Tutkimuslupa, Upplevelser av att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter i undervisningen
Beslut om beviljande av forskningstillstånd HEL 2019-001920
Beslut
Direktören för den svenska servicehelheten har beslutat att bevilja ********** forskningstillstånd för kandidatavhandling ********** på de villkor som framgår närmare av motiveringen av beslutet. Beslutet är i kraft till 31.10.2019.
Beslutsmotivering
********** har ansökt om forskningstillstånd för kandidatavhandling. Syftet med avhandlingen är att undersöka erfarenheter av att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter i undervisningen. I studien fokuseras på hurdana upplevelser lärare har om inkludering samt vilka är förutsättningarna för att inkluderingen skall lyckas.
Forskningsmaterialet samlas in 13.3-31.5.2019 genom att intervjua fyra lärare. Intervjuerna bandas in och transkriberas. Inspelningarna förstörs efter transkriberingen. Det transkriberade materialet förvaras i tre år på ett informationssäkert sätt och förstörs 1.4.2022. Det transkriberade materialet innehåller inga identifierbara uppgifter.
På forskningstillståndet tillämpas följande villkor:
Beslutet tillåter insamling av forskningsmaterial 13.3-31.5.2019.
Beslutet ger inte rätt att ta del av Helsingfors stads dokument- och registermaterial.
Identifieringsuppgifter om enskilda personer som deltar i undersökningen får inte röjas i forskningsrapporten eller på något annat sätt.
Fostrans- och utbildningssektorn deltar inte i genomförandet av undersökningen.
Undersökningen får inte medföra kostnader för fostrans- och utbildningssektorn.
Forskningsrapportens elektroniska adress tillställs per e-post fostrans- och utbildningssektorn (kasko.tutkimusluvat@hel.fi).
Päätös tullut nähtäväksi 15.03.2019
Lisätietojen antaja
Elina Vismanen, evalueringsexpert, telefon: 09 310 22174