Kestävän kaupunkiliikkumisen seuranta - SUMP-indikaattorit
Kestävän kaupunkiliikkumisen seuranta - SUMP-indikaattorit
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi tutkimuksen, joka käsittelee Helsingin kestävän kaupunkiliikkumisen seurantaa kansainvälisillä SUMP-indikaattoreilla.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli liikenneinsinööri Jari Rantsi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupunki on sitoutunut edistämään toiminnassaan kestävää liikkumista. Helsingin kaupunginhallitus on hyväksynyt kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelmassa (SUMP) kuvatun jatkuvan suunnitteluprosessin ja ohjelman 14.5.2017.
Yhtenä tärkeänä osana kestävän liikkumisen edistämistä on sen seuranta. Tässä työssä on otettu käyttöön ensimmäistä kertaa Helsingissä kestävän liikkumisen indikaattorityökalu, jonka on kehittänyt WBCSD (World business council for sustainable development). Hankkeessa kehitetty mittaristo sisältää yhteensä 19 indikaattoria ja ne kattavat kaikki kestävyyden kolme ulottuvuutta, ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys. Indikaattorien avulla voidaan arvioida kaupungin liikennejärjestelmää kokonaisuutena sekä arvioida mitkä ovat liikennejärjestelmän mahdolliset vahvuudet ja heikkoudet.
Euroopan komissio on hyväksynyt käytettävät indikaattorit. Vuoden 2018 lopulla alkoi EU:n rahoittama hanke SUMI (Sustainable mobility indicators), jossa myös Helsinki on mukana. Hankkeen tavoitteena on WBCSD:n indikaattorityökalun ja indikaattorien jatkokehitys siten, että saadaan entistä luotettavammat mittarit kestävän liikkumisen mittaamiseen. Näin mahdollistetaan myös eurooppalaisten kaupunkien parempi vertailu sekä parhaiden käytäntöjen jakaminen eri kaupunkien välillä.
Mittaristo on laadittu siten, että se olisi käytettävissä kaupungeissa ja kaupunkiseudulla eri puolilla maailmaa. Tuloksia tarkasteltaessa tuleekin huomioida, että työkalu on tarkoitettu käytettäväksi hyvin erilaisissa kaupunkiympäristöissä. Vaikka työkalu antaa Helsingille useilla indikaattorin osa-alueilla parhaan mahdollisen arvosanan on huomattava, että Helsinki on itse asettanut näille osa-alueille vielä tiukempia tavoitteita.
Indikaattorien laskemiseksi on kehitetty verkkotyökalu, jonka avulla tässä työssä raportoidut tulokset on laskettu. Laskennan taustalla on erilaisissa kaupungeissa testattu menetelmä. Osa mittareista on mitattavia ja osa perustuu laadullisiin kyselytutkimuksiin. Helsingin osalta käytettävät luvut on kerätty eri lähteistä, mikä on tuonut haasteita tiedon hyödynnettävyyteen työkalussa. Jatkossa tulisikin kehittää tiedon hankintamenetelmiä Helsingissä, sekä vaikuttaa työkalun kehitykseen siten, että se paremmin huomioisi eri kaupungeissa erilaisilla menetelmillä raportoidun tiedon.
Päätös tullut nähtäväksi 07.03.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jari Rantsi, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37215