarjousten vertailutaulukko, rakenne- ja geo
2. Tarjousten vertailutaulukko, rakenne ja geo

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.