Hankinta, monitori-defibrillaattorit, pelastuslaitos
Monitori-defibrillaattoreiden hankinta 2020
Päätös
Pelastuslautakunta päätti oikeuttaa pelastuskomentajan tilaamaan MedKit Finland Oy:ltä määrärahojen puitteissa tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti vuosien 2020-2024 aikana yhteensä 45-61 monitori-defibrillaattoria kappalehintaan 17.135,00 euroa (alv 0%) yhteensä enintään 1.045.235,00 euroa (alv 0%), monitori-defibrillaattoreihin liitettäviä ominaisuuksia ja lisäosia yhteensä enintään 222.643,00 euroa (alv 0%) ja varaamaan mahdollisille lisävarusteille ja muutostöille yhteensä enintään 45.000,00 euroa (alv 0%) sekä solmimaan hankintasopimuksen ja teknisen päällikön hyväksymään hankintaan liittyvät laskut.
Hankinnan kokonaisarvo on 1.014.150,00 - 1.312.878,00 euroa (alv 0%) ja siihen käytetään rahastoon 8050301 (pelastustoimen irtaimen hankinta) varattuja määrärahoja.
Monitori-defibrillaattoreihin tilattavat ominaisuudet ja lisäosat ovat seuraavat:
- potilaan kehon lämpötilan mittaus, 45-61 kpl vuosina 2020-2024, kappalehintaan 873,00 euroa (alv 0%) yhteensä enintään 53.253,00 euroa (alv 0%)
- non-invasiivinen hiilimonoksidin mittaustoiminto, 45-61 kpl vuosina 2020-2024, kappalehintaan 1.600,00 euroa (alv 0%) yhteensä enintään 97.600,00 euroa (alv 0%)
- invasiivinen verenpaineen mittaus, 5 kpl vuonna 2020 kappalehintaan 1.450,00 euroa (alv 0%) yhteensä 7.250,00 euroa (alv 0%)
- potilassimulaattori koulutus- ja harjoituskäyttöön, 20 kpl vuonna 2020, kappalehintaan 455,00 euroa (alv 0%) yhteensä 9.100,00 euroa (alv 0%)
- lataava autoteline asennettuna, 40 kpl vuonna 2020, kappalehintaan 1.386,00 euroa (alv 0%)yhteensä 55.440,00 euroa (alv 0%)
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen tiedoksi.
Tähän päätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Pelastuslaitos on kilpailuttanut EU:n avoimella menettelyllä monitori-defibrillaattoreiden hankinnan. EU-hankintailmoitus Tarjouspyyntö julkaistiin 12.12.2019 sähköisesti osoitteessa https://tarjouspalvelu.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) Määräaika tarjousten jättämiselle oli 7.1.2020 klo 12:00.
Tarjouspyynnössä painotettiin erityisesti sitä, että monitori-defibrillaattorin ja sen laitejärjestelmän yhdenmukaisuudella on Ostajalle olennainen merkitys potilasturvallisuuden varmistamiseksi.
Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta: Medidyne Oy (Medidyne), Medifin Healthcare Oy (Medifin) ja MedKit Finland Oy (MedKit).
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjouspyynnössä on myös asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset.
Medidynen tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.
Medidynen tarjouksesta puuttui seuraavat tarjouspyynnössä ehdottomiksi vaatimuksiksi ilmoitetut ominaisuudet:
- Auditiivinen ventilaatio-ohjaus
- Ventilaatio-ohjausominaisuuden ja pakollisena lisäoptiona vaaditun invasiivisen verenpaineen mittaustoiminnon käyttö samassa laitteessa (eli nämä optiot eivät saa olla toisensa poissulkevia)
Medidyne ilmoituksensa mukaisesti jätti saapumatta ehdottomana minimivaatimuksena olevaan pakolliseen tarjottujen laitteiden laitteen käyttöön liittyvään hankintayksikön perehdytystilaisuuteen.
Medifinin tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.
Medifinin toimittama referenssilaite ei täyttänyt ainakaan seuraavia ehdottomia vaatimuksia:
- Referenssilaitetoimitus ei sisältänyt EKG –simulaattoria eikä elvytyssimulaattoria
- Tulostin ei ollut kiinteästi sijoitettuna tai integroituna laitteeseen
- Tulostimen akun varaustaso ei näkynyt monitori-defibrillaattorin näytöltä
- Kantolaukussa ei ollut riittävää määrää taskuja laitteen toimintaan liittyvien hoitovälineiden sekä muiden yksittäisten hoitovälineiden (esim. alkometri ja verensokerimittari) kuljettamista varten
- etCO2 anturista puuttui intubaatioadapterit
- non-invasiivinen häkämittauksen anturi puuttui
MedKitin tarjous todetaan täyttävän asetetut ehdottomat vaatimukset ja olevan muutenkin tarjouspyynnön mukainen.
Sisällöltään tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen hylkääminen ei ole ainoastaan hankintayksikön oikeus, vaan hankintayksikkö on tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi velvollinen hylkäämään tarjouspyynnön vastaisen tarjouksen. Hylkääminen pitää tehdä silloin, kun tarjouksen puutteellisuus ja tarjouspyynnön vastaisuus vaarantaa tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun tarjousvertailussa. Medidynen ja Medifinin tarjouksissa olleet puutteet tekivät tarjouksista vertailukelvottoman suhteessa MedKitin tarjoukseen ja itse tarjouspyynnössä asetettuihin kriteereihin nähden.
Kokonaistaloudellinen tarjousvertailu monitori-defibrillaattoreiden osalta ei ollut tarpeen, koska hyväksyttäviä tarjouksia on vain yksi. Koska hankinnan lykkäämisestä aiheutuisi haittaa kiireellisen ensihoidon tuottamiselle ja hyväksyttävän tarjouksen hinta vastaa hankintayksikön käsitystä hankittavan tuotteen yleisestä hintatasosta nykyisessä markkinatilanteessa, ei hankinnan uudelleen kilpailuttaminen ole perusteltua, vaikka kilpailua ei syntynytkään.
Hankinta-asiakirjat ovat nähtävissä sihteerillä.
Päätös tullut nähtäväksi 13.02.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 09 310 31400
Mårten Hellbom, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 31470