Velvoitteen asettaminen liikehuoneiston luvattoman päiväkotikäytön kieltämiseksi, Pursimiehenkatu 12, Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab

HEL 2019-001133
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 41 §

Velvoitteen asettaminen liikehuoneiston luvattoman päiväkotikäytön kieltämiseksi, Pursimiehenkatu 12

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa Asunto Oy Pursimiehenmäen rakennuksen omistajana, Oy NRI Associates Ltd:n tilojen osakkeenomistajana ja Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab:n toiminnanharjoittajana ja vuokralaisena nyt asetettavan sakon uhalla lopettamaan liikehuoneiston käyttö päiväkotitiloina 1.7.2019 mennessä.

Koska velvoitetut ovat jo useiden vuosien ajan laiminlyöneet velvollisuutensa saattaa tilanne lainmukaiseksi, määrää kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hallintolainkäyttölain 31 §:n nojalla, että asetettua velvoitetta on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta. Helsingin hallinto-oikeus voi mahdollista valitusta käsitellessään kieltää jaoston päätöksen täytäntöönpanon.

Asunto Oy Pursimiehenmäelle, Oy NRI Associates Ltd:lle ja Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab:lle kullekin erikseen asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on viisitoistatuhatta (15 000) euroa ja lisäerä kolmetuhatta (3 000) jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu.

Kaupunginhallituksen hyväksymän rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on kaksituhatta (2 000) euroa, jonka Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetuille.

Valvontakohde

Asunto Oy Pursimiehenmäen omistama tontti 91-5-124-12 sijaitsee osoitteessa Pursimiehenkatu 12, joka on voimassa olevan asemakaavan 7715 mukaan asuinkerrostalojen korttelialuetta. Vuonna 2012 Asunto Oy Pursimiehenmäki on 11.5.2012 valtuuttanut liikehuoneisto M2:n vuokralaisehdokkaan Oy Ankkalinna - Ankdammen Ab:n edustajan hakemaan taloyhtiön nimissä rakennusvalvonnalta käyttötarkoituksen muutosta ja muita tarvittavia rakennuslupia kustannuksellaan. Rakennuslupahakemus on jätetty rakennusvalvontaan 3.7.2012. Rakennuslupa (lupatunnus 5-2282-12-D) on myönnetty viranhaltijanpäätöksellä 14.8.2012 § 607. Rakennuslupapäätös sai lainvoiman 1.9.2012.

Myönnetyssä rakennusluvassa on määrätty, että vastuullinen vastaava työnjohtaja, kvv-työnjohtaja sekä iv-työnjohtaja tulee hyväksyttää ennen kyseisten töiden aloittamista. Rakennustyötä ei saa luvan mukaan saa aloittaa, ennen kuin siitä on tehty ilmoitus rakennusvalvontavirastoon. Lisäksi rakennustyön edistyessä on pyydettävä aloituskokouksen, kvv-katselmuksen, iv-katselmuksen sekä loppukatselmuksen toimittamista.

Asian käsittely rakennusvalvonnassa

Tarkastuslausunto

Rakennusvalvontapalvelut on laatinut asiasta tarkastuslausunnon, jossa on todettu muun ohella seuraavaa:

Asunto Oy Pursimiehenmäki on hakenut rakennuslupaa pankkina toimineen liikehuoneiston muuttamiseksi päiväkotikäyttöön. Lupahakemus on jätetty rakennusvalvontaan 3.7.2012 ja rakennuslupa myönnetty 14.8.2012 tunnuksella 5-2282-12-D.

Rakennusvalvonnan järjestelmätietojen mukaan rakennuslupaa ei ole miltään osin noudatettu eikä siinä asetettuja määräyksiä toteutettu (vastaavien työnjohtajien hyväksyttäminen sekä aloituskokouksen ja viranomaiskatselmusten suorittaminen). Rakennuslupa on rauennut rakennustyön aloittamatta jättämisestä johtuen 1.9.2015. Tästä huolimatta toiminnanharjoittaja Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab:n internetsivujen mukaan päiväkotitoiminta tiloissa on alkanut elokuussa 2012.

Taloyhtiö on rakennusluvan hakijana ja sen myötä rakennushankkeeseen ryhtyvänä vastuussa hankkeen toteutuksesta ja rakennuslupapäätöksen toteuttamisesta. Rakennusluvan määräysten toteuttamatta jättämisestä johtuen rakennusvalvonta ei ole voinut varmistua siitä, että päiväkoti toimii tiloissa, jotka ovat turvalliset ja terveelliset. Laiminlyödessään rakennuslupapäätöksen toteuttamisen ja loppukatselmuksen toimittamisen kuitenkin sallien tilojen käyttämisen päiväkotitoimintaan Asunto Oy Pursimiehenmäki on toiminut maankäyttö- ja rakennuslain 125 § 5 momentin ja 153 §:n vastaisesti.

Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab on ottanut tilat päiväkotikäyttöön ennen rakennusluvan myöntämistä, jatkaneet tilan käyttämistä päiväkotina maankäyttö- ja rakennuslain 153 §:n vastaisesti ennen tilojen käyttöönottoon hyväksymistä sekä jatkaneet tilankäyttöä vielä myönnetyn, mutta toteuttamattoman rakennusluvan rauettua maankäyttö- ja rakennuslain 125 § 5 momentin vastaisesti.

Tämän johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan esittämään, ellei asiassa muuta ilmene, että tilan haltijalle Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab:lle, osakkeenomistajalle Oy NRI Associates Ltd:lle ja Asunto Oy Pursimiehenmäelle asetetaan velvoite lopettaa voimassa olevan luvan vastainen päiväkotitoiminta tiloissa ja että velvoitteen tehosteeksi asetetaan uhkasakko.

Kiinteistönomistaja Asunto Oy Pursimiehenmäki on saanut tarkastuslausunnon tiedoksi 23.1.2019 haastemiehen välityksellä. Tarkastuslausunto on annettu sähköpostitse tiedoksi osakkeenomistaja Oy NRI Associates Ltd:lle 27.1.2019 ja toiminnanharjoittaja Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab:lle 4.2.2019.

Asunto Oy Pursimiehenmäen vastine 23.1.2019

Toteamme, että Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab toimii vuokralla tiloissa, jotka omistaa Oy NRI Associates Ltd. Osakkaan intressi on käyttää omistamaansa liikehuoneistoa haluamaansa toimintaan. Olemme valtuuttaneet ja samalla velvoittaneet osakkaan hakemaan tarvittavat rakennusluvat ja hoitamaan luvan tarkoittamat velvoitteet määräysten edellyttämällä tavalla.

Ilmeisesti näin ei ole tapahtunut. As Oy Pursimiehenmäki velvoittaa ja valtuuttaa osakkaan hakemaan uuden rakennusluvan sekä vastaamaan luvan edellyttämistä velvollisuuksista heti. Ellei osakas ryhdy tarpeellisiin toimiin, tulee As Oy:n mielestä luvaton päiväkotitoiminta tiloissa lopettaa ja ryhtyä käyttämään liikehuoneistoa siihen tarkoitukseen, johon se on määräysten mukaan osoitettu. Ellei näin tapahdu, joudutaan liikehuoneisto ottamaan yhtiökokouksen päätöksellä yhtiön haltuun vuokralaisen irtisanomiseksi.

Uhkasakon osalta toteamme, että As Oy Pursimiehenmäellä, vaikka se kiinteistön omistaja onkin, ei ole muuta intressiä asiassa kuin että talon tiloja käytetään rakennusluvan mukaisella ja asiallisella tavalla. Uhkasakon määräämistä joudummekin puoltamaan lupa-asian hoidon laiminlyöneelle Oy NRI Associates Ltd:lle, ei As Oy Pursimiehenmäelle.

Oy NRI Associates Oy:n vastine 27.1.2019

Ankkalammelta saadun tiedon mukaan Pasi Riikonen hoitaa parhaillaan ko. kohteen loppukatselmusta joka on jäänyt ilmeisesti tekemättä. Tarvittaessa he ovat valmiita myös päivittämään hakemuksen Rakennusvalvonnan sähköiseen järjestelmään. Nyt ollut lupa, jolta loppukatselmus pitämättä, on paperiaikakaudelta.

Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab vastine 11.2.2019

Toiminnanharjoittaja on antanut tarkastuslausuntoon vastineensa, jossa todetaan muun ohella seuraavia asioita.

Yhtiö katsoo, että se ei ole toiminut MRL 125 §:n vastaisesti. Rakennustyöt on suoritettu kokonaisuudessaan kaupungin vuonna 2012 myöntämän rakennusluvan (5-2282-12-D) mukaisesti, ja tilojen soveltuvuus käyttöönsä, terveellisyys ja turvallisuus on asianmukaisesti varmistettu.

Yhtiön toimitettua kaupungin rakennusvalvonnan lupapisteeseen uuden lupahakemuksen sitä koskevan tulevan päätöksen ehtojen ja ohjeiden osoittamassa järjestyksessä voidaan myös kaikki MRL 153 ä:n muodollisuudet täyttää asianmukaisesti. Yhtiö on valmis ulkopuolisen asiantuntijan tarkastuslausunnon hankkimiseen määräystenmukaisuuden varmistamiseksi, minkä jälkeen kaikki lain vaatimukset voidaan verifioida objektiivisesti täytetyksi.

Siltä varalta, että asia etenisi ympäristö- ja lupajaoston käsittelyyn, katsomme, että velvoitemenettelylle ei ole tässä vastineessa esitetty selvitys huomioiden tarvetta, ja erityisesti tilanne, jossa toiminnanharjoittajaa uhattaisiin nopeallakin toiminnan lopetukseen pakottamisella, johtaisi käytännössä kohtuuttomuuteen. Korvaavien tilojen etsimisen haitalliset vaikutukset olisivat huomattavat myös kolmansien osapuolten, lukuisten perheiden päivähoitojärjestelyihin, joten hätiköidyistä velvoitetoimista tulisi pidättäytyä.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 143 §:n mukaan jollei rakennustyötä ole aloitettu kolmessa vuodessa tai saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa, lupa on rauennut. Määräajat alkavat luvan lainvoimaiseksi tulosta. Rakennuslupa 5-2282-12-D on tullut lainvoimaiseksi 1.9.2012. Näin ollen rakennustyöt olisi tullut aloittaa viimeistään 1.9.2015, jotta lupa ei olisi rauennut. Rakennustöitä ei kuitenkaan aloitettu, joten rakennuslupa raukesi lain nojalla.

Maankäyttö- ja rakennuslain 153 a §:n mukaan rakennuksen osaa ei saa ottaa käyttöön ennen kuin rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt sen loppukatselmuksessa käyttöön otettavaksi. Osittainen lopputarkastus voidaan lain mukaan toimittaa, kun rakennushankkeeseen ryhtyvä on ilmoittanut, että rakennusvalvontaviranomaisen määräämät katselmukset ja tarkastukset sekä niissä määrätyt toimenpiteet on tehty ja kun muut lakiin perustuvat ja käyttöturvallisuuteen olennaisesti vaikuttavat tarkastukset on tehty. Mitään rakennusvalvontaviranomaisen rakennuslupapäätöksessä määräämistä katselmuksista ei koskaan kuitenkaan pyydetty toimitettavaksi. Myöskään rakennusluvassa määrättyä aloituskokousta ei ole koskaan pyydetty. Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab on kuitenkin aluehallintovirastolle tekemänsä ilmoituksen mukaan aloittanut toimintansa tiloissa 13.8.2012, eli jo ennen rakennusluvan myöntämistä.

Asunto Oy Pursimiehenmäki, Oy NRI Associates Ltd ja Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab ovat kukin olleet tietoisia tilojen käytön päiväkotitoimintaan olevan luvanvaraista sekä siitä, että rakennuslupaa on haettu. Myös rakennusluvan myöntämisen katsotaan tulleen kaikkien edellä mainittujen tietoon, sillä maankäyttö- ja rakennuslain mukaan rakennuslupapäätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon silloin, kun päätös on annettu. Kyseinen rakennuslupapäätös on annettu julkipanon jälkeen 17.8.2012. Rakennuslupapäätös on postitettu rakennuslupahakemuksessa ilmoitetulle maksajalle, Oy Ankkalampi - Ankdammen Oy:lle.

Asunto Oy Pursimiehenmäki on laiminlyönyt ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin luvattoman käytön lopettamiseksi, kun tila on otettu käyttöön ennen maankäyttö- ja rakennuslain 153 tai 153 a §:ssä edellytettävää käyttöönoton hyväksymistä ja edelleen myönnetyn rakennusluvan rauettua 1.9.2015 laiminlyönyt ryhtyä toimenpiteisiin luvattoman käytön lopettamiseksi. Oy NRI Associates Ltd on kyseisen osakehuoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajana niin ikään laiminlyönyt ryhtyä toimenpiteisiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla luvattoman käytön lopettamiseksi. Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab on kyseisen osakehuoneiston vuokralaisena ja toiminnan harjoittajana laiminlyönyt ryhtyä toimenpiteisiin luvattoman käytön lopettamiseksi, kun tila on otettu käyttöön ennen maankäyttö- ja rakennuslain 153 tai 153 a §:ssä edellytettävää käyttöönoton hyväksymistä.

Velvoitteen asettaminen on välttämätöntä tilanteessa, jossa asianosaisilla – kiinteistöomistajalla, osakkeenomistajalla ja toiminnanharjoittajalla – on ollut yli kuuden vuoden ajan tieto velvollisuudesta hakea rakennuslupa ja rakennusluvassa asetetuista lupaehdoista, mutta tästä huolimatta rakennuslupaa ei ole toteutettu rakennusluvan ja maankäyttö- ja rakennuslain ehtojen mukaisesti. Rakennuslupaa on haettu, mutta sen lupaehtojen mukaisesti ei ole toimittu.

Vuonna 2015 rauenneen rakennusluvan tilalle tulee hakea uutta rakennuslupaa ja siinä tulee noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä. Toiminnanharjoittajan antamassa vastineessa mainittu, 11.2.2019 jätetty rakennuslupahakemus ei täytä voimassa olevan lainsäädännön vaatimuksia poistumisteiden eikä esteettömyyssäännösten osalta.

Rakennushankkeeseen ryhtyvän, pääsuunnittelijan ja vastaavan työnjohtajan on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Tilaa on edellä mainittujen tahojen tieten käytetty kuuden ja puolen vuoden ajan päiväkotina ilman asianmukaista rakennuslupaa. Koska kaikki asianosaiset ja heidän käyttämänsä pääsuunnittelija ovat samat kuin vuoden 2012 myönnettyä lupaa toteuttamassa olleet tahot, jotka laiminlöivät laista johtuvat velvoitteensa, on luvan asianmukaisen loppuunsaattamisen kannalta perusteltua asettaa velvoite.

Tästä johtuen toiminnanharjoittajalle, osakkeenomistajalle sekä kiinteistönomistajalle asetetaan velvoite lopettaa Pursimiehenkatu 12:ssa liikehuoneiston käyttö päiväkotitiloina.

Ympäristöministeriön rakennusten paloturvallisuudesta antaman asetuksen ja sen perustelumuistion mukaan rakennuksen kerrostalon kellari ja kerros ovat eri poistumisalueita, vaikka ne jossakin tapauksessa voivat olla samaa palo-osastoa. Asetuksen ja perustelumuistion mukaan, jos poistutaan toisen poistumisalueen kautta, niin näiden poistumisalueiden välissä ei saa olla portaita. Poistuminen 1. kerroksesta kellarin kautta on siten asetuksen vastaista, eikä tämä ratkaisu on turvallinen poistumistie. Päiväkodista pitää olla kaksi varsinaista poistumistietä ja vireillä olevassa rakennuslupahakemuksessa on esitetty vain yksi poistumistie ja kaksi ikkunavaratietä.

Vireillä olevassa rakennuslupahakemuksessa on esitetty yksi inva-wc 1. kerrokseen ja loput wc:t , joita lapset käyttävät, sijaitsevat kellarissa portaiden takana. Tätä ratkaisua ei voi pitää turvallisena eikä esteettömänä.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 § 5 momentti

Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista varten tarvitaan rakennuslupa. Luvanvaraisuutta harkittaessa otetaan huomioon käyttötarkoituksen muutoksen vaikutus kaavan toteuttamiseen ja muuhun maankäyttöön sekä rakennukselta vaadittaviin ominaisuuksiin. […]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 143 § 1 momentti

Jollei rakennustyötä ole aloitettu kolmessa vuodessa tai saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa, lupa on rauennut. […]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 153 §

Rakennusta tai sen osaa ei saa ottaa käyttöön ennen kuin rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt sen loppukatselmuksessa käyttöön otettavaksi.

Loppukatselmus voidaan toimittaa, kun rakennushankkeeseen ryhtyvä on ilmoittanut rakennusvalvontaviranomaiselle, että:
1) rakennustyö on saatettu loppuun rakennusluvan sekä rakentamista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti;
2) rakennusvalvontaviranomaisen määräämät katselmukset ja tarkastukset sekä niissä vaaditut toimenpiteet on tehty;
[…]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §

Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen […] voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.

Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, ja 25 §

Käsittely

Pentti Ruuska:
Lisätään perusteluihin viimeiseksi kappaleeksi:
Ympäristöministeriön rakennusten paloturvallisuudesta antaman asetuksen ja sen perustelumuistion mukaan rakennuksen kerrostalon kellari ja kerros ovat eri poistumisalueita, vaikka ne jossakin tapauksessa voivat olla samaa palo-osastoa.
Asetuksen ja perustelumuistion mukaan, jos poistutaan toisen poistumisalueen kautta, niin näiden poistumisalueiden välissä ei saa olla portaita. Poistuminen 1. kerroksesta kellarin kautta on siten asetuksen vastaista, eikä tämä ratkaisu on turvallinen poistumistie.
Päiväkodista pitää olla kaksi varsinaista poistumistietä ja vireillä olevassa rakennuslupahakemuksessa on esitetty vain yksi poistumistie ja kaksi ikkunavaratietä.

Vireillä olevassa rakennuslupahakemuksessa on esitetty yksi inva-wc 1. kerrokseen ja loput wc:t , joita lapset käyttävät, sijaitsevat kellarissa portaiden takana. Tätä ratkaisua ei voi pitää turvallisena eikä esteettömänä.

Vastaehdotus:
Tapio Klemetti: Muutetaan päätösehdotuksen kohtaan 1 päivämääräksi 1.7.2019, jolloin toiminta tulee sakon uhalla lopettaa.

Kannattaja: Leo Stranius

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Muutetaan päätösehdotuksen kohtaan 1 päivämääräksi 1.7.2019, jolloin toiminta tulee sakon uhalla lopettaa.

Jaa-äänet: 3
Silvia Modig, Vesa Peipinen, Anita Vihervaara

Ei-äänet: 5
Mukhtar Abib, Tapio Klemetti, Lea Saukkonen, Leo Stranius, Pertti Villo

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Vafa Järnefelt

Katso äänestystulos taulukkona

Eriävät mielipiteet

Katsomme, että esittelijän esitys on perustelu ja jaoston saamien selvitysten perusteella on selvää, että tila ei tällä hetkellä täytä terveellisyyden ja turvallisuuden määräyksiä. Katsomme, että tila tulee saattaa asianmukaiseen kuntoon mahdollisimman nopeasti ja lisäksi katsomme että esittelijän esittämä määräaika tälle (1.5.) on riittävä tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiselle.

Silvia Modig
Vesa Peipinen
Anita Vihervaara

Asian aikana kuultavana olivat palopäällikkö Anja Aatsinki ja palotarkastaja Esa Kukkonen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Äänestys 1

Jaa: Esityksen mukaan

Ei: Muutetaan päätösehdotuksen kohtaan 1 päivämääräksi 1.7.2019, jolloin toiminta tulee sakon uhalla lopettaa.

Jäsen Valtuustoryhmä
Modig, Silvia Ei valtuustoryhmää
Peipinen, Vesa Ei valtuustoryhmää
Vihervaara, Anita Ei valtuustoryhmää
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Klemetti, Tapio Kokoomuksen valtuustoryhmä
Saukkonen, Lea Kokoomuksen valtuustoryhmä
Stranius, Leo Vihreä valtuustoryhmä
Villo, Pertti Ei valtuustoryhmää
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Sulje
Jäsen Valtuustoryhmä
Järnefelt, Vafa Ei valtuustoryhmää
Sulje
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä Jaa Ei Tyhjä Poissa
Ei valtuustoryhmää 3 1 0 1
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 3 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 0 1 0 0
Sulje

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää velvoittaa Asunto Oy Pursimiehenmäen rakennuksen omistajana, Oy NRI Associates Ltd:n tilojen osakkeenomistajana ja Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab:n toiminnanharjoittajana ja vuokralaisena nyt asetettavan sakon uhalla lopettamaan liikehuoneiston käyttö päiväkotitiloina 1.5.2019 mennessä.

Koska velvoitetut ovat jo useiden vuosien ajan laiminlyöneet velvollisuutensa saattaa tilanne lainmukaiseksi, määrää kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hallintolainkäyttölain 31 §:n nojalla, että asetettua velvoitetta on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta. Helsingin hallinto-oikeus voi mahdollista valitusta käsitellessään kieltää jaoston päätöksen täytäntöönpanon.

Asunto Oy Pursimiehenmäelle, Oy NRI Associates Ltd:lle ja Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab:lle kullekin erikseen asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on viisitoistatuhatta (15 000) euroa ja lisäerä kolmetuhatta (3 000) jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu.

Kaupunginhallituksen hyväksymän rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on kaksituhatta (2 000) euroa, jonka Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetuille.

Valvontakohde

Asunto Oy Pursimiehenmäen omistama tontti 91-5-124-12 sijaitsee osoitteessa Pursimiehenkatu 12, joka on voimassa olevan asemakaavan 7715 mukaan asuinkerrostalojen korttelialuetta. Vuonna 2012 Asunto Oy Pursimiehenmäki on 11.5.2012 valtuuttanut liikehuoneisto M2:n vuokralaisehdokkaan Oy Ankkalinna - Ankdammen Ab:n edustajan hakemaan taloyhtiön nimissä rakennusvalvonnalta käyttötarkoituksen muutosta ja muita tarvittavia rakennuslupia kustannuksellaan. Rakennuslupahakemus on jätetty rakennusvalvontaan 3.7.2012. Rakennuslupa (lupatunnus 5-2282-12-D) on myönnetty viranhaltijanpäätöksellä 14.8.2012 § 607. Rakennuslupapäätös sai lainvoiman 1.9.2012.

Myönnetyssä rakennusluvassa on määrätty, että vastuullinen vastaava työnjohtaja, kvv-työnjohtaja sekä iv-työnjohtaja tulee hyväksyttää ennen kyseisten töiden aloittamista. Rakennustyötä ei saa luvan mukaan saa aloittaa, ennen kuin siitä on tehty ilmoitus rakennusvalvontavirastoon. Lisäksi rakennustyön edistyessä on pyydettävä aloituskokouksen, kvv-katselmuksen, iv-katselmuksen sekä loppukatselmuksen toimittamista.

Asian käsittely rakennusvalvonnassa

Tarkastuslausunto

Rakennusvalvontapalvelut on laatinut asiasta tarkastuslausunnon, jossa on todettu muun ohella seuraavaa:

Asunto Oy Pursimiehenmäki on hakenut rakennuslupaa pankkina toimineen liikehuoneiston muuttamiseksi päiväkotikäyttöön. Lupahakemus on jätetty rakennusvalvontaan 3.7.2012 ja rakennuslupa myönnetty 14.8.2012 tunnuksella 5-2282-12-D.

Rakennusvalvonnan järjestelmätietojen mukaan rakennuslupaa ei ole miltään osin noudatettu eikä siinä asetettuja määräyksiä toteutettu (vastaavien työnjohtajien hyväksyttäminen sekä aloituskokouksen ja viranomaiskatselmusten suorittaminen). Rakennuslupa on rauennut rakennustyön aloittamatta jättämisestä johtuen 1.9.2015. Tästä huolimatta toiminnanharjoittaja Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab:n internetsivujen mukaan päiväkotitoiminta tiloissa on alkanut elokuussa 2012.

Taloyhtiö on rakennusluvan hakijana ja sen myötä rakennushankkeeseen ryhtyvänä vastuussa hankkeen toteutuksesta ja rakennuslupapäätöksen toteuttamisesta. Rakennusluvan määräysten toteuttamatta jättämisestä johtuen rakennusvalvonta ei ole voinut varmistua siitä, että päiväkoti toimii tiloissa, jotka ovat turvalliset ja terveelliset. Laiminlyödessään rakennuslupapäätöksen toteuttamisen ja loppukatselmuksen toimittamisen kuitenkin sallien tilojen käyttämisen päiväkotitoimintaan Asunto Oy Pursimiehenmäki on toiminut maankäyttö- ja rakennuslain 125 § 5 momentin ja 153 §:n vastaisesti.

Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab on ottanut tilat päiväkotikäyttöön ennen rakennusluvan myöntämistä, jatkaneet tilan käyttämistä päiväkotina maankäyttö- ja rakennuslain 153 §:n vastaisesti ennen tilojen käyttöönottoon hyväksymistä sekä jatkaneet tilankäyttöä vielä myönnetyn, mutta toteuttamattoman rakennusluvan rauettua maankäyttö- ja rakennuslain 125 § 5 momentin vastaisesti.

Tämän johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan esittämään, ellei asiassa muuta ilmene, että tilan haltijalle Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab:lle, osakkeenomistajalle Oy NRI Associates Ltd:lle ja Asunto Oy Pursimiehenmäelle asetetaan velvoite lopettaa voimassa olevan luvan vastainen päiväkotitoiminta tiloissa ja että velvoitteen tehosteeksi asetetaan uhkasakko.

Kiinteistönomistaja Asunto Oy Pursimiehenmäki on saanut tarkastuslausunnon tiedoksi 23.1.2019 haastemiehen välityksellä. Tarkastuslausunto on annettu sähköpostitse tiedoksi osakkeenomistaja Oy NRI Associates Ltd:lle 27.1.2019 ja toiminnanharjoittaja Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab:lle 4.2.2019.

Asunto Oy Pursimiehenmäen vastine 23.1.2019

Toteamme, että Oy Ankkalampi-Ankdammen Ab toimii vuokralla tiloissa, jotka omistaa Oy NRI Associates Ltd. Osakkaan intressi on käyttää omistamaansa liikehuoneistoa haluamaansa toimintaan. Olemme valtuuttaneet ja samalla velvoittaneet osakkaan hakemaan tarvittavat rakennusluvat ja hoitamaan luvan tarkoittamat velvoitteet määräysten edellyttämällä tavalla.

Ilmeisesti näin ei ole tapahtunut. As Oy Pursimiehenmäki velvoittaa ja valtuuttaa osakkaan hakemaan uuden rakennusluvan sekä vastaamaan luvan edellyttämistä velvollisuuksista heti. Ellei osakas ryhdy tarpeellisiin toimiin, tulee As Oy:n mielestä luvaton päiväkotitoiminta tiloissa lopettaa ja ryhtyä käyttämään liikehuoneistoa siihen tarkoitukseen, johon se on määräysten mukaan osoitettu. Ellei näin tapahdu, joudutaan liikehuoneisto ottamaan yhtiökokouksen päätöksellä yhtiön haltuun vuokralaisen irtisanomiseksi.

Uhkasakon osalta toteamme, että As Oy Pursimiehenmäellä, vaikka se kiinteistön omistaja onkin, ei ole muuta intressiä asiassa kuin että talon tiloja käytetään rakennusluvan mukaisella ja asiallisella tavalla. Uhkasakon määräämistä joudummekin puoltamaan lupa-asian hoidon laiminlyöneelle Oy NRI Associates Ltd:lle, ei As Oy Pursimiehenmäelle.

Oy NRI Associates Oy:n vastine 27.1.2019

Ankkalammelta saadun tiedon mukaan Pasi Riikonen hoitaa parhaillaan ko. kohteen loppukatselmusta joka on jäänyt ilmeisesti tekemättä. Tarvittaessa he ovat valmiita myös päivittämään hakemuksen Rakennusvalvonnan sähköiseen järjestelmään. Nyt ollut lupa, jolta loppukatselmus pitämättä, on paperiaikakaudelta.

Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab vastine 11.2.2019

Toiminnanharjoittaja on antanut tarkastuslausuntoon vastineensa, jossa todetaan muun ohella seuraavia asioita.

Yhtiö katsoo, että se ei ole toiminut MRL 125 §:n vastaisesti. Rakennustyöt on suoritettu kokonaisuudessaan kaupungin vuonna 2012 myöntämän rakennusluvan (5-2282-12-D) mukaisesti, ja tilojen soveltuvuus käyttöönsä, terveellisyys ja turvallisuus on asianmukaisesti varmistettu.

Yhtiön toimitettua kaupungin rakennusvalvonnan lupapisteeseen uuden lupahakemuksen sitä koskevan tulevan päätöksen ehtojen ja ohjeiden osoittamassa järjestyksessä voidaan myös kaikki MRL 153 ä:n muodollisuudet täyttää asianmukaisesti. Yhtiö on valmis ulkopuolisen asiantuntijan tarkastuslausunnon hankkimiseen määräystenmukaisuuden varmistamiseksi, minkä jälkeen kaikki lain vaatimukset voidaan verifioida objektiivisesti täytetyksi.

Siltä varalta, että asia etenisi ympäristö- ja lupajaoston käsittelyyn, katsomme, että velvoitemenettelylle ei ole tässä vastineessa esitetty selvitys huomioiden tarvetta, ja erityisesti tilanne, jossa toiminnanharjoittajaa uhattaisiin nopeallakin toiminnan lopetukseen pakottamisella, johtaisi käytännössä kohtuuttomuuteen. Korvaavien tilojen etsimisen haitalliset vaikutukset olisivat huomattavat myös kolmansien osapuolten, lukuisten perheiden päivähoitojärjestelyihin, joten hätiköidyistä velvoitetoimista tulisi pidättäytyä.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 143 §:n mukaan jollei rakennustyötä ole aloitettu kolmessa vuodessa tai saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa, lupa on rauennut. Määräajat alkavat luvan lainvoimaiseksi tulosta. Rakennuslupa 5-2282-12-D on tullut lainvoimaiseksi 1.9.2012. Näin ollen rakennustyöt olisi tullut aloittaa viimeistään 1.9.2015, jotta lupa ei olisi rauennut. Rakennustöitä ei kuitenkaan aloitettu, joten rakennuslupa raukesi lain nojalla.

Maankäyttö- ja rakennuslain 153 a §:n mukaan rakennuksen osaa ei saa ottaa käyttöön ennen kuin rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt sen loppukatselmuksessa käyttöön otettavaksi. Osittainen lopputarkastus voidaan lain mukaan toimittaa, kun rakennushankkeeseen ryhtyvä on ilmoittanut, että rakennusvalvontaviranomaisen määräämät katselmukset ja tarkastukset sekä niissä määrätyt toimenpiteet on tehty ja kun muut lakiin perustuvat ja käyttöturvallisuuteen olennaisesti vaikuttavat tarkastukset on tehty. Mitään rakennusvalvontaviranomaisen rakennuslupapäätöksessä määräämistä katselmuksista ei koskaan kuitenkaan pyydetty toimitettavaksi. Myöskään rakennusluvassa määrättyä aloituskokousta ei ole koskaan pyydetty. Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab on kuitenkin aluehallintovirastolle tekemänsä ilmoituksen mukaan aloittanut toimintansa tiloissa 13.8.2012, eli jo ennen rakennusluvan myöntämistä.

Asunto Oy Pursimiehenmäki, Oy NRI Associates Ltd ja Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab ovat kukin olleet tietoisia tilojen käytön päiväkotitoimintaan olevan luvanvaraista sekä siitä, että rakennuslupaa on haettu. Myös rakennusluvan myöntämisen katsotaan tulleen kaikkien edellä mainittujen tietoon, sillä maankäyttö- ja rakennuslain mukaan rakennuslupapäätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon silloin, kun päätös on annettu. Kyseinen rakennuslupapäätös on annettu julkipanon jälkeen 17.8.2012. Rakennuslupapäätös on postitettu rakennuslupahakemuksessa ilmoitetulle maksajalle, Oy Ankkalampi - Ankdammen Oy:lle.

Asunto Oy Pursimiehenmäki on laiminlyönyt ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin luvattoman käytön lopettamiseksi, kun tila on otettu käyttöön ennen maankäyttö- ja rakennuslain 153 tai 153 a §:ssä edellytettävää käyttöönoton hyväksymistä ja edelleen myönnetyn rakennusluvan rauettua 1.9.2015 laiminlyönyt ryhtyä toimenpiteisiin luvattoman käytön lopettamiseksi. Oy NRI Associates Ltd on kyseisen osakehuoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajana niin ikään laiminlyönyt ryhtyä toimenpiteisiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla luvattoman käytön lopettamiseksi. Oy Ankkalampi - Ankdammen Ab on kyseisen osakehuoneiston vuokralaisena ja toiminnan harjoittajana laiminlyönyt ryhtyä toimenpiteisiin luvattoman käytön lopettamiseksi, kun tila on otettu käyttöön ennen maankäyttö- ja rakennuslain 153 tai 153 a §:ssä edellytettävää käyttöönoton hyväksymistä.

Velvoitteen asettaminen on välttämätöntä tilanteessa, jossa asianosaisilla – kiinteistöomistajalla, osakkeenomistajalla ja toiminnanharjoittajalla – on ollut yli kuuden vuoden ajan tieto velvollisuudesta hakea rakennuslupa ja rakennusluvassa asetetuista lupaehdoista, mutta tästä huolimatta rakennuslupaa ei ole toteutettu rakennusluvan ja maankäyttö- ja rakennuslain ehtojen mukaisesti. Rakennuslupaa on haettu, mutta sen lupaehtojen mukaisesti ei ole toimittu.

Vuonna 2015 rauenneen rakennusluvan tilalle tulee hakea uutta rakennuslupaa ja siinä tulee noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä. Toiminnanharjoittajan antamassa vastineessa mainittu, 11.2.2019 jätetty rakennuslupahakemus ei täytä voimassa olevan lainsäädännön vaatimuksia poistumisteiden eikä esteettömyyssäännösten osalta.

Rakennushankkeeseen ryhtyvän, pääsuunnittelijan ja vastaavan työnjohtajan on huolehdittava siitä, että rakennus suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten ja määräysten sekä myönnetyn luvan mukaisesti. Tilaa on edellä mainittujen tahojen tieten käytetty kuuden ja puolen vuoden ajan päiväkotina ilman asianmukaista rakennuslupaa. Koska kaikki asianosaiset ja heidän käyttämänsä pääsuunnittelija ovat samat kuin vuoden 2012 myönnettyä lupaa toteuttamassa olleet tahot, jotka laiminlöivät laista johtuvat velvoitteensa, on luvan asianmukaisen loppuunsaattamisen kannalta perusteltua asettaa velvoite.

Tästä johtuen toiminnanharjoittajalle, osakkeenomistajalle sekä kiinteistönomistajalle asetetaan velvoite lopettaa Pursimiehenkatu 12:ssa liikehuoneiston käyttö päiväkotitiloina.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 § 5 momentti

Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista varten tarvitaan rakennuslupa. Luvanvaraisuutta harkittaessa otetaan huomioon käyttötarkoituksen muutoksen vaikutus kaavan toteuttamiseen ja muuhun maankäyttöön sekä rakennukselta vaadittaviin ominaisuuksiin. […]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 143 § 1 momentti

Jollei rakennustyötä ole aloitettu kolmessa vuodessa tai saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa, lupa on rauennut. […]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 153 §

Rakennusta tai sen osaa ei saa ottaa käyttöön ennen kuin rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt sen loppukatselmuksessa käyttöön otettavaksi.

Loppukatselmus voidaan toimittaa, kun rakennushankkeeseen ryhtyvä on ilmoittanut rakennusvalvontaviranomaiselle, että:
1) rakennustyö on saatettu loppuun rakennusluvan sekä rakentamista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti;
2) rakennusvalvontaviranomaisen määräämät katselmukset ja tarkastukset sekä niissä vaaditut toimenpiteet on tehty;
[…]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §

Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen […] voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.

Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, ja 25 §

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.02.2019 § 32

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pentti Ruuska: Mikäli käyttötarkoituksen muutokselle haettu rakennuslupa myönnetään, sekä rakennuslupapäätöksessä mainitut lupaehdot ja määräykset toteutetaan ja tila hyväksytään katselmuksessa käyttöön, tämän päätöksen mukainen velvoite sekä asetetut uhkasakot raukeavat.

Pöydällepanoehdotus:
Silvia Modig: pöydälle seuraavaan kokoukseen

Vastaehdotus:
Tapio Klemetti: Pursimiehenkatu 12 osoitteessa sijaitsevassa liikehuoneistossa suoritetusta tarkastuksesta annetun tarkastuslausunnon johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toteaa, että kaupungin ympäristökeskuksen ympäristövalvontayksikkö ja pelastuslaitos ovat todenneet ko liikehuoneiston terveelliseksi, turvalliseksi ja soveltuvaksi päiväkotitoimintaan eikä tarkastuslausunnon pohjalta esitetylle poikkeuksellisen nopealle päiväkotitoiminnan kieltämiselle ko tilassa ole tarvetta. Jaosto päättää, että rakennusvalvonta käsittelee asianmukaisesti luvanhakijan jo myönnettyä mutta rauennutta rakennuslupaa vastaavan rakennuslupahakemuksen ja todentaa liikehuoneiston luvanmukaisuuden lopputarkastuksella sekä esitetyn ulkopuolisen asiantuntijan lausunnolla.

Esittelijän esityksen mukainen päätös eväisi kategorisesti normaalin lupaprosessin mahdollisuuden ja kehottaa velvoitemenettelyyn, jota ei tarvita, kun asianosainen on luotettavasti esittänyt miten lupaedellytykset ja niiden mukainen rakentaminen voidaan todentaa.

Lisäksi esittelijän esitys on hätäinen ja tehty ilman Ankkalammen vastineessa esitettyjen näkökohtien huomioimista, joihin perehtymiseen jaostollekin olisi pitänyt antaa kunnollinen aika.

Päätöksen perustelujen osalta jaosto viittaa mm. Ankkalammen vastineessa ja sen liitteissä esille tuotuihin seikkoihin.

Kannattaja: Mukhtar Abib

Esittelijä
yksikön päällikkö
Pentti Ruuska
Lisätiedot

Sara Rintamo, vs. rakennuslakimies, puhelin: +358 9 310 26485

sara.rintamo@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.03.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 41 (Valvontamaksun osalta), 43 (Valvontamaksun osalta) ja 44 (Valvontamaksun osalta ) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 41 (Valvontamaksun osalta), 43 (Pääasian osalta) ja 44 (Valvontamaksun osalta ) §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Sara Rintamo, vs. rakennuslakimies, puhelin: +358 9 310 26485

sara.rintamo@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. L1 Pursimiehenkatu 12 toteutetun luvan mukainen käyttötarkoitus.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. L2 Pursimiehenkatu 12 lupapäätös 5-2282-12-D liitteineen.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. L3 Pursimiehenkatu 12 tarkastuslausunto5-57-18-HAL.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. L4 Pursimiehenkatu 12, AsOy vastine tarkastuslausuntoon, 23.1.2019.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. L5 Pursimiehenkatu 12 Oy NRI Associates Ltd vastine, 27.1.2019.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. L6 Pursimiehenkatu 12 Ankkalampi vastine 11.12.2019
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. L7 Pursimiehenkatu 12 jaostokäsittelyn vetoomus 15.2.2019 kokoukseen
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. L8 Pursimiehenkatu 12 kirjelmä
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.