Ympäristölupahakemus, Kannon Romu Oy, Kyläsaarenkatu 8 ja 8 B, 10

HEL 2019-000245
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 72 §

Kannon Romu Oy:n Kyläsaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan muutos

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Kannon Romu Oy:n Kyläsaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan muutoshakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Kannon Romu Oy, Vehkalahdentie 10, 00950 HELSINKI

Y-tunnus 0234295-2

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Jätteiden laitos- ja ammattimainen käsittely on ympäristöluvanvaraista toimintaa ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12 f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Asian vireilletulo

Ympäristöluvan muutoshakemus on jätetty kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle 4.1.2019. Tämän hetkiselle toiminnalle on Helsingin kaupungin ympäristölautakunnan 13.3.2012 (83 §) myöntämä toistaiseksi voimassa oleva ympäristölupa.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on Helsingin 21. kaupunginosan (Hermanni) tonteilla 21676/1 ja 21676/2 osoitteissa Kyläsaarenkatu 8, 8B, 10B ja 10C, 00580 Helsinki. Toiminta-alueet on vuokrattu Helsingin kaupungilta. Toiminta-alueet on päällystetty asfaltilla ja viemäröity kaupungin hulevesiviemäriverkostoon. Kyläsaarenkatu 10:ssä on myös käyttö- ja jätevesiliittymä.

Toiminta-alueet rajautuvat pienteollisuuskiinteistöihin ja varastointialueisiin. Alueen pohjoispuolella on Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n toimipiste ja eteläpuolella Destaclean Oy:n jätteenkäsittelyasema, jonka vaakaa yritys käyttää kuormien punnitukseen. Lähimmät asuinrakennukset ovat noin 130 metrin päässä toiminta-alueesta. Välissä kulkee vilkasliikenteinen Hermannin rantatie.

Kaavoitustilanne

Asemakaavassa (10240, 6.11.1998) alue on merkitty ympäristöhaittoja aiheuttamattoman teollisuus- ja varastorakennusten sekä toimistorakennusten korttelialueeksi (TYK). Osayleiskaavan mukaan alue tullaan kaavoittamaan asuinalueeksi.

Toiminnan kuvaus

Jätteenkäsittelyasemalla vastaanotetaan, varastoidaan ja siirtokuormataan seuraavia valtioneuvoston asetuksen jätteistä (179/2012) liitteen 4 jäteluettelon mukaisia jätteitä:

Vastaanotettavien jätenimikkeiden osalta toiminta ei muutu aiempaan ympäristölupaan verrattuna, mutta vuosittain vastaanotettavan jätteen määrä nousee 6000 tonniin (aiemmin 2400 tonnia) ja kerrallaan varastoitavan jätteen määrä 200 tonniin (aiemmin 150 tonnia). Lisäksi pihan siivouksesta syntyvää jätettä ja vastaanotettavan metallin joukosta poistettavaa puujätettä arvioidaan syntyvän noin 4 tonnia vuodessa.

Yrityksen tällä hetkellä osoitteissa Kyläsaarenkatu 5 G ja F tapahtuva toiminta siirtyy osoitteeseen Kyläsaarenkatu 10 B ja C, missä on aikaisemmin toiminut puutavaraliike. Jätteiden vastaanotossa ei tapahdu merkittäviä muutoksia. Pienerät punnitaan omalla pienellä vaa’alla ja suuremmat kuormat Destaclean Oy:n jäteaseman autovaa’alla ja näistä punnituksista saadaan yhteenvetoraportti kuukausittain. Jäte vastaanotetaan, punnitaan, tarkastetaan, välivarastoidaan ja kuormataan edelleen toimitettavaksi eli sitä ei käsitellä tämän enempää.

Toiminta-aika on edelleen arkipäivisin (maanantai - perjantai) klo 7.00 – 16.00.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Laitoksen toiminnan muutoksella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia ympäristöön. Alue on vanhaa teollisuus- ja varastoaluetta, jolla on muutakin vastaavanlaista toimintaa. Käsiteltävän jätteen määrän kasvu lisää jonkin verran liikennettä jäteasemalle (arvio 10-12 autoa päivässä, aiemmin 4-8), mutta tällä ei ole suurta merkitystä alueen kokonaisliikennemäärä huomioon ottaen.

Jäteasemalle tulevasta ja sieltä lähtevästä liikenteestä sekä jätteiden käsittelystä syntyy jonkin verran pakokaasu- ja pölypäästöjä. Toiminnasta ei arvioida aiheutuvan alueen muusta toiminnasta poikkeavaa meluhaittaa.

Jäteaseman alueet ovat asfalttipintaisia ja ne on viemäröity kaupungin hulevesiviemäriin.

Ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisy

Jäteasemalle ei vastaanoteta vaarallisia jätteitä. Mahdolliset kuormien mukana tulevat vähäiset määrät vaarallisia jätteitä kerätään erilleen. Työkoneet tankataan alueen ulkopuolisilla polttonesteen jakeluasemilla ja koneiden huollot tekee maahantuoja, joka tuo tarvittavat kemikaalit mukanaan eli alueella ei varastoida polttonesteitä tai muita kemikaaleja. Kyläsaarenkatu 8:n varastointialueiden hulevedet on viemäröity öljynerottimen kautta.

Auto- ja konehankinnoissa yhtiö pyrkii valitsemaan vähäpäästöisellä moottoritekniikalla varustetut kuorma-autot ja työkoneet.

Melua aiheutuu alueelle ja sieltä pois liikennöivistä kuorma-autoista, siirtokuormauksesta sekä jätteiden siirtelystä laitoksella. Toiminnasta ei arvioida aiheutuvan alueen muusta toiminnasta poikkeavaa meluhaittaa.

Toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Hakemusasiakirjoissa on esitetty valtioneuvoston asetuksen 179/2012 25 §:ssä edellytetyt tiedot jätteen käsittelyn seurannasta ja tarkkailusta. Vastaanotettavat kuormat punnitaan ja jätteiden laatu tarkastetaan. Vastaanotetuista jätteistä pidetään kirjaa. Alueelle ei oteta vastaan muita romuja tai jätteitä kuin mitä hakemuksessa on ilmoitettu. Yhtiö on laatinut asiakkailleen ohjeet siitä, millaista metalliromua alueelle otetaan vastaan.

Ympäristölupaa valvovalle viranomaiselle toimitetaan vuosittain raportti edellisen vuoden aikana vastaanotetuista ja edelleen toimitetusta sekä vuoden lopussa varastoituna olleista jätteistä.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Työkoneiden tankkaukset tehdään alueen ulkopuolella kaupallisilla jakeluasemilla ja huollot tekee koneiden maahantuoja, joka tuo ja vie mukanaan tarvittavat kemikaalit ja huollossa syntyvät jätteet. Työkoneet on varustettu letkurikkojärjestelmin ja sammuttimin.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus

Kalustohankinnoissa pyritään valitsemaan vähäpäästöisiä kuorma-autoja ja työkoneita.

Kyseessä on metalliromun ulkona tapahtuva välivarastointi, joten laitoksen energian käytön tehokkuutta ei ole tarpeen arvioida.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla ja verkkosivuilla 21.1. – 19.2.2019 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila -seura ry:lle. Hakemuksesta ei jätetty kuulutusaikana ympäristö- ja lupajaostolle muistutuksia eikä mielipiteitä.

Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Ympäristö- ja lupajaosto päättää myöntää Kannon Romu Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan metalliromun vastaanotto-, varastointi- ja siirtokuormaustoiminnalle hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.

Toiminta:

1. Ympäristölupa myönnetään kohdassa ”toiminnan kuvaus” mainittujen jätteiden käsittelyyn, johon kuuluvat vastaanotto, välivarastointi ja kuormaus jatkokäsittelyyn kuljetusta varten.

Muiden kuin edellä mainittujen jätteiden vastaanotto alueelle on kielletty, kuten myös edellä mainitusta poikkeava käsittely. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava silmämääräisesti ennen niiden kippaamista kentälle. Jos alueelle tuodussa kuormassa on muuta jätettä kuin mitä alueelle on sallittua tuoda, kuorma on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä. (YSL 52 ja 58 §)

2. Vastaanotettavan jätteen määrä saa olla enintään 6000 tonnia vuodessa ja suurin kerrallaan varastoitava määrä 200 tonnia.

Edellä mainitun kerrallaan varastoitavan jätteen määrän täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärä saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä pysymään luvallisella tasolla. Toiminnanharjoittajalla tulee olla reaaliaikainen tieto alueella varastoituna olevan jätteen määrästä. (YSL 52 ja 58 §)

3. Toimintaa saa harjoittaa arkisin maanantaista perjantaihin klo 7.00 - 16.00. (YSL 52 §)

Jätteiden käsittely:

4. Alueelta pois kuljetettavat jätteet tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat tai vastaavat luvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen tai hyödyntämiseen. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 8 ja 29 §)

5. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät sellaista jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella ja varastoida jätteen laadun edellyttämällä tavalla ja toimittaa ensi tilassa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista lukitussa tilassa siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 15 §)

6. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä sekä jatkokäsittelyyn toimitettavista vaarallisista jätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 121 §, VNA 179/2012 24 §)

7. Jätteitä kuljettavien yritysten tulee olla hyväksyttyjä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten ylläpitämään jätehuoltorekisteriin. (JäteL 94 §)

Ympäristöhaittojen ehkäisy:

8. Toiminnan aiheuttama keskiäänitaso lähimpien asuinrakennusten ulkopuolella ei saa ylittää 55 dB LAeq. Jos melu on luonteeltaan iskumaista tai kapeakaistaista, mittaus- ja laskentatulokseen lisätään 5 dB ennen sen vertaamista sallittuun melutasoon. (YSL 52 §)

9. Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 13, 72 - 73 §)

10. Toiminta-alueen hulevesiviemäreissä olevien öljynerotuskaivojen öljypinnan ja pohjalietteen määrä tulee tarkistaa mittauksin vähintään kerran vuodessa. Kaivojen tyhjennyksistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 121 §, VNA 179/2012 24 §)

Poikkeustilanteet:

11. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maahan päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai vesistöön tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä ympäristönsuojeluyksikölle ja pelastuslaitokselle. Ympäristö- ja lupajaosto voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52, 58 ja 134 §)

Kirjanpito ja raportointi:

12. Toiminnasta on pidettävä kirjaa tarkkailusuunnitelman mukaisesti ja ympäristönsuojeluyksikölle tulee toimittaa vuosittain maaliskuun loppuun mennessä kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

- vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet

- edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä

- varastossa edellisen vuoden lopussa olleen jätteen määrä

- tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen enimmäisvarastointimäärän ylitykset) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä. (JäteL 118, 121 - 122 §)

Toiminnan muuttaminen ja lopettaminen:

13. Toiminnan tai toiminnanharjoittajan muutoksista ja toiminnan lopettamisesta tulee ilmoittaa ympäristönsuojeluyksikölle. Toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa.

Ennen toiminnan loppumista ympäristönsuojeluyksikölle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristö- ja lupajaosto voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 29, 52 ja 170 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Kannon Romu Oy:n jätteenkäsittelyaseman toiminta lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnan pienimuotoisuuden ja käsiteltävien jätteiden hyötykäyttökelpoisuuden vuoksi vakuutta ei vaadita. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.

Lupamääräysten perustelut

1. Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa määräyksen mukaiseen jätteiden käsittelyyn eikä lupa oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon tai muuhun käsittelyyn.

2. Alueella käsiteltävien ja varastoitavien jätteiden määrä on tarpeen määritellä luvan käsittelevän viranomaisen toimivallan mukaan, suurten jätevarastojen syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.

3. Toiminta-aikaa on rajoitettu, jotta ympäristöön ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan.

4. Jätteiden jatkokäsittelystä ja hyödyntämisestä on tarpeen antaa määräys ympäristöhaittojen välttämiseksi.

5. Alueelle saattaa kuormien seassa kulkeutua pieniä määriä muita jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.

6. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.

7. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin hyväksytyt toiminnanharjoittajat

8. Määräys on tarpeen toiminnasta aiheutuvien meluhaittojen ehkäisemiseksi.

9. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.

10. Öljynerottimen oikeanlaisen toiminnan varmistaminen edellyttää tarkkailua.

11. Määräys on tarpeen maaperän pilaantumisen estämiseksi.

12. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.

13. Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.

Luvan voimassaolo

Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimukset tai toiminta-alueella aletaan toteuttaa uuden asemakaavan mukaisia maankäytön muutoksia.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Sovelletut säädökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 66, 70, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 170, 172, 190, 198, 205 ja 206? §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 11, 13 – 15 ja 20 §

Jätelaki (646/2011) 12, 13, 15, 29, 72, 73, 94, 118, 120, 121, 122 ja 141 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 ja 25 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Ympäristölautakunnan 24.11.2017 (88 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 2 205,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitoksesta.

Lupapäätöksen antaminen ja siitä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 12.4.2019 osoitteessa Pohjoisesplanadi 11 - 13. Päätös annetaan julkipanon jälkeen 15.4.2019, jolloin sen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon. Päätös julkaistaan internetissä. Tämä päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Tämän luvan mukaista toimintaa ei saa aloittaa ennen päätöksen tuloa lainvoimaiseksi.

Päätös korvaa ympäristölautakunnan 13.3.2012 (83 §) Kannon Romu Oy:lle myöntämän ympäristöluvan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 02.04.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon silloin, kun se on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Lisätietojen antaja

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Ympäristölupahakemus 4.1.2019
2. Hakemuksen liitteet, ympäristölupahakemus 4.1.2019
3. Karttaliite, Ympäristölupahakemus, Kyläsaarenkatu 8

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.