Hankinta, SR-Laatukilpailu päiväkoti ja alakoulu, Kaarelan raitti 1, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2018-013013
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 117

Hankkeen SR-kilpailun tuloksen hyväksyminen, väliaikaisen sopimuksen ja KVR-urakkasumman hyväksyminen

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti

A

hyväksyä arviointiryhmän esityksen mukaisesti Kaarelan raitti SR-kilpailun voittajaksi tarjouspyynnön mukaisin vertailuperustein parhaat vertailupisteet saaneen, nimimerkillä ”Puumaja” kilpailuun osallistuneen Rakennus- ja insinööritoimisto Tricon Oy:n tarjouksen.

B

hyväksyä maksettavaksi 25 000 euron (alv 0) suuruinen palkkio kilpailuun valitulle ja hyväksytyn tarjouksen jättäneelle nimimerkille ”Ihmeiden Koto”, Rakennusliike Evälahti Uusimaa Oy:lle. Muita palkkioita ei makseta.

C

hyväksyä Kaarelan raitti - puurakenteinen päiväkoti ja alakoulun luokat 1 ja 2 KVR-urakoitsijaksi Rakennus- ja Insinööritoimisto Tricon Oy urakkahintaan 12 540 000 euroa arvonlisäverottomana ehdolla, että Helsingin kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä hankesuunnitelman.

D

oikeuttaa rakennuttaminen – palvelun rakennuttamispäällikön allekirjoittamaan Rakennus- ja insinööritoimisto Tricon Oy:n kanssa väliaikaisen sopimuksen 1200 000 euroa arvonlisäverottomaan hintaan. Väliaikainen sopimus on voimassa siihen asti, kunnes KVR-urakkasopimus allekirjoitetaan.

E

oikeuttaa rakennuttaminen -palvelun yksikön päällikön käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutos- ja lisätöihin sekä muihin lisävelvoitteisiin allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset.

Päätöksen perustelut

Kaarelan raitti – puurakenteinen päiväkoti ja alakoulun luokat 1 ja 2 uudis-rakennuksesta on laadittu 13.06.2019 hankesuunnitelma, jonka kaupunki-ympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 27.06.2019 päättänyt esittää kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi seuraavilla tiedoilla:

hankkeen enimmäislaajuus on 3 300 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 15 300 000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hanke-suunnitelmasta puoltavan lausunnon. Kaupunginvaltuusto tekee hankepäätöksen syksyn 2019 aikana.

Tarjouspyyntömenettely ja urakkatarjous

Kaarelan raitti on 330 tilapaikkainen puurakenteinen rakennus, jossa on päiväkoti ja alakoulun luokat 1 ja 2. Vanha tontilla elinkaarensa päähän tullut koulurakennus puretaan pois.

Kaupunkiympäristön toimiala on järjestänyt Kaarelan raitti-hankkeesta SR-kilpailun kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 11.01.2019 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa.
Kaarelan raitti -hankkeen SR-urakan kilpailutus toteutettiin kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 11.01.2019 sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin, että osallistumishakemusten jättäneiden ja soveltuvuusvaatimukset täyttävien ehdokkaiden joukosta valitaan riittävä määrä tarjoajia, jotka kutsutaan tarjouskilpailuun. Hankintayksikkö on 1.3.2019 sulkenut tarjouskilpailusta pois yhden ehdokkaan, koska tämä ei täyttänyt ehdokkaalle asetettuja vähimmäisvaatimuksia sekä hyväksynyt muut ilmoittautuneet tarjoajaehdokkaat tarjoajiksi.

Määräaikaan mennessä kaksi tarjoajaa jätti tarjouksen, nimimerkit ”Puumaja” ja ”Ihmeiden Koto”.

Kilpailuohjelmassa ilmoitettu arviointityöryhmä arvioi kilpailuehdotukset. Tarjousten arviointiperusteina olivat tarjouspyynnön mukaisesti laatu, takuu-aika ja hinta. Laadun ja takuuajan painoarvo oli 60 % ja hinnan 40 %. Laadun maksimipisteet olivat 57,5, urakkasuorituksen pidennettyjen takuiden maksimi-pisteet olivat 2,5 ja hinnan maksimipisteet olivat 40.

"Puumaja"
kokonaispisteet
81,50
Tarjouksen jättäjä
Rakennus- ja Insinööritoimisto Tricon Oy
 
"Ihmeiden Koto"
kokonaispisteet
80,25
Tarjouksen jättäjä
Rakennusliike Evälahti Uusimaa Oy
 

Arviointiryhmä esitti ”Puumaja” ehdotuksen tarjoajaa kilpailun voittajaksi ja suositti sen valintaa jatkotoimeksiantoon ja toteutukseen.

Päätös tullut nähtäväksi 01.07.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pia Sopanen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 21928

pia.sopanen@hel.fi

Päättäjä

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. KAARELAN RAITTI arviointipöytäkirja liitteineen 12.6.2019
2. Tarjous 29.5.2019

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.