Vahingonkorvaus, viemärivahinko 16.12.2018, Landbontie 39, Ultuna

HEL 2019-001929
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 18
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, kiinteistövaurio

Hallintopäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijoiden vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijoiden Landbontie 39 omistaman kiinteistön katualueella sijaitseva viemäriputki on tukkeutunut ja avaamisen yhteydessä huomattu painuneen muutamasta kohdasta katualueen alla. Hakijat epäilevät painumisen johtuneen osin Helsingin kaupungin katualueilla tekemistä kunnossapitotöistä sekä alueella vuosina 2015/2016 tehdyistä kaivuutöistä. Hakijat ovat vaatineet Helsingin kaupunkia vastaamaan korvausperusteisesti viemäriputken liittymän kokonaisvaltaisesta korjaamisesta ja siihen liittyvästä mahdollisesta yhteistyöstä alueella toimivien muiden toimijoiden kanssa.

Landbon alue on siirtynyt Sipoolta Helsingille vuoden 2009 alussa. Sipoon kunta (Sipoon Vesi) vastaa kuitenkin edelleen vesi- ja viemärijärjestelmistä.

Vesihuoltolain 13 §:n mukaan vesihuoltolaitoksen verkostoon liitettävän kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistön vesihuoltolaitteistosta liittämiskohtaan saakka. Laitteisto tulee suunnitella, sijoittaa ja rakentaa niin, että se on yhteensopiva vesihuoltolaitoksen laitteiston kanssa. Kiinteistön vesihuoltolaitteisto tulee pitää sellaisessa kunnossa ja sitä tulee käyttää siten, että siitä ei aiheudu vaaraa tai haittaa vesihuoltolaitoksen laitteiston käytölle eikä terveydelle tai ympäristölle.

Sipoon vesi kertoo sivuillaan tonttijohdoista: "Kiinteistön vastuulla ja ylläpidettävänä ovat kiinteistön sisäiset putkistot lukuun ottamatta vesilaitoksen omaisuutta olevaa vesimittaria. Lisäksi kiinteistö vastaa vesihuollon runkolinjoihin kulkevista tonttijohdoista sekä mahdollisesti kiinteistöllä sijaitsevasta kiinteistökohtaisesta jäteveden pumppaamosta.
Tonttivesijohto = Runkolinjan liittämiskohdan ja kiinteistön vesimittarin välinen johto.
Tonttiviemäri = Runkolinjan liittämiskohdan ja rakennuksen välinen jätevesiviemäri."

HSY tiedottaa kuluttajia: "Tonttivesijohto ja tonttiviemärit ovat kiinteistön omaisuutta, ja näin ollen niiden kunnossapito kuuluu kiinteistön omistajalle. Tonttijohtojen toimivuus ja kunto tulisi tarkastaa vähintään kymmenen vuoden välein."

HS-Veden ohjeissa otetaan kattavasti kantaa tonttiliittymien ikään ja sen mukanaan tuomaan saneeraustarpeeseen sekä vastuisiin tonttiliittymien rikkoutumisesta aiheutuneisiin vahinkoihin ja kustannuksiin. Tonttijohdot ovat kiinteistön vastuulla ja kiinteistön omistajalla tulee olla tieto niiden sijainnista ja omistaja vastaa niiden mahdollisista korjauskustannuksista.

Katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaan kadulla työstä vastaavan on tehtävä työstä kadulla ja yleisellä alueella ilmoitus kunnalle. Työ voidaan aloittaa heti, kun kunta on antanut suostumuksen työn aloittamiseen. Jos kunta ei ole käsitellyt ilmoitusta 21 vuorokauden kuluessa, työ voidaan kuitenkin aloittaa.

Kun katu-, puisto- tai muilla Helsingin puoleisilla yleisillä alueilla kaivetaan tai tehdään muuta työtä, tulee urakoitsijan tai työmaasta vastuullisen tahon hakea kaupungilta katutyölupa. Alueidenkäyttö myöntää katutyöluvat yleisille alueille.

Alueidenkäytön tarkastajalta saadun selvityksen mukaan hakijan kertomalle kaivuutyölle ei löydy lupahakemusta. Landbossa ei ole ollut Helsingin kaupungin tiedossa olevia luvallisia kaivuutöitä hakijan ilmoittamassa paikassa vuosien 2015/2016 tai muunakaan Helsingin hallinnoinnin aikana. Tarkastaja on myös tehnyt vahingonkorvausvaatimuksen johdosta tuloksettoman tiedustelukierroksen kyseisellä paikalla mahdollisesti toimineilta urakoitsijoilta. Tarkastaja kiertää alueen pääsääntöisesti kerran viikossa kaivuutöiden ja alueella muiden käynnissä olevien tapahtumien sekä yleisten alueiden kunnon tarkastamiseksi. Tarkastusten yhteydessä ei paikalta ole tehty havaintoja kaivuutöistä.

Hakijan toimittamassa kuvassa näkyvät kaivuujäljet hakijan tontin läheisyydessä ovat samanlaiset kuin kaivuujäljet Google Mapsin vuonna 2009 ottamissa kuvissa samassa paikassa.

Kaupunki ei vastaa kolmansien osapuolien toisilleen aiheuttamista vahingoista.

Katujen kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaan kunnan on pidettävä kunnossa ja puhtaana yleiseen käyttöön luovutettu tai luovutetuksi katsottava katu.

Ylläpidosta vastaavan tilaajan antaman selvityksen mukaan Helsingin kaupungin yleisten alueiden alle sijoitettavien rakenteiden sijoittamiseksi on olemassa ohjeet. Tämän ohjeen, maankäyttö- ja rakennuslain sekä siihen liittyvien asetusten periaatteiden mukaisesti sijoitettujen rakenteiden luotetaan kestävän yleisten alueiden normaalin kunnossapidon, kaluston tavanomaisen toiminnan sekä yleisesti käytetyn tiesuolauksen ja hiekoitussepelin.

Vaatimuksen mukaan Landbon alueen ollessa vielä rakennusvaiheessa on kiinteistönvälitysliike markkinoinut aluetta lupaamalla kunnallistekniikan tuodun tonttien rajoille asti. Siitä, kenen toimesta kadut ja niiden alle sijoitetut tonttijohdot ja muu tekniikka on tuohon aikaan rakennettu, ei Helsingin kaupungilla ole tietoa. Oletuksena on, että rakentaminen ja yleisille alueille sijoitettu tekniikka on tehty hyvää rakennustapaa noudattaen lakien, asetusten ja muiden säännösten sekä ohjeiden mukaisesti.

Ylläpidon tietoon ei ole tullut aikaisempia tapauksia normaalin kunnossapidon aiheuttamista putkistojen painumisista Helsingin alueilla.

Hakija on korjauttanut tonttijohdot 5/2019 ja toimittanut kaivuutyön tehneen urakoitsijan antaman lausunnon ja siihen liittyvät kuvat kaivannosta Helsingin kaupungille tiedoksi. Lausunnossa otetaan vahvasti kantaa tonttijohtojen pohjustukseen ja niiden päälliseen täyttöön. Niihin ei Helsingin kaupungilla ole osuutta, vaan mahdollinen vaatimus vahingonkorvauksesta tulee osoittaa tonttijohdot sijoittaneelle rakentajalle.

Edellä olevin perustein kiinteistön omistajalla on tullut olla tieto tonttijohtojen ja -liittymien käyttöiästä ja mahdollisista tulevista korjaustarpeista sekä siitä, että ne ovat kiinteistön vastuulla.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä sekä syy-yhteyttä tapahtuneen vahingon ja suoritetun toiminnan välillä. Ei ole näytetty, että vahinko olisi johtunut Helsingin kaupungin vastattavasta syystä.

Kaupunki katsoo tehneensä kaikki tarvittavat toimenpiteet ja toimineensa huolellisesti työmaiden sekä katujen kunnossapidon suhteen, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Vesihuoltolaki 13 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus § 45

Maankäyttö- ja rakennuslaki § 83 - 85

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Päätös tullut nähtäväksi 20.05.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö